|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?
Vi får et standardisert skjema som vi skal jobbe med før kontaktmøte/foreldresamtale. Når vi kommer i samtalen har læreren både en diger blekke med vurderinger for hvert fag, samt en del annet. Notat fra elevsamtale er der også. På bakgrunn av disse snakkes det om plan for oppfølging videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Jeg hadde forventet at skjemaet jeg får til foreldresamtalene inneholder informasjon om ting som mine barn trenger å jobbe med. Det gir lite mening når skjemaet forteller oss at barnet må jobbe med regnestykker som de kunne godt for flere år siden. Jeg synes heller ikke det er nyttig å vite at mine barn må skrive postkort. Jeg klarer ikke å kjenne igjen mine barn i de tilbakemeldingene jeg får, og da gir de jo ingen verdi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Er frisk!
|
I Bærum har vi de siste årene fylt ut et skjema på 7-8 sider for hver elev to ganger i året. Det har tatt enormt mye tid for vi skriver individuelt til hvert barn. Jeg bruker langt over en time på hvert skjema. Heldigvis skal vi nå over på vurdering på itslearning, og det sparer meg for enormt med arbeid. Da kommer vurderingene gjennom året og jeg trenger bare fylle ut en side om oppførsel, orden, arbeidsvaner og sosial kompetanse før samtalene. (Mange foreldre leser ikke en gang skjemaene fordi de blir så omfattende).
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 22-02-14 kl 15:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Så rart at vi har så forskjellig virkelighetsoppfatning, Elg. (Og send meg gjerne en PM for å bekrefte hvem du er!)
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke helt sikker på om det er de andre skolene som har skjønt det. Vi har måttet jobbe veldig mye med vår eldste som er avhengig av tilbakemeldinger for å fungere. Det har løsnet litt nå i sjette hvor de i hvert fall får beskjed om de har måloppnåelse eller ikke, og har ukeprøve annenhver uke hvor de får beskjed om hvor mange poeng de har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Tittel og tittel....
|
Jeg tror de fleste erkjenner det, men som med alt mulig annet, det handler mye om økonomi.
![]() |
#27 |
Er frisk!
|
Det er ikke sånn at vi lærere kan bestemme dette. Ja, vi prøver å møte de behovene elever og foreldre signaliserer slev om vi setter ned foten i ny og ne. Det er når den foten skal settes ned jeg jobber med for meg selv. Desto mer man tilbyr, desto mer krever nemlig foreldrene.
![]() |
#28 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?For min tredjeklassing har vi så langt i år hatt halvårsprøve i matematikk, 40 ordsdiktat og noen innleveringer i norsk. For min sjetteklassing har det vært ukeprøver annenhver uke, noen innleveringer i norsk samt halvårsprøver i matematikk, naturfag og RLE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Travelt opptatt
|
Klassemiljø ER en lærers jobb. Du kan ikke sette bort det til andre yrkesgrupper. Færre elever pr lærer, og mulighet til støtte fra assistenter gir læreren mulighet til å gjøre en bedre jobb. Men man kan ikke hele tiden ta ut "uromomentene" og sende dem på joggetur rundt skolen med en assistent. De trenger også undervisning, og medelevene trenger å oppleve at ikke alle mennesker er helt like. Dessuten kan urolige unger av og til fungere som varselsklokker. Når de ikke lenger klarer å sitte stille, kan det være et tegn på at de rolige barna også trenger en pause. Det er grenser for hvor lenge små unger klarer å fokusere (for ikke å snakke om større unger og ungdommer).
![]() |
#30 |
Er frisk!
|
Jeg er mattelærer og har åtte kapittelprøver i løpet av året med tilpassede prøver både til de sterke og svake elevene. I tillegg er det noen innleveringer og noen mattespørsmål på hver uketest som vi i år har annenhver uke. Årsprøve på slutten av året. Dette synes jeg at jeg må ha for å kunne fylle ut skjemaene og vite hvor elevene ligger. Som sagt retter jeg få lekser for tiden ettersom tiden rett og slett ikke strekker til.
![]() |
#31 |
Tittel og tittel....
|
Min tredjeklassing har ukeprøve, gloseprøve og ukas ord hver uke. Jeg tenker at for noen som er faglig svak kan dette bli litt mye, jeg vet ikke hvor mye det tilpasses de svake elevene i forhold til dette. Min sønn er faglig sterk og for han er ikke dette noe problem å ha hver uke.
![]() |
#32 |
Er frisk!
|
Signerer. Men det er også en del elever som er urolige fra det øyeblikk de kommer, og de er litt mer utfordrende å håndtere. Det krever mye oppfølging å få timene til å fungere når man har en del av den sorten samlet på et trinn.
![]() |
#33 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Det jeg tenkte på er at det er noen som lærer mer av praktisk undervisning som foregår f.eks i skogen enn av den samme undervisningen gjort i et klasserom. Jeg har sett et urolig barn som har gått fra å ha det veldig vanskelig i vanlig skole til å ha det mye bedre i en spesialskole som bruker andre læringsstrategier. Som sagt tidligere er det utopi at alle lærer på samme måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Min fjerdeklassing har aldri fått noko skriftlig rapport i forbindelse med foreldresamtale. Vi får utdelt eit veldig enkelt 2-siders skjema på forhånd der vi skal svare på spørsmål som "Kva for eit fag likar du best?", "Har du god orden i sekken din?" "Kven er du mest med i friminutta?" "Har du alltid nokon å vere med?"
![]() |
#35 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer. I tillegg legger vi ned en betydelig innsats hjemme når det gjelder å motivere, veilede og ha tydelige forventninger. Fordi vi følger barna tett opp, vet vi stort sett akkurat hvor de er mht kompetansemål, utfordringer o.s.v. til en hver tid.
![]() |
#36 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Vi får vurdering av vår fjerdeklassing på foreldresamtale. Jeg føler at disse stemmer overens med de tingene vi vet at hun kan og det hun trenger å trene mer på. De har ukeprøver, kartleggingsprøver og halvårsprøver. Alle disse skal undertegnes. I tillegg har de trivselsundersøkelser og de lager sosiale kart et par ganger i året. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Er frisk!
|
De skjemaene i Bærum er helt udiskutabelt ikke den beste måten å bruke tida på. Derfor er jeg så ufattelig glad for at vurderingene er på vei over i itslearning.
![]() |
#38 |
maler
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Jeg er skeptisk til for utførlige skriftlige evalueringer både fordi det tar enormt med tid å utarbeide dem og de har svært begrenset verdi. De fungerer på sett og vis som et karakterskjema også, setter svart på hvitt det alle allerede vet, men som ungen kanskje hadde hatt best av å ikke få så tydelig fremstilt. Jeg synes selvfølgelig det er viktig at læreren har god oversikt over alle elevene sine, god nok til å si noe fornuftig om hver enkelt og til å tilpasse undervisningen til de som trenger det, men for meg er det i grunnen like informativt med muntlige tilbakemeldinger og demonstrasjon av hva de jobber med og læringsmål videre som en svær skriftlig blekke. Jeg synes i og for seg også det er greit å komme til foreldresamtale og bli møtt av "det faglige tror jeg bare vi legger bort med en gang. Dere skal få se et par prøver her, han ligger langt foran der han skal være og vi sliter med å tilrettelegge som før. Men vi har jo noen utfordringer sosialt det er viktig å snakke gjennom". Mye heller det enn en lang evaluering skriftlig som har tatt flere dagsverk å utarbeide for klassen.
![]() |
#39 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Jeg er enig ned Katta at ingen tilbakemelding hadde vært bedre enn det skjemaet vi får. Vi har flere ganger sagt fra før foreldreamtalen at vi ikke se noe poeng å gå gjennom skjemaet, men heller vil snakke om de utfordringene våre barn har som ikke står der. Det har blitt gode samtaler som har gitt oss mye mer verdi enn papiret som ikke på noen måte beskriver vårt barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Vi får de eviglange skjemaene Oslo78 snakker om. Det har hatt nytteverdi å få de spesielt i høst da min ene sønns kontaktlærer var syk, slik at det ikke ble noen muntlige tilbakemelding i høst.
![]() |
|
|