Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det hardt å være hjemmeværende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det slitsomt å være hjemmeværende forelder?
Ja, det er uten tvil mer slitsomt enn å være i jobb 17 21,25%
Ja, det er uten tvil slitsomt siden alt husarbeid faller på meg 8 10,00%
Det er like slitsomt/lett som å jobbe 8 10,00%
Det er slitsomt fordi barna krever mer enn jeg klarer å gi 8 10,00%
Det er ikke slitsomt på noen måte 7 8,75%
Det er mindre slitsomt enn jobb fordi jeg kan planlegge mine egne dager 16 20,00%
Det er mindre slitsomt enn jobb fordi jeg har mye meningsfylt å gjøre på 3 3,75%
Det er mer slitsomt enn jobb fordi jeg ikke har noe å fylle dagene med 5 6,25%
Annet 8 10,00%
vil kun se svarene 14 17,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 80. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-07, 22:27   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det hardt å være hjemmeværende?

Jeg krysset av på annet. Jeg er jo ikke hjemmeværende, og jeg kunne ikke tenkt meg å være hjemmeværende med Poden hjemme.

For meg ville det vært mye mer slitsomt å være hjemme tror jeg.

Gammel 02-06-07, 22:37   #22
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Det hender at jeg drømmer om å begynne å jobbe igjen fordi jeg sliter meg ut hjemme med de to små.
Dette er nå - når lillesøster blir et par mnd eldre, så tror jeg at jeg tenker omvendt.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 22:59   #23
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Husarbeidet er det jeg som gjør, eller ikke gjør, alt etter som man ser det. Jeg syntes det var helt forferdelig å være hjemme i barselpermisjon. Jeg holdt på å kjede vettet av meg etter bare en uke, og hadde verdens lykkeligste dag når jeg endelig kunne begynne å jobbe igjen. Jeg egner meg overhodet ikke som hjemmeværende.

Du och jag!

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 23:14   #24
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer nok an på innstillingen man har til det, tror jeg. Jeg synes det er slitsomt på en helt annen måte, iom. at tankene konstant svirrer rundt barna, og at man er "alltid beredt".

Allikevel er det mye mer givende enn å være i 100% jobb for meg, og jeg nyter at jeg kan være hjemme, og er glad for at jeg har kunnet vært hjemme, så mye som jeg har.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 23:16   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har virkelig kost meg hjemme i permisjon alle tre gangene. Det er deilig å være hjemme med en liten baby. Permisjonstiden er unntakstilstand.

Noe helt annet er det å skulle være hjemme permanent med tre unger som krever forskjellige ting, det hadde for meg vært mye mer slitsomt enn å være på jobb.

Jeg hadde ikke trivdes med at dagene mine bestod bare av barnepass og husarbeid. Jeg trenger tid for meg selv der jeg er bare meg og der jeg driver med ting som opptar meg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 23:35   #26
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Jeg hadde vært hjemme i tre år da jeg begynte å jobbe igjen i oktober.
Da jeg var hjemme var det mye av det samme, ikke direkte kjedelig, men med tre som krevde forskjellige ting ble jeg sliten av å prøve å gjøre alle til lags.
Ble også litt sliten av at mannen i huset (i følge meg) ikke så godt nok hva som krevdes her hjemme, og hvor krevende det kunne være.
Nå jobber han 40-50% mens jeg jobber 100% og han har virkelig fått ny innsikt i hvor krevende det kan være å være hjemme.

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 00:30   #27
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordelen med å være hjemmearbeidende er at jeg kunne styre dagene mine selv.
Det mest slitsomme var å ikke kunne gå på do alene.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 09:20   #28
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer vel helt an på hva jobb jeg har, og hva jeg fyller dagene mine med hvis jeg hadde vert hjemme.

Slik jeg har det nå er det litt slitsomt å være i full jobb, mest fordi jeg har en mann som jobber mye og pendler. Bringing og henting i barnehage, husarbeid, handling og matlaging er alt oppg. jeg har utenom jobben. Mannen er tidligest hjemme kl 18 og reiser mye. (Jeg beundrer virkelig aleinemødre som må gjøre alt aleine hele tiden!)

Dersom jeg er hjemme heltid går jeg litt på veggen, fordi det blir litt ensidig.

Drømmen min nå er en deltidsjobb på 50% eller 60%.

Gammel 03-06-07, 15:26   #29
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg var hjemme i to år med guttungen. Han har en lungesykdom, og var så mye på sykehus at en annen løsning enn meg som hjemmeværende ikke ville være forsvarlig. Det var godt for meg å være hjemme med ham, men gud så deilig det var å få begynne å jobbe igjen også.

Gammel 03-06-07, 21:12   #30
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir mentalt sliten av å gå hjemme, og jeg kunne ikke tenkt meg å være hjemme på fulltid. Jeg savner det å ha noe å bryne hjernen på. Så jeg synes det er hardt å være hjemmeværende, men ikke pga husarbeid eller unger, kun fordi jeg ikke trives med det (i lengden).

Jeg gleder meg til å begynne å jobbe igjen. 80% .

Gammel 04-06-07, 00:16   #31
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Tja. Jeg er ikke heseblesende utslitt om kveldene nei, eller ramler sammen som en sacosekk foran tv. Jeg er mer sliten i hodet kanskje enn fysisk. Er jo mye prating, synging, lesing og forklaring på en hel dag til en nysgjerrig 5 åring. Nå er han jo litt i barnehagen da, så min fritid er sovetiden lillebror har på dagen. Jeg har alt ansvar med rydding, vasking, klær,matlaging, legging osv. Min samboer nekter jo som kjent husarbeid. Nekter han, nekter jeg full jobb hjemmefra.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 01:04   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir sliten på en annen måte. Jeg syns det er slitsomt at ungene gir input hele tiden, gjerne i stereo, og jeg har begrensede muligheter til å styre det.

Jeg syns det er utrolig hyggelig å være sammen med barna, men har en tendens til å skulle stappa for mye aktiviteter inn i en dag sånn at det blir for lite kos og fredelig tid.

Jeg egner meg nok ikke som helstidshjemmemamma - blir rett og slett litt lei og frustrert av det.

Gammel 06-06-07, 03:35   #33
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Er det hardt å være hjemmeværende?

Nja, nei, jeg synes det er godt å være hjemme med snuppa, vi koser oss masse. Samtidig må jeg det, er helt nødt faktisk. Hun er så syk at hun trenger det, noen annen løsning finnes ikke. De dagene hun er i såpass form at hun kan være i bhg. når vi ikke er innlagt, så jobber jeg litt frivillig.
Jeg blir vel kanskje mer sliten av døgnvakten, av å alltid være i konstant kriseberedskap døgnet rundt og aldri sove godt.
Aldri vite hvordan dagen blir, hva som kan skje de neste timene osv.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 08:11   #34
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det mer slitsomt å være hjemme med ansvar for hus og barn enn å være på jobb.

Gammel 06-06-07, 08:23   #35
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var ganske sliten da nr 2 begynte å bli noen mnd og jeg var hjemme med ungene. Jeg var sliten pga at hun gråt omtrent 23 timer i døgnet de første 6 mnd. Jeg hadde ikke akkurat noe særlig hjelp av gubben (nå eks) heller. Jeg studerte ca 1 dag i uken og jeg må si det var deilig å levere jenta fra seg og ha fri, for det var fri å være på skolen.

Nå har jeg tre unger og har vært alene med de i 2,5 år (har fått meg ny samboer nå da) og er nok mer sliten av å jobbe 100% og studere 50% ved siden av alt hjemme enn jeg ville vært av å bare være hjemme. Likevel kunne jeg aldri tenkt meg å gå hjemme på fulltid, jeg hadde blitt altfor lat av det. Psykisk hadde det nok vært for slitsomt tror jeg.

Iset: det er faktisk ikke alle som har så mye mulighet til å møte mange andre mennesker når man er hjemme i perm. Jeg kunne ikke ta med meg jenta mi så mange steder, orka ikke det med en unge som grein uansett hva jeg gjorde.

Gammel 06-06-07, 08:30   #36
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var hjemmeværende i tre år da dattera mi var liten, og det var langt i fra slitsomt.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 08:30   #37
Manga

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Nei, jeg synes ikke det er spesiellt slitsomt.

Gammel 06-06-07, 13:39   #38
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer helt an på ungene og omstendighetene. Om man har en unge som hyler mer en 15 timer om dagen er det helt jævlig å være hjemme. Om man har en unge som bæsjer 30 ganger i døgnet så er man også ganske isolert i hjemmet, om man da ikke gir bæng og driter i om ungen får etseskader i rumpa. *Sånn, en liten utblåsning herifra.*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 15:03   #39
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer nok helt ann på hvor mange barn man har og hva slags personlighet barna har.

Å være hjemme med ett barn ( som er forholdsvis rolig ) kan nok være en dans på roser i forhold til å ha en full stilling. Har man flere barn og er alene om ansvaret for hjem og barn, så er det alt annet en feriebetont. Det kan jeg skrive under på.
Hvordan det er å være hjemme med tre barn, samt å ha alt "hjemmeansvaret" alene, tør jeg ikke engang å spekulere i.

Men det som er helt sikkert er at alle opplever det å være hjemme med barn/jobbe svært forskjellig, så det blir et ganske subjektivt spørsmål.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 19:59   #40
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det er et for generelt spørsmål for å kunne gi noe fornuftig entydig svar. Ser at de aller fleste svarer for seg selv, og det er vel det beste.

Tror ikke egentlig det å være hjemme kan sammenlignes helt med det å være i arbeid. Det kommer an på antall barn, og personligheten på barna og den hjemmeværende. På samme måte som det avhenger av hva slags jobb som er alternativet.

Jeg blir vel mer sliten nå som jeg har full jobb, men ved å gå hjemme blir jeg litt "dum i hodet" (svarer for meg selv!). Kjenner ikke så mange andre som går hjemme, så det hadde blitt ensomt. På jobb treffer jeg andre mennesker og får noen utfordringer som jeg takler.

At andre har det helt omvendt har jeg stor respekt for.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.