Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Må beroliges

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-07, 14:26   #21
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må beroliges

Jeg hater lus så intenst at jeg nesten spyr bare ved tanken. Jeg tror jeg kommer til å selge ungene om de får lus, brenne ned huset og flytte til en øde øy.

Gammel 04-06-07, 14:50   #22
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Apropos lus, på SFO hvor en venninne av meg har sønnen får de ikke ta med seg slike gameboy spill o.l. Dette fordi de da ofte sitter med hodene helt oppi hverandre når de skal se på samme skjermen.

Da det kom opp lapp i barnehagen vår litt tidligere i vår, prøvde vi å forklare litt for snart 5 åringen, bla at han ikke måtte bytte luer med andre, ikke bytte hårbørster osv. Så har han nok også snappet opp historien fra denne guttens SFO for rett før helgen hadde han høyt og tydelig proklamert i barnehagen at han ikke kunne ta hodet sitt borti noen andre for da kunne han få lus.

Gammel 04-06-07, 15:00   #23
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For noen år siden var jeg på besøk til min søster. Jeg og en av jentene hadde fotosession ute i snøen - Byttet, med og uten solbriller, med og uten leppestift etc. (Må jo opprettholde mitt gode rykte som kul tante) -vel, dagen etter ble jeg vekt av "tante, tante - victoria har fått luuuuus" - Og luebyttinga gikk som sakte film i hodet mitt.

jeg fikk helt hetta faktisk. - Men jeg fikk ikke lus altså. - men håret ble vasket og kammet så det holdt.

Gammel 04-06-07, 15:04   #24
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Det er noe drit, men man overlever jo....

Gammel 04-06-07, 15:11   #25
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Plutselig går det opp for meg at det er EN ting jeg ikke er hysterisk for ...
(Noterer det ned slik at jeg kan slå i bordet til svigermor neste gang jeg er hysterisk!)

Gammel 04-06-07, 15:23   #26
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Plutselig går det opp for meg at det er EN ting jeg ikke er hysterisk for ...
(Noterer det ned slik at jeg kan slå i bordet til svigermor neste gang jeg er hysterisk!)

Det er to ting jeg er hysterisk for og innrømmer det. Det er lus og veps.
Men innbiller meg at skulle vi få besøk av lus så takler jeg det. Trur eg da jeg er en handlinges kvinne

Nå har jeg kammet minstejenta med håret fullt av balsam og det var en kjempeide. Lett å kamme igjennom. Men huff så mye flass. Hun har fra hun var liten hatt endel gult skjell/flass i hodebunnen. Vet at egg klistrer seg fast men hver gang jeg ser flass så grøsser jeg.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 15:30   #27
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Det er to ting jeg er hysterisk for og innrømmer det. Det er lus og veps.
Men innbiller meg at skulle vi få besøk av lus så takler jeg det. Trur eg da jeg er en handlinges kvinne

Nå har jeg kammet minstejenta med håret fullt av balsam og det var en kjempeide. Lett å kamme igjennom. Men huff så mye flass. Hun har fra hun var liten hatt endel gult skjell/flass i hodebunnen. Vet at egg klistrer seg fast men hver gang jeg ser flass så grøsser jeg.

Jeg tror nok helt sikkert du takler det! Vi sykepleiere blir vel ikke vippet av pinnen av lus. Da er det bare å brette opp ermene og bli kvitt svineriet!

Å kamme med balsam eller babyolje har jeg også hørt skal være lurt!

Krysser fingrene for at lusa holder seg unna!

Gammel 04-06-07, 15:36   #28
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg tror nok helt sikkert du takler det! Vi sykepleiere blir vel ikke vippet av pinnen av lus. Da er det bare å brette opp ermene og bli kvitt svineriet!

Å kamme med balsam eller babyolje har jeg også hørt skal være lurt!

Krysser fingrene for at lusa holder seg unna!

Takk. Trenger det for jeg sover lite om natten for tiden
Har til og med i vinter kjøpt inn shampoo med tea tea olje som skal virke forebyggende.
Og som nevnt ovenfor så kammet jeg med håret fullt av balsam. Super ide.

Nei det skal mye til for å vippe meg av pinnen men her har jeg et problem

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 18:21   #29
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var like hysterisk som deg Nelle, men som Liven sier etter at vi fikk det og jeg overlevde er jeg mindre hysterisk nå enn noen gang før.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 21:20   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips: Hva om du lager et lite skriv selv, med enkle tips om hvordan forebygge. Ta det med i barnehagen og be om/forlang at de henger det opp.

Polyanna - løsningsorientert

Gammel 04-06-07, 21:26   #31
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man MÅ kamme med vått/balsamert hår. Lusen hater lys og stikker av med en gang man skiller håret for å kjemme det. Og den er KJAPP.

Vann bedøver den (dreper ikke, bare gjør den bevisstløs) og dermed slipper den taket i håret og kan heller ikke flytte seg ut av veien. Dermed klarer man faktisk å kjemme den ut og finne den i kammen/på papiret etc.

Finner du ikke lus eller egg etter en sånn runde så er du trygg altså. Jeg trodde lenge mine var lusefrie fordi jeg bare hadde sjekket dem med tørt hår. Men da storesøster begynte å klø var det jo ganske sannsynlig. Og i vått hår fant jeg dem gitt. :grøss: Lillesøster hadde også et par levende lus, men ikke utslett og ingen egg så hun hadde nok akkurat fått den lille gaven.

Forøvrig viser nyere undersøkelser at lusene ikke smitter å lett som man trodde likevel heldigvis.

Ang. mistanke om "kroniske" smitte i barnehagen: Be de ansatte om å enten sjekke barna, eller få opp helsesøster i bydelen til å gjøre det hvis ikke de føler seg kompetente selv. Det må til!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 21:33   #32
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har hatt flere runder lus med eldstejenta. Det var når hun var mellom 6 år og 10 år. Husker jeg hadde panikk første gangen. Sist gang hadde hele familien fått det unntatt jeg, men jeg tok ikke sjansen og tok lusekur jeg og. Stolte ikke på at gubben hadde klart å sjekke skikkelig

I stedet for å fryse ned dyner, puter osv. så fikk eldstejenta ligge på en reiseseng i noen dager. Da skulle det være trygt. Lusa må ha blod og dør innen 2 dager, tror jeg det var, hvis den ikke får blod. Så når isolasjonstiden var over vasket vi sengetøy osv.

Sist redigert av Jessica : 04-06-07 kl 21:49.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 21:42   #33
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er visstnok ikke nødvendig med den rundfrysingen. Det er nok å vaske sengetøyet på 60 grader. Vi byttet dynen og puten med gjestedynen (som ikke ble brukt på flere uker etterpå og da er jo dyra/eggene uansett døde) for å være på den sikre siden. Kosedyr som var i daglig bruk, i sengen, ble også fryst ned, likeledes de luene/jakkene hun hadde brukt nylig. Så fikk hun ny hårbørste; spennene vasket vi. Det var helt levelig.

Gammel 04-06-07, 21:46   #34
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har tatt ungene ut av bhg i noen uker når det har vært lus.

Dethadde jeg også gjort hvis det hadde skjedd her.. :hysterisk mor:

Grøsser bare av tanken..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 21:48   #35
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

En venninne av meg sin datter hadde hatt lus i mange uker uten at de oppdaget det. De gikk til legen fordi hun hadde så rart kløende utslett i nakken og på skuldrene, og der fant de ut at hele ungen var stapp full av lus.. De må ha vært rimelig blinde.. :kvalm:

Gammel 04-06-07, 21:51   #36
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

En venninne av meg sin datter hadde hatt lus i mange uker uten at de oppdaget det.

Mange måneder faktisk - det tar 3-4 mnd før utslettet kommer (som egentlig er en allergisk reaksjon på lusebittet, og det må mange bitt til før det blir stort nok til at immunforsvaret reagerer på det.)

Gammel 04-06-07, 21:52   #37
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Isj da var det enda eklere...
Skjønner ikke hvordan folk kan unngå å se slikt i flere mnd.

Gammel 04-06-07, 21:58   #38
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

I utgangspunktet er jeg enig med deg. Men det går faktisk helt greitt an. Jeg greide det. Til tross for at jeg kjemmet og sjekket så overså jeg lusen helt til utslettet kom. Kardinaltabben var å kjemme på tørt hår.

Men når det er sagt så var hun ikke stappfull av lus eller egg. Vi fant bare et par av begge deler etter NØYE kjemming samt lupe-bruk.

Gammel 04-06-07, 22:03   #39
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Min eldste datter er lyshåret. Jeg sjekket henne for lus, men fant ikke noe egg. 2-3 dager etterpå klødde hun veldig i hodebunnen og jeg skulle ta en titt igjen. Da kravlet det mange lus i hodebunnen..... da fikk jeg PANIKK!!!
Det var første gang.

Nå er jeg helt rolig. I forhold til det. Andre gang hun fikk lus i håret ble hun ikke kvitt det etter to lusekurer. Da fikk jeg et naturprodukt hos frisøren min. Det hjalp. Det var et dansk merke.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 22:20   #40
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Vi lusesjekker x 1 pr. uke.

Øhm. Er dette noe "alle" gjør? Jeg har ikke tenkt på å sjekke han, siden det ikke har gått lus i bhg hans. :kjenner at det klør overalt når jeg leser her:

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.