Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-14, 10:04   #21
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og til slutt...jenta i artikkelen nektet fb-vennskap med sin far, og har blokkert han. Det hadde ikke blitt godtatt her i huset.

Ikke her heller.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 11:06   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaja, jeg skriver det på kontoen for ungdommens overmot. :knirk:

Mine barn får ikke diktere hva jeg gjør eller ikke gjør på nett, men de kan selvfølgelig komme med synspunkter. De kommer garantert til å synes at jeg er en gammel fosil. Det er helt greit. Jeg vil heller være det enn "kul", gitt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 12:47   #23
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er greit å ta litt hensyn til ungene sine. Jeg respekterer dem og deres meninger, og de gjør det samme tilbake. Jeg holder meg i bakgrunnen av deres facebook-liv. Jeg vet jo selv hvor kjedelig det er med enkelte venner som ikke skjønner sosiale koder og driver og prater i vei på bilder som andre har lagt ut, og der jeg bare er tagget. "Åh, som du ligner på bestefar her." Jaja...

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 13:05   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns det er greit å ta litt hensyn til ungene sine. Jeg respekterer dem og deres meninger, og de gjør det samme tilbake. Jeg holder meg i bakgrunnen av deres facebook-liv. Jeg vet jo selv hvor kjedelig det er med enkelte venner som ikke skjønner sosiale koder og driver og prater i vei på bilder som andre har lagt ut, og der jeg bare er tagget. "Åh, som du ligner på bestefar her." Jaja...

Jeg syns absolutt ungene kan forvente ok oppførsel fra foreldrene på deres eller vennenes vegg. Hva jeg gjør på egen vegg, får de derimot ikke diktere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 13:05   #25
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følger allerede de fleste "reglene" som skisserer - med et hederlig unntak for lengden på innleggene mine.

Det meste handler om ordinære hensyn og høflighet. Men nei, det er ikke tenåringer som skal definere hvordan man skal bruke FB. Det er bare det at de har hatt et lite forsprang på mange voksne og har hatt litt mer sosiale antenner på nett - nå har det imidlertid jevnet seg ut, synes jeg.

Gammel 29-10-14, 13:11   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorvidt tenåringene har et forsprang på de voksne eller ikke varierer da i høyeste grad. Jeg har desidert mye mer netterfaring enn alle tenåringer.

Gammel 29-10-14, 13:13   #27
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er bare det at de har hatt et lite forsprang på mange voksne og har hatt litt mer sosiale antenner på nett - nå har det imidlertid jevnet seg ut, synes jeg.

Jeg tror i grunnen ikke de som blir tenåringer nå og heretter har noe forsprang på foreldrene sine. Vi er da ikke fossiler, heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 13:45   #28
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følger allerede de fleste "reglene" som skisserer - med et hederlig unntak for lengden på innleggene mine.

Det meste handler om ordinære hensyn og høflighet. Men nei, det er ikke tenåringer som skal definere hvordan man skal bruke FB. Det er bare det at de har hatt et lite forsprang på mange voksne og har hatt litt mer sosiale antenner på nett - nå har det imidlertid jevnet seg ut, synes jeg.

De to der gikk i barnehagen da jeg registrerte meg på Facebook. Jeg tror de færreste under 15 har noe forsprang å snakke om. Jeg hadde derimot et formidabelt forsprang på mine foreldre, selv om mamma har brukt IT i jobben i alle år.

Gammel 29-10-14, 14:08   #29
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil nå påstå at jeg har minst like mye nettvett som de aller fleste tenåringene jeg kjenner. Og selvfølgelig skal jeg ikke gå inn for å gjøre barna mine flau. Det skulle da bare mangle. Jeg tror likevel det ikke er til å unngå. I en periode blir de jo flaue bare man går ved siden av dem, og ikke ti meter bak eller foran.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 14:58   #30
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvorvidt tenåringene har et forsprang på de voksne eller ikke varierer da i høyeste grad. Jeg har desidert mye mer netterfaring enn alle tenåringer.

Ja, når de er nitten og mener at de har vært lenger på nett og Facebook enn alle i foreldregenerasjonen så må en få lov å knegge litt. Jeg er i deres foreldregenerasjon, og har vært på nett sånn ca siden de var i småbarnsgruppa i barnehagen.

Ellers er jeg helt for å ta hensyn og ikke sende venneforespørsler til tenåringenes venner osv. Jeg er venn med endel venner, men da er det alltid de som har spurt meg og ikke motsatt.

Hva en gjør på sin egen vegg må en bestemme selv, syns jeg. At det for eksempel trekkes fram som pinlig å legge ut bilde av seg og venninnene på fjelltur, hadde jeg neppe giddet å ta hensyn til om jeg var moren deres.

Å ikke legge ut partybilder med flasker og halloi, eller selfies med kløft og duckface og sånn ville jeg aldri gjort uansett, og jeg har full forståelse for at det må være skikkelig pinlig for tenåringer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 15:25   #31
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 12-åring hadde undervisning om nettvett på skolen, og hadde fått beskjed om at hun var bedre på nett enn foreldrene sine. "jeg tenkte bare at hun ikke kjenter deg, jeg, Mamma!" sa pøbelprinsessen til meg da hun kom hjem.

Min 12-åring overholder aldersgrensen på FB helt uten spørsmål, så hun er ikke der ennå. Vi er på instagram begge to, og jeg liker bildene hennes, og har sagt ja til de av vennene hennes som har villet være venner med meg der. men jeg kommenterer ikke vilt og uhemmet og viser vanlig, nettvett når jeg poster bilder.

Og den dagen hun mener å skulle diktere hva jeg poster på mine profiler i SoME, må vi nok ta en prat om at voksne også er mennesker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 15:44   #32
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to av tolvåringens venninner på instagram, og de liker hvert eneste bilde jeg legger ut. Profilen deres er selvsagt "privat" og lukket, så jeg har ikke giddet å følge dem tilbake.
Men jeg følger alle tolvåringens profiler da. Tror jeg.

Gammel 29-10-14, 15:48   #33
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes man burde ha gjensidig respekt for hverandre... om minsten gir utrykk for at jeg ikke burde bli venner med hans venner osv så vil jeg nok ta hensyn til det - det er tross alt hans venner.... men å ikke skulle legge ut vanlige bilder (også selfie) så tror jeg ikke han ville fått bestemme det.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 16:06   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir omtrent som at 16-åringer mener at 40-åringer ikke skal gå med jeans eller skjørt over knehøyde, tenker jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 16:10   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det blir omtrent som at 16-åringer mener at 40-åringer ikke skal gå med jeans eller skjørt over knehøyde, tenker jeg.

... eller farge håret. :crossover:

Gammel 29-10-14, 16:11   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lot den ligge, men ja.

- No. 4 -
Gammel 29-10-14, 16:17   #37
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Når du har kjøpt deg ny, fancy kjole og oppdager at mor di har kjøpt likedan. #denfølelsen

Gammel 29-10-14, 16:19   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... eller farge håret. :crossover:

Jeg lot den ligge, men ja.

Kaller dere meg 16-åring?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 16:58   #39
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nja. Hvis jeg forsto Zoe rett, snakket hun ikke om praktisk erfaring, men om sosial erfaring. Og før dere kommer løpende med IRC og sånt, da i form av å navigere i en ungdoms- og oppvekstkultur på nett. Ungdommen har hatt en forholdsmessig større del av sosialiseringsprosessen sin i digitale sammenhenger, og dermed gjort seg en del erfaringer som de som kun har levd voksenlivet sitt på nett har.

Gammel 29-10-14, 17:16   #40
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Men det betyr ikke at de vet noe mer om hvordan førtiåringer skal ha sosiale interaksjoner på nett.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.