Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dugnadsånd (barnehage)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 21:40   #21
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dugnadsånd (barnehage)

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Vi er i privat bhg, 10 timer i året. Alle må, ellers må man betale. Om man har god grunn som styrer sier ok. så slipper mann.

Mye som skal gjøres så skriver mann seg opp på det man vil gjøre.
Og når, er jo ikke bestandig at tidspunkt passer for alle.

Veldig greit at det er mulig å velge oppgaver og til en viss grad tidspunkt selv. Da bør de fleste få det til!

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:41   #22
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi hadde nettopp dugnad i barnehagen og da kunne ingen av oss dra. Vi ga beskjed på forhånd, men jeg syns det var flaut likevel. Trøster meg med at vi har møtt opp begge to på dugnadene som har vært tidligere, og det har pleid å være godt oppmøte så jeg håper det var det denne gangen også.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:42   #23
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel kanskje mange som har et veldig stramt skjema? Kvelds- og turnusjobbing, syke foreldre, barn som skal følges opp i forhold til skole, barnas fritidsaktiviteter, FAU i skole og hva_vet_jeg. Kanskje har man begrenset tid sammen med barna gjennom uka og velger å prioritere det framfor å male leikeapparater? Kanske må man skaffe barnevakt for å i komme seg dit?
Hvis dugnaden er frivillig, så synes jeg folk skal ha lov til å la være å melde seg på uten å bli konfrontert med det.
I en del private barnehager, blant annet der Lillemor går, er vi foreldre forpliktet til å delta på dugnad. Da synes jeg man kan forvente at folk i alle fall deltar så sant det er mulig, slik at det ikke faller så mye arbeid på hver enkelt. Mannen rapporterte om svært dårlig oppmøte ved forrige dugnad der, og det synes jeg er litt rart, i og med at dette går inn som en del av foreldrebetalingen.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:44   #24
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg får også litt dårlige vibber av det å betale seg fra dugnadsarbeid, men jeg synes likevel det er bedre enn at de ikke stiller opp i det hele tatt.

Lindamor.. Du har barn på ca 5,7 og 9 år ser jeg. Kjører dere virkelig 6 ganger i uka på trening i tillegg til ridetime?
Krever barneidrett så mange dager i uka?

De to eldste kan trene 4 og 5 ganger per uke, vi går 2 ganger. Minsten kan trene 2 ganger i uke og gjør det. I tilleg kommer ridingen 1 gang i uken. Vi prøver å få til 2 treningsfrie dager i uken hvor vi tar det litt roligere.

Gammel 16-05-07, 21:45   #25
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

De to eldste kan trene 4 og 5 ganger per uke, vi går 2 ganger. Minsten kan trene 2 ganger i uke og gjør det. I tilleg kommer ridingen 1 gang i uken. Vi prøver å få til 2 treningsfrie dager i uken hvor vi tar det litt roligere.

I mine ører høres det virkelig unormalt ut for så små barn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:47   #26
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det er vel kanskje mange som har et veldig stramt skjema? Kvelds- og turnusjobbing, syke foreldre, barn som skal følges opp i forhold til skole, barnas fritidsaktiviteter, FAU i skole og hva_vet_jeg. Kanskje har man begrenset tid sammen med barna gjennom uka og velger å prioritere det framfor å male leikeapparater? Kanske må man skaffe barnevakt for å i komme seg dit?
Hvis dugnaden er frivillig, så synes jeg folk skal ha lov til å la være å melde seg på uten å bli konfrontert med det.

Alle har vel egentlig et stramt skjema og begrenset tid med barna? En dugnad er vel strengt tatt ikke frivillig på den måten. Det er et bidrag til fellesskapet og man forventes å stille, iallfall som oftest. At man av og til ikke kan er greit, men dersom man aldri kan, baserer man seg jo på at andre gjør jobben for en.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:49   #27
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

I mine ører høres det virkelig unormalt ut for så små barn.

Ikke unormalt men litt uvanlig. Alle 3 går på tae kwon doe. Junior 2 som eldste går på har 5 treningstimer i uken. De anbefaller at man går på 2. En time er for generell trening, en for å trene serier osv. Da velger man hvem man vil gå på. Samme gjelder for junior 1 som mellomste går på. Barnegruppen har 2 treninger i uken.

Gammel 16-05-07, 21:52   #28
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Kanskje har man begrenset tid sammen med barna gjennom uka og velger å prioritere det framfor å male leikeapparater?

Om man ikke kan være med på dugnad 2 timer i året pga at uka er så fyllt opp med andre ting at man ikke har tid til ungene, ville jeg personlig valgt å gjøre opp status og fått til noen endringer.

At folk kan være syke, jobber kveld osv er helt greit, men de fleste får til å være med innimellom.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:54   #29
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Alle foreldrene i vår bhg skal ha 14 dugnadstimer, dette er uavhengig av antall barn du har i bhg. Vi har alltid hatt det antallet vi skal ha. Ikke det store problemet med dugnaden der for ungene kan fint være med uten at en trenger å se etter de hele tiden.

Dugnadene på svømminga derimot,den har jeg ikke vært på siden eksen og jeg gikk fra hverandre. Det er ganske vanskelig å få til når man er alene med barna. Valgene man får er å sitte vakt i flere timer i strekk ved sovesalen, ta tider i svømmehallen, lage mat e.l. Det nytter ikke ha med seg to unger som kjeder seg etter 5 min i hallen da. Greit nok hvis jeg bare hadde hatt ho dugnaden er for. Tidligere har jeg stått opp 5 om morran for å være med å lage frokost på svømmestevner.

Gammel 16-05-07, 21:56   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ikke unormalt men litt uvanlig. Alle 3 går på tae kwon doe. Junior 2 som eldste går på har 5 treningstimer i uken. De anbefaller at man går på 2. En time er for generell trening, en for å trene serier osv. Da velger man hvem man vil gå på. Samme gjelder for junior 1 som mellomste går på. Barnegruppen har 2 treninger i uken.

Så du synes at det er greit at andre bidrar til deres barn i barnehagen mens dere har det for (selvforskyldt) travelt? Har tanken slått deg at andre familier også må rydde plass til ting som dugnader og at de kanskje må skippe en trening eller et møte for å kunne være med?

Gammel 16-05-07, 21:58   #31
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Har jeg muliget så drar jeg på dugnad, men det har også hendt at det ikke har passet. Kan jeg ikke så kan jeg ikke, enkelt og greit og jeg har ikke dårlig samvittighet av den grunn.
Det er gjerne de samme foreldrene som ikke stiller, men det trenger faktisk ikke å komme av at de ikke gidder.

Gammel 16-05-07, 22:01   #32
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

I år var det faktisk veldig greit med dugnaden i bhg. De hadde to lørdager istede for lørdag og søndag samme helg. Det skal litt til at man ikke kan noen av de. Jeg valgte lørdagen hvor jeg hadde ungene hjemme, eksen tok det som en selvfølge at han også skulle være med så da ble det kun to timer på oss hver siden vi hadde fem timer hver på høstdugnaden.

Gammel 16-05-07, 22:04   #33
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Så du synes at det er greit at andre bidrar til deres barn i barnehagen mens dere har det for (selvforskyldt) travelt? Har tanken slått deg at andre familier også må rydde plass til ting som dugnader og at de kanskje må skippe en trening eller et møte for å kunne være med?

Nei, jeg synes ikke det er greit. Jeg synes ikke at det burde være dugnad i kommunalt drevne barnehager. De får penger til drift og vedlikehold via budsjett. Dugnad burde ikke være nødvending. Privat barnehage er organisert annerledes og der aksepterer man å stille så og så mye på dugnad når man takker ja til plassen.

Jeg har i tilegg jobbet den kvelden og den helgen som det var dugnad i fjor og i år. Kan jeg, så kommer jeg på dugnad. Jeg bruker ikke feriedager for å få det til. Har ikke jeg jobb den kvelden dugnaden er så stiller jeg og mannen drar på trening med ungene. Det spørs hva brukerene av hjemmesykepleien ville si hvis jeg pluteslig var borte noen timer i løpet av vakten. Nei, du får ikke hjelp til å legge deg i kveld for jeg må dugnad

Gammel 16-05-07, 22:09   #34
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Veldig greit at det er mulig å velge oppgaver og til en viss grad tidspunkt selv. Da bør de fleste få det til!

Joda. Synnes det er helt supert.

Men for tredje år på rad så er vi akurat samme gjeng som har skrevet oss opp på male inne i bhg...
Så er litt de samme som er med på ting.Noen vente liksom i siste liten.

Dugnad er jo og sosialt

Forige uke vasket vi rundt i bhg, styrer hadde satt frem kake, sjokolade,kaffe og brus hehe Så var ikke bare slit og hard arbeid

Gammel 16-05-07, 22:10   #35
Alan
Hypokonder

Alan sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Alan er litt kul
Standard

Hørte på radio'n i dag at arangementet på en skole ble avlyst frdi foreldrene ikke stilte opp. Hva er det som skjer med oss foreldre, da?? Ikke dugnad i barnehagen, ikke dugnad på skolen. Og likevel forventer vi at barna skal føle at vi tar en aktiv del i livet deres? Hvorfor melder så mange foreldre seg ut av slike ting? Er det psykisk, fysisk eller hva? Klarer ikke de som ikke lever sammen & avtale seg i mellom?
Jeg blir helt oppgitt, jeg!

Gammel 16-05-07, 22:16   #36
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Nei, jeg synes ikke det er greit. Jeg synes ikke at det burde være dugnad i kommunalt drevne barnehager. De får penger til drift og vedlikehold via budsjett. Dugnad burde ikke være nødvending. Privat barnehage er organisert annerledes og der aksepterer man å stille så og så mye på dugnad når man takker ja til plassen.

Vel, det er sjelden samsvar mellom teori og praksis når det gjelder budsjetter fra kommune/stat, så ikke regn med at barnehagen får tildelt nok til å kunne holde vedlike barnehagen ute og inne.

I vår barnehage har de dugnad på ettermiddagen, etter stengetid. Da samles hele familiene og alle tar i et tak og man har knapt rukket å starte før alt er unnagjort nettopp fordi foreldrene er flinke til å delta. Etterpå koser vi oss med pølser, kaffe og saft.

I år var det vanskelig for oss å stille da store og små lå rett ut pga omgangssyken. Da meldte 15åringen seg frivillig og dro på dugnad i barnehagen til lillebror. Da var mor stolt.

Gammel 16-05-07, 22:22   #37
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg har i tilegg jobbet den kvelden og den helgen som det var dugnad i fjor og i år. Kan jeg, så kommer jeg på dugnad. Jeg bruker ikke feriedager for å få det til. Har ikke jeg jobb den kvelden dugnaden er så stiller jeg og mannen drar på trening med ungene. Det spørs hva brukerene av hjemmesykepleien ville si hvis jeg pluteslig var borte noen timer i løpet av vakten. Nei, du får ikke hjelp til å legge deg i kveld for jeg må dugnad

Jeg har aldri snakket om at man skal ta seg fri fra jobb, men bevares om du ille gjort det hadde jeg blitt imponert.

Vi har også kommunal barnehage, men med 0 til vedlikehold hjelper det fintlite. Kommunen er ikke full av penger. Ikke halvfull en gang, dessverre.

Gammel 16-05-07, 22:23   #38
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg stiller når jeg kan. I år fikk vi det ikke til, men ringte å sa ifra. Mannen måtte jobbe overtid, jeg var alene med tre unger og eldste var i tillegg syk.

Frafall på 19 familier er jo helt vannvittig. Så stort frafall har vi heldigvis aldri opplevd.

I parken må vi betale oss ut vist vi ikke kan. 500 kr i bot.

Gammel 16-05-07, 22:24   #39
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Vel, det er sjelden samsvar mellom teori og praksis når det gjelder budsjetter fra kommune/stat, så ikke regn med at barnehagen får tildelt nok til å kunne holde vedlike barnehagen ute og inne.

Nei, det vet jeg. Vil ikke det at det er dugnad bare dekke over at det ikke bevilges nok penger til vedlikehold? Burde man heller kreve mere penger på budsjettet enn å holde dugnad? Det er svært sjelden dugnad på andre steder som kan sammenlignes med barnehage feks sykehus, sykehjem,sfo osv. Hvorfor?

Gammel 16-05-07, 22:24   #40
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Dugnad ja. Vi er med. Vi roper ikke hurra, men vi er så klart med.
Kjenner jeg sliter med motivasjonen til neste dugnad i juni. Vi skal slutte i barnehagen i juli.
Men bevares, vi stiller da opp!! Ikke begge gjerne, men ihvertfall en av oss.

Bøter er en god ting.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.