|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Brukes det tøymykner i husholdningen? | |||
| Ja, det brukes tøymykner i husholdningen. |
|
70 | 44,87% |
| Nei, det brukes ikke tøymykner i husholdningen. |
|
86 | 55,13% |
| Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerNei, det bruker vi ikke. Jeg har to barn som har hatt større/mindre grad av atopisk eksem og som etterhvert reagerte på skyllemiddel. Nå er plagene nær ikke-eksisterende hos begge to, men vi savner det ikke, så kommer neppe til å prøve det igjen.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerJa, jeg bruker det og elsker lukten (av noen få faste). Jeg var ikke klar over at det var så belastende for miljøet, og tenkte at det beskytter klærne litt slik at det blir mindre slitasje på dem og gjør at de rekker til neste unge, samt at det som tromles (av 60 graders vask) tørker fortere og sparer litt energiforbruk. Regnet jo ikke med at det gjorde opp for den totale miljøbelastningen, men som sagt har jeg ikke tenkt over at det er så skadelig så jeg kommer til å redusere bruken kraftig. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerOi, det visste jeg ikke.
|
|
|
|
#24 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerJeg bruker litt tøymykner på håndklær innimellom, men svært lite. Lufttørker klærne på tørkeloft året rundt, og på vinteren tørker det seint og det kan bli litt lukt i klærne, da er det greit å friske opp med litt godlukt. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerBruker tøymykner på noen få plagg som blir håpløst statiske uten. Bruker kun uten lukt, fordrar ikke tøymyknerlukt av klærne.
|
|
|
#27 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerJeg bruker ikke, og det blei aldri brukt i barndomshjemmet mitt, heller. Jeg sliter veldig med lukta, og synes det lukter sterkt av vanlig vaskepulver også. Hvis foreldrene mine eller søstra mi har vaska ungenes tøy hos seg, må jeg kjøre det på nytt med eddik hjemme. Det hjelper ikke at de bruker Neutral på tøyet vårt, for lukta sitter i maskinen og smitter over.
|
|
|
|
#29 |
|
This is normal!
|
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerNei, det bruker vi ikke. Mannen var vant til det hjemmefra, men jeg fikk overbevist ham om at dette var unødvendig.
Enig. Sterk tøymyknerlukt er kvalmende.
|
|
|
|
#30 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerJa, på bomullsklær. Selv med tørketrommel synes jeg klærne blir så stive og rare uten.
Jeg synes det virker som om mange bruker litt parfyme? Men jeg kjenner heldigvis sjeldnere og sjeldnere sterk parfymelukt.
|
|
|
|
#32 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerJeg pleier ha en flaske stående og bruke en liten mengde innimellom. Innholdet pleier tykne før det er brukt opp.
|
|
|
#33 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerJeg bruker litt.
|
|
|
#34 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerJeg har barn som har eksem og ei som reagerer veldig på lukt av tøymykner. Vi har noen i familien som bruker den gule fra comfort og når de vasket klærne hennes en gang måtte jeg vaske dem 2-3 ganger før de kunne brukes igjen. Faktisk smittet lukten over på klær jeg vasket sammen med dem. Faktisk må jeg si at hele huset deres lukter sterkt av den tøymykneren. Jeg tror ikke de kjenner det selv siden de er vant med lukten. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker
Ja, den er ikke mye sensitiv, spør du meg. Selv den er jo intenst parfymert. Det lukter ikke like ille som verstingene (den der gule sommereng-saken er grusom), men den kan definitivt luktes på lang avstand og som noen sier, så kan.man fint forstå at man har besøk før man ser det bare pga lukta. Det er som med røyklukt, du kjenner den nok ikke like godt selv, men vi som ikke røyker kan kjenne det på god avstand. Jeg har ingen problemer med å plukke ut hvem av mine kolleger som bruker tøymykner heller selv om jeg ikke kjenner vaskevanene deres. Jeg er nok sensitiv, men jeg er langt fra alene om å bli fysisk uvel av sterke kunstige lukter. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Glamorøs
|
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerVi har aldri brukt tøymykner. Jeg har aldri forstått greia, det er jo som å smøre inn klærne med såpe som ikke blir skylt ut? Jeg syns tøymyknet tøy er ekkelt å ha på.
|
|
|
#40 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikkerBruker ikke.
|
![]() |
|
|