Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Festkake som skal leveres til 17. mai-arrangement

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-15, 05:56   #1
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Festkake som skal leveres til 17. mai-arrangement

Hos oss er det inndelt klassevis, hvem som skal levere hva. En klasse skal levere langpannekake (sjokoladekake, vaniljekake, alt som kan lages i langpanne). En annen klasse skal levere festkake (bløtkake, ostekake osv), en tredje klasse må smøre baguetter/smørbrød. En klasse må levere to brukte leker som skal være premier. Alt til inntekt for årets 5.klassinger som står for 17.mai arrangementet på skolen.

Gammel 02-05-15, 11:53   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Selv har jeg laget denne til en konfirmasjon.

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/o...sk-fromasjkake

Oh, Lord!!

Gammel 03-05-15, 18:51   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Oh, Lord!!

Den var supergod.
Men jeg droppa sjokolademoussen på toppen. Tok jordbær, litt kjeks og sjokoladesaus. Ble mer enn nok med det.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-15, 09:48   #4
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg pynter vanlig bløtekake med smågodt. DET vil barn kjøpe, skal jeg love deg. Jeg legger smågodtet i en liten haug på bidten av kaken. Det ser veldig spennende ut.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-15, 12:47   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg pynter vanlig bløtekake med smågodt. DET vil barn kjøpe, skal jeg love deg. Jeg legger smågodtet i en liten haug på bidten av kaken. Det ser veldig spennende ut.

Så gøy. Har du bilde for tips?
Og blir det ikke gris når det legges i fuktig krem.

Gammel 07-05-15, 13:04   #6
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Man burde kanskje heller merke alle kaker om de viktigste allergenene?

Kanskje burde alle krysse av på en liste på en liten lapp når de leverer kakene, som man fester på en pinne eller nål på hver kake:

Sånn gjør vi det i bhg til poden, merker også for ulike ting som kan være problematisk mtp. religion. Det er veldig praktisk faktisk.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 20:59   #7
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Det var det jeg visste - at jeg kom til å få masse gode tips her!

Og jeg gjør nok sikkert som dere sier - satse på enkel og god kake og strø nonstop over.

Takk for alle svar!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 22:27   #8
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får ikke lov til å levere kremkaker eller andre "klissete" kaker annet enn at de kan enkelt spises bare i serviett. Festlig pynt kan de bare glemme fra meg. Alt må kunne gjøres klart dagen før og pyntes ferdig. Strø av noe slag blir da festlig nok for min del.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-15, 23:46   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo bare å kjøpe sånne små norske flagg som er kakepynt som settes all over langpannekaka, det ser vel nok 17 mai pyntet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 00:11   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en eggefri sjokoladekake. http://www.foreldreportalen.no/forum...+sjokoladekake

Den kan sikkert lages festlig om du steker den i rund form (halvere oppskriften?) og så kan du smelle på noe sjokoladekrem og jordbær på morgenen?

Gammel 04-05-15, 00:14   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

www.viklaperlesukker.no har en del 17. mai pyntede kaker. Denne kan du trygt pynte dagen før.

Gammel 07-05-15, 09:20   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi må også levere kake (faktisk 2 stk) til 17. mai på skolen. Både i fjor og i år (foreldre i 5. og 6. klasse).

Ingenting må være melk- og eggefritt, men siden folk flest sjelden tenker på allergikere og siden vi aldri baker med egg og melk her i huset, er det jo en perfekt anledning til at også allergikere kan få seg noe å spise. Synes det er helt rart at allergikere så sjelden blir tatt hensyn til, faktisk! Hadde jeg ikke bakt disse to kakene, hadde 0 kaker på bordet vært uten egg og/eller melk. Vurderer å lage en av kakene glutenfrie også, så de også har et tilbud.

Anyway, i fjor laget jeg krydderkake med sjokoladeglasur, og sjokoladekake. I år blir det vaniljesauskake tror jeg (kan jo lage den med appelsin over her) og sjokoladekaken min, men med glutenfritt mel.

Ulempen med å merke kakene "uten egg, melk og gluten", er at de nesten ikke blir spist. I fjor ble de først merket, så ble de knapt rørt, og når lappen forsvant på den ene, føyk den ut. Men går jo an å gjøre det sånn igjen, altså merke kakene med allergimerking i noen timer, og så fjerne merkingen så kakene slipper å kastes.

Gammel 07-05-15, 10:14   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Vi må også levere kake (faktisk 2 stk) til 17. mai på skolen. Både i fjor og i år (foreldre i 5. og 6. klasse).

Ingenting må være melk- og eggefritt, men siden folk flest sjelden tenker på allergikere og siden vi aldri baker med egg og melk her i huset, er det jo en perfekt anledning til at også allergikere kan få seg noe å spise. Synes det er helt rart at allergikere så sjelden blir tatt hensyn til, faktisk! Hadde jeg ikke bakt disse to kakene, hadde 0 kaker på bordet vært uten egg og/eller melk. Vurderer å lage en av kakene glutenfrie også, så de også har et tilbud.

Anyway, i fjor laget jeg krydderkake med sjokoladeglasur, og sjokoladekake. I år blir det vaniljesauskake tror jeg (kan jo lage den med appelsin over her) og sjokoladekaken min, men med glutenfritt mel.

Ulempen med å merke kakene "uten egg, melk og gluten", er at de nesten ikke blir spist. I fjor ble de først merket, så ble de knapt rørt, og når lappen forsvant på den ene, føyk den ut. Men går jo an å gjøre det sånn igjen, altså merke kakene med allergimerking i noen timer, og så fjerne merkingen så kakene slipper å kastes.

Hos oss ber de spesifikt om allergivennlige kaker til slike sammenkomster. Grunnen til at jeg ikke spiser kaker som er merket med at de er uten det ene eller det andre, er at jeg ikke vil ta kakene fra allergikerne som ikke kan spise annet enn de merkede kakene - jeg kan jo spise hva som helst.
Så det kan jo hende at folk ikke tar av de kakene for å være hyggelige, ikke fordi de tror at de ikke er gode.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-15, 09:23   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me skal levere tre festkaker og ei platekake. Nevnte eg at eg har 12-timars natthelg?

Gammel 07-05-15, 10:22   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det vet jeg (og det er jo hyggelig), men vet også at mange gjør det fordi de ikke tror det er "ekte kaker".
Sånn som min venninne opplevde da hun solgte melk- og eggefrie cupcakes (hun driver Norges største vegetariske matblogg og catering og cupcakesene hennes er lokalkjente og ser helt magiske ut!) på et arrangement; to gutter på rundt 7-8 år kom gående og ville kjøpe, de siklet omtrent. Så kom faren bak dem og ropte "nei æsj, det er jo sånne uten egg og melk, det LIKER dere ikke" så gikk de bort til kafeen og kjøpte noe annet. Jadda.

Gammel 07-05-15, 10:24   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det vet jeg (og det er jo hyggelig), men vet også at mange gjør det fordi de ikke tror det er "ekte kaker".
Sånn som min venninne opplevde da hun solgte melk- og eggefrie cupcakes (hun driver Norges største vegetariske matblogg og catering og cupcakesene hennes er lokalkjente og ser helt magiske ut!) på et arrangement; to gutter på rundt 7-8 år kom gående og ville kjøpe, de siklet omtrent. Så kom faren bak dem og ropte "nei æsj, det er jo sånne uten egg og melk, det LIKER dere ikke" så gikk de bort til kafeen og kjøpte noe annet. Jadda.

Så utrolig teit.

Jeg var i vegansk bakebutikk da jeg var i NY-state for to år siden, og der fikk jeg verdens mest himmelske bringebær-cupcake.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-15, 11:14   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa var på sonekveld igår, fotball. Og da brukes det jo selges kaker, frukt etc. Denne gang var det ei kake, og den var ikke glutenfri. De hadde 3 typer sjokolade, men alle var med kjeks (ikke glutenfri), og det var ikke noe frukt som tilbud heller. Så hun fikk ikke kjøpt seg noen ting iløpet av de 2,5 timene hun var der. Da vår klubb hadde sonekveld, så var det både frukt og ei glutenfri/allergifri (melk, egg og nøtter) kake, og vi så jo at det var lurt. For med et såpass stort arrangement, så er det fort noen som er allergiske mot noe.

Ang 17.mai så er jeg usikker enda, for jeg har ikke fått noe informasjon om kaker. Men skal sjekke opp, og evt tilby meg å lage ei "allergifri" kake.

Gammel 07-05-15, 11:20   #18
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Hvis man vil være helt sikker, og har andre ting å gjøre, er det flere allergivennlig kaker i frysedisken også.
Hos oss er 17. maiarrangementet basert på "walk and talk", så hvis man vil de skal kjøpe lodd også, må kakene være lette å spise. Da utgår overdådig pynting. Kaker i farta, er stikkordet.

det er SÅ fort gjort å "ødelegge" en allergivennlig kake med kakepynt. NON-STOP INNEHOLDER NØTTER! Her er en godisliste fra allergiforeningen:

http://www.naaf.no/so/allergi/Jul_og...nlig-julegodt/

Toro Langpanne er jo veldig safe, da. Jeg skal også lage allergivennlig til skolen, oppdrag glutenfritt. Det jeg lurer på, er om langpanne er kjedelig for allergikere, fordi "alle" lager det? Eller er den en klassiker som er innenfor?

Ellers er det muligheter på

http://www.Allergikokken.no

Har hatt mye glede av den siden.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-15, 11:22   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje burde alle krysse av på en liste på en liten lapp når de leverer kakene, som man fester på en pinne eller nål på hver kake:

Denne kaken inneholder:
- Egg
- Melk (smør, rømme, fløte, ost, etc.)
- Gluten
- Hvetestivelse
- Nøtter

Da blir det ikke bare "allergikaker" og "vanlige kaker".

Jeg liker jo ikke å bake, og er lat, så jeg baker som oftest posekaker. De går unna som varmt hvetebrød de også, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Og så er mye av det glutenfritt og av og til melkegritt også! Bonus!

Gammel 07-05-15, 11:39   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Denne kaken inneholder:
- Egg
- Melk (smør, rømme, fløte, ost, etc.)
- Gluten
- Hvetestivelse
- Nøtter

Da blir det ikke bare "allergikaker" og "vanlige kaker".

Jeg liker jo ikke å bake, og er lat, så jeg baker som oftest posekaker. De går unna som varmt hvetebrød de også, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Og så er mye av det glutenfritt og av og til melkegritt også! Bonus!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.