Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Båndtvang for hund

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-15, 16:25   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Sånn "Åh, det er ikke så farlig. Den er så snill, så." får meg til å se helt svart. Det er jo greit nok at du selv synes hunden din er snill, men store hunder som snuser små unger i ansiktet vil virke skremmende på de aller, aller fleste.

Og hun har ingen rett til å definere hva jeg synes er skummelt.

Gammel 04-05-15, 16:39   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bloppy: Det er en forutsetning for en lykkelig hund å få løpe fritt. Det er et behov den har. Men det er selvsagt også hundeeiers oppgave både å overholde båndtvangen, å ha kontroll på hunden og å legge tilrette for at hunden skal få løpe fritt der det er mulig. For det går faktisk an å klare begge deler.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 19:34   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Bloppy: Det er en forutsetning for en lykkelig hund å få løpe fritt. Det er et behov den har. Men det er selvsagt også hundeeiers oppgave både å overholde båndtvangen, å ha kontroll på hunden og å legge tilrette for at hunden skal få løpe fritt der det er mulig. For det går faktisk an å klare begge deler.

Da er åpenbart vår hund ulykkelig, for hun går i bånd. langt bånd så hun får løpe der det egner seg, men i bånd ja. Og tilsynelatende en fornøyd gammel dame likevel.

Gammel 04-05-15, 20:10   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke sa at man ikke skal ha hunden i bånd. Jeg ventet å måtte presisere det.

Jeg er av den oppfatning at hunder bør løpe løs. Ikke nødvendigvis hver dag. Det er en oppfatning jeg vet jeg deler med en del eksperter. Men det er en selvfølge at det foregår på egnede steder. Jeg vet ikke hvordan det er i hele landet, men her i byen er det et svært skogsområde som er unntatt båndtvang. Hele året.

Hundeeiere er pliktige til å oppdra sin hund, sette seg inn i og overholde regelverk pg har et stort hensyn å ta. Men hunden har også behov som skal ivaretas. Det er det faktisk mange som glemmer. Og får man ikke det til innenfor regelverket, bør man ikke skaffe seg hund, synes jeg.

Gammel 20-05-15, 17:55   #5
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sånn "Åh, det er ikke så farlig. Den er så snill, så." får meg til å se helt svart. Det er jo greit nok at du selv synes hunden din er snill, men store hunder som snuser små unger i ansiktet vil virke skremmende på de aller, aller fleste.

Og hun har ingen rett til å definere hva jeg synes er skummelt.

Eller vi som har allergi å har ikke lyst å hilse på hunder, spes de små som kommer galopperende mot en å gnikker seg mot fotene mine og skal hopp oppover leggene

Jeg vil velge selv om jeg skal hilse på hunder eller like.

Når jeg går ut har jeg ikke lyst å bli ned sprunget /hoppet av hunder med idiotiske eiere som mener at alle skal like pelsdottene deres.

Hilsen ei med allergi og ikke liker hunder

Gammel 21-05-15, 00:37   #6
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Eller vi som har allergi å har ikke lyst å hilse på hunder, spes de små som kommer galopperende mot en å gnikker seg mot fotene mine og skal hopp oppover leggene

Jeg vil velge selv om jeg skal hilse på hunder eller like.

Når jeg går ut har jeg ikke lyst å bli ned sprunget /hoppet av hunder med idiotiske eiere som mener at alle skal like pelsdottene deres.

Hilsen ei med allergi og ikke liker hunder

Jeg har ikke tall på alle de små pyntehundene som jeg de senere årene har måttet sende ut av apoteket igjen. Hva er det med folk, som tror at det er greit å ta med seg en hund inn på et kjøpesenter, og inn på et apotek? Fordi den sitter på armen eller henger ut av en veske? Mange skjønner jo galskapen når jeg poengterer at det ikke er lov (jeg er alltid høflig, men bestemt), men mange blir også tydelig fornærmet over at "en så liten hund" ikke kan få være med overalt.

Gammel 21-05-15, 20:23   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

spes de små som kommer galopperende mot en å gnikker seg mot fotene mine og skal hopp oppover leggene

Eller de store for den saks skyld, jeg HATER hunder som hopper opp. Jeg har på meg pene klær! Rene klær! Som jeg skal ha på meg også etter at jeg har "hilst" på det makeløse dyret ditt som du ikke har kontroll på!

SPESIELT når det hele avfeies med den latterlige forklaringen "Åh, han blir bare så veldig begeistret og glad når han møter folk!" Nei, han er bare veldig uoppdragen og du har bare veldig dårlig unnskyldning.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 19:17   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke man skal trenge å be en hundeeier om å ta hunden i bånd, all den tid det faktisk er båndtvang.

Hilsen hundeeier. Til en ulykkelig hund, tydeligvis, hun er alltid i bånd.

Sist redigert av 007 : 04-05-15 kl 19:44.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 20:21   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vår går ikke i bånd hele året og hadde ikke trives med det. Hun har stort aktivitetsnivå, min mening er at hun må få løpe fra seg på egnede steder. Vi har f.eks inngjerdet hundeområde i skogen i nærområdet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 20:23   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Langline er kanskje en mulighet. Vi har ikke prøvd det, og man er jo såpass løs med en langline etter seg at det ikke går i definisjonen av bånd, vil jeg si.

Gammel 04-05-15, 20:24   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Vår går ikke i bånd hele året og hadde ikke trives med det. Hun har stort aktivitetsnivå, min mening er at hun må få løpe fra seg på egnede steder. Vi har f.eks inngjerdet hundeområde i skogen i nærområdet.

Vår går i bånd hele året, men noen dager i uka også uten på hundeområdet jeg nevnte. Er veldig glad vi bor i nærheten av det. Der får hun ta ut alle sine krefter og blir enda mer rolig og harmonisk inne, og utrolig trøtt. Hun har veldig godt av det. Mentalt, men også mosjonsmessig. Til tross for at hun får halvannen time i bånd daglig.

Gammel 04-05-15, 20:27   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi ser an hvor vi har henne løs.
Nå som det er båndtvang har vi henne i bånd på tur, eventuelt sporbånd (da får hun løpe fritt med 15 meter bånd etter seg).
Vi har en nedlagt og gjengrodd fotballbane ved borettslaget, her har vi henne fri og kaster ball og søker litt etter ting og tang.
Passer alltid ekstra på om det kommer noen i nærheten.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 23:17   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Vi ser an hvor vi har henne løs.
Nå som det er båndtvang har vi henne i bånd på tur, eventuelt sporbånd (da får hun løpe fritt med 15 meter bånd etter seg).

Eh? Holder det som bånd?! 15 meter løst bånd?

Jeg utstår ikke hunder som kommer rennende på turstier med sånne lange bånd bak seg, som jeg må bykse over for å unngå å snuble i. Hvis ikke hunden bestemmer seg for å løpe rundt meg et par ganger, da, med det lange båndet etter seg.

Jeg er ikke spesielt redd hunder, selv om jeg har blitt angrepet og rent overende et par ganger. Men jeg er møkklei av å alltid måtte hoppe i grøfta når jeg treffer folk med hund, fordi jeg aldri vet hvem som har kontroll på bikkjene sine. Jeg vil anta at ca en av fem hunder løper i beina på meg mens de bjeffer som gærne. Uavhengig av om de er i bånd eller ikke, egentlig. Mange har dem slengende i så løse bånd, og har så liten kontroll på dem, at det ikke finnes den tursti som er bred nok til at jeg klarer å løpe i en stor nok sirkel.

Er det bare meg, eller har det blitt mer fjolle-hundehold de siste årene?

(Jeg var foresten i Sør-Amerika nettopp, og der var det mange som gikk med hunden løst, men jeg møtte ikke EN som sprang i beina på meg, ikke en eneste. Og jeg løp milevis der. Rolige, disiplinerte bikkjer i hele byen).

Gammel 04-05-15, 23:21   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Polyanna, jeg synes jeg ser en del fjollehundehold, faktisk. Og da mener jeg ikke bare de som ikke tenker på hunden i forhold til andre mennesker, men også de som tydelig ikke ivaretar hundens behov.

Gammel 04-05-15, 23:22   #15
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Polyanna: Sporbånd er på øde steder hvor det er oversiktlig og normalt lite ferdsel av andre (noen ganger et jorde som det ennå ikke er sådd noe på).
Har brukt samme bånd da det ikke var båndtvang når jeg er alene på turveier i marka.

Sist redigert av Guttemammis : 04-05-15 kl 23:27.
Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 20:25   #16
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker merkede turløyper mye, mange ganger i uka.
Og jeg kan ikke fatte og begripe at hundeeiere ikke kan ha hundene i bånd. Ja, de er sikkert snille, men jeg har opplevd så utrolig mange ganger hunder som plutselig løper til, og da er det de snille hundene, som plutselig har reagert på en fugl, løpende ben, tightsen min eller hvahardu...

Hva da når det er et barn som kommer gående med en ball, pinne osv?
Det er båndtvang og den skal respekteres.
Ja, hunder trenger å løpe løst, men da på områder som er tilpasset dette, det gjelder ikke turstier i skog og utmark.
Dette gjelder jo ikke bare barn heller. Jeg har selv kommet ridende på treningsområde for hest og møtt to dobbermann hunder i full fart mot meg og hesten, lykke at det gikk bra med alle parter.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 20:28   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Helt enig, Trixie.

Gammel 04-05-15, 20:30   #18
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Lykken: Jeg skreiv omtrent.

Om en hund kun kan være lykkelig om den jevnlig får løpe fritt, anbefaler jeg flg løsninger:
1. Gjerde rundt eiendommen din, så hunden kan løpe fritt hjemme hos dere.
2. Oppsøk en slik hundepark som er gjerdet inn og anlagt til formålet.

Om ingen av disse er mulig, så må du faktisk leve med å ha en ulykkelig hund i bånd.
Jeg synes folk (som meg) skal få slippe å være redd for å møte på en usedvanlig snille hund som bare vil hilse og snuse, evt bare sette seg ned. Men det kan man faktisk ikke vite der man får øye på hunden ute på tur.

Jeg mister pusten og stivner fullstendig om jeg møter en hund uten bånd. Det er meg revnende likegyldig om den hunden er aldri så snill. Det når bare ikke inn akkurat da. Og jeg synes folk skal få slippe å ha det sånn når man er ute for å lufte seg litt. For at hundeeiere ikke klarer å gjøre hunden sin lykkelig på andre måter.

Gammel 04-05-15, 20:34   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg er helt enig, Bloppy, og derfor bruker vi alternativ 1 og 2. Fungerer kjempefint.

Gammel 04-05-15, 20:36   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

"Parken" vår er forøvrig ikke gjerdet inn. Men den er veldig stor og merket med påler av kommunen. Et fantastisk område.

Jeg misliker forøvrig intenst andre hunder som hopper på meg. Selv om jeg lufter min egen hund er det ikke fritt fram, liksom.

Jeg har stor respekt for redsel, det er faktisk grunnen til at vi har hund. Datteren min beveget seg ikke utendørs alene før hun var 11 år, ikke engang til og fra skolen. Hun måtte ha profesjonell hjelp. Hun var livredd for å treffe hunder. Men angst er nå en ting, jeg synes det faktum at folk ikke skal være nødt å forholde seg til en hund dersom de ikke vil er grunn god nok.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.