Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kan jeg få bokanbefalinger?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-14, 18:53   #21
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg få bokanbefalinger?

Mig äger ingen.

Ikke trist, egentlig. Nydelig om kjærlighet og en annerledes barndom. Første gang jeg har grått når jeg har lest en bok.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 06:30   #22
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg liker heller ikkje for voldsom eller actionprega krim, men koser meg med "britisk" krim. Lahlum og P. D. James, for elsempel er spennande utan å vere makabert.

The Fault of our Stars/ Faen ta skjebnen (og prisen for tiårets dårlegaste tittelomsetting går til Gyldedal!) er veldig trist, samtidig som ho er veldig god. Men hovudpersonane er to dødsjuke ungdommar, så tematikken er tung. Forfattaren, John Green er verkeleg å anbefale likevel. Eg ville nok heller vald Paper Towns/Papirbyer eller Looking for Alaska/Hvem er du, Alaska?, viss eg skulle hatt ein lettare tenatikk.

Eleanor&Park av Rainbow Powell må vere vårens vakraste kjærleiksforteljing, om to ungdommar som på kvar sin måte er utanfor, som møtest på skulebussen. Det er triste skjebner her og, men det er ei bok med mykje håp og tru på kjærleiken.

Ei anna sterk bok er den svenske Ett sekund om gangen, som og er marknadsført som ungdomsroman. Hovudpersonen er ei tretten år gammal jente som overleverer katastrofen som har tatt livet av alle rundt seg. Men når eg tenker meg om er kanskje denne og litt trist i utgangspunktet.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 06:32   #23
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mig äger ingen.

Ikke trist, egentlig. Nydelig om kjærlighet og en annerledes barndom. Første gang jeg har grått når jeg har lest en bok.

Veldig god. Men eg synest absolutt dette var ei trist bok.

The glass is refillable.
Gammel 23-07-14, 09:09   #24
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Veldig god. Men eg synest absolutt dette var ei trist bok.

Den hadde elementer av tristhet i seg, men den omhandler jo ikke grusomheter på noe vis. Jeg synes bare den var fin-trist.

Ellers så slukte jeg Gillian Flynns Gone Girl. Ekstremt god krim, og den var aldri "gory".

Gammel 23-07-14, 09:12   #25
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Hvis du likte Fyrsten foreslår jeg Wonderboy av samme forfatter.

Aaaaah. Jeg trodde Storm hadde kastet seg over Machiavelli, jeg, og tenkte at det var da heftig sommerlektyre.

Gammel 23-07-14, 11:29   #26
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Den hadde elementer av tristhet i seg, men den omhandler jo ikke grusomheter på noe vis. Jeg synes bare den var fin-trist.

Ellers så slukte jeg Gillian Flynns Gone Girl. Ekstremt god krim, og den var aldri "gory".

Ikkje grusom-trist nei. Men likevel tung å lese. Syntest eg.

Eg har lese tjue sider av Flink pike, som eg gløymde å avbestille i Bokklubben. Eg blir gal av oversettinga, men fenga av storyen. Så eg vurderer å lese ho på engelsk.

The glass is refillable.
Gammel 23-07-14, 11:38   #27
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har lese tjue sider av Flink pike, som eg gløymde å avbestille i Bokklubben. Eg blir gal av oversettinga, men fenga av storyen. Så eg vurderer å lese ho på engelsk.

Hva er galt med oversettingen? Jeg har lest den på engelsk, og der hadde jeg ingenting å utsette på språket, så jeg anbefaler deg å svitsje over.

Gammel 23-07-14, 12:00   #28
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Katherine Webb og Kate Morton skriver fine historiske bøker uten noe gørr og vold.

Gammel 23-07-14, 12:52   #29
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har fått dilla på Hans Olav Lahlum sine krim-bøker! I skikkelig Agatha Christie-stil!

Ellers er Tirsdagsdamene av Monika Peetz førnøyelig sommerlesing, og jeg lo meg gjennom hele boka Nedlagte Brudepiker av Karin Bjørseth Persen.

Gammel 23-07-14, 13:31   #30
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

The marriage bureau for rich people-serien (fire bøker så langt) av Farahad Zama. Sjarmerende bøker og interessant å lese om India.

Gammel 23-07-14, 21:42   #31
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Effie, her.

Gillian Flynn er jo psykiskt mørkt og barnemishandling? I alle fall den eg har lese.

Noen er det ja. Flink pike er vel ikke mener jeg å huske.

Gammel 24-07-14, 00:04   #32
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg har lest to gode bøker i sommer, begge av indiske forfattere. Anbefaler!

"Der jorden reiser seg" (The folded Earth) av Anuradha Roy.
"Alene sammen" (Cutting for Stone) av Abraham Vergese.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 06:49   #33
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Hva er galt med oversettingen? Jeg har lest den på engelsk, og der hadde jeg ingenting å utsette på språket, så jeg anbefaler deg å svitsje over.

Nå måtte eg lese litt vidare for å kunne svare. Det er utstrakt bruk av passive verbformer, som gir ein litt kunstig flyt i språket, mellom anna. I tillegg er det ein del formuleringar og vendinger kor eg ser at det er eit poeng som drukner i oversettinga. For eksempel:

Sitat:

Hun kunne bli intenst oppglødd over dem: Paula, som ga henne sangtimer og hadde en skikkelig ondt god stemme (Amy gikk på kostskolr i Massachusetts, og jeg elsket de svært få gangene hun ble helt New England: ondt god); eller Jessie fra motedesignkurset. Men når jeg spurte om Jessie og Paula en måned senere, bare så Amy på meg som om jeg fant på ord.

Både parentesen og siste setninga blir uklar for meg som lesar. Parentesen fordi det er nokre nyanser som mangler i oversettinga av både "helt New England" og "ondt god" og samanhengen mellom desse. Siste setninga er det vel ordstillinga eg reagerer på og dette heng saman med den utstrakte bruken av passivformer. "bare så Amy på meg som om..." flyt dårlegare enn "så bare Amy på meg som om..." Og dette er gjennomgåande. Det blir litt "fagartikkelpreg" på ordstillinga, noko som gjer teksten unødvendig tung og kronglete. Dette irriterer meg, fordi det kunne vore unngått med veldig enkle grep.

The glass is refillable.
Gammel 29-07-14, 14:39   #34
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest bare Kate Morton i sommer. Spenning og mysterier knyttet til engelske slott.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.