Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Parkett eller laminat?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Se resultatene: Hva slags gulv?
Parkett 46 67,65%
Laminat 17 25,00%
Noe helt annet 1 1,47%
Trenger ikke gulv, bruk heller svevesko 4 5,88%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-14, 17:34   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

For min del ville jeg ikke byttet et gulv i et hus jeg skal selge, og som kjøper er jeg helt på linje med Myria. Er det megler som anbefaler dere å skifte gulvet?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 18:09   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går også mot strømmen og ville valgt en av de nyeste laminattypene. Vi valgte det i hele huset, og jeg har ikke angret et sekund.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 02:30   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg går også mot strømmen og ville valgt en av de nyeste laminattypene. Vi valgte det i hele huset, og jeg har ikke angret et sekund.

Det valgte vi også, og ikke angret. Dyr laminat riktignok (over kr 300,- pr m2). Vi orket rett og slett ikke parkett lengre, da selv den sterkeste parketten til kr 900,- m2 ikke var spesielt vakker etter småbarn og katter...

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 21:06   #4
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Det valgte vi også, og ikke angret. Dyr laminat riktignok (over kr 300,- pr m2). Vi orket rett og slett ikke parkett lengre, da selv den sterkeste parketten til kr 900,- m2 ikke var spesielt vakker etter småbarn og katter...

Vi har valgt det samme enda vi nå er kun to voksne og en tenåring.
I utgangspunktet har laminat for meg vært helt uaktuellt.
Vi har flyttet fra enebolig som vi bygde selv for 17 år siden og brukte dengang mye penger på en fin parkett.
Da vi skulle velge ut gulv til vår nye leilighet som da var under bygging så tenkte vi kun parkett. Hos en forhandler fikk vi anbefalt en ny type laminat som vedkommede selger selv hadde lagt i sitt nye hus. Etter å ha hatt prøven hjemme hos oss noen dager ble vi enige om å ta sjansen. Gulvet som er litt rustikt i gråtoner og med brede staver kostet pr m2 kr 425. Vi er etter snart 1 år storfornøyd, og mange som kommer innom tror ikke at dette er laminat. Gulvet er slett ikke hardt og kaldt som mange typer laminat er.
Jeg er fortsatt glad i levende materiale slik som tregulv, men det kommer an på. Laminat er ikke alltid det det engang var og parkett er også så mangt.

Sist redigert av Michelle : 04-02-15 kl 21:18.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 18:17   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utvilsomt parkett. Laminatgulv hadde jeg sett på som en utgift, for vi hadde nok byttet til parkett. Heller slitt, men "levende" og varm parkett, enn kald, støyende laminat.

Gammel 28-12-14, 18:41   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har parkett på kjøkkenet og det er mye bedre enn laminaten vi hadde der før. Mister vi noe på gulvet nå blir det kanskje et hakk i parketten, men før hvis vi mistet noe på laminaten så ble det jo grønne flekker av materialet under når laminatlaget ble borte. Laminat er kaldt og hardt å gå på også. Hvis dere på heite livet ikke vil ha laminat på kjøkkenet så velg kork i stedet, men ikke laminat.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 18:41   #7
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Parkett. Vi har det på kjøkkenet og det er ikke noe problem.

Gammel 28-12-14, 18:43   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Parkett. Tror jeg ville valgt fliser på kjøkkenet om jeg fikk velge.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 18:48   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på linje med Myria og Teo. hva har dere på gulvet i dag?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 19:01   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Da tror jeg ikke du har vært borti de nye på markedet.
Men jeg hadde ikke lagt så dyrt gulv for å selge.

Vi har som satt nylig lagt gulv og har vurdert mange ulike typer. Jeg synes ikke laminatene som finnes nå er varme eller myke nok, men det er smak og behag. Ved salg hadde jeg neppe lagt helt nytt gulv (hvertfall ikke heltre, nei). Som kjøper ville jeg tenkte som Myria.

Gammel 28-12-14, 19:07   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville lagt fliser på kjøkken og parkett i stua.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 19:39   #12
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For min del ville jeg ikke byttet et gulv i et hus jeg skal selge, og som kjøper er jeg helt på linje med Myria. Er det megler som anbefaler dere å skifte gulvet?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er på linje med Myria og Teo. hva har dere på gulvet i dag?

Grunnen til at vi vil skifte gulvene er at markedet her i byen er helt merkelig. Enten selger husene etter første visning til en bra pris, eller så ligger de ute i månedsvis. Da nytter det ikke å sette ned prisen eller noe. Og det som skiller er standarden. Det virker som om det er veldig lite market for oppussingsobjekter her i strøket.

Gulvene vi har nå er en salig blanding av hullete linoleum som går opp i sømmene, parkett som er så vannskadet og slitt at den ikke kan slipes ned, og tepper. Det er tydelig at førsteinntrykket er veldig viktig her i byen, så det er det vi er ute etter. Om folk etterpå velger å rive ut alt, bryr ikke oss.

Har hatt tre meglere inne, og alle er enige om at vi bør gjøre en del overflateting med huset for å få det solgt. Parkett og laminat er enkelt og greit å legge selv. Personlig syns jeg ikke det er store forskjellen i bruk, men greit å vite at såpass mange andre syns det.

Gammel 28-12-14, 19:51   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi la nettopp nytt gulv i stue,gang og soverom. Etter mye om og men gikk vi for Alloc laminat. Vi angrer ikke et sekund. Det er fantastisk å gå på, ser fint ut, var supert å legge, tåler mye, livstidsgaranti. Kostet det samme som mange parkettgulv.

Det finnes i veldig mange farger, vi har sølv furu. Mange som har kommet innom har spurt etter hvilket gulv det er og har lyst på akkurat samme.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 19:56   #14
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Hadde jeg skulle kjøpt hus, ville jeg helt klart foretrukket parkett fremfor laminat. Jeg liker ikke laminat, klarer ikke å fri meg fra fake-følelse, selv om laminaten ser ut som tre, er det ikke det.
Hvis jeg skulle pusset opp for salg, ville jeg valgt en lys parkett, ikke ordinær eik, ihvertfall ikke lakkert eik 3-stav, det ser nesten litt utdatert ut(vi har det overalt, men vi er ikke særlig hippe og trendy heller). I følge en meglervenn vil "alle" ha lyse gulv med brede bord, det stemmer nok ganske godt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 19:58   #15
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går motstrøms og sier laminat. Jeg finner parkett med merker, hakk og striper forstyrrende og som kjøper ville jeg heller sett et plettfritt og pent laminatgulv.
Det er utrolig mange av litt nyere laminatgulv som fremstår som både varme, lite støyende og levende i "treet".

Gammel 28-12-14, 20:10   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som kjøper foretrekker jeg parkett. Jeg merker selv at jeg legger annonser som nevner laminat lenger bak i den mentale lista, selv om den sikkert kunne se både fin og behagelig ut. Men jeg tror nok man går glipp av mange til visning om det står laminat i annonsen, særlig i store rom som kjøkken og stue.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 20:16   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at dere velger billigste type, uansett hva dere velger? Og da er det definitivt parkett som tar seg best ut på visning. Billig laminat ser bare kjipt ut, etter min mening, men du skal ha litt peiling for å kunne skille billig parkett fra dyrere før den har fått sine første sliteskader.

Jeg er helt sikker på at det, statistisk sett, vil lønne seg å legge parkett, hvis det eneste målet er å oppnå best mulig pris/raskest mulig salg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 21:15   #18
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg antar at dere velger billigste type, uansett hva dere velger? Og da er det definitivt parkett som tar seg best ut på visning. Billig laminat ser bare kjipt ut, etter min mening, men du skal ha litt peiling for å kunne skille billig parkett fra dyrere før den har fått sine første sliteskader.

Jeg er helt sikker på at det, statistisk sett, vil lønne seg å legge parkett, hvis det eneste målet er å oppnå best mulig pris/raskest mulig salg.

Helt enig!
Til deres formål ville jeg valgt parkett.

Men her hos oss hvor det etterhvert vil komme hund, blir det nok Alloc laminatgulv.
Hvis ikke drømmehuset vi snart skal se på allerede har parkett....

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 20:58   #19
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Vi valgte også Alloc High-tech laminatgulv, Elegant Eik da vi pusset opp i høst og det er lekkert, mykt, varm og langt fra glatt.Og så er det superenkelt å legge.

Gammel 28-12-14, 21:21   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer fortsatt på hva slags gulv som ligger? Jeg tenker også at billigste løsning ikke er spesielt salgsfremmende for meg, og at jeg ville sjekket hva slags parkett som var lagt hva jeg skulle kjøpe noe nyoppusset. Jeg er skeptisk til pusse-opp-for-å-selge-arbeid, og for meg utløses ikke merbetalingsvilje av noen slurvete malingsstrøk og billigparkett. Jeg har vært på noen visninger med eldstemann hvor det er helt tydelig at man har pusset opp for visning. For meg øker ikke akkurat det betalingsviljen, men jeg er kanskje ikke den jevne boligkjøper.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.