Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-14, 23:15   #21
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ser at Høie har stor tru på norske frivillige :
Høie frykter ikke at det skal bli vanskelig å rekruttere mellom 50 og 60 norske helsearbeidere til å reise til Vest-Afrika.

Eg hadde ikkje reist, men det finns vel kanskje 50-60 stk som er meir idealistiske enn meg.

Jeg tror det finnes langt flere en 50-60 stk som ønsker å reise og jeg tror ikke legene som jobber for Leger Uten Grenser gjør det primært av idealistiske grunner.

Gammel 06-10-14, 23:19   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg tror det finnes langt flere en 50-60 stk som ønsker å reise og jeg tror ikke legene som jobber for Leger Uten Grenser gjør det primært av idealistiske grunner.

Ja, de gjør det ikke for pengene eller gode arbeidsforhold, gitt. De jeg kjenner som jobber i Leger uten grenser er idealister som ikke setter seg selv først.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 23:21   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt skal de få komme hjem og få hjelp!

Risikoen for smitte i Norge er veldig lav, og dette har de trent på. Det kommer til å gå fint.
Jeg bekymrer meg ikke en flekk, og uansett er sjansen for overlevelse mye høyere her hjemme enn i Afrika.

Gammel 06-10-14, 23:22   #24
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror også de klarer å rekruttere. Men jeg tror det ligger mye idealisme bak for de som drar til Vest-Afrika nå.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 23:31   #25
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

I den sektoren jeg jobber nå er naivitet og idealisme nesten blitt negativt ladet eller fnyst av, derfor jeg reagerte. Jeg mener tenker på en handling som utelukkende er styrt av ideelle formål, mens jeg tror disse legene reiser primært av ønske om å hjelp i form av sitt yrke som leger. Ja, noen vil kalle det ren idealisme men jeg tror det også er av drivkraften av yrket sitt om å hjelpe som gjør at folk reiser.

Sist redigert av Lisa : 06-10-14 kl 23:43.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 00:19   #26
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med katta.

Og sånn på sidelinjen angående Folk Føkkings Flest: jeg kan vedde en god del penger på at det er en overlapp mellom de som er livredde Ebola (antall døde <10 000) og ikke vil la syke helsearbeidere komme hjem og de som var helt imot vaksine mot svineinfluensa (antall døde noe sånt som 250 000).

Gammel 07-10-14, 06:55   #27
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Hehe, Esme, ikke utenkelig.

Gammel 07-10-14, 09:01   #28
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir også utrolig provosert og sint av å lese kommentarfeltene. "Sperr grensene". Det er sikkert kjempeaktuelt å sperre hele Afrika. Folk Føkkings Flest var et veldig godt begrep. Aka idioter.

Klart vi skal hjelpe disse. Uavhengig av motivasjonen for at de dro er de store helter, og klart vi skal hjelpe disse på best mulig måte, både av hensyn til den rammede og av hensynet til at flere skal tørre å dra ned for å hjelpe.

Gammel 07-10-14, 09:04   #29
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

I den sektoren jeg jobber nå er naivitet og idealisme nesten blitt negativt ladet eller fnyst av, derfor jeg reagerte. Jeg mener tenker på en handling som utelukkende er styrt av ideelle formål, mens jeg tror disse legene reiser primært av ønske om å hjelp i form av sitt yrke som leger. Ja, noen vil kalle det ren idealisme men jeg tror det også er av drivkraften av yrket sitt om å hjelpe som gjør at folk reiser.

Men er ikke yrkesmessig drivkraft også en form for idealisme? Jeg tenker at idealisme er et fint ord, og tenker at de som velger å reise ned på ingen måte er naive men at de er idealistiske i den forstand at det er holdninger og prinsipper som er drivkraften fremfor økonomiske eller karrieremessige interesser.

Forøvrig så tenker jeg at det er en selvfølge at Norge skal ta seg av sine egne borgere som er smittet av Ebola. Hvorfor i all verden skulle vi i verdens rikeste land osv forvente at noen andre land, f.eks noen av verdens fattigste, skulle ta ansvaret for våre borgere - for å snu FB-trollas logikk på hodet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 09:11   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt er jeg bekymret for denne ebolaen, og selvsagt skal smittede helsearbeidere få komme hjem og få behandling.

Gammel 07-10-14, 09:29   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, da tolker vi idealisme forskjellig. Jeg ser på det som en positiv ting, spesielt knyttet opp mot Leger uten grenser. Jeg tenker som Heilo, at det er en form for idealisme i den yrkesmessige drivkraften. Jeg ser ikke på naivitet og idealisme som noe som henger sammen, de jeg kjenner som jobber eller har jobbet for leger uten grenser er langt fra naive. Langt fra.

Gammel 07-10-14, 09:36   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta sa det helt perfekt.

Og: Det er ikke fra en isolert og kontrollert helsearbeider smitten kommer "til Norge", vil jeg tro.

Gammel 07-10-14, 09:41   #33
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Selvsagt skal de få komme hjem.

Det var også denne saken som gjorde at jeg endelig fikk ut min egen finger og donerte til Leger uten grenser i dag.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 09:46   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig ikke spesielt bekymret for spredning av Ebola i Norge, så vidt jeg skjønner er det en sykdom som er ganske lett å beskytte seg mot i våre deler av verden. Det smitter vel ikke før man er symptomatisk? Jeg er litt bekymret over hva som har skjedd i Spania, hvis en sykepleierassistent som har vært i kontakt med én pasient 2 ganger har fått smitten, OG vært forskriftsmessig beskyttet - jeg håper vel at det siste ikke har vært tilfelle.

Jeg kan lite om virologi, men hvis et virus som Ebola muterer og blir luftbårent, eller på en eller annen måte gir en lengre, smittefarlig inkubasjonstid, er problemet et helt annet. Nå er det en akutt nødsituasjon i land med et totalt kollapset helsevesen, fordi vi ikke fikk bukt med det i tide. Det er klart vi må hjelpe, og det er klart de som hjelper må få all den hjelp det er mulig å gi dem.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 09:49   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Anda, jeg også. Nå er jeg fast giver. Før var jeg sporadisk giver.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er litt bekymret over hva som har skjedd i Spania, hvis en sykepleierassistent som har vært i kontakt med én pasient 2 ganger har fått smitten, OG vært forskriftsmessig beskyttet - jeg håper vel at det siste ikke har vært tilfelle.

Jeg er ganske sikker på at det er det siste altså.

Gammel 07-10-14, 09:49   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er jeg helt enig med Esme om Folk Føkking Flest. Jeg tviler på at noen av de rammede er i harnisk over manglende fase III-forsøk på de nødlegemidlene som forsøkes nå. Og dette er likevel en epidemi med svært lav spredning på verdensbasis - det er vel under 4000 døde så langt (men kommer til å minst doble seg).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 09:59   #37
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Katta sa det. Vi skal hjelpe og jeg er ikke bekymret med alle de tiltak som gjøres for å hindre videre smitte. Det er noe helt annet med de som reiser og ikke blir syke før de evt. kommer hjem igjen, det bekymrer meg mer. Men jevnt over er jeg ikke veldig bekymret for videre Ebola-smitte i Norge.

Det er veldig leit å lese folks holdninger. Hadde vi derimot snakket om folk som reiser/flytter utenlands uten å tegne forsikring, så er det noe helt annet - da er det nok ikke et eneste bein i kroppen min som føler med dem dersom de blir utsatt for en ulykke eller alvorlig sykdom. Da er man rett og slett bare veldig, veldig dum, ala idioter som Folk Føkking Flest. Og får smake sin egen medisin.
Men her er det snakk om folk som utsetter seg selv for fare i forsøk på å hjelpe andre - det er noe ganske annet. Det er selvsagt at vi hjelper dem om det skjer noe, akkurat slik de prøver å hjelpe andre!

Gammel 07-10-14, 10:03   #38
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Logiske meg er helt enig med dere. Livredde meg har lyst til å rømme til fjells og bli selveberget bonde uten kontakt med andre mennesker.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 10:06   #39
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Logiske meg er helt enig med dere. Livredde meg har lyst til å rømme til fjells og bli selveberget bonde uten kontakt med andre mennesker.

Jeg er foreløpig mer ulogisk redd for "kill to shock"-terror enn for Ebola i Norge. Og på et logisk plan enda mer redd for atomkraftverket på Kola.

Logisk sett er jeg dypt bekymret for en verden med stadig mindre stabilitet og forutsigbare fremtidsdrømmer for store deler av befolkningen.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 10:07   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er egentlig ikke spesielt bekymret for spredning av Ebola i Norge, så vidt jeg skjønner er det en sykdom som er ganske lett å beskytte seg mot i våre deler av verden. Det smitter vel ikke før man er symptomatisk?

Men den første uka man er syk så arter det seg vel som forkjølelse/influensa, tror jeg? Og det er man jo hele føkkings tiden ( ), så det er jommen ikke lett å vite hva man har?

(Dette lå nemlig jeg og tenkte på sånn i ulvetimene i natt, mens jeg lå og hostet meg omtrent fordervet. Sånn "og så må jeg si farvel til barna gjennom en glassvegg! " )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.