|
|||||||
| Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Pip, Fløyel!
|
|
|
#2 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Se prikk. Kommer du deg til Lillestrøm skal jeg ta deg videre derfra. Jeg kan evt ta med skjorta til hun jeg nevner i prikken og se hva som kan bevares av deler på skjorta. Jeg har hjulpet henne den siste uken med å sy om og ferdigstille bunader. Det er bunader fra før krigen hun har klart å redde, samt fine skjøre bunadsskjorter.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Du kan klippe av broderiene og få dem rammet inn. Det gjorde en tante med en utslitt duk som hadde høy affeksjonsverdi. Hvis du velger en virkelig dyktig rammemontør, kan du helt sikkert få det gjort på en stilig måte som passer interiøret ditt også. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?I'll race you, Teo!
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Klassisk skjorte til sunnmørsbunaden det der ser det ut til, helt lik min. Den er bordert i mange små deler og sydd sammen, så du kan sprette den opp og ta vare på det som er brukbart, men materialpakken er nå til hele da, så du får påtegnede deler til å brodere alle delene.
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Så nydelig de broderiene er!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Jeg har spurt om hvor mye arbeid det er med skjorten og tidsbruk. Vet ikke om du blir så mye klokere av svaret jeg har fått egentlig. Var vanskelig for henne å gi noe konkret svar når hun ikke kjenner ferdigheter eller hvor mye tid du har til rådighet.
Jeg tolker svaret hennes som at dette kommer til å gå bra. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?
Ser ut som ei klassisk sunnmørsskjorte, heilt lik mi i alle fall. Så då vil eg tru at til dømes Hudfliden i Ålesund kan vere behjelpelige?
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Ser ut som du har bestemt deg, men uansett: Klart du kan! Nå har jeg ikke brodert bunadskjorte, men når jeg kan brodere bunad så kan selvsagt du brodere skjorte. Ingen grunn til at ikke du skal få det til når andre har fått det til før deg |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Takk for heiarop! Det kan nok trenges etterhvert også. Jeg har bestemt at jeg skal sy ny, enten på ene eller andre måten. Jeg kontaktet leder for husflidslaget her jeg bor og fikk en rekke tips og råd, og fikk også tips om en husflidsdame der bunaden kommer fra. HUn var av den litt mer nedpå realistiske sorten og svarte ganske kort at bunadskjorter ikke lever evig.
|
|
|
#14 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Hvis vi er flere i Oslo/Akershus området som skal sy skjorter eller bunader kan vi jo prøve å møtes til høsten for litt psykisk støtte og hjelpe hverandre? Veldig motiverende og være flere som syr.
|
|
|
#15 |
|
Whatever, never mind
|
Skype? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
In this day and age, anything is possible! Jeg har laget tråd i treff-forumet.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Materialpake er ankommet. Check. Jeg har bestemt meg for at jeg greier meg uten spesialpensjonistlampe foreløpig. Check.
|
|
|
#20 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Sy bunadskjorte selv, realistisk?Jeg syr ikke på broderi ramme, men det kommer an på hvilke sting du skal sy. Skal du klippe opp som på Hardangersøm bør du ha en liten spiss saks. Broderisaksene til Kai er gode. Du må uansett vaske den før bruk og den blir møkkete mens du broderer, men kaffe, blod er ikke ok, så når du stikker deg med nålen skikkelig godt så er dagens syprosjekt over, og normalt rene hender er lurt.
|
![]() |
|
|