|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg tenker det samme som HI, og har et håp om at mine egne barn velger å ikke konfirmere seg. Det er i hvert fall ikke noe vi kommer til å presse dem til å gjøre, heller det motsatte.
|
|
|
|
#2 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Fra tenåringens ståsted må det være nydelig å få fylt opp kontoen. Og kanskje flott og litt rørende å få oppmerksomhet når slekta kommer pyntet og kanskje blir det sagt noen gode ord.
|
|
|
|
#3 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det er mykje flott som skjer, og mye flott samhold knytt til konfirmasjonstida. Eg tenker at for mange er den tida like viktig som sjølve dagen.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?For meg er konfirmasjonstida det viktigste, ikke dagen. Det var det også da jeg valgte å bli døpt og konfirmert. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Vel, jeg synes det er en stor dag, en viktig dag og husker det slik selv. Både broren min og jeg konfirmerte oss i kirken. Jeg regner med at mine to også ønsker å konfirmere seg, eldste nok i kirken, yngste vet jeg ikke "nok om " enda til at jeg tror jeg kan forutsi hva han vil velge.
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?At det "har blitt tradisjon" syntes jeg er merkelig å si. Det har vel vært tradisjon for dette i norge i flere århundrer? Når det er sagt så valgt jeg å ikke konfirmere meg. Har aldri angret. Poden sier han vil, så da skal han få det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?
Synes det er greit å si at det har "blitt" tradisjon. Fordi det er ganske kort tid siden at det var straffbart (bøter, gapestokk) å ikke møte til gudstjeneste. Fram til 1912 måtte alle stå til konfirmasjon. Å ikke være konfirmert hadde konsekvenser - du kunne ikke gifte deg, være fadder, være vitne i rettssaker eller ha militærtjeneste hvis du ikke var konfirmert. Å frivillig være med i DNK er derfor ganske moderne. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Det stemmer heller ikke. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Fordi konfirmasjon er opplæring til det man er døpt til. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det er jo alltid stas med fest? Men ellers vet jeg ikke helt. Jeg konfirmerte meg borgelig, mest for gavene, og litt fordi det var jo det man gjorde. Vi har ikke kommet dit enda, men ungene mine skal få velge selv, både konfirmasjon eller ikke, og borgelig vs i kirken. Velger de kristen konfirmasjon må de døpes først. To fester da, kanskje? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Så sant det ikke er genuint religiøst innhold i det (noe det selvfølgelig er for noen, men jeg tror det er et klart mindretall), synes jeg sant å si det er ganske tøysete, og jeg er ikke overvettes begeistret for borgerlig konfirmasjon heller, som jeg oppfatter som et nokså wishy-washy surrogat (
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Mange steder kan man velge akkurat det samme ved kirkelig konfirmasjon. Deltar man på leir i høst- eller vinterferien slipper man å delta på kurset som går gjennom året.
Slik oppfattet jeg det da vi var i konfirmasjonsalder, men jeg syns kursene har mye fint for seg nå:
Om Hiawata vil delta på dette så syns jeg det er supert. I Oslo syns jeg det er et poeng at de også møter andre ungdommer fra andre steder i byen under forberedelsene. Jeg syns ofte ungdommene kan bli vel defensive på vegne av sin egen skole og miljø.
|
|
|
#14 |
|
© All rights reserved
|
Enig med denne. Vi har hatt to flotte konfirmasjoner, en stor dag for ungdommen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Dig for victory!
|
Jeg er veldig enig i dette. Jeg er døpt, men ikke konfirmert; droppa fest, men fikk en pengesum av foreldrene mine. De pengene kjøpte jeg hund for.
|
|
|
|
#16 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jeg er så enig i dette! I min familie har vi tradisjon for å holde en "voksenfest" for ungdommen, en eller annen gang mellom konfirmasjonsalder og 18-årsdagen. Ikke jeg, da; jeg var en sau i flokken da jeg var 14, og ville gjerne konfirmere meg sammen med de andre (det var turer og samlinger og fellesskapet som fristet). Mine foreldre trakk på skuldrene, sa at det kunne jeg godt, men da måtte jeg bli døpt først. Så langt var jeg dog ikke villig til å gå, så det endte med at jeg ble borgelig konfirmert som den eneste på skolen. Måtte reise lange veier til kurset i regi av HEF, som forsåvidt var fint.
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Enig. Det er noen år til mine skal konfirmeres, og de får stå helt fritt om hva de ønsker for seremoni eller fravær av seremoni og fest eller fravær av alle.
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det er sikkert bedre enn det var i vår tid, for all del. Men jeg synes ikke det gjør noe om de må argumentere litt for hvorfor dette er en god idé. :ond mor:
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Selvfølgelig. Jeg argumenterte meg jo ut av konfirmasjon i min tid (ingen prøvde å overbevise meg om at jeg måtte altså, så argumentasjonen var mest for egen del).
|
|
|
#20 |
|
kamerat
|
Argumentering er bra. Min plan er at defaultløsningen hos oss er ingen seremoni, skal de ha seremoni, må de argumentere litt og vise at det er en annen tanke enn «alle andre skal» bak.
|
![]() |
|
|