Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Sy bunadskjorte selv, realistisk?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-15, 18:04   #21
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?

Se prikk. Kommer du deg til Lillestrøm skal jeg ta deg videre derfra. Jeg kan evt ta med skjorta til hun jeg nevner i prikken og se hva som kan bevares av deler på skjorta. Jeg har hjulpet henne den siste uken med å sy om og ferdigstille bunader. Det er bunader fra før krigen hun har klart å redde, samt fine skjøre bunadsskjorter.

Gammel 16-05-15, 18:18   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en som er nesten helt lik, med tanke på type og mengde broderier. Jeg må også ha ny. Vi kan jo kappes om å bli ferdig først.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 18:20   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan klippe av broderiene og få dem rammet inn. Det gjorde en tante med en utslitt duk som hadde høy affeksjonsverdi. Hvis du velger en virkelig dyktig rammemontør, kan du helt sikkert få det gjort på en stilig måte som passer interiøret ditt også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 18:21   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I'll race you, Teo! God ide med skjorta, om det ikke er noen vits i å gjenbruke delene. Vi har en veldig god rammemaker nedi gata som sikkert kan hjelpe meg med saken, slik at det ikke tipper over i bonderomantikk eller shabby chic.

Fløyel, takk for god hjelp og tips. Jeg har sendt en mail til mitt lokale husflidslag for å høre om de skal ha noen kurs også, men det hadde vært strålende om noen som kan det kan ta en titt på den først.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 22:51   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Klassisk skjorte til sunnmørsbunaden det der ser det ut til, helt lik min. Den er bordert i mange små deler og sydd sammen, så du kan sprette den opp og ta vare på det som er brukbart, men materialpakken er nå til hele da, så du får påtegnede deler til å brodere alle delene.

Mamma har brodert flere, hun har tatt bunaden min også, jeg lurer på om jeg snart skal gå i lære der og begynne på til lillesøster, det er da bare 11 år til hun skal konfirmeres....
Skjorta mi bør ha en liten "restaurering", men da snakker jeg bare om "tungene" på toppen av halsen og fremst på manskettene. Ellers er den nemlig gasnke så ny... vel, fra 1994 i alle fall. Jeg har ei til, som er fra ca 1980, den er slitt hull i der man fester sølja i halsen (den nye har broderte små knapphull til å stikke nåla i for å forebygge det.)

Så at ei 80 år gammle skjorte er i bruk er jo rent imponerende!

Gammel 19-05-15, 23:04   #26
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så nydelig de broderiene er! Jeg har mammas linskjorte fra 1955, den er helt utslitt, kragen er løsnet og mansjettene likeså. Jeg har tenkt å ta den pent fra hverandre og sy en veske til bunadsmykkene til mamma slik at hun får den tilbake, på en måte.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 16:48   #27
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har spurt om hvor mye arbeid det er med skjorten og tidsbruk. Vet ikke om du blir så mye klokere av svaret jeg har fått egentlig. Var vanskelig for henne å gi noe konkret svar når hun ikke kjenner ferdigheter eller hvor mye tid du har til rådighet.

Sitat:

Hvis hun skal ha den påtegnet skjorten med mest plattsøm er det ikke uoverkommelig når hun kan å brodere. Litt mer arbeid på festskjorten som er tellesøm som hardangersøm, men den er heller ikke uoverkommelig.

Hvor lenge det kommer an på hvor ivrig hun er.

Jeg tolker svaret hennes som at dette kommer til å gå bra.

Til sammeligning så er ikke jeg noe flink til å sy eller brodere og jeg har planer om å lage meg skjorte til Romeriksbunaden jeg holder på med.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 17:00   #28
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Her er broderiene på skjorta, halslinningen til høyre.

Ser ut som ei klassisk sunnmørsskjorte, heilt lik mi i alle fall. Så då vil eg tru at til dømes Hudfliden i Ålesund kan vere behjelpelige?

Lykke til!

Gammel 21-05-15, 18:09   #29
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ser ut som du har bestemt deg, men uansett: Klart du kan! Nå har jeg ikke brodert bunadskjorte, men når jeg kan brodere bunad så kan selvsagt du brodere skjorte. Ingen grunn til at ikke du skal få det til når andre har fått det til før deg

Nydelig mønster, forresten! Lykke til! Del gjerne bilder med oss underveis.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 18:18   #30
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fløyel - pip!

Gammel 21-05-15, 18:34   #31
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Her er broderiene på skjorta, halslinningen til høyre.

Åh, den er helt make til den jeg arvet. Men den jeg arvet var i bomull. Jeg fikk meg ny i lin, og savner den i bomull.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 18:49   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for heiarop! Det kan nok trenges etterhvert også. Jeg har bestemt at jeg skal sy ny, enten på ene eller andre måten. Jeg kontaktet leder for husflidslaget her jeg bor og fikk en rekke tips og råd, og fikk også tips om en husflidsdame der bunaden kommer fra. HUn var av den litt mer nedpå realistiske sorten og svarte ganske kort at bunadskjorter ikke lever evig. Jeg vet jo det, men hun første var litt mer på bølgelengde med meg og mente at jeg hadde en virkelig skatt av en skjorte.

Planen videre er å ta med skjorta på heimen her i Oslo, få deres innspill og melde meg på et kurs til høsten.

Gammel 21-05-15, 19:31   #33
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Fløyel - pip!

Har pepet.

Sist redigert av Fløyel : 21-05-15 kl 19:37.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 19:35   #34
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Hvis vi er flere i Oslo/Akershus området som skal sy skjorter eller bunader kan vi jo prøve å møtes til høsten for litt psykisk støtte og hjelpe hverandre? Veldig motiverende og være flere som syr.

Gammel 21-05-15, 19:37   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, det hadde vært veldig hyggelig! Kanskje jeg skal lage en tråd på det?

Gammel 21-05-15, 19:38   #36
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Ja, det hadde vært veldig hyggelig! Kanskje jeg skal alge en tråd på det?

Ja, gjør det!

Gammel 21-05-15, 19:42   #37
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hvis vi er flere i Oslo/Akershus området som skal sy skjorter eller bunader kan vi jo prøve å møtes til høsten for litt psykisk støtte og hjelpe hverandre? Veldig motiverende og være flere som syr.

Skype? (På stedet hvil siden i fjor vår. )

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 19:49   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Skype? (På stedet hvil siden i fjor vår. )

In this day and age, anything is possible! Jeg har laget tråd i treff-forumet.

Jeg er litt usikker på om jeg trenger et kurs eller bare materiellpakke. Jeg har aldri brodert slik som dette før, men jeg er jo ganske vant til håndarbeid og har sydd mye klær. Mitt problem er tålmod og nøyaktighet. :sparke.

Gammel 28-09-15, 14:15   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Materialpake er ankommet. Check. Jeg har bestemt meg for at jeg greier meg uten spesialpensjonistlampe foreløpig. Check.

Men hva annet må jeg tenke på, annet enn å vaske meg godt på hendene før jeg broderer? Er det lurt med broderingsramme? Lin krøller jo noe innmari. Trenger jeg en liten, spiss saks?

Gammel 28-09-15, 14:28   #40
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Jeg syr ikke på broderi ramme, men det kommer an på hvilke sting du skal sy. Skal du klippe opp som på Hardangersøm bør du ha en liten spiss saks. Broderisaksene til Kai er gode. Du må uansett vaske den før bruk og den blir møkkete mens du broderer, men kaffe, blod er ikke ok, så når du stikker deg med nålen skikkelig godt så er dagens syprosjekt over, og normalt rene hender er lurt.

Du finner fort ut om du trenger pensjonistlampe og forstørrelsesglass når du begynner å sy.

Er mønsteret påregne eller er det telle-lin? Hvis du skal sy på telle-lin bør du sy inn guidelines (på godt norsk...) og den tråden bør være fargeekte så den ikke farger av på linen.

Ellers - godt med tålmodighet og arbeidsmot.

Du fikk med skikkelige nåler? Gode nåler er faktisk alfa og omega. Skal du sy med flosslin kan det være greit å ha en klump voks, så ikke tråden fliser seg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:04.