|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesEg tenker og at eingangsutbetalingar på ei årslønn til folk utan jobb, er galskap, ja. For å få ned aborttala, må ein jobbe med prevensjonsbruk, ikkje gi folk incentiv til å behalde barn dei elles ikkje ville behalde.
|
|
|
|
#22 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles
England har ikke noe stort engangsbeløp (hvertfall ikke når jeg bodde der), problemet der går mer på at hvis man er tenåring er det mye enklere å få offentlig bolig, eventuellt støtte til å leie på privatmarkedet hvis man har barn. Man får ikke veldig mye støtte utover det, men man får vel litt ekstra i tillegg til arbeidsledighetstrygden, pluss barnetrygd selvfølgelig. Ikke noe å bli rik av, men det er klart at gratis bolig frister for enkelte. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg ser for meg veldig mange unge jenter som kommer til å få en ekstra motivasjon for å være uforsiktige med prevensjon om det hadde blitt sånn.
|
|
|
#24 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg er helt sjokkert over at dere tror "folk" vil begynne å få barn kun for å få stønader. Ja, det finnes sikkert noen av dem også, men ærlig talt, det høres ut som et konstruert problem. Men det kan være at jeg er litt vel godtroende. Folk vet jo at barn er dyrt i lengden, at de tar fryktelig mye tid, og forandrer livene ens. Folk som prøver å karre til seg trygdeytelser pga barn, pleier jo heller å svindle, f.eks. vise frem andres barn og utgi det for sitt eget og sånn.
|
|
|
#25 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesKanina: Jeg er også veldig for å gjøre det mindre skrekkinngytende for unge mennesker å starte familie, og tror med fordel man kan se på ordningene for studenter og de som akkurat er ferdige med studier. Men ikke for de helt utenfor arbeidslivet.
|
|
|
#26 |
|
Dårlig husmor
|
Jeg er enig i at prevensjon burde være billigere og lettere tilgjengelig, men jeg er skrekkelig skeptisk til at p-piller skal være billigere enn kondomer. Kondomer er det beste prevensjonsmiddelet for ungdom, ingen hormonelle bivirkninger, beskytter mot kjønnsykdommer og fordeler ansvaret på begge parter. Før vi får gratis p-piller burde vi ha gratis kondomer tilgjengelig alle steder der ungdom ferdes. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesEn eller annen ordning der man ble regnet som student en viss tid etter studiene når det gjaldt det med graviditet burde være overkommelig.
|
|
|
#28 |
|
Har tro på forbedring
|
Jeg har en venninne som ble gravid som 18-åring. Det var sånn nogenlunde planlagt det altså - hun var i fast forhold - men en av argumentene de brukte under svangerskapet var "vi sparer jo innmari mye penger på å slippe å kjøpe bind, da" - så joda - jeg tror virkelig at man kan bruke slikt som argument. Det finnes folk som pr i dag får godt under 200 000 i året - da vil en "nogen lunde anstendig årslønn" være veldig fristende.
|
|
|
#29 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg ser ikke motsetningen mellom gratis kondomer og gratis p-piller. Ja takk begge deler.
|
|
|
#30 |
|
Off the map.
|
Jeg tror kanskje litt av hans poeng var å gjøre det mer attraktivt å føde barn i litt yngre alder.
|
|
|
#31 |
|
Introvert optimist
|
Mange har ikke peiling på hva barn koster i det hele tatt og jeg tror ikke dette er en konstruert problemstilling. Mange vil se på dette som en gavepakke.
|
|
|
#32 |
|
Epikur
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg fikk barn som student og kjenner folk som er studenter som har barn, og ja, det var trangt, men det var absolutt ikke fælt. Jeg synes det er dumt at det fremstilles som om det å studere, jobbe, finne mann, bygge/kjøpe hus og SÅ få barn er det eneste gyldige rekkefølgen.
|
|
|
#33 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJa, mkj, det var det, og der syntes jeg han hadde et poeng. Jeg synes ikke flere sekstenåringer bør få barn, men tjuetoåringer kan gjerne få flere for min del. Sjøl var jeg 28, helt nyutdanna og hadde hatt lyst på barn lenge, men det var ikke gjennomførbart så lenge både mannen og jeg studerte.
— Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 02-07-14 kl 12:03. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Epikur
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesMen det var det jo egentlig, Matilda. Du fulgte bare regelen om "det går jo ikke". Det går faktisk helt greit, men man må være litt mer forsiktig med pengene. Til gjengjeld har man tid og fleksibilitet og blir en bedre og mer strukturert student.
|
|
|
#35 |
|
Dårlig husmor
|
Det er jeg jo enig i. Men det fokuseres så voldsomt på billige eller gratis p-piller og jeg synes at kondomer er vel så viktige, om ikke viktigere. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg synes ikke man bør tidoble engangsstønaden, altså, men den burde kunne økes til 150000 uten at det burde føles som mer attraktivt enn å begynne å jobbe. De som tenker "150.000, det er jammen mye penger, og vi skal jo ha barn en gang uansett, så hvorfor ikke?" er jo uansett en helt annen kategori enn de som tenker "150.000 per unge, skavvise, 10 unger det blir jo en og en halv MILL!! Olaf!! Jeg kaster pillene!! Nåååååå! $$$$$$$!!!!"
|
|
|
#37 |
|
Dig for victory!
|
Vi bodde hos svigers i to år. Det gikk ikke greit.
|
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror ungdom i den kategorien allerede tror det er lukurativt å få barn tidlig, økonomimessig.
Det tror jeg også. Jeg tror ikke det er mange som tar abort fordi de har dårlig råd, men fordi de ikke føler seg klare for ansvaret.
|
|
|
#39 |
|
Epikur
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg hadde nok fremdeles vært barnløs om vi hadde bodd hos svigers, ja.
|
![]() |
|
|