Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Brukes det tøymykner i husholdningen?
Ja, det brukes tøymykner i husholdningen. 70 44,87%
Nei, det brukes ikke tøymykner i husholdningen. 86 55,13%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-14, 11:04   #21
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker

Nei, det bruker vi ikke. Jeg har to barn som har hatt større/mindre grad av atopisk eksem og som etterhvert reagerte på skyllemiddel. Nå er plagene nær ikke-eksisterende hos begge to, men vi savner det ikke, så kommer neppe til å prøve det igjen.

Gammel 20-10-14, 11:06   #22
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, jeg bruker det og elsker lukten (av noen få faste). Jeg var ikke klar over at det var så belastende for miljøet, og tenkte at det beskytter klærne litt slik at det blir mindre slitasje på dem og gjør at de rekker til neste unge, samt at det som tromles (av 60 graders vask) tørker fortere og sparer litt energiforbruk. Regnet jo ikke med at det gjorde opp for den totale miljøbelastningen, men som sagt har jeg ikke tenkt over at det er så skadelig så jeg kommer til å redusere bruken kraftig.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 11:10   #23
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Oi, det visste jeg ikke.
Men vi brukte aldri tøymykner før, da tørketrommelen virket. Den røk i vinter så vi har latt være å kjøpe ny siden det ikke er de mengdene med klesvask lengre men da fant jeg kjapt ut at vi måtte begynne å bruke tøymykner gitt.

Kjøper Neutral sin for jeg hater også den lukten og har en venninne som bruker en helt forferdelig kvalmende lukt på klærne der.

Snakket akkurat om den sportstøymykeren på jobben i dag tidlig, for eldstemann sine treningsklær lukter så ille selv etter nesten daglig vask då jeg hadde tenkt å teste ut den tøymykneren som er for treningsklær---

Gammel 20-10-14, 11:14   #24
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker litt tøymykner på håndklær innimellom, men svært lite. Lufttørker klærne på tørkeloft året rundt, og på vinteren tørker det seint og det kan bli litt lukt i klærne, da er det greit å friske opp med litt godlukt.

Men altså, hvis man er opptatt av miljø, og bruker tørketrommel i stedet for tøymykner, så er jeg redd vinninga går opp i spinninga, spesielt siden energiforbruke i renseanleggene er en av faktorene Irma oppgir som problematisk:

"Tøymykner er et unødvendig tilsetningsstoff som gir opphav til en økt belastning på avløpsrenseanlegg og dermed økt energiforbruk"

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 11:20   #25
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi sluttet med tøymyknere for 4-5 år siden. Savner det ikke.

Gammel 20-10-14, 11:27   #26
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Bruker tøymykner på noen få plagg som blir håpløst statiske uten. Bruker kun uten lukt, fordrar ikke tøymyknerlukt av klærne.

Gammel 20-10-14, 11:31   #27
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker ikke, og det blei aldri brukt i barndomshjemmet mitt, heller. Jeg sliter veldig med lukta, og synes det lukter sterkt av vanlig vaskepulver også. Hvis foreldrene mine eller søstra mi har vaska ungenes tøy hos seg, må jeg kjøre det på nytt med eddik hjemme. Det hjelper ikke at de bruker Neutral på tøyet vårt, for lukta sitter i maskinen og smitter over.

Skyllemiddel lukter ekkelt og har ikke noe videre for seg uansett, og når det i tillegg er skadelig for miljøet, så må det gjerne fjernes fra hyllene for min del!

Gammel 20-10-14, 11:42   #28
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri brukt det.

Gammel 20-10-14, 12:00   #29
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det bruker vi ikke. Mannen var vant til det hjemmefra, men jeg fikk overbevist ham om at dette var unødvendig.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg sliter med å takle lukten av parfymerte tøymyknere. Jeg synes virkelig at folk som bruker parfymerte tøymyknere bør revurdere det, jeg sliter med å sovne og får dundrende hodepine av å sove i sengetøy som er vasket med parfymert vaskemiddel eller tøymyknere.

Enig. Sterk tøymyknerlukt er kvalmende.

Vi bruker nesten ikke tørketrommel lenger heller. (Vi kjøpte da vi hadde baby i en leilighet med lite tørkeplass.) At tøyet ikke er mykt nok, er et i-landsbroblem.

Gammel 20-10-14, 12:00   #30
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Ja, på bomullsklær. Selv med tørketrommel synes jeg klærne blir så stive og rare uten. Bruker Comfort sensitive, den synes jeg lukter godt. Andre tøymyknere synes jeg lukter alt for mye. Jeg bruker aldri tøymykner på syntetiske klær og ull, da bruker jeg eddik. Eddik som skyllemiddel og vask med Milo synes jeg er strålende for å få ut ekkel lukt av treningsklær.

Dere som reagerer på tøymyknerlukt: reagerer dere på Comfort sensitive også? Jeg spør av nysgjerrighet - er det noe som blir reagert på så vil jeg jo heller kutte bruken.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er knapt noen som bruker parfyme lenger heller.

Jeg synes det virker som om mange bruker litt parfyme? Men jeg kjenner heldigvis sjeldnere og sjeldnere sterk parfymelukt.

Gammel 20-10-14, 12:01   #31
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker eddik, for å bli kvitt svettelukt i mine klær.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 12:06   #32
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pleier ha en flaske stående og bruke en liten mengde innimellom. Innholdet pleier tykne før det er brukt opp.

Jeg synes tøyet blir rart og på en måte seigt hvis jeg bruker så mye tøymykner som det står på flaska at man skal bruke. Jeg bruker det ikke på sengetøy og håndkler.

Gammel 20-10-14, 12:17   #33
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker litt.

Gammel 20-10-14, 12:21   #34
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har barn som har eksem og ei som reagerer veldig på lukt av tøymykner. Vi har noen i familien som bruker den gule fra comfort og når de vasket klærne hennes en gang måtte jeg vaske dem 2-3 ganger før de kunne brukes igjen. Faktisk smittet lukten over på klær jeg vasket sammen med dem. Faktisk må jeg si at hele huset deres lukter sterkt av den tøymykneren. Jeg tror ikke de kjenner det selv siden de er vant med lukten.

Nå tromler jeg håndklær og myke bomullsklær, resten henges opp. Så da føler jeg ikke vi trenger tøymykner. En periode i år var vi uten tørketrommel, da brukte jeg litt parfymefri tøymykner på håndklærne.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 12:23   #35
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Hvor mye eddik har du i skyllekammeret da Annemende?

Gammel 20-10-14, 12:39   #36
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Ja, på bomullsklær. Selv med tørketrommel synes jeg klærne blir så stive og rare uten. Bruker Comfort sensitive, den synes jeg lukter godt. Andre tøymyknere synes jeg lukter alt for mye. Jeg bruker aldri tøymykner på syntetiske klær og ull, da bruker jeg eddik. Eddik som skyllemiddel og vask med Milo synes jeg er strålende for å få ut ekkel lukt av treningsklær.

Dere som reagerer på tøymyknerlukt: reagerer dere på Comfort sensitive også? Jeg spør av nysgjerrighet - er det noe som blir reagert på så vil jeg jo heller kutte bruken.

Jeg synes det virker som om mange bruker litt parfyme? Men jeg kjenner heldigvis sjeldnere og sjeldnere sterk parfymelukt.

Ja, den er ikke mye sensitiv, spør du meg. Selv den er jo intenst parfymert. Det lukter ikke like ille som verstingene (den der gule sommereng-saken er grusom), men den kan definitivt luktes på lang avstand og som noen sier, så kan.man fint forstå at man har besøk før man ser det bare pga lukta. Det er som med røyklukt, du kjenner den nok ikke like godt selv, men vi som ikke røyker kan kjenne det på god avstand. Jeg har ingen problemer med å plukke ut hvem av mine kolleger som bruker tøymykner heller selv om jeg ikke kjenner vaskevanene deres. Jeg er nok sensitiv, men jeg er langt fra alene om å bli fysisk uvel av sterke kunstige lukter.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 12:41   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri brukt tøymykner. Jeg har aldri forstått greia, det er jo som å smøre inn klærne med såpe som ikke blir skylt ut? Jeg syns tøymyknet tøy er ekkelt å ha på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 12:43   #38
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Hvor mye eddik har du i skyllekammeret da Annemende?

En liten dæsj.
For syntetiske illeluktende klær har jeg litt i såpekammeret i tillegg til såpen, og i skyllekammeret.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 12:58   #39
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker.

Aldri brukt tøymykner, og ser det ikke som noe tap hvis det blir færre folk som oser av skyllemiddel.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:00   #40
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker ikke.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.