Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lar kroppshåret gro

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-14, 17:24   #21
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar kroppshåret gro

Jeg bryr meg ikke om kroppshår hos andre og barberer armer og legger.

Men jeg innbiller jo meg ikke at det er noe som helst annen grunn enn sosial påvirkning til at jeg føler at det er bedre. Det er som alt annet det, skifte etternavn, oppføre seg sånn og sånn. Det er en ting at man ikke gidder å stå i mot kjønnsroller hele tiden, men man bør ikke være så naiv å tro at det er bare ens eget valg altså. Såpass bør man ha fått med seg om kjønnsrollemønster at sannheter som samfunnet påfører en, de integreres som egne.

Gammel 02-09-14, 17:28   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er noe mer eller mindre behagelig å ha hår under armene eller på leggene enn å ikke ha det, egentlig er det litt pes å fjerne det. Men jeg fjerner det om sommeren og hele året under armene, og det er sosiale årsaker til det, helt klart. Jeg har ikke dette nok som kampsak til at jeg orker å gå rundt og bli oppfattet som uhygienisk/ekkel. Jeg vil tro disse jentene ikke fortsetter med det for alltid, men jeg synes i grunnen det er fint når noen går mot strømmen nærmest uansett hva det gjelder. Det er bra å utfordre gjeldende normer litt.

Gammel 02-09-14, 17:36   #23
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men er det ikke det, da?

Selvfølgelig er det ikke det. Eller, det er frivillig i samme grad som det er frivillig å dusje. Ingen tvinger deg akkurat, men du blir nok snakket mye om dersom du velger å la være.

Jeg personlig synes det er fint med hår under armer er fint, uavhengig av kjønn. Jeg bryter med mange andre sosiale normer (f.ejs. bruker ikke sminke selv om jeg er kvinne og er ganske tjukk), og hadde ikke hatt noen problemer med å la alt hår vokse ut om jeg synes det var greit ellers. Har mange ganger vært på stranda i sommer med ubarberte legger. Men selvfølgelig skjønner jeg at det er sosiale aspekter også, og som sagt synes jeg det er skikkelig ille at det skal være et krav å være hårløs for å oppfattes som feminin og bra nok.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 17:45   #24
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det er i høyeste grad frivillig å dusje og fjerne hår, selv om man skulle bli snakket om hvis man lar være. Og jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk som skriver i slike kommentarfelt plutselig skulle være representative for den gjengse, oppegående nordmann, for det er da sjelden tilfellet ellers?

Gammel 02-09-14, 17:48   #25
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror aldri jeg har ofret andres kroppshår en tanke.

Men det er nok mange som gjør det. Se på oppstyret for noen år siden når Julia Roberts (? Mulig jeg husker feil) stilte på rød løper med hår under armene. Det gikk ikke akkurat upåaktet hen, og det var nok ikke flust av positive reaksjoner.

Jeg barberer under armene hele året, og leggene om sommeren, og når jeg skal i svømmehall/gå med skjørt/kjole resten av året. Jeg gjør det jo mest fordi det er sånn man gjør? Jeg har aldri tenkt så mye over det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 17:49   #26
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det er i høyeste grad frivillig å dusje og fjerne hår, selv om man skulle bli snakket om hvis man lar være. Og jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk som skriver i slike kommentarfelt plutselig skulle være representative for den gjengse, oppegående nordmann, for det er da sjelden tilfellet ellers?

Jeg kjenner INGEN kvinner som har hår under armene. INGEN!
Sosiale lover virker altså, ting er ikke frivillig selv om det ikke er skrevet ned.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 17:49   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye som er frivillig, men det er ikke frivillig på den måten at du kan velge det og samtidig bli behandlet likt og få de samme mulighetene som om du ikke velger sånn.

Gammel 02-09-14, 17:55   #28
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At disse folka oftest er mer ytterliggående/radikale, betyr ikke at de også kan repressentere meningene til det du kaller den gjengse, oppegående nordmann. Og det er jeg ganske sikker på at de gjør i dette tilfellet, ellers hadde det ikke vært så selvfølgelig å fjerne kroppshår som det er.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 18:24   #29
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Sosiale lover virker altså, ting er ikke frivillig selv om det ikke er skrevet ned.

Men er det virkelig helt utelukket at samtlige gjør det fordi de selv trives best med det, og ikke fordi de er redd for hva andre skal si? Noen kanskje, men ikke alle.

Gammel 02-09-14, 18:27   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men er det virkelig helt utelukket at samtlige gjør det fordi de selv trives best med det, og ikke fordi de er redd for hva andre skal si? Noen kanskje, men ikke alle.

Spørsmålet er vel mer hvor mange som fortsatt hadde likt det like godt dersom begge alternativer hadde vært like sosialt akseptabelt eller hvis det hadde vært regnet som mest kvinnelig med hår. Jeg tror det er svært få som går rundt og tenker over hvorvidt de er redde for hva andre mener, men at man liker det best fordi det passer best til den sosiale forventningen som helt klart ligger der tror jeg nok er tilfelle for ganske mange. Dette understrekes jo av at det faktisk blir snakket om hvis noen har stilt med hår under armene og stroppekjole.

Gammel 02-09-14, 18:44   #31
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man "trives best uten hår", hvorfor har kvinner da hår på hodet? Hvorfor fjerner de ikke alt, liksom? Kan det være pga det Esme og Katta m.fl. sier om sosial påvirkning?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 18:52   #32
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvis jeg ikke får armhulene presentert, så aner jeg ikke hva folk jeg kjenner har. Jeg vil anta noen barberer jevnlig, noen kun om sommer, og noen til julebordet. Men til vanlig er jeg og min omgangskrets påkledt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 18:54   #33
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men poenget er jo at grunnen til "at man trives med det" er at det er det som er konvensjonelt. Sånn er det for meg, og sannsynligvis sånn for alle.
Og hadde det vært konvensjonen at alle lot hårene vokse så hadde de aller aller fleste "som trives med glattbarbert" begynt å "trives med å ha det "ubarbert".

Gammel 02-09-14, 18:56   #34
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fjerner hår på leggene og under armene (og i fjeset og på tærene, jeg har kraftig hårvekst). Og det er selvsagt fordi jeg har lært at det er penest. Nå synes jeg også at det er penest, det tviler jeg på at jeg hadde tenkt over om ikke jeg var så sosialisert inn i det.

Jeg husker fremdeles overraskelsen min da en ung amerikansk (til og med) jente, som var på besøk hos oss, stilte i singlet og masse hårvekst under armene. Jeg tror ærlig talt ikke jeg har sett en kvinne med hår under armene før. Bortsett fra meg selv av og til om vinteren når jeg ikke gidder.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 18:57   #35
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg gjer ikkje narr av HI, men vi har hatt nokre trådar om dette nettopp. Der blei det blant anna diskutert at slike trådar av og til er mot si hensikt og eg såg for meg ei reprise.

Gammel 02-09-14, 18:58   #36
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jo, jeg er enig i at det har en viss effekt, men ikke stor. På samme måte som jeg kjenner mange som aldri bruker sminke til vanlig, mange som gjør, mange som bare bruker til fest, osv. Mange som styler håret daglig, mange som aldri gjør, mange som bare gjør til fest. Hvor flertallet holder seg, det tror jeg er har med personlig preferanse å gjøre, og det gjelder også kroppshår.

Gammel 02-09-14, 19:07   #37
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fullstendig mulig og sannsynlig at det er sosiale konvensjoner som gjør at jeg synes det ikke er veldig pent med hår under armene på damer og at det er derfor jeg barberer selv og ikke kunne tenke meg å ikke gjøre det. Men jeg må innrømme at jeg ikke synes det er særlig pent på menn heller. Ergo er jeg mer for at menn begynner å barbere seg under armene enn at kvinner slutter. :fjaser:

Gammel 02-09-14, 19:15   #38
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Barberer menn seg under armene?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 19:41   #39
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Du ser kanskje ikke på Paradise Hotell, eller beveger deg rundt i vektløfte-avdelingen på treningssenter? Ja, mange menn barberer seg under armene.

Jeg har anlagt "vinterpels" nå, og synes det er utrolig ubehagelig å dusje offentlig. Kun fordi jeg er redd for hva andre vil tenke når de ser at jeg kunne laget flette på musa og børsta midtskill på leggene.

Vi er vant til at damer er hårløse på kroppen, kanskje med unntak av armene og dun på lårene. Det blir noe helt annet enn sminke, da det er fullstendig sosialt akseptert å gå uten sminke, men langt fra sosialt akseptert å ha litt skikkelig hårvekst på bein og under armer.

Jeg har to jenter som dessverre har arvet hårveksten fra min side av slekta, og begge to (yngste er 7) har spurt flere ganger om de kan få fjerne håret på leggene, fordi "jenter skal ikke ha så mye hår på beina", og de har virkelig, virkelig mye. Jeg skjems over at jeg ikke klarer å fortelle med handling at det er ok å ha hår på beina, og at jeg har lurt på når det egentlig er greit å lære de å ta håret.

Gammel 02-09-14, 20:26   #40
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg har kraftig og mørk hårvekst, og epilerer og barberer legger, bak lår, bikinilinje og under armene. Nedentil når jeg gidder. Hva andre gjør bryr jeg meg svært lite om.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men jeg innbiller jo meg ikke at det er noe som helst annen grunn enn sosial påvirkning til at jeg føler at det er bedre. Det er som alt annet det, skifte etternavn, oppføre seg sånn og sånn. Det er en ting at man ikke gidder å stå i mot kjønnsroller hele tiden, men man bør ikke være så naiv å tro at det er bare ens eget valg altså. Såpass bør man ha fått med seg om kjønnsrollemønster at sannheter som samfunnet påfører en, de integreres som egne.

Helt enig med Esme. I bunn og grunn tror jeg at svært mange av valgene jeg tar skyldes en eller annen form for påvirkning over tid.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32.