|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringer
Ser sånn ut: http://www.ung.no/oss/alkohol/69699.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerIkke helt det samme, men vi har sagt nei til koffeinfri kaffe til tiåringen vår som spør en del om det. Han trenger ikke venne seg til smaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
maler
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg fant samme linken, Alfa. I såfall sier lovverket at det er lovlig. Da har jeg enda større problemer med å si nei.
![]() |
#25 |
Live and let live
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerMen, kan det ikke av og til være greit nok å bare føle at noe ikke er greit? Følelsene er jo en del av oss som vi må respektere også.
![]() |
#26 |
maler
|
Her går det en grense for meg mellom "Jeg kommer ikke til å sponse det fordi jeg liker det ikke" og "Jeg forbyr deg å gjøre noe som er helt lovlig". Og så kommer deg selvfølgelig an på alderen på ungen. Jo yngre barnet er jo lettere er det å forsvare grenser bare fordi man synes det skal være sånn. Jo eldre de blir jo mer går man over til å gi råd fremfor å forby, og da er det om å gjøre å ha integriteten sin i behold tenker jeg. Dette er en handling som ikke er farlig, ikke er ulovlig og som man ikke finner rasjonelle argumenter imot. Da skal antipatien være ganske sterk før man setter ned foten tenker jeg.
![]() |
#27 |
Live and let live
|
Det er jeg enig i.
![]() |
#28 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg har også en sånn følelse av at det ikke er greit. Men jeg tror ikke jeg kommer til å nekte dersom de spør når de blir eldre.
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerVår tolvåring får smake, men det er noe han ikke får kjøpe selv og heller ikke noe vi tilbyr ham. Han liker smaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
maler
|
Jeg synes til en viss grad at kultur og tradisjon er dårligere argumenter enn det som har en klar skadeeffekt. Skadeeffekten taler for seg selv, kultur og tradisjon er noe som kan vurderes og diskuteres og settes til side dersom man er uenig i hvordan ting foregår.
![]() |
#31 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg ville sagt nei, men det ville vært pga egen magefølelse. Og jeg må innrømme at jeg nok kanskje ville stusset litt ekstra om jeg så barn/ungdom drikke denne typen drikker også uten å egentlig kunne ha et godt argument i mot. Men nå er det heller ikke noe vi noensinne har i hus, så jeg går ut fra at jeg ikke trenger å ta stilling til det, all den tid jeg enda har til gode å ha med barna i selskap der slike drikker serveres også. Vår storfamilie er enkel slik, det er brus eller alkohol.
![]() |
#32 |
Tøff
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg hadde ikke hatt noe problem med dette overhodet, men så drikkes det i all hovedsak alkoholfritt øl her hjemme hos oss. Vet ikke om det er derfor? Jeg tenker ikke nødvendigvis at øl og alkohol er synonymt. Ikke tenker jeg på det som alkoholfritt øl heller, jeg tenker merkenavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerMin følelse er nok knyttet til at jeg aldri har drukket alkoholfritt øl eller vin. For meg er alkoholen en del av opplevelsen, skal jeg ha alkoholfritt velger jeg heller annet drikke. Det betyr ikke at jeg drikker for å bli full, tvert i mot, jeg drikker ofte bare en enhet. Jeg vet ikke, jeg tror jeg bare er tradisjonalist på dette feltet.
Sist redigert av Tallulah : 18-05-14 kl 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jo ikke greit allikevel (med utblandet vin), selv om de alltid har gjort det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Mother of Dragons
|
Samme her. Vi drikker nesten bare alkoholfritt øl, men drikker rødvin da.
![]() |
#36 |
villende
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg ser virkelig ikke problemet med å la et barn drikke helt alkoholfritt øl. De færreste barn liker smaken av øl, siden det blir for bittert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg har vært glad i øl siden jeg var helt liten. Jeg fikk smake en bitteliten skvett på julaften hvert år, men aldri mer enn det. Fra jeg var 6 til 12 bodde vi i et land hvor alkohol var forbudt, ergo var det kun alkoholfritt øl å få tak i. Men jeg fikk ikke siden mamma syns det føltes feil og ikke ville at jeg skulle venne meg til smaken.
![]() |
#38 |
Tøff
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerDet er mye mer kalorier i vin enn øl. :-) (Som en kommentar til at kaloriene i øl metter.)Jeg ser jo at andre nok ville reagert på å se et barn drikke øl, men jeg prøver å lære barna mine å ikke la seg styre av andre så jeg får vel følge opp. Det er uansett på tide at det "typisk norske" synet på alkohol endres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerMine barn liker vørterøl, og de får drikke vørterøl. De kommer ikke til å få drikke lettøl/alkoholfritt øl før de er nærmere atten. Lettøl ligner øl i både utseende og smak, og jeg ser ingen grunn til at de skal få drive "tørrtrening" på øldrikking så lenge jeg kan bestemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
⭐️⭐️⭐️
|
Men vin har en høyere alkoholprosent sånn at promillen blir høyere av mindre mengder vin enn øl. (Om vi først skal begynne å pirke i detaljer.)
![]() |
|
|