|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Kvinner har i alle fall høgare sjukefråvær enn menn. I min bransje har dei nesten tre gongar så høgt fråvær som menn ut i frå sine driftstimar.
|
|
|
|
#2 |
|
Ferdiglada
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Enig med Guava. Min påstand er at svært mange av oss kunne fått nokre dagars sjukmelding hos fleire legar ved å spele korta rett.
|
|
|
|
#3 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Enig. Jeg var hos legen for å sjekke jernlagre og d-vitamin, siden jeg var så trøtt hele tiden, og han lurte på om jeg "ikke trengte en uke eller to med sykemelding for å komme til hektene igjen". Jeg takket nei. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Fra min arbeidsplass er erfaringen motsatt, man knasker paracet og håper det ikke smeller skikkelig. Når man er borte fra jobb fører det til ulemper for andre, så da forsøker man å unngå det lengst mulig.
|
|
|
#5 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg har hatt kollega som tar seg egenmelding for å hvile seg |
|
|
|
|
|
#6 |
|
villende
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det skal mye til før jeg er hjemme fra jobb og det samme gjelder de fleste jeg kjenner. Jeg ser heller ingen sammenheng mellom kjønn og sykefravær blandt omgangskretsen, selv om det selvfølgelig ikke betyr at det ikke faktisk er en forskjell. Kan det også handle om typen jobb og utdanningsnivå? Er man glad i jobben sin, så har man jo mindre behov for å være borte fra den for å "hente seg inn". Hvis jobben derimot er litt "meh", så er kanskje terskelen lavere for å ta seg en "tredagers". |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Etylbarbital
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg har hatt flere kollegaer som kan finne på på å si "nei, nå har jeg hanglet/brygger på noe i noen dager, jeg sykemelder meg i morgen". Det synes jeg er superpussig, har de først gått på jobb selv om de hangler så ville jeg tenkt at det å bli borte fra arbeidet ville vært utløst av en forverring av tilstanden. Dessverre er mine eksempler bare kvinnelige kollegaer.
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det Tjolahopp sa. Og det er virkelig ikke slik at alle som hangler i en periode, men velger å gå på jobb, ender med å møte veggen. De fleste blir faktisk bedre enten de er sykmeldte eller ikke, hvis det ikke er alvorlig sykdom som ligger bak, selvsagt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Klar
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg er gift med en svært oppegående mann, og vi prøver å være likestilte i hverdagen, men likevel er det jeg som er den som må huske på og ordne mye av sånne små, praktiske ting i hverdagen. Hos oss er det også jeg som bruker alt for mye tid og krefter på å tenke på ting jeg ikke får gjort noe med (feks unger når jeg er på jobb, og jobben når jeg er hjemme). Mannen tenker jobb når han er på jobb, og tanken på hva vi skal ha til middag tror jeg ikke streifer ham før han har kommet inn døra hjemme. Som eksempler. Det er også jeg som har oversikt over at neste uke, DA blir det fryktelig travelt. Og så blir jeg litt sliten bare ved tanken, mens mannen lever lykkelig uvitende om kommende, stressende tider. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Takk for den, Maverick....
Eg trur ho har eit poeng. Og så trur eg også at det er meir aksept for sjukemeldingar blant kvinner slik som Trude Eilerstsen skriv, og at terskelen for å sjukemelde seg når det blir for mykje derfor er lavare hos kvinner. Og då spesielt blant kvinner som jobbar på kvinnedominerte arbeidsplassar.
|
|
|
#14 |
|
|
Eh, nei. Men det har da ikke en døyt med om jeg er av feminin eller maskulin overbevisning. Jeg har en mannlig kollega som bruker masse tid hele dagen på å google dagens middagsoppskrift, planlegge turer han skal ha med barna i helgen, og går tidlig for å følge datteren på dansing og gudvethva. Jeg går da ikke allikevel rundt og tror at "siden jeg har observert mannlig kollega som oppfører seg slik så er nok det fellesnevneren for alle menn"? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Eg har aldri sagt noko om alle menn eller alle kvinner, Maverick. Eg seier noko om kva eg trur er mest vanlig. Eg trur det er meir vanlig blant kvinner å gå rundt å ha dårlig samvittighet for ting som det strengt tatt ikkje er nødvendig å ha dårlig samvittighet for og at dette er relatert til at vi ikkje heilt har klart å riste av oss gamle kjønsrollemønster og gammaldagse forventingar til morsrolla. Vi burde drite i sånt, og mange klarer det, men veldig mange klarar det ikkje. Eg er altså ein av dei som ikkje heilt klarar å drite i det, men eg driter nok i det til at det ser temmelig shabby ut hos oss av og til når det er travelt på jobb. Likevel blir eg litt flau og ille til mote om vi får besøk når det ser sånn ut. Og litt ekstra om det er ei kvinne som kjem på besøk. Og sånn tenker eg sjølv om eg ser på meg sjølv som relativt moderne og likestilt i forhold til svært mange andre kvinner i min omgangskrets.
|
|
|
#16 |
|
Hvor: Rogaland
Haha, kanskje det er derfor jeg nesten utelukkende har mannlige venner.
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Om man tenker på jobb har vel mye med hva slags jobb man har også, vil jeg tro. Både jeg og mannen har jobber der vi alene er ansvarlig for resultatet. ingen andre gjør den slags oppgaver som vi har, eller skriver slike rapporter. Selvsagt tenker begge to på jobben, både hjemme, i ferie og i helger. Men ikke alltid, selvsagt.
|
|
|
#18 |
|
Ferdiglada
Eg tenker mykje oftare på jobb når eg er sammen med ungane enn på ungane når eg er på jobb.
Døgnet har 24 timar og for dei fleste av oss jobba vi i berre 8 av dei. Min kjepphest, sida vi har dratt inn hestane i dette her, er å rydde meg rom i dei 16 timane til å få kvilt meg frisk. Om eg er småsjuk og småsliten som du skissere her meiner eg vi pliktar å kutte i bauar og kantar i dei 16 timane før vi blir sjukmeldt. Eg har fleire gongar sjølv i slike situasjonar lagt meg samtidig med ungane klokka åtte, servert grandis til middag, slått av telefonen, gått i pysj frå eg kom heim frå jobb, hatt NULL planar for ungane i helgene, avlyst venninnebesøk, droppa korøvelse (den gongen eg song i kor) og andre aktivitetar for å ta meg inn igjen.
|
|
|
|
#19 |
|
Klar
|
For all del, der er jeg også. Jeg prioriterer ikke privatlivet høyere enn jobben, men når det ikke er nok å kutte på alt som skjer etter jobb? Jeg kan jo ikke kutte vekk ungene mine selv om mannen såklart tar hovedstøyten i slike perioder. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ferdiglada
Eg sa ikkje at du var slik altså, men det har vel vore sider ned og opp, og en heftig diskusjon her inne
|
|
![]() |
|
|