|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJa, tesen om at vi nærmer oss 1700/1800-tallet hva gjelder forskjell på folk begynner jo virkelig å stemme. Det er spennende å se hvor lang av hengslene vi må før det blir revolusjon.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgAvskaff gjerne monarkiet for min del, men ikke bare pga denne saken.
|
|
|
#3 |
|
En som trener
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg har ikke valgt Montessoriskole til mine barn for å menge meg med fiffen eller pga engelskundervisningen, men rett og slett fordi jeg (vi) mener det er et veldig godt pedagogisk alternativ. Jeg synes mine barn er utrolig heldige som får lære på den måten og skulle ønske flere hadde mulighet til det samme. Mange her på FP har jo uttrykt at de ville valgt Montessoriskole om det var en reell mulighet, og det kan være kronprinsparet tenker på samme måte. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Men valget på den internasjonale skolen ble jo begrunnet. Hva sa til som årsak til valg av Montessori?
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgFolkeligheten har vel vært den beste kvaliteten ved det norske kongehuset. Jeg synes de beveger seg gradvis bort fra den tradisjonen, og dette er et skritt i den samme retningen. Det er helt greit for meg at de velger sånn, men det understreker på en måte at det ikke er så veldig mange gode grunner til å fortsette en slik forhistorisk tradisjon der roller fordeles etter arv.
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgSom foreldre syns jeg de gjør et uproblematisk valg. Vi vurderte begge skolene de har valgt, og de er sikkert supre. Som kongehus syns jeg det er problematisk, og vil ikke hjelpe på den økende avstanden de tar til folket.
|
|
|
#9 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg tenker at det faktum at to mennesker ikke kan velge skole for barna sine uten at det er et offentlig anliggende, er nok et bevis på at monarki er fundamentalt galt på alle nivåer.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Jepp, jeg er i mot monarkiet, og syns vi burde slutte med det. Men når vi engang har det, så syns jeg det er problematisk at de velger bort "alminnelighet".
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Veldig enig. På samme måte som alt oppstyret den gangen de forlovet seg. Det er helt hinsides at ellers oppegående folk i fullt alvor mener at de har noe med å "godta" eller "ikke godta" at to voksne mennesker vil gifte seg med hverandre.
Jeg synes ikke egentlig det. Jeg synes ikke kongefamilien bør være forpliktet til å leve slik flertallet synes at "kongefamilien bør leve", hvis det er snakk om forpliktelser ut over det vi bør kunne forvente av folk flest.
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Amen. Virkelig. For alt det vi vet kan det ligge ganske menneskelige hensyn væbak valget, som trivsel og pedagogiske behov. Uavhengig av hva som sies høyt.
|
|
|
#13 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgAt Marta Lovise sender sine unger på privatskole er uproblematisk. At vår framtidige dronning blir "isolert" fra vanlige folk er ikke greit i mitt hode. Hvis de abdiserer kan de gjøre som de vil.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgÅ, så enig jeg er med Candy og Skilpadda!
|
|
|
#15 |
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgHar ikke lest artiklene, men hvorfor sender de ikke barna til samme skole i alle fall?
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgFordi barna er forskjellige og har forskjellige behov, vil jeg tro?
|
|
|
#17 |
|
Ja, sikkert. Får lese artiklene senere, blitt sent nå.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgPrinsens bytte til montessoriskole er en privatsak og det hadde det neppe blitt noe særlig oppstuss rundt hvis det ikke kom samtidig som skolebytte for tronarvingen.
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Jeg er enig i at dersom de beveger seg vekk fra det "folkelige", så vil dette antagelig svekke monarkiet på sikt, men det synes jeg i så fall er en veldig fin ting, så det synes jeg er helt greit.
|
|
|
#20 |
|
maler
|
|
![]() |
|
|