|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Nei, men jeg har en narkoman tremenning, men jeg har ikke møtt eller snakket med henne på over 20 år, hun bor i Oslo.
|
|
|
#2 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Ei barndomsvenninne, var skikkelig langt ute, men nå har vi mistet kontakten helt og jeg vet ikke hvordan det går med henne. Broren til ei annen barndomsvenninne var også godt utpå, inn og ut av fengsler. Jeg tror han har rodd seg sånn noenlunde i land. En studiekamerat brukte litt, men det tror jeg det er helt slutt på. Moren min brukte mye rart før hun døde, mest piller, men det var ikke så nøye hvem resepten egentlig var ment for.
|
|
|
#3 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Ja. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Jobber på apotek og treffer daglig folk som er avhengige av både lovlige og ulovlige rusmidler. Jeg tror jeg klarer å se ganske raskt om folk bruker det ene eller andre, og ingen jeg kjenner eller omgås privat nå, har dette behovet så vidt jeg vet. Nylig døde den eneste bekjente som jeg vet var/er rusmisbruker.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Ja. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Uten å ha finregnet virker det som om flere kjenner til mennesker som har problemer med ulovlige rusmidler, enn mennesker med alkoholproblemer. Eller tar jeg helt feil nå? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?
Det er kanskje lettere å skjule alkoholproblemer?
|
|
|
#8 |
|
|
Jeg utvidet av en eller annen grunn 'søket' når det kom til ulovlige rusmidler. Rart. Disse har jo også problemer med alkohol, men tok de ikke med i forrige poll fordi de er såpass fjerne bekjente. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Da jeg jobbet i Nav og jobbet med mennesker langt unna arbeidslivet kjente jeg selvfølgelig mange, men det var jobbrelatert. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Det er vel lettere å enes sånn noenlunde om en definisjon av det å ha "problemer med ulovlige rusmidler", enn det å ha "alkoholproblemer". Sistnevnte vil jo i større grad bero på skjønn, så noen vil svare "nei" der andre hadde svart "ja", mens det er lettere å få ensartede, sikre svar ang. ulovlige rusmidler?
|
|
|
|
#11 |
|
|
Tror det kan henge sammen med at problemer med ulovlige rusmidler vil være mer synlig enn alkoholproblemer. Jeg ble overrasket over at mange svarte at de ikke kjente noen problemer. Når det gjelder alkoholproblemer vil jeg si at jeg kun vet av noen, men om det er flere enn de jeg vet av er sikkert ikke usannsynlig. Jeg kjenner en som jeg vet har problemer med alkohol, ingen andre har gitt noe som helst uttrykk for at de mistenker eller er bekymret. Jeg ville heller ikke vært det dersom personen ikke hadde fortalt det til meg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Jeg tror kanskje det er lettere å finne ut av/se om noen har narkoproblemer enn alkoholproblemer? Også definerer man det kanskje fortere som et problem om det omfatter ulovlige rusmidler enn alkohol.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Om jeg utvider "kjenner"-begrepet i tid og omfang er det en god del. Opptil flere av tidligere omgangsvenner fra ungdomstiden er døde, og noen er "gatenarkomane", mens andre igjen går på subutex. Men det er ikke folk jeg henger med nå om dagen. Hilser selvfølgelig, og skår av en prat, om vi møtes. Jeg vokste opp i et område med til dels store sosiale problemer, mange barnevernssaker og foreldre med rusproblemer selv.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I min krets - Nei.
|
|
|
#15 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Nei, ingen med noen problemer, så vidt jeg vet. Noen som benytter diverse med svært sjeldne intervaller, de aller fleste av dem barnløse.
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Men tror du at du hadde husket eller visst om at "en fra gamleklassen" hadde alkoholproblemer, Elise? Narkis er jo klart mer spektakulært?
|
|
|
#17 |
|
Ute av drift
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Det har du selvsagt rett i. Jeg tror også at vi lettere kan tenke at folk bare "drikker litt mye" uten at de har et problem av den grunn.
|
|
|
#18 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Ja, jeg kjenner en del.
|
|
|
#19 |
|
Ute av drift
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Eller altså, jeg bor i en såpass liten by at jeg nok hadde visst om det dersom noen av de som fortsatt bor her, hadde hatt alkoholproblemer. Tror jeg...
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Sv: Spinoff: Kjenner du noen med utfordringer knyttet til ulovlige rusmidler?Kjenner ingen, vet ikke om noen, har ingen rundt meg som jeg kjenner til. Og ingen av de jeg kjenner som kanskje kan være troende til å drive med "recreational marihuanarøyking" forteller noen gang meg om det. |
|
|
|
![]() |
|
|