|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittJeg hadde tenkt at jeg skulle skrive et godt innlegg om balansegangen mellom god og farlig dekning av selvmord, men jeg fant nettopp ut at en bekjent nettopp har gått bort. 35 år og orket ikke mer. Bare trist nå. Søsteren skrev de fineste ordene på FB. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittSelvmord er skremmende... Jeg har dessverre kjent en god del mennesker som har valgt å avslutte livet sitt, og en av disse går rett inn i kategorien vellykket ung mann. Det var ingen forvarsler, ikke noe som skulle tilsi - det kom som lyn fra klar himmel. Og i ettertid så de etterlatte alt alt var organisert og tilrettelagt så de skulle få en så enkel jobb som mulig å rydde opp etter ham.
![]() |
#23 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittDet var trist å høre Siritk.
![]() |
#24 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittPappaen til en av klassevennene til Guttungen valgte å avslutte livet for noen år siden. Det gjorde veldig inntrykk, og Guttungen kan ennå finne på å spørre om dette - hvorfor slikt kan skje.
![]() |
#25 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sitt
Jeg synes det er veldig rart at man kan synes det er vanskelig å forstå at det går an å tenke sånn. Men det er vel et av mine lodd i livet.
![]() |
![]() |
#26 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, det er kanskje rart? Men det er vel så enkelt som at jeg ikke klarer å forestille meg at jeg heller vil miste noen av de jeg er glad i enn å ha dem i livet. Sånn fra mitt eget perspektiv, altså. Jeg kan jo se for meg at jeg kan ønske at noen jeg er glad i får slippe å leve mer, for deres egen skyld. (Tror jeg, i hvert fall. Jeg har ikke vært i den situasjonen.)
![]() |
#27 |
bits and pieces
|
Jeg er også her.
![]() |
![]() |
#28 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittPå hvilken måte mener dere at det legges lokk på dette? Historisk ja, men mener dere at man gjør det i dag?
![]() |
#29 |
By the Sea
|
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sitt[quote=Apple;3972806]På hvilken måte mener dere at det legges lokk på dette? Historisk ja, men mener dere at man gjør det i dag?
![]() |
#30 |
Men først, kaffe!
Jeg mener ikke at det legges lokk på det på den måten at det er tabu, men fordi det som det nevnes i tråden kan ha en smitteeffekt å snakke for mye om selvmord. Det er nok derfor vi ikke ser store kampanjer i regi av folkehelsa osv også, det hadde det garantert vært om det var en sykdom med så store dødstall hvert år. 530 i snitt pr år, de aller fleste under 50 år. I tillegg kommer alle forsøkene. Til sammenligning døde 188 i trafikken i fjor, hvor mange er eldre. Der gjøres det jo et stort arbeid, holdningsmessig osv. i forhold til trafikkdøden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
En slektning av meg tok livet av seg for mange år siden. Han var tenåring, og i løpet av et par måneder tok tre unge menn i bygda selvmord med samme metode. Det ble sagt at det var smitteeffekt innad i et ungdomsmiljø, og jeg tror egentlig også at det var det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittDarth: Uff |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Tankefull
|
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittJeg har opplevd omtrent det samme som Darth. 4 selvmord, samme metode, alle gutter på samme videregående skole iløpet av ett halvt år. Ingen av dem nære venner av hverandre, men del av samme gjeng.
![]() |
#34 |
Travelt opptatt
|
Denne podcasten tar opp temaet selvmord, og diskuterer hvorfor det er ulike selvmordsrater i ulike kulturer, om det finnes en smitteeffekt, og om det er måter å redusere antallet selvmord. Jeg vil ikke anbefale dere å lytte på den om dere har sterke følelser om temaet, de tar utgangspunkt i forskning og ser selvmordsofre som tall og statistikk. Men det er mye interessant kunnskap her. http://freakonomics.com/2011/08/31/n...icide-paradox/
![]() |
#35 |
Passiv
|
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittSmitteeffekten mener jeg er veldokumentert, ja. Men samtidig er det viktig å være klar over at det er ufarlig å spørre en man er bekymret for, om det er slik at han/hun føler at livet ikke er verdt å leve lenger. Mange som avslutter livet sitt, har kort tid i forveien oppsøkt hjelpeapparatet og/eller noen de stoler på, uten å tematisere selvmord selv. Dersom flere vågde å spørre, kunne flere selvmordsforsøk vært forhindret. |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittVeldig vanskelig tema og det er jo veldig mange som har selvmordstanker som aldri gjør det. Derfor er faren for selvmord vanskelig å egentlig vurdere selv for fagfolk. en god venninne av meg jobber som psykolog for barn og unge og vurderer slikt flere ganger i uka. Det er jo veldig vanskelig og hun mistet akkurat nå en pasient. Men som hun sa så var det umulig å forutse dette siden denne ungdommen ikke kunne sies å ha noen tegn som ikke veldig mange andre pasienter har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Passiv
|
Ja, det er vanskelig å vurdere suicidalfare, selv for profesjonelle. Men generelt kan man si at jo mer konkrete planer en person har for hvordan og når han/hun har tenkt å gjennomføre et selvmord, jo større grunn til å foreta seg noe (f.eks. ta med personen til legevakten). Selvmordstanker er nokså vanlig ved depresjon, og depresjon er jo en folkesykdom, men det er et stykke fra det å tenke at livet ikke er verdt å leve, til det å legge konkrete planer for et selvmord. Og jo mer bestemt personen er, jo mindre tilgjengelige er de for hjelp. Det er noe av det som gjør det så vanskelig. |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittHva kan vi foreldre gjøre? Vi har en vond opplevelse i veldig nær omgangskrets nå og det gjør vondt, vondt, vondt. Hvordan kan vi forklare disse unge flotte folkene om at det finnes måter å unngå dette på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sittJeg syns dette er et utrolig vanskelig tema.
![]() |
|
|