Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Du som henger på FP og er dame, er klesvasken ditt ansvar?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hvor mye ansvar har du for familiens klesvask
Jeg er enerådende på klesvasken hos oss - Ligg unna! 54 23,08%
Jeg har hovedansvaret, men setter innimellom andre i arbeid 75 32,05%
Jeg gjør mest, han gjør litt, og fordelingen er omforent 20 8,55%
Vi deler liksom på klesvasken, men jeg gjør jo mest 12 5,13%
Vi deler på klesvasken, og vi gjør faktisk like mye 29 12,39%
Mannen gjør mer enn meg 43 18,38%
Ungene tar klesvasken. 1 0,43%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-14, 13:04   #1
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du som henger på FP og er dame, er klesvasken ditt ansvar?

Jeg vasker alt av klær (men mannen må selv ta skittentøyet sitt til vaskerommet og sortere dem, og han må også legge på plass de rene klærne sine etterpå). Jeg synes klesvask er helt ok, og tar gjerne det mot å slippe andre oppgaver.

Gammel 11-11-14, 13:04   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg veit ikke om alle blunderne fra mannen sin side har vært bevisste eller ikke, men han er i hvertfall temmelig så brutalt tatt av klesvasketjenesten.

12-åringen er flinkere enn far sin, for å si det slik.

Gammel 13-11-14, 09:49   #3
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg veit ikke om alle blunderne fra mannen sin side har vært bevisste eller ikke, men han er i hvertfall temmelig så brutalt tatt av klesvasketjenesten.

Å la mannen ta klesvasken kan fort bli et økonomisk problem - han ser forskjell på farger, men nekter å ta innover seg at sterke farger avgir farge til andre klær selv om de har vært vasket mange ganger. Det er ikke alltid lett å oppdage ull heller, og dessuten gidder man ikke lese vaskeanvisning på treningstøy som forunderlig ofte ikke kan vaskes på høyere temp. enn 30 grader - sjokkerende nok.

Alle har ansvar for å legge tøyet sitt i skittentøyssjakta. Jeg sorterer, vasker, henger opp og bretter sammen. Alle klær blir lagt i egen kurv til hver person i husstanden. Når kurvene er fulle, bærer jeg dem opp på rommene og setter dem fra meg. Ungene må legge klær i skapet selv mens jeg tar meg av mine og mannens klær. Oftest tar jeg 10-åringens klær også fordi hun ikke klarer å legge ting noenlunde pent på plass av en eller annen merkelig grunn.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 13:05   #4
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jeg har hovedansvaret, spesielt for sortering og opphenging. Jeg har litt OCD når det gjelder sortering av klesvask, så vanlig 40-60-90-hvitt-kulørt er ikke godt nok, ergo er det best jeg gjør det selv. Mannen legger sammen omtrent halvparten av tiden.

Helt grei fordeling synes jeg, all den tid mannen gjør mye mer av andre ting enn meg.

Gammel 11-11-14, 13:06   #5
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Vi deler. Alle, barn som voksen har ansvar for å putte klærne sine i riktig skittentøykurv. Så finsorterer jeg, setter på maskinen og som oftest henger mannen opp klesvasken og det er han som bretter den sammen og rydder på plass.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 13:07   #6
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min siste nye hjelper på klesvaskfronten er min skjønne, modne, flinke 13,5-åring!

Gammel 11-11-14, 14:22   #7
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man skulle kunne velge flere alternativ i pollen. Vi voksne pluss eldstemor setter på klesvask, jevnt fordelt.
De to eldste henger opp og legger sammen like mye som oss voksne.
De to yngste legger i tørketrommelen når det trengs, og bretter sammen litt.
Stort sett tar hver enkelt ansvar for å få sitt tøy på plass. De to minste får litt hjelp innimellom.

(Hadde blitt litt av en poll med svaralternativer for å dekke denne. )

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 18:39   #8
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Han har definert klesvask som sitt ansvar, tror han liker alenetiden i kjelleren. Men helt supert, han kan trikset med å få det rene tøyet lagt fint sammen i bunker også. Det har jeg aldri fått helt dreisen på selv. (Utenom da jeg hadde fellesvaskeri i blokka og kun hadde eget tøy å holde orden på.)

Jeg vasker litt jeg også altså.

Gammel 11-11-14, 21:00   #9
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har alt ansvar for klesvask, opphenting, bretting og innkjøp. Jeg har nylig gått til anskaffelse av store dunker som er merket med hva som skal hvor, så nå sorterer de andre klærne sine selv. Det hjalp veldig på tidsbruken min synes jeg.

Gammel 12-11-14, 07:27   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg virkelig hater klesvask, i alle fall alle steg i prosessen bortsett fra å stappe inn i maskina. Så mannen gjør mest, siden vi setter på like mange maskiner, men han bretter rent tøy.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 22:11   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør mest, vasker nok 90% av all klesvask. Det har igrunnen bare blitt sånn, ikke minst etter at mannen har vist å ha en lei tendens til å ødelegge ulltøy/finere tøy. Når han vasker holder han seg unna mine klær. Han gjør til gjengjeld annet husarbeid.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 13:08   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarte å stemme feil. Stemte "Jeg gjør mest, han gjør litt" og det stemmer jo ikke. Jeg gjør alt, alltid. Men det er ikke fordi jeg ber dem ligge unna akkurat ... Men når det er sagt; jeg fikser den biffen bedre enn de andre.

Gammel 11-11-14, 13:09   #13
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør forøvrig ikke noe av å vaske tøy, men jeg hater, virkelig HATER, å sortere sokker etc. Å fytti svarte så fryktelig sinnsykt bedritent kjedelig det er.

Gammel 11-11-14, 13:10   #14
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg gjør forøvrig ikke noe av å vaske tøy, men jeg hater, virkelig HATER, å sortere sokker etc. Å fytti svarte så fryktelig sinnsykt bedritent kjedelig det er.

Hos oss samles alle sokker i en kurv, og når den er full får ungene en krone paret for å finne like. Det blir ikke så dyrt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 13:08   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min gjør matpakking og frokost også.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 13:09   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Min oppgave, siden mannen stort sett ikke er hjemme. Ungene bretter. Jeg syns brettingen er det kjedeligste, så er fornøyd med dagens ordning.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 13:09   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker oftere klær, tror jeg nok, men han vasker innimellom. Å ta ut av maskinen og tromle/henge opp er kanskje ganske mer fordelt enn selve det å sette på maskinen. Vi har aldri diskutert fordelingen, så det er ikke helt riktig å si at det er "omforent", men det er heller ikke riktig å si at "vi deler liksom", for den tolker jeg som at man er misfornøyd med at man ikke egentlig deler sånn som det er meningen.

Og det trengs aldri masing.

Gammel 11-11-14, 13:10   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør det meste. Litt fordi jeg bare gjør det - og litt fordi mannen ikke rekker å gjøre det før jeg alt har gjort det. Ikke noe vi har pratet om/fordelt ei heller et problem å gjøre det.
(om han vil, må han selvfølgelig gjerne gjøre det)

Gammel 11-11-14, 14:11   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke alle i familien som har fått med seg at vi ikke kjøpte den vaskemaskinmodellen som sorterer klesvask og slår seg på selv. Eller at det ikke er kombinert vaskemaskin og tørketrommel ...
Jeg kan gjerne sette på en maskin, men jeg hater å henge opp (vi har ikke tørketrommel nett no) så jeg tar prosjektlederjobben og fordeler oppgavene slik det passer meg.

Gammel 11-11-14, 13:11   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker og tørker, bretter mitt eget og litt håndklær. De andre i familien bretter og rydder bort, stort sett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.