Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Angående hvilke bunader man kan bruke

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 14:05   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg synes man burde ha en tilhørighet til stedet bunaden er fra.
Jeg bor i Telemark og har bodd her i 28 av mine snart 29 leveår og ville følt det helt naturlig å iføre meg en telemarksbunad.
Likevel har jeg Vestfold-bunad. Jeg er født der, familien min er derfra og jeg har arvet bunaden av min mor.

Jeg synes Lofot-bunaden er fin, men hadde aldri skaffet meg den nettopp fordi jeg ikke har noen tilknytning til stedet.
(jeg har dessverre aldri vært der heller)

Gammel 16-05-07, 14:09   #2
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes man burde ha en tilhørighet til stedet bunaden er fra.

Jeg synes Lofot-bunaden er fin, men hadde aldri skaffet meg den nettopp fordi jeg ikke har noen tilknytning til stedet.
(jeg har dessverre aldri vært der heller)

Da ville det blitt feil å skaffet seg den ja..

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 14:03   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nordlandsbunaden er delt inn i kystbunad og innlandsbunad. Blå og grønn.

Gammel 16-05-07, 14:04   #4
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nordlandsbunaden er delt inn i kystbunad og innlandsbunad. Blå og grønn.

Gammel 16-05-07, 14:05   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener at man må ha bodd et helt år på Svalbard for å kunne bruke den drakta eller bunaden.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 14:11   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med tilknytning mener jeg at man bør føle tilhørighet. Dvs at man bør i det minste ha nær familie derfra, man bør helst ha VÆRT på stedet.

Min oldefar stakk fra familien sin da min bestemor var liten. Han bosatte seg på østlandet et sted. Jeg kunne aldri hatt bunad derfra, selv om han bodde der og fikk barn der og vi i dag har slekt der. Fordi jeg ikke har noen tilhørighet dit på noen som helst måte annet enn at han bodde der. Men Sunnfjordsbunad kan jeg bruke, med mor derfra. Jeg har tilbrakt mange år der tilsammen. Og nordlandsbunad, siden farsslekta er derfra og jeg har tilbrakt mange ferier der som liten. Men å bruke bunad fra Møre, fordi jeg har noen "tanter" der, eller fra hvorsomhelst, fordi fjern slekt kommer derfra, det kan jeg ikke.

Gammel 16-05-07, 14:13   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Min oldefar stakk fra familien sin da min bestemor var liten. Han bosatte seg på østlandet et sted. Jeg kunne aldri hatt bunad derfra, selv om han bodde der og fikk barn der og vi i dag har slekt der. Fordi jeg ikke har noen tilhørighet dit på noen som helst måte annet enn at han bodde der. Men Sunnfjordsbunad kan jeg bruke, med mor derfra. Jeg har tilbrakt mange år der tilsammen. Og nordlandsbunad, siden farsslekta er derfra og jeg har tilbrakt mange ferier der som liten. Men å bruke bunad fra Møre, fordi jeg har noen "tanter" der, eller fra hvorsomhelst, fordi fjern slekt kommer derfra, det kan jeg ikke.

Jeg vurderer på samme måte som du gjør her.

Gammel 16-05-07, 14:33   #8
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har arvet en bunad, fra et område jeg har null tilhørighet til. Men jeg synes det er flott å bruke den, primært siden det er et arvestykke.

Dersom den blir utslitt, kommer jeg til å skaffe meg en fra det stedet jeg vokste opp. Nå er det ingen fare for at bunaden min slites ut, siden den har krympet og henger til stas.

Gammel 16-05-07, 14:11   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nettmøte på Dagbla for lenge siden

Stedsbunden

• Må man velge bunad fra sitt hjemsted eller kan man velge fra der man bor. Hvor lenge bør man eventuelt bo i en kommune eller fylke for å kunne bære deres bunad?
    Kate
Bunad er en klesdrakt som på en eller annen måte er en gjenopptaking eller videreføring av folkedrakter fra de ulike forskjellige områdene i landet. Derfor forbinder vi bunaden med lokale tradisjoner, røtter og tilhørighet. Selv om det er en del som velger bunad etter smak, er nok det vanligste at folk velger bunad fra et område de har tilknytning til. Men i dag er det mange som ikke kan peke ut bare en bestemt hjembygd. Man kan ha foreldre fra forskjellige kanter av landet, og selv ha bodd på mange ulike steder, eller man kan ha bakgrunn fra et annet land og kultur enn Norge. Da er det ingen faste «regler» som sier noe om hvordan man skal velge bunad. Her er vårt råd at man prøver å finne ut hvilke sted man selv føler mest tilknytning til. Står valget mellom flere distrikter / bunader bør man også undersøke hvilke bakgrunn de aktuelle bunadene har. (En bunad som er godt forankret i lokal draktskikk vil blant annet gi større muligheter for variasjoner enn en bunad som bygger på et mer sparsomt materiale.) Når det gjelder opplysninger om bakgrunnen for de ulike bunadene kan Bunad- og folkedraktrådet være til hjelp med opplysninger. Vi har dessverre ikke noen internettside med opplysninger om alle bunader. Er man helt i startfasen med å skaffe seg bunad, kan det være greit å ta en tur på biblioteket og låne forskjellige bunadsbøker. Det kan variere hvordan disse bøkene er skrevet, og det finnes heller ikke noen bok som tar for seg alle bunadene i Norge. Men det kan være en begynnelse f. eks å se i Skavhaug: Våre vakre bunader, eller Heidi Fossnes 1993(?): Norges bunader og samiske folkedrakter.
Bunad- og folkedraktrådet

Godt nok svar?

Gammel 16-05-07, 14:23   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg selv har Nordlandsbunad; mormor kommer derfra, og det er også hun som har brodert den.
Poden har Hallingbunad, svigermor er fra Hallingdal, så dermed er den i boks.
Slekten min kommer fra både Fana og Voss, så jeg kan bære både Fana- og Vossa-bunaden med rette.

Jeg har forøvrig vært både i Nordland, Hallingdal, Fana og Voss, så jeg føler meg rimelig trygg på tilhørigheten.

Gammel 16-05-07, 14:29   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener at tilknytning - og kunnskap er noe av det viktigste. Å velge bunad ut fra hvilken du synes er penest, dyrest eller mest/minst stæsj, blir helt feil.

Selv er jeg født i Oslo, oppvokst i Hardanger, og nå Oslo-borger igjen. Jeg fikk Hardangerbunad til skolestart og senere ny til konfirmasjonen, men nå bruker jeg jubileumsdrakten fra Oslo fordi jeg føler meg mer som Oslo-jente enn som harding.

Gammel 16-05-07, 14:33   #12
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kommer fra innlandet i Nordland og burde strengt tatt hatt grønn bunad. Alle damene på morsiden har grønn, men på farsiden har alle blå siden farmor og farfar opprinnelig kom fra en kystkommune. Jeg fikk velge og valgte blå.

Selv om vi har familie fra andre landsdeler føler jeg at man bør velge fra stedet man kommer fra, såfremst man ikke arver.

Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 17:20   #13
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge den passer ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 17:34   #14
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilknytning er en subjektiv vurdering. Sier bunadnazien Acsa, som gruer seg litt til i morgen fordi hun blir så stressa over å se bunader båret på rett og slett helt feil måter.

Gammel 16-05-07, 19:35   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Er man bunadsnazi fordi man har meninger om bunader og tilhørighet? Jøss.

Gammel 16-05-07, 19:37   #16
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg innbiller meg at man får mer "forhold" til bunaden om den kommer fra et sted man har en sterk følelsesmessig tilknytning til. Om jeg skulle rangert min blå nordlandsbunad utseendemessig i forhold til andre bunader, ville den kommet langt ned på listen (har tydeligvis ikke samme smak som flertallet av de som i fjor kåret den til landets fineste). Likevel er jeg utrolig glad i den og føler meg så fin når jeg tar den på. Dette er fordi jeg har en sterk tilknytning til det den representerer (Jeg er født og oppvokst i Nordland).

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 19:56   #17
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kunne aldri tenkt meg noe annet enn blå nordlandsbunad, fordi jeg er derfra, men ungene mine føler jeg kan velge mellom nordlandsbunad og bergensbunad, og Khadija også telemarksbunad. Jeg føler det blir litt feil at feks Malika skal gå med telemarksbunad.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 20:03   #18
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg kunne aldri tenkt meg noe annet enn blå nordlandsbunad, fordi jeg er derfra, men ungene mine føler jeg kan velge mellom nordlandsbunad og bergensbunad, og Khadija også telemarksbunad. Jeg føler det blir litt feil at feks Malika skal gå med telemarksbunad.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags hodeplagg du har på når du bruker bunaden din (dersom du faktisk har nordlandsbunad)?

Gammel 16-05-07, 22:54   #19
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags hodeplagg du har på når du bruker bunaden din (dersom du faktisk har nordlandsbunad)?

JEg har ikke bunad, jeg har bare drakten fra Dalarna i Sverige der som pappa kommer fra, og da bruker jeg hvit hijab.

Om jeg hadde nordlandsbunad, tror jeg at jeg ville laget en hijab i samme blåfarge, og med elementer av broderiene feks nede på kanten, og framme på panna...

En hijab av denne modellen:

Det vet jeg mange som har gjort, faktisk.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:57   #20
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

JEg har ikke bunad, jeg har bare drakten fra Dalarna i Sverige der som pappa kommer fra, og da bruker jeg hvit hijab.

Om jeg hadde nordlandsbunad, tror jeg at jeg ville laget en hijab i samme blåfarge, og med elementer av broderiene feks nede på kanten, og framme på panna...

En hijab av denne modellen:

Det vet jeg mange som har gjort, faktisk.

Åkey... takk for at du tok deg tid til å stille min nysgjerrighet!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.