|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Spriket mellom antall jobber som finnes for ufaglærte og antall ufaglærte spriker i hver sin retning. (altså, stadig flere ufaglærte, stadig færre jobber) - så jeg må si at jeg synes målet om vgs til alle er viktig.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?
Nemlig! |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Epikur
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Svært mange oppdrar giddalause slasker, her inne også. Mange ungdommer forventer og krever at alt skal være moro og gøy, at alt skal ordnes for dem og takler i liten grad motgang eller at noe krever innsats.
|
|
|
#24 |
|
Bedreviter
|
Og det er jo lett å si når man selv har høyere utdannelse, lever et harmonisk liv og er mor til funksjonsfriske barn. Det er selvsagt ikke barn som dine som figurerer øverst på frafallsstatistikken. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Eg veit ikkje kva eg skal seie. Kor mange er det eigentleg som IKKJE starter i vgs i det heile? Viss det skal bli obligatorisk må det i alle fall setjast av mykje meir pengar til oppfølgingstenestene og kontaktlærarar. Det er for mykje tid som går til det psykososiale, henvisning, møter osv slik det er no, når det ikkje er obligatorisk.
|
|
|
|
#26 |
|
anglofil
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?De som ikke fullfører er jo ofte allerede fra "belastede hjem", eller de har en eller annen baggasje med seg. Er ikke de utsatt nok uten at de trenger et offisielt stempel på seg med "ikke fullført obligatorisk skolegang"?
|
|
|
#27 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Dersom dette skal fungere må det jo legges til rette for alle elevene. For selv om man kanskje kan tvinge en elev til skolen, så kan man ikke tvinge dem til å være motiverte og prestere. Det er jo ingenting som hindrer noen i å skulke mest mulig og stryke i alle fag. Og hva gjør det med andre elever dersom man sitter i et klasserom sammen med 4-5 stykker som aller helst skulle ønske at de slapp å være der? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Dersom det blir obligatorisk blir jo skulen og samfunnet ellers nødt til å legg ned meir innsats i å få dei gjennom. For eksempel ved å opprette fleire spesialklassar. Det er allereie fleire vidaregåande skular(yrkesfaglige) som har opplegg for skuletrøtt ungdom og ungdom som fell utanfor av andre grunnar per i dag. Det er mange ulike opplegg, men feller for dei fleste er at dei kombinerer praksis og teori heile vegen, f.eks med 2 dagar skule og 3 dagar med utplassering i bedrift kvar veke. Eg tenker at det må bli meir av slik tilrettelagte opplæring slik at alle kan klare å få eit fagbrev.
|
|
|
#29 |
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Men det gjeld jo ikkje berre yf, det med motivasjon og psykiske vanskar. Dette er fyrste gongen eg har ein vg2 som ikkje har ein eller annan med stort frafall og null motivasjon. Ellers er det alltid ein til fleire elevar i klassen som fell ut, og i fjor var det ein som gjorde det hjå meg igjen, trass massiv oppfølging. Av og til går det berre ikkje.
|
|
|
|
#30 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg er ikke enig med deg i dette - med mindre du mener at 30-35% av norsk ungdom kommer fra "belastede hjem"? |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Travelt opptatt
|
Veldig interessante tall!
|
|
|
#32 |
|
maler
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Jeg er veldig usikker. Nå ar man jo allerede rett til plass på VGS. Jeg er litt usikker på hva man vil oppnå ved å gjøre den obligatorisk. Vil da de som faller av (for jeg tror det fortsatt vil skje) ikke stå med noe vitnemål i det hele tatt? Rett og slett droppet ut fra ungdomsskolen? Det vet jeg ikke om jeg synes er så lurt. Og det er vel ingen tvil om at det på et tidspunkt må vå lov til å tenke at man skal skaffe seg et yrke og ikke en lang utdanning. Det bør heller skje før enn siden tenker jeg.
|
|
|
#33 |
|
I mål
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Hva blir forskjellen fra nå da - i praksis? De aller fleste nå STARTER på et eller annet, men flere av dem dropper ut etter hvert. Hva vil forskjellen bli? Hva har det i praksis å si når elever bare slutter å komme eller stryker i fag etter fag, hvordan skal de følges opp på en annen måte enn i dag? |
|
|
|
|
|
#34 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Jeg er enig med apan. I dag er ungdomsskolen obligatorisk og det opprettes tilbud ved siden av den tradisjonelle skolen for de som ikke klarer å følge den. Ble vgs obligatorisk ville man vel måttet opprette noe tilsvarende for de som faller ut der.
|
|
|
|
#35 |
|
maler
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Men akkurat det er det ikke sikkert er så ufornuftig? For jobb får man jo ikke når man er såpass ung stort sett, og lediggang er roten til alt ondt, så det å sysselsette ungdom på et eller annet vis selv om de ikke greier ordinær skole tenker jeg kan være en fornufitg investering. Men først og fremst må man jo se på årsaker til at de ikke fullfører. Hadde de fullført med mindre teori? Med mer kunnskap fra grunnskolen? Eller er det såpass store psykososiale problemer at manglende oppmøte ligger på et helt annet plan?
|
|
|
#36 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Med det antallet som dropper ut i dag vil det bli ekstremt kostbart. Eller at man legger lista lavere for å gjøre det gjennomførbart for flere.
|
|
|
|
#37 |
|
maler
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Spørsmålet er om det egentlig er kostbart i det lange løp eller om det lønner seg å få dratt folk igjennom 13 år på skolebenken. Greier man å få folk gjennom så de ender med en eller annen jobb i andre enden tror jeg det kan være så kostbart det bare vil, det vil lønne seg uansett. Men jeg vet som sagt for lite om hvorfor folk ikke fullfører.
|
|
|
#38 |
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Dette er ikke forsking, men eg har aldri opplevd at nokon har slutta pga dårleg meistring eller dårlege karakterar i seg sjølv. Det er alltid noko som ligg bak av problem og bagasje på eit eller anna vis. Men det er det mange som har med seg, altså.
|
|
|
|
#39 |
|
Tankefull
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Veldig enig med mye av det Harriet Vane og Nenne skriver her. Vi må tilbake til en videregående som har ett godt tilbud for yrkesfag uten tanke på videre utdanning. Ett godt tilbud på videregående nivå for de ungdommene som har slitt seg igjennom 9 år med grunnskole. Ett enklere system som er tilrettelagt for individer på ulike nivåer.
|
|
|
#40 |
|
Epikur
|
Sv: Obligatorisk videregående skole. "Alle skal med"?Det er mye billigere i lengden å gjete ungdommene gjennom videregående slik at de får en slags kvalifikasjon. Om de så må ha en-til-en-støttekontakt så er det billigere å gi dem oppfølging, evt. behandling og få dem i jobb enn at de ender på NAV.
|
![]() |
|
|