|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageUndersøkelsen sa ingen ting om kommunal vs privat barnehage generelt i landet. Det var med utgangspunkt i en kommune, nemlig Oslo. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage
Både og, tenker jeg. Det er mulig Oslos private barnehager er i en særstilling, det kommer jo ikke frem i artikkelen. Men, det er en del faktorer som tyder på at private barnehager jevnt over f.eks. har mer fornøyde foreldre her står det noe om det i barnehage.no . Om barna blir flinkere i privat barnehage er vel vanskeligere å si. Det er vel en direkte sammenheng med utdanningsnivået til foreldrene som gjør at det slår ut slik. Samtidig er det jo en sammenheng mellom bemanningstetthet og kvaliteten på barnehagetilbudet, noe som igjen muligens kan vises i en slik undersøkelse?
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageHer er de private og de kommunale i samme opptak og jeg har inntrykk av at geografi trumfer det meste når det gjelder kriterier for hvilke barnehager man vil inn i.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageEr private barnehager oftere små barnehager? Det hadde vært interessant å se noen kvalitetsmål på store vs små barnehager.
|
|
|
#5 |
|
Kamerat Pære
Det har iallefall vært en trend at kommunene legger ned små barnehager for å bygge større/slå sammen ansatte. Det er bedre kommuneøkonomi med større enheter/færre ledere. Dermed er de fleste små barnehagene som er igjen private her i kommunen. I kombinasjon med lave tall på ansatte pr. barn tror jeg dette er svært negativt for kvaliteten på tilbudet. Jeg (og dette er min helt subjektive mening) tror kvaliteten vanskeligere lar seg sikre på store barnehager med mange barn og ansatte (både med tanke på avstand mellom ledelse og ansatte og ansattes tilknytting til enkeltbarnet) og har planer om å skrive bachelor om temaet.
|
|
|
#6 |
|
Klar
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageEn faktor er vel også at kommunale barnehager har dyre pensjonsordninger for sine ansatte, mens de private ofte kun har minimumspensjon. Det betyr jo fort at de private sitter igjen med mer penger til drift (og overskudd til eiere) enn de kommunale. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Vår bedriftsbhg var ikke stor, 54 barn.
|
|
|
#8 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageJeg har inntrykk av at private bhg finnes i like stor variasjon som de kommunale jeg altså.
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Ikke i Bergen, tror jeg. De aller største er private.
|
|
|
#10 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageI vår by er det felles opptak av kommunale og private barnehager. Vi hadde egentlig en privat på førsteplass, fikk plass i ønske nr 2 som er kommunal. En fantastisk barnehage, flott beliggenhet, stabilt og engasjert personale og en helt særegen ro og harmoni preget barnehagen. Stemningen var nær og hyggelig, jeg tror rett og slett alle hadde det fint der, både voksne og barn. Sikkert noen som var misfornøyde, men jeg har faktisk aldri hørt noe om det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageJa det er nettopp det. Veldig stor forskjell mellom kommunene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageHentet fra regjeringen.no
Her vises det til at flere faktorer betyr noe. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Klar
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageHvis undersøkelsen kun gjelder Oslo, så blir det jo meningsløst å diskutere forskjeller generelt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageDet er vel en vesentlig forskjell på finansieringen, så vidt jeg vet. De private får et tilskudd til drift etter antall barn, de kommunale tildeles driftsmidler etter kommuneøkonomi.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Kamerat Pære
I Trondheim er det ikke slik. Eller jo, alle får tilskudd etter antall barn. De private barnehagene drives jo med avtale og driftstilskudd fra kommunen og private barnehager har omtrent samme rammer, men at det er noen kroner i forskjell -disfavør private barnehager (de kutter stadig i tilskuddet til de private her i kommunen). Private barnehager får ikke vite hva de har i budsjett før på slutten av året (desember), da beregnet ut i fra hva de kommunale har brukt. Noe som faktisk gjør driften for de private barnehagene vanskeligere sånn rent teknisk mtp. økonomi. Derimot er det slik at det som eventuelt blir igjen av overskudd sitter styrer selv igjen med styringsretten over. I kommunene går dette tilbake til kommunen som deler ut der de måtte ha behov.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageGjør de? Jeg trodde tilskuddene per barn sånn i siste omgang ble ganske likt? Bortsett fra at private (i Oslo?) en periode fikk mindre enn de offentlige, men det tror jeg til slutt ble utjevnet. (Det var mye hulahei rundt det etter maksprisen ble innført)
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nope. I bydelen jeg kjenner, får de kommunale barnehagene et rammetilskudd som i noen grad er beregnet ut fra fødselsåret til barna, men alle barnehagepengene tildeles som en pott som fordeles ut på barnehagene. Det er feks vanlig å ha inntaksstopp på vikar som generell regel i bydel og ikke individuelt vikarbydsjett til hver barnehage. Barnehagene er slått sammen til store enheter slik at det er vanlig å ikke ha en styrer i hver barnehage lenger. Jeg vet ikke om det er slik i alle, men i en gitt bydel som jeg kjenner godt, er det slik.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageHar det ikke blitt såpass vanskelig å rekruttere førskolelærere at man må tilby dem ok pensjonsordninger for å få dem over?
|
|
|
#19 |
|
Klar
|
Ikke det jeg har hørt? Alle ansatte skal jo helst ha samme ordning, så det blir i så fall dyrt. Men jeg ser at noen kommuner reklamerer med høyere lønn for å verve førskolelærere. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
heimføing
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageHvor gammel er denne undersøkelsen? Hvis de måler skoleresultater så må nødvendigvis barnehagefordelingen være fra før det ble "likestilt" mellom private og kommunale hva angår opptak og priser. |
|
|
|
![]() |
|
|