Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Å komme seg opp av sofaen"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-14, 09:51   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Å komme seg opp av sofaen"

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja det er protestantisk, svært haugiansk og svært norsk å ha et ideal om nyttig aktivitet.

Å slappe av har høyere status om man gjør det i regi av retreat, mindfulness, SPA, meditasjon eller i en eller annen sammenheng hvor man betaler dyrt for det.
Sofa, snacks og dårlig TV har ikke status selv om resultatet kan være like bra som trendy avslapningsformer.

På aktivitetsfronten er det også mer status og gir mer cred om man trener utendørs og pines litt. Tur i fjell, skog og mark og å mestre dårlig vær gir poeng.

Enig.

Og jeg synes noe av det samme gjelder det å stå opp tidlig. Det er liksom mer høyverdig å sprette opp i gryotta og "få noe ut av dagen" eller komme tidlig på jobb enn å ligge lenge i sengen om morgenen. Og bare inndeling A- og B- mennesker får det til å høres ut som om de som har en døgnrytme som gjør at de er mer våkne og kvelden er som en litt "defekt" vare.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 16:06   #2
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har innredet et hus hvor man kan legge seg ned i alle rom. Sofa på kjøkkenet, sofa og himmelseng på stua, daybed på gjesterommet, tre soverom med senger. Jeg er en stor tilhenger av å krype opp i sofaen eller senga.

Gammel 21-10-14, 16:09   #3
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker sofatid. Når jeg tenker på folk rundt meg, så tror jeg mannen min og jeg har relativt mye kvalitetstid i sofaen. Han er flink til å trene, jeg er aktiv på andre måter, og trener kun i perioder. Vi sitter i sofaen og ser på tv om kvelden, gjerne noe vi har tatt opp eller en spesifikk serie fra netflix. Sofatiden er timene fra barna er lagt, til vi legger oss selv. Jeg kan misunne folk ryddige og pene hus, men jeg ofrer ikke sofatiden for et plettfritt hjem.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 16:14   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser aldri aviser, helt frivillig.

Tilbringer helst et par timer i sofaen hver kveld, ofte enten for å sløve etter trening eller for å samle krefter til trening. TV ser jeg helst ikke på, men trøkker som regel i meg sjokolade og marsipan med begge hender mellom Wordfeud-trekkene. Som Madicken er jeg makelig anlagt, og trener derfor seks ganger i uka for å opprettholde en slags balanse.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 16:15   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Men jeg tenker at det er en del mennesker der ute som nettopp trenger å dras litt ut av sofaen. Når jeg har lest artikkelen så tenker jeg at hun har mange poenger, men som vanlig er det lettere å treffe ømme tær hos folk som faktisk trener enn å omvende de som bør vurdere middagsporsjonen, den andre isen og kanskje ta med familien på sykkeltur framfor å kjøre til Leos Lekeland. Fikk jeg brukt alle fordommene mine nå? Og nei, jeg mener ikke sånne som meg og deg (hvem du nå er) som gjør dette av og til.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 16:18   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men jeg tenker at det er en del mennesker der ute som nettopp trenger å dras litt ut av sofaen. .

Det er det jo helt klart.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 16:18   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig synes jeg det var en fin artikkel med fornuftige råd.

Gammel 21-10-14, 16:19   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

For øvrig synes jeg det var en fin artikkel med fornuftige råd.

Jeg også. Som helhet synes jeg artikkelen var helt fint. Løsrevet, sånn "det er bare å komme seg ut av sofaen" blir den litt for enkel, men det var jo heller ikke hovedbudskapet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 17:29   #9
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg må ha sofatid hver dag. Det er ren terapi og helt fantastisk når roen senker seg og barna er i seng.

Gammel 21-10-14, 16:27   #10
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Alle har vel sin måte å 'lande' på.
Jeg og Silje (samboeren) er helt forskjellige her. Silje sin måte er å slenge seg ned på sofaen med en serie/blogg/scrapping. Min er det stikk motsatte. Kobler musikk på øret å springer ut døren

Gammel 21-10-14, 16:27   #11
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes for øvrig hun sa mye smart, ikke minst dette:

Sitat:

Jeg mener at en sunn livsstil innebærer et balansert kosthold. Jeg synes jeg at «sunt» har blitt misbrukt i mange sammenhenger. Sunt betyr ikke minst mulig, det betyr ikke magrest eller bare grønnsaker. Sunt betyr et balansert helsefremmende kosthold. Det er ikke helsefremmende å bare spise salatblader.

Gammel 21-10-14, 16:28   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Jeg synes for øvrig hun sa mye smart, ikke minst dette:

Enig, og så likte jeg overskriften: - Jeg blir helt gal av sånne trender

Gammel 21-10-14, 16:27   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og for barn er det et ideal å ha ro nok i kroppen til å kunne sitte rolig. Men samtidg ha lyst til å ut og leke og gå tur i skogen når det passer bedre.

Gammel 21-10-14, 17:13   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En (av mange) grunner til at jeg trener er at jeg kan sløve på sofaen aldeles uten dårlig samvittighet.

Jeg kjenner folk som er mer hopp-og-sprett av seg hele tiden, de gruer seg tilsynelatende ikke et sekund for å reise seg og hente et glass vann når de har satt seg ned. Jeg tilstreber hele tiden (ubevisst, vel og merke) minst mulig bevegelse gjennom hele dagen - kan jeg hente noe når jeg likevel er i vaskekjelleren? Er det en snarvei her? Hvor nært inngangen kan jeg parkere? - jeg MÅ jo trene for å ikke sløvne helt hen.

Gammel 22-10-14, 10:05   #15
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En (av mange) grunner til at jeg trener er at jeg kan sløve på sofaen aldeles uten dårlig samvittighet.

Jeg kjenner folk som er mer hopp-og-sprett av seg hele tiden, de gruer seg tilsynelatende ikke et sekund for å reise seg og hente et glass vann når de har satt seg ned. Jeg tilstreber hele tiden (ubevisst, vel og merke) minst mulig bevegelse gjennom hele dagen - kan jeg hente noe når jeg likevel er i vaskekjelleren? Er det en snarvei her? Hvor nært inngangen kan jeg parkere? - jeg MÅ jo trene for å ikke sløvne helt hen.

Men du beveger deg jo. Artikkelen er vel heller ment på de som verken beveger seg eller gidde hente det glasset med vann.

Jeg trener ikke, annet enn rask gåtur med hundene. Men jeg er en sånn du beskriver; spretter opp av sofaen uten problemer. Jeg har rett og slett ikke ro i rumpa og MÅ hente et glass vann når vi ser film selv om jeg ikke er tørst. De aller fleste jeg kjenner har et balansert forhold til sofa/aktivitet, men noen burde definivt komme seg opp av sofaen ja.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 17:42   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke Uhrenholt Jacobsen mener at man aldri har noe i sofaen å gjøre, men at trening kan være så mangt, bla hvetdagsaktivitet. Men det er ingen som fremholder at man skal drive med trening eller aktivitet hele tiden!
Jeg leste til og med et råd i runners World om å ta seg en lur på sofaen før trening.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 17:52   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har funnet ut at jeg driter i det der "det er hverdagsaktivitet som teller", for, faktum er, jeg syns det er ekstremt mye lettere å venne meg til å løpe 4-5 mil i uka, enn til å gå trappene. Og jeg NEKTER å tro at trappegang er så viktig at det omtrent nuller ut løpingen. For andre vil det være langt mer overkommelig å venne seg til trappene. Vi er forskjellige.

Godt nok.

Gammel 21-10-14, 18:58   #18
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har funnet ut at jeg driter i det der "det er hverdagsaktivitet som teller", for, faktum er, jeg syns det er ekstremt mye lettere å venne meg til å løpe 4-5 mil i uka, enn til å gå trappene. Og jeg NEKTER å tro at trappegang er så viktig at det omtrent nuller ut løpingen. For andre vil det være langt mer overkommelig å venne seg til trappene. Vi er forskjellige.

Godt nok.

4-5 mil i uka? Da synes jeg ikke akkurat du trenger tenke på hverdagsaktivitet. Da er det vel ikke deg tipset er myntet på.

Gammel 22-10-14, 00:06   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

4-5 mil i uka? Da synes jeg ikke akkurat du trenger tenke på hverdagsaktivitet. Da er det vel ikke deg tipset er myntet på.

Nei, absolutt ikke fra myndighetene, vil jeg tro, men jeg skal love deg at jeg har fått mange snurte "du vet vel at det er hverdagsaktiviteten som gjelder, ikke all den flyingen, vet du."

Gammel 22-10-14, 00:15   #20
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det går an å trene og sitte i sofaen på en og samme dag. :live to tell:

Jeg liker trene, jeg liker bake, jeg liker ha det ryddig og ordentlig (ergo må jeg rydde og vaske ), og jeg liker sitte i sofaen og lese eller bare henge med ungene med barne-TV/bok/spill/fjas og vås.

Jeg synes ikke vi skal komme dit at vi synes sosing og sløving er flaut/galt/forkastelig. Alt med måte.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.