|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Rockesøster
|
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)En annen ting er dette med plantevernmidler, det er jo ofte der av en grunn, nemlig å holde sykdomsfremkallende mikrober borte fra grønnsaken.
|
|
|
#2 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Det aller største problemet vi står overfor er å produsere mat til en raskt voksende befolkning på en mest mulig bærekraftig måte. Økologisk landbruk er bra, men det er ikke løsningen. Produktivitet er bra for klima.
|
|
|
#3 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Jeg tror ikke økologisk er helsefrembringende, og at reststoffene i vår mat er lav og innenfor. Men jeg opplever at noe økologisk er bedre enn konvensjonell mat. Som rømme, gulerøtter og appelsiner. Egg kjøper jeg økologisk av dyrevelferds årsaker. Jeg er interessert i økologisk storfe også.
|
|
|
|
#4 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Hvis vi virkelig brydde oss om hønene og kyllingene så hadde vi ikke spist verken egg eller kylling. Uavhengig av om produksjonen er økologisk eller ikke. Huff, det er triste greier. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Høns hakker hverandre ihjel og er i det hele tatt ikke noe hyggelige mot hverandre der de går rundt, over og under hverandre som sild i tønne i et stort fjøs (for de "frittgående" hønsene går selvsagt ikke utendørs, de er bare ikke stengt inne i hver sin lille boks). Jeg har ingen tro på at det er særlig kult å være høns, uansett om de drives økologisk eller ikke. Derfor er jeg ikke så veldig opptatt av at hønsene skal ha vært frittgående. Men om ikke annet bør foret de spiser produseres på en miljøvennlig måte, av hensyn til kloden.
|
|
|
#6 |
|
kamerat
|
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)I den grad jeg velger økologisk er det stort sett pga. dyrevelferd og smak (mange ting smaker mye bedre om de får vokse sakte enn etter forsert vekst).
|
|
|
#7 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)
|
|
|
|
#8 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Jepp. Jeg tror ikke økokylling er så mye sunnere for meg en annen kylling, men den smaker uansett bedre og det er et godt argument for å velge økologisk for min del.
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)De økologiske hønsene går vel ute.
|
|
|
#10 |
|
kan tilsettes alkohol
|
De har tilgang til uteareal, men de går ikke ute og tripper på tunet de heller. Du kan lese om det i denne bloggen. http://skjerabakken.blogspot.no/2013...revelferd.html
|
|
|
#11 |
|
kamerat
|
Ja, jeg tror jo ikke de har det optimalt, de heller, og jeg synes godt retningslinjene for hva som teller som økologisk drift kan inkludere mer uterom og -tid. Men siden jeg ikke kommer til å slutte å spise egg og kylling, er det tross alt bedre å velge produsenter som slipper hønsene ut iblant i stedet for dem som aldri gjør det.
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Ja og så er jo også dette en av grunnene til at jeg ikke spiser egg.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)HAHAHA... VG har nå endret overskriften til "RAPPORT OM ØKOLOGISK MAT SNART KLAR" |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Ang. dyrevelferd: bare vær klar over at kravene til å drive økologisk med kyr er lavere enn ved konvensjonell drift. Dette ble gjort for å gjøre det lettere å drive økologisk. Økokyr kan derfor stå mer på bås enn andre. Og med mindre plass, mener jeg å huske.
|
|
|
#15 |
|
Rockesøster
|
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Litt på siden av diskusjonen, men samtidig relevant, mener nu jeg.
|
|
|
#16 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Det er kanskje riktig at en økologisk gulrot ikke er bedre for deg enn en ikke-økologisk. Men i den store sammenhengen, tror jeg nok det er sunnere for verden med økologisk enn ikke-økologisk produksjon.
|
|
|
#17 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Hvis man er opptatt av næringsinnholdet er det etter det jeg forstår ofte mer vitamininnhold i frosne grønnsaker enn i friske nåtildags, fordi frysekjeden er rigget sånn at grønnsakene er frosne i løpet av timer etter at de er plukket, mens "friske" grønnsaker i butikken jo bevislig fort er en uke gamle og vel så det etter opplysningene på pakken. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
can-jur
|
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)På produktnivå er det liten forskjell på økologisk og konvensjonelt.
Det er ikke SÅ mange år siden man drakk DTT for å bevise hvor ufarlig det var..... Ettervirkningene av det stoffet sliter fattige land med fortsatt og vil gjøre i mange, mange år til.
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Jeg tror ikke plantevernmiddelrester i mat utgjør noen stor helserisiko for den jevne, norske forbruker, kontrollen er relativt god i de fleste ledd (fra jord til bord) i Norge. Men miljøeffektene er mer komplekse, bl.a. spekuleres det i at plantevernmiddelgruppen neonikotinoider (imidakloprid bl.a.) kan settes i sammenheng med omfattende biedød, og det er nå forbudt både i Norge og EU. Her kommer det ny kunnskap til stadighet. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Som andre sier: Det er relativt liten forskjell på sunnheten på økologisk/uøkologisk, siden reglene faktisk er veldig strenge på sprøyting og plantevernmidler osv. også i konvensjonelt landbruk.
|
![]() |
|
|