|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2015
![]() |
![]() Sv: barn griner når jeg leverer til skole
Han har mange venner og leker fint med dem på skolen. Det er bare leveringen som vi ikke finner ut av. Enig at det tar tid, og det må vi bare gi han |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Nybegynner
![]() |
Takk for råd. Tror vi prøver å foreslå dette. Men hva gjør jeg hvis han ikke vil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Nybegynner
![]() |
Godt å høre at ikke bare vi hadde den utfordring. Tror kanskje det med SFO, at vi er der en stund før vi går kan være løsningen, takk |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Glamorøs
|
Sier han noe om hvorfor han ikke vil? Og har dere mulighet til å være der sammen med ham frem til han føler seg trygg?
![]() |
#25 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoletakk for alle gode råd og svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleVar han sånn i barnehagen også? Jeg har en gutt som er sånn, han går siste året i bhg nå. Han gråter når jeg leverer hver morgen, men jeg ser at det går veldig mye bedre de morgenene vi er der før 8. Da er det få barn og stille og rolig, mens kommer vi bare en halvtime senere er det full rulle. Så slik du beskriver situasjonen, ville jeg prøvd å levere på SFO, ja.
![]() |
![]() |
#28 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleVi hadde det sånn med vår eldste. Dvs, vi leverte på SFO, men hun gråt og klamret hver dag nesten hele førsteklasse. Hun hadde mange venner, elsket skole, og trivdes ellers. Det var bare leveringen og atskillelsen som var så skummel! Vi prøvde å snakke med henne, men fikk jo ikke noe svar. Hun var jo for liten til å analysere situasjonen. Men det var likevel hun selv som fant løsningen: å finne seg en fast plass ved ankomst til SFO! Da hadde hun oversikt over hva som skulle skje. Det var visst nemlig fryktelig skummelt å komme dit og ikke vite hva hun skulle finne på og med hvem. Et lite problem, som ga enormt utslag for henne, stakkar. Da hun hadde funnet løsningen, gikk det på skinner. Det er sikkert ikke samme problem for ditt barn, alle er jo forskjellige. Men det kan godt hende at levering ved skolestart er overveldende og skummelt. Det er jo gjerne mye lyd og bråk i garderoben når alle kommer samtidig, eller det er mange ivrige barn på en gang. Så det å komme tidlig på SFO kan gi en roligere start, og dere får mer tid til å være der lenge nok til at han føler seg trygg og tatt på alvor. Så går det seg som regel til. Lykke til!
![]() |
#29 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleHvordan organiserer de oppstart på skolen? Her starter skolen 8.30, men lærerne i første klasse er på plass fra kl 8.15, og da får elevene komme inn på klasserommet. Det fører til at de som kanskje syns det er litt skummelt og for mye lyd, får en roligere oppstart, og læreren kan bruke litt tid på de som er mest engstelig. Jeg opplever at det fungerer bra hos oss iallefall.
![]() |
#30 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleHar ikke så mye å legge til, annet enn at for oss har det vært fint i tilvenningen å levere rett etter at det åpner (både i bhg og SFO) når det omtrent ikke var kommet noen. Så kan man ha med en liten frokostmatpakke eller foresatt kan ta en kaffe, så faller barnet fort inn i aktivitet, og man kan gå. for oss var det mye "verre" å levere senere på formiddagen når det var full fart, det opplevdes mer kaotisk og hvis man er litt sjenert er det verre å koble seg på når "alle andre" allerede er engasjert i lek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skolePrøv morgen - sfo. Våre barn elsker det selv om de nektet første gangen. De er mye enklere å takle den overgangen - den er rolig og likner mer på barnehageleveringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleJeg synes både belønning og straff er feil i denne situasjonen. Sånn egentlig, hvis han ellers trives på skolen, gjør det noe om han gråter litt når han leveres? Jeg tenker gråten gjerne bare er et uttrykk for at morgen på skolen oppleves litt overveldende, og det er jo forsåvidt helt greit. Antagelig går det seg til. Jeg tenker også at dette ikke er noe det er lett for han å inngå (og holde) avtaler på, for det er jo tydelig at følelsene likevel tar overhånd. Jeg hadde gjort minst mulig oppstyr av det.
![]() |
![]() |
#33 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleEnig om att straff og belønning ikke er noe jeg ville brukt her. Ene barnet mitt er sånn ved levering rett til det ringer inn og dem skal stille seg opp. Jeg må enten levere til sfo eller litt før det ringer inn sånn att jeg har gått når det er tid for og stille seg opp. Det virker som hun trenger litt tid på morgenen og ikke bare bli kastet inn i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
fortvilet, griner, gråter, levering, skolestart |
|
|