|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
Se resultatene: Likte foreldrene dine å lage mat i oppveksten din, og liker du det nå? | |||
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, og det gjør jeg også |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10 | 6,80% |
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er middels opptatt av å lage mat |
8 | 5,44% |
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er glad i å lage mat |
27 | 18,37% |
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, jeg ser matlaging som et nødvendig onde |
10 | 6,80% |
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, og det er jeg også |
22 | 14,97% |
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, jeg er glad i å lage mat |
30 | 20,41% |
Foreldrene mine var glade i å lage mat, jeg ser matlaging som et nødvendig onde |
5 | 3,40% |
Foreldrene mine var glade i å lage mat, jeg er middels opptatt av matlaging |
3 | 2,04% |
Foreldrene mine var glade i å lage mat, og det er jeg også |
30 | 20,41% |
Brokkoli har aldri passet bedre som svaralternativ |
2 | 1,36% |
Deltakere: 147. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJeg vet ikke hvor opptatt og glad foreldrene mine var/er i matlaging, men jeg er middels glad i det, og stemte at det var nok de også. *tippekupong*
![]() |
#22 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenBåde mamma og pappa er glade i å lage mat og har vist glede over dette i oppveksten. Jeg liker egentlig å lage mat, men ikke i hverdagene. Da blir det et nødvendig onde. Men i helgene prøver vi å gjøre mer ut av det.
![]() |
#23 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJeg tror ingen av foreldrene mine er spesiellt glad i å lage mat, men de hater det jo ikke heller. Mamma lagde hverdagsmiddager, pappa er best på festmiddager. Han lagde alltid middagen hvis vi hadde gjester, men hvis mamma var bortreist på ukedagene var det mye pølser og grandis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJeg er oppvokst med foreldre som er flinke til å lage mat og som lagde sunn mat. Jeg har omtrent det samme forholdet til mat, men varierer mye mer enn vi gjorde i oppveksten. Tilgangen til produkter har økt enormt siden 70-tallet.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenForeldrene mine var glade i å lage mat, og det er jeg også.
![]() |
#26 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen
Sist redigert av Dronningen : 14-11-14 kl 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenHos oss var det en del pimpa Toro, men foreldrene mine var egentlig glade i å lage mat, men kanskje mer i å prøve nye ting enn i den trauste hverdagsmaten. Det blei ikke prøvd ut nye ting så ofte, og fram til jeg var i tenåra hadde vi ganske dårlig økonomi, så uka før lønning kunne det godt være makrell-i-tomat-skiver eller havregrøt, og så slo vi ut håret med én god middag når lønna kom. Om vi skulle ha noe godt, så blei det bakt. Mamma sto for kaker og pappa for gjærbakst. Middagene delte de på, og det gjør de fortsatt. Pappa sper kjøttdeigen og mamma steiker kjøttkaker, for eksempel. De prøver ut en del mer nytt nå, tror jeg, men har beholdt posepotetmos, Torosuppe og frossengrønnsaker sånn når det skal være lettvint. Det er ting vi aldri eller sjelden bruker, fordi vi synes det er like lett uten. Alt i alt er de nok middels interessert, mens vi er glade i å lage lammeskanker og perfekt stekte poteter og langkokte gryter og Béarnaise med ordentlig egg og smør, mens vi ikke kan fordra å lage fiskeboller og den slags. Det gjør kanskje at vi kommer ut på middels totalt vi og.
![]() |
![]() |
#28 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMamma likte ikke å lage mat i begynnelsen, men ble nok etterhvert middels opptatt av det, spesielt med gode hjelpemidler (Toro/mikro).
![]() |
#29 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJeg har en familie som generelt er ganske så glad i både å lage og spise mat. Det er en veldig høy forekomst av kokker i familien, faktisk. Dette genet har ikke tilfalt meg.
![]() |
#30 |
Epikur
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenTja og njei.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 14-11-14 kl 11:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
kamerat
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen«I oppveksten din», sto det, HV. Jeg ser på deg som veldig inspirert av matstellet hjemmefra.
![]() |
#32 |
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMin mor og far er sånn middels interessert, men har aldri hatt tid til å kokkelere noe særlig. Min bestemor HATET å lage mat, og HATER fortsatt å lage mat. Hun er eitrende sinna hver gang hun er i nærheten av et kjøkken. Min farfar jobbet som lærer på kokkeskole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Epikur
|
Ja, jeg er det. Mor var jo superflink mens jeg bodde hjemme og da var jeg mye sammen med moror og hadde en sprek farmor i nabohuset, så ja. Veldig inspirert hjemmefra. I tillegg er det en veldig levende mattradisjon i bygda jeg vokste opp med bruk av vilt, innlandsfisk og ulike lokale råvarer. Grav det ned, heng det opp eller putt det i en trebutt, er vel oppsummeringen av tradisjonsmat fra fjellbygdene.
![]() |
#34 |
kamerat
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenDet var tider!
![]() |
#35 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenBegge mine foreldre er sånn helt greit glad i å lage mat. Min far laget all selskapsmat og ganske mye hverdagsmat og min mor resten av hverdagsmaten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Yes, we can!!
|
Altså, de koser seg veldig med mat, pappa er FANATISK opptatt av mat, men matlaging er ingen favorittsyssel, just. Mamma så nok på Toro som guds gave til husmoren, selv om hun nå ikke husker at vi spiste noe Toromat i det hele tatt.
![]() |
#37 |
Epikur
|
Min mor husker ikke at hun fikk hjelp til slakt og bakst heller, og forteller nå historier om hvordan hun alene slaktet 4 griser og to kyr med fire-fem unger rundt bena. Hun har glemt au parene vi hadde også, gitt.
![]() |
#38 |
Yes, we can!!
|
Pussig.
![]() |
#39 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJeg svarte "Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er glad i å lage mat", men det er en nokså flytende sannhet. Min mor har aldri vært glad i å lage mat, men hun er kjempeflink til å bake. Min far har alltid vært både flink og interessert i tradisjonell matlaging, men han laget aldri mat på hverdager. Det var derfor mye Toro og kjøttdeig og pølse på hverdager, og fars kjøttkaker og raspeballer i helger.
![]() |
#40 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJeg vil si foreldrene mine var og er middels opptatt av matlaging, mens jeg er glad i å lage mat.
![]() |
![]() |
|
|