|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg bryr meg ikke om kroppshår hos andre og barberer armer og legger.
![]() |
#22 |
maler
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg synes ikke det er noe mer eller mindre behagelig å ha hår under armene eller på leggene enn å ikke ha det, egentlig er det litt pes å fjerne det. Men jeg fjerner det om sommeren og hele året under armene, og det er sosiale årsaker til det, helt klart. Jeg har ikke dette nok som kampsak til at jeg orker å gå rundt og bli oppfattet som uhygienisk/ekkel. Jeg vil tro disse jentene ikke fortsetter med det for alltid, men jeg synes i grunnen det er fint når noen går mot strømmen nærmest uansett hva det gjelder. Det er bra å utfordre gjeldende normer litt.
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Lar kroppshåret gro
Selvfølgelig er det ikke det. Eller, det er frivillig i samme grad som det er frivillig å dusje. Ingen tvinger deg akkurat, men du blir nok snakket mye om dersom du velger å la være.
![]() |
![]() |
#24 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groJo, det er i høyeste grad frivillig å dusje og fjerne hår, selv om man skulle bli snakket om hvis man lar være. Og jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk som skriver i slike kommentarfelt plutselig skulle være representative for den gjengse, oppegående nordmann, for det er da sjelden tilfellet ellers?
![]() |
![]() |
#25 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er nok mange som gjør det. Se på oppstyret for noen år siden når Julia Roberts (? Mulig jeg husker feil) stilte på rød løper med hår under armene. Det gikk ikke akkurat upåaktet hen, og det var nok ikke flust av positive reaksjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
can-jur
|
Jeg kjenner INGEN kvinner som har hår under armene. INGEN!
![]() |
![]() |
#27 |
maler
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groDet er mye som er frivillig, men det er ikke frivillig på den måten at du kan velge det og samtidig bli behandlet likt og få de samme mulighetene som om du ikke velger sånn.
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
|
At disse folka oftest er mer ytterliggående/radikale, betyr ikke at de også kan repressentere meningene til det du kaller den gjengse, oppegående nordmann. Og det er jeg ganske sikker på at de gjør i dette tilfellet, ellers hadde det ikke vært så selvfølgelig å fjerne kroppshår som det er.
![]() |
![]() |
#29 |
Personlig pessimist
|
Men er det virkelig helt utelukket at samtlige gjør det fordi de selv trives best med det, og ikke fordi de er redd for hva andre skal si? Noen kanskje, men ikke alle.
![]() |
![]() |
#30 |
maler
|
Spørsmålet er vel mer hvor mange som fortsatt hadde likt det like godt dersom begge alternativer hadde vært like sosialt akseptabelt eller hvis det hadde vært regnet som mest kvinnelig med hår. Jeg tror det er svært få som går rundt og tenker over hvorvidt de er redde for hva andre mener, men at man liker det best fordi det passer best til den sosiale forventningen som helt klart ligger der tror jeg nok er tilfelle for ganske mange. Dette understrekes jo av at det faktisk blir snakket om hvis noen har stilt med hår under armene og stroppekjole.
![]() |
#32 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Hvis jeg ikke får armhulene presentert, så aner jeg ikke hva folk jeg kjenner har. Jeg vil anta noen barberer jevnlig, noen kun om sommer, og noen til julebordet. Men til vanlig er jeg og min omgangskrets påkledt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Mother of Dragons
|
Nei, men poenget er jo at grunnen til "at man trives med det" er at det er det som er konvensjonelt. Sånn er det for meg, og sannsynligvis sånn for alle.
![]() |
#34 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg fjerner hår på leggene og under armene (og i fjeset og på tærene, jeg har kraftig hårvekst). Og det er selvsagt fordi jeg har lært at det er penest. Nå synes jeg også at det er penest, det tviler jeg på at jeg hadde tenkt over om ikke jeg var så sosialisert inn i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Lar kroppshåret groEg gjer ikkje narr av HI, men vi har hatt nokre trådar om dette nettopp. Der blei det blant anna diskutert at slike trådar av og til er mot si hensikt og eg såg for meg ei reprise.
![]() |
![]() |
#36 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groJo, jeg er enig i at det har en viss effekt, men ikke så stor. På samme måte som jeg kjenner mange som aldri bruker sminke til vanlig, mange som gjør, mange som bare bruker til fest, osv. Mange som styler håret daglig, mange som aldri gjør, mange som bare gjør til fest. Hvor flertallet holder seg, det tror jeg er har med personlig preferanse å gjøre, og det gjelder også kroppshår.
![]() |
![]() |
#37 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groDet er fullstendig mulig og sannsynlig at det er sosiale konvensjoner som gjør at jeg synes det ikke er veldig pent med hår under armene på damer og at det er derfor jeg barberer selv og ikke kunne tenke meg å ikke gjøre det. Men jeg må innrømme at jeg ikke synes det er særlig pent på menn heller.
![]() |
#38 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Lar kroppshåret groBarberer menn seg under armene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Lar kroppshåret groDu ser kanskje ikke på Paradise Hotell, eller beveger deg rundt i vektløfte-avdelingen på treningssenter?
![]() |
#40 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg har kraftig og mørk hårvekst, og epilerer og barberer legger, bak lår, bikinilinje og under armene. Nedentil når jeg gidder. Hva andre gjør bryr jeg meg svært lite om.
Helt enig med Esme. I bunn og grunn tror jeg at svært mange av valgene jeg tar skyldes en eller annen form for påvirkning over tid.
![]() |
|
|