|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
snur
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Enkel strikk uten mønster kunne jeg gjort i store møter. Jeg konsentrerer meg mer når jeg strikker enn når jeg bare skal følge med på foredrag. Nå bruker jeg pinner som ikke lager lyd da og jeg hadde nok prøvd å holde det under bordet for å ikke forstyrre.
|
|
|
#2 |
|
geskjeftig
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?I dødtid som det der syns jeg det er helt innenfor, og er enig med Heilo at det å nedvurdere håndarbeid i forhold til "godkjent" tidsfordriv ute blant folk som avislesing, drodling og teknologifikling er en form for nedvurdering av kvinnesysler. Selv konsentrerer jeg meg også bedre med strikketøy i hendene, men lar være å gjøre det når jeg er på jobb/representerer jobben fordi det ser uproft ut.
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Strikking er ikke noe verre enn mobilfikling, men begge deler er en uting i møter, synes jeg. Det gir veldig inntrykk av at man ikke følger med eller synes den som snakker er verdt å gi oppmerksomheten sin til. Jeg synes også ofte det er lettere å lytte hvis jeg fikler med noe litt hjernedødt på telefonen, men jeg gjør det ikke likevel i møter, fordi det er så ubehagelig for møteleder (og for andre som sier noe/deltar aktivt) når deltagerne gjør det. (I allmøter, store forelesninger og lignende kan man i større grad holde på med private fikleting uten å forstyrre eller irritere.)
|
|
|
#4 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?
Det er synd at det er opplest ogvedtatt som sannhet at det å strikke e.l. gir inntrykk av å ikke følge med/manglende respekt når vi er så mange som føler at dette skjerper oss og absolutt ikke stjeler oppmerksomheten.
|
|
|
#5 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skerper dere, og ikke stjeler oppmerksomheten deres ja.
|
|
|
#6 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Jeg er blant dem som gjerne vil strikke, men som lar være fordi jeg innser at folk rundt meg misliker det. Selv om jeg fastholder at jeg kan drive med et enkelt strikketøy uten å miste fokus og konsentrasjon. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Jeg har forøvrig en stadig voksende antipati mot KSL.
|
|
|
#8 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Jeg strikker i større sammenhenger, der jeg ikke har noen aktiv rolle selv. Selvsagt med trepinner. Som på konferanser. Konsentrerer meg klart bedre når jeg har noe i hendene, vel og merke noe som er enkelt og ikke krever telling eller mønster.
|
|
|
#9 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Jeg synes det er respektløst når folk driver med håndarbeid i møter. Litt som å sende sms eller oppdatere seg på face mens noen snakker. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Ser nå at de som heklet på mekling gjorde dette mens de ventet i 1,5 time på motparten. Det synes jeg er greit, i pauser gjør man som man vil. Jeg trodde de heklet mens møtet pågikk, eller mens andre satt ved samme bord (og de selv ikke hadde aktiv part i møtet). |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Jeg kjenner jeg blir sur på påstanden om at det å være i mot strikking etc i møter har noe med at det er kvinnesyssel å gjøre. Tullprat! Det har å gjøre med at det er forstyrrende, og jeg syns også respektløst. På linje med mobilfikling, leke med rubiks kube eller hva det måtte være.
|
|
|
#12 |
|
By the Sea
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Jeg opplever faktisk aldri at noen strikker i slike sammenhenger (ikke i møtene jeg er i og ikke blant elevene jeg underviser). Jeg synes mobilfikling og surfing på nettbrett og laptop er veldig uhøflig - og mye verre enn strikking. Strikking (ihvertfall om det ikke er et veldig komplisert mønster) er noe man kan gjøre uten å miste fokus på det som blir sagt. Lesing av aviser på nett, not so much.
|
|
|
#13 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Men man bruker naturligvis trepinner eller heklenål, noe som ikke lager lyd. Og selvsagt så enkelt håndarbeid at det går helt av seg selv.
|
|
|
#14 |
|
Audacious
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Jeg synes det er betraktelig mer forstyrrende når medmøtedeltakere, tilhørere og elever sitter med mobil eller pc enn dersom de sitter med hekletøy/strikketøy. Og det gjør jo veldig mange ganske hemningsløst.
|
|
|
#16 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Jeg synes ikke det er greit. Som andre har sagt synes jeg det vitner om en distanse til møtet og fremfor alt virker veldig uprofesjonelt. Jeg liker også å strikke og er i stand til å strikke og gjøre andre ting samtidig - likevel kunne det ikke falle meg inn å strikke på kurs og møter. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Det kjem ann på settingen. Eg strikker på foredrag og foreldremøte av typen "få informasjon". Møter som skal føre til vedtak/ bestemmelser, synest eg ikkje det skal gjerast anna enn å delta.
|
|
|
#18 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Bedre lyttere kanskje - men min erfaring med de som strikker/drodler under møter er at de blir veldig passive og ikke deltar i diskusjoner i like stor grad som de som ikke gjør det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?Jeg syns ikke det er greit med strikking, hekling eller mobilfikling på møter. Rett og slett uprofft og det avleder andre møtedeltageres oppmerksomhet.
|
|
|
|
#20 |
|
Audacious
|
Det er helt motsatt av min erfaring, faktisk.
|
![]() |
|
|