Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-14, 05:20   #1
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg mener bestemt at fødselspenger skal erstatte inntekt, ikke være en inntektskilde.

Det kan hende man skal se igjen på ordningene for studenter og for folk som faller mellom to stoler (mellom studier og jobb, for eksempel), men jeg tror virkelig ikke det fører noe godt med seg å lønne barneføding.

Veldig enig i dette

Gratis p-piller er jeg enig i er et godt forslag, som bør være både forholdsvis enkelt og rimelig å innføre.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 23:40   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med polyanna. Det er jo ganske gode ordninger for studenter i dag. Og jeg har vanskelig for å tro at det er økonomi som er årsak til de fleste aborter.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 23:43   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ja til gratis p-piller til alle som vil ha.

Gammel 02-07-14, 09:17   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg tenker og at eingangsutbetalingar på ei årslønn til folk utan jobb, er galskap, ja. For å få ned aborttala, må ein jobbe med prevensjonsbruk, ikkje gi folk incentiv til å behalde barn dei elles ikkje ville behalde.

At mødre utan jobb har dårlege rettar, er kanskje noko ein burde sjå nærare på. Sjølv om permisjonsutbetalingen er kompensasjon for tapt arbeidsinntekt, går det jo ut over barna at dei blir født inn i ein heim med lite ressurser. Men eg tenker at ordningar som behovsprøvd barnetrygd med ulike satser og ikkje minst far sin rett til sjølvstendig permisjonsopptening er veldig mykje viktigare her, enn eingongstønad.

Uansett blir det veldig feil å knytte dette til abortdebatten. Dette burde handla om sosial utjamning og fattigdom. Abortstatistikken viser vel og at det er jenter under utdanning, som har gode permisjonsordningar, som er den gruppa som trekk opp tala. Eg har ikkje inntrykk av at abort er eit fattigdomsproblem.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 10:28   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanina: Jeg er også veldig for å gjøre det mindre skrekkinngytende for unge mennesker å starte familie, og tror med fordel man kan se på ordningene for studenter og de som akkurat er ferdige med studier. Men ikke for de helt utenfor arbeidslivet.

Gammel 02-07-14, 10:35   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En eller annen ordning der man ble regnet som student en viss tid etter studiene når det gjaldt det med graviditet burde være overkommelig.

At det vil være noen studier som er adskillig vanskeligere å kombinere med barn enn andre tror jeg ikke det er så mye å gjøre med.

Gammel 02-07-14, 11:54   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk barn som student og kjenner folk som er studenter som har barn, og ja, det var trangt, men det var absolutt ikke fælt. Jeg synes det er dumt at det fremstilles som om det å studere, jobbe, finne mann, bygge/kjøpe hus og SÅ få barn er det eneste gyldige rekkefølgen.

Det at det ikke passer betyr ikke engang at det ikke passer for den enkelte eller det enkelte paret, men at det ikke passer seg.

Den regelen som er laget om at man skal gjøre det i denne rekkefølgen (utdanning, jobb, hus, barn) er laget fra tider uten støtteordninger, fra tider der man var ferdig utdannet som 17-25-åring og fra tider der man ikke engang tenkte på ufrivillig barnløshet.

Ellers er jeg veldig enig med Blå. Det er utrolig kjedelig å havne mellom "ferdig med utdanning-ikke i jobb"-stolene og måtte skrape i hop fødselspengegrunnlag med småjobber.

Gammel 02-07-14, 11:56   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Ja, mkj, det var det, og der syntes jeg han hadde et poeng. Jeg synes ikke flere sekstenåringer bør få barn, men tjuetoåringer kan gjerne få flere for min del. Sjøl var jeg 28, helt nyutdanna og hadde hatt lyst på barn lenge, men det var ikke gjennomførbart så lenge både mannen og jeg studerte.

Nå mener jeg fortsatt at man ikke skal lønne folk for å få barn, jeg syntes innleggene til balant annet nokon og Blå er gode. Polyanna har fine poenger også. Det er først og fremst ferdigstuderte studenter jeg tenker kan trenge ei annen ordning. Det var forresten de som var trukket fram i kronikken jeg nevnte også, men jeg finner ikke igjen akkurat den. Jeg ser Willoch har skrevet flere g gitt flere intervjuer om dette, det var ikke alle vinklingene hans jeg var enig i.

Sist redigert av Matilda : 02-07-14 kl 12:03.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 11:58   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var det jo egentlig, Matilda. Du fulgte bare regelen om "det går jo ikke". Det går faktisk helt greit, men man må være litt mer forsiktig med pengene. Til gjengjeld har man tid og fleksibilitet og blir en bedre og mer strukturert student.

Gammel 02-07-14, 12:00   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg ser ikke motsetningen mellom gratis kondomer og gratis p-piller. Ja takk begge deler.

Det er jeg jo enig i. Men det fokuseres så voldsomt på billige eller gratis p-piller og jeg synes at kondomer er vel så viktige, om ikke viktigere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 12:11   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke man bør tidoble engangsstønaden, altså, men den burde kunne økes til 150000 uten at det burde føles som mer attraktivt enn å begynne å jobbe. De som tenker "150.000, det er jammen mye penger, og vi skal jo ha barn en gang uansett, så hvorfor ikke?" er jo uansett en helt annen kategori enn de som tenker "150.000 per unge, skavvise, 10 unger det blir jo en og en halv MILL!! Olaf!! Jeg kaster pillene!! Nåååååå! $$$$$$$!!!!"

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 12:13   #12
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men det var det jo egentlig, Matilda. Du fulgte bare regelen om "det går jo ikke". Det går faktisk helt greit, men man må være litt mer forsiktig med pengene. Til gjengjeld har man tid og fleksibilitet og blir en bedre og mer strukturert student.

Vi bodde hos svigers i to år. Det gikk ikke greit.

(Jada, vi kunne sikkert sagt fra oss det ubygde rekkehuset vi venta på og funnet et annet sted å bo, men da hadde det blitt dyrt å komme inn på eiendomsmarkedet akkurat her. Det er klart det var en prioritering etter "det går jo ikke"-modellen, vi ville bo et bestemt sted og sparte opp penger til egenkapital mens vi venta. Og så var det strengt tatt bare jeg og ikke mannen som ønska barn på det tidspunktet. Størrelsen på engangsstønaden hadde ikke gjort en forskjell om jeg blei uplanlagt gravid da, men den hadde kanskje gjort det mitt siste år som student.)

Gammel 02-07-14, 12:21   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg hadde nok fremdeles vært barnløs om vi hadde bodd hos svigers, ja.

Gammel 02-07-14, 13:55   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes tidobling er for mye. Jeg ser liksom for meg at unge og usikre jenter kan presses av evt barnefar til å beholde barnet også, om det betyr 400 000 kr i utbetaling.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 14:00   #15
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes 400.000 kr er altfor mye. Det er mange som ikke har dette i årslønn engang.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 14:22   #16
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Jeg synes 400.000 kr er altfor mye. Det er mange som ikke har dette i årslønn engang.

Ja, jeg har hatt 20 % omsorgspermisjon de siste åra, og lander da på en del under 400k brutto. Mannens årslønn er ikke så mye større enn hva jeg hadde fått i full stilling, og vi har jo god råd - det blir for sprøtt om man bare skal få ei årslønn sånn uten videre. Nok til å klare seg, ja, men ikke nok til å være hjemme med barnet et helt år med mye bedre økonomi enn man ellers ville ha hatt. Og jeg veit om opptil flere som nok hadde fått en unge mer enn de ellers hadde tenkt, bare for å få de pengene. :kynisk:

Gammel 02-07-14, 14:29   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg foretrekker at de som ikke vil, kan eller evner å ta imot et barn på forsvarlig måte tar abort. Jeg tror ikke det er særlig lurt å tilby over snittlønn til de unge uten jobb.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 23:14   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg foretrekker at de som ikke vil, kan eller evner å ta imot et barn på forsvarlig måte tar abort. Jeg tror ikke det er særlig lurt å tilby over snittlønn til de unge uten jobb.

Enkelt og greit! - jeg er helt enig altså.

Gammel 03-07-14, 05:07   #19
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Kynisk, men sant Jeg er også enig i dette.

Synes heller fokuset bør værem på hvordan unngå uønskede graviditeter!

Gammel 03-07-14, 06:16   #20
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Og videre tenker jeg at det blir helt feil å legge til rette for å få barn dersom man er i en situasjon der man ikke kan forsørge seg selv.

At man derimot kan se på reglene for dem som er uheldige og faller mellom to stoler er en annen sak. Men å nesten oppmuntre til å få barn, før man har fått seg en utdannelse/holder på med å få seg en utdannelse eller jobb, nei det blir ihvertfall helt feil for meg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:42.