|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteJeg finnes ikke bekymret for egen del, og synes det er en selvfølge at hjelpearbeidere skal kunne evakueres til land med oppegående helsevesen. Ikke fordi de er "mer verdt" enn andre ellerno, men rent kynisk av rekrutteringshensyn. Det er ganske heftig å melde seg frivillig til å jobbe i Sierra Leone for tiden, det blir neppe flere som gjør det om de ser at smittede kolleger blir liggende og råtne på et feltsykehus i nevnte land.
|
|
|
#2 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteJa, jeg er bekymret for spredningen av ebola. Ikke spesielt på egne vegne, men generelt. Ja, jeg synes selvsagt at vi skal frakte smittede helsearbeidere hjem, og gi dem best mulig behandling både medisinsk og moralsk!
|
|
|
#3 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteSelvsagt skal de få komme hjem og få hjelp!
|
|
|
#5 |
|
Off the map.
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteJeg blir også utrolig provosert og sint av å lese kommentarfeltene. "Sperr grensene". Det er sikkert kjempeaktuelt å sperre hele Afrika. Folk Føkkings Flest var et veldig godt begrep. Aka idioter.
|
|
|
#6 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteSelvsagt er jeg bekymret for denne ebolaen, og selvsagt skal smittede helsearbeidere få komme hjem og få behandling.
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteKatta sa det helt perfekt.
|
|
|
#8 |
|
Smugleser
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteSelvsagt skal de få komme hjem.
|
|
|
#9 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteJeg er egentlig ikke spesielt bekymret for spredning av Ebola i Norge, så vidt jeg skjønner er det en sykdom som er ganske lett å beskytte seg mot i våre deler av verden. Det smitter vel ikke før man er symptomatisk? Jeg er litt bekymret over hva som har skjedd i Spania, hvis en sykepleierassistent som har vært i kontakt med én pasient 2 ganger har fått smitten, OG vært forskriftsmessig beskyttet - jeg håper vel at det siste ikke har vært tilfelle.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteAnda, jeg også. Nå er jeg fast giver. Før var jeg sporadisk giver.
Jeg er ganske sikker på at det er det siste altså.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte
Men den første uka man er syk så arter det seg vel som forkjølelse/influensa, tror jeg? Og det er man jo hele føkkings tiden (
|
|
|
#12 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ja, så hvis man har vært i ordentlig nærkontakt med folk som har vært i Afrika, så bør man selvsagt være bekymret. Men så vidt jeg har forstått, blir du temmelig fort veldig syk, gjør du ikke? Den største smittekilden har vært usikret håndtering av døde.
|
|
|
#13 |
|
Off the map.
|
|
|
|
#14 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#15 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteOgså er jeg helt enig med Esme om Folk Føkking Flest. Jeg tviler på at noen av de rammede er i harnisk over manglende fase III-forsøk på de nødlegemidlene som forsøkes nå. Og dette er likevel en epidemi med svært lav spredning på verdensbasis - det er vel under 4000 døde så langt (men kommer til å minst doble seg).
|
|
|
#16 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitteKatta sa det. Vi skal hjelpe og jeg er ikke bekymret med alle de tiltak som gjøres for å hindre videre smitte. Det er noe helt annet med de som reiser og ikke blir syke før de evt. kommer hjem igjen, det bekymrer meg mer. Men jevnt over er jeg ikke veldig bekymret for videre Ebola-smitte i Norge.
|
|
|
#17 |
|
Fjellpiper
|
Men altså: La oss si at vi fikk et par karer av typen "det er tøft å gjøre alt som er farlig" som reiste rundt på safari i Vest-Afrika og ble syke fordi de hadde vært dumme og uansvarlige. Skulle vi ikke akseptere ansvar for dem som norske statsborgere? Skulle de være igjen og belaste helsevesenet der de var? Eller ligge og dø i en grøft fordi de hadde vært dumme? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Kva er forskjellen på desse og ein som reiser til Thailand og blir alvorlig skada i ei motorsykkelulykke uten reiseforsikring?
|
|
|
#19 |
|
Fjellpiper
|
OK, jeg er totalt uvitende her. Hva skjer med en norsk statsborger som reiser til Thailand og blir alvorlig skada i ei motorsykkelulykke uten reiseforsikring? Må han/hun spjelke beinet sitt selv med plaster? Mitt inntrykk har vært at man stort sett alltid får nødvendig livreddende nødhjelp av nærmeste ambassade eller konsulat, men at man kan pådra seg store økonomiske forpliktelser knyttet til sykehusopphold uten forsikring. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Du vil jo få hjelp av det Thailandske helsevesenet, men dersom du ønsker transport heim til Norge må du rekne med å betale ei rekning på fleire hundre tusen. Og dersom du har fått behandling på eit privat sjukehus i Thailand kjem det gjerne ei rekning derifrå også. Ein kan risikere at sjukehuset nektar å la deg reise før rekninga er betalt, så då må ein gjerne ta opp eit forbrukslån for å få betalt. Mykje billigare å kjøpe seg ei reiseforsikring!
|
![]() |
|
|