Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva ble dine 5-om-dagen i dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-15, 22:23   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ble dine 5-om-dagen i dag?

Lunsj:
1 lite glass eplejuice
salat
agurk
paprika
tomat

Middag:
Vårløk
gulrot
brokkoli
spinat

Kvelds:
Eple

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 22:32   #22
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Gulrøtter
Pastinakk
Salvie
Suksessterte.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 22:35   #23
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Agurk på skive til frokost
Tomat på skive til lunsj
Plomme (så stor at den teller som en)
Paprika til middag
Noen druer.

Nesten i mål i dag. Må være flinkere.

Gammel 14-09-15, 22:52   #24
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Frokost:
Et glass appelsinjuice.

Lunsj:
Salat fra salatbaren på jobb (salat, agurk, mais, brokkoli, sjampinjong, brune bønner, rødløk og et par falafel) og linsesuppe.

Middag:
Salat med brekkbønner, rødløk og paprika, og en annen salat med ananas, agurk, jordbær og mynte.

Bitte litt pære og galliamelon.

Lunsj på jobben sikrer alene fem om dagen. Men jeg er ikke så god på frukt, da.

Gammel 14-09-15, 22:55   #25
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

I dag var visst ikke den beste dagen.. men en tallerken lapskaus dekker jo opp for litt. Jeg regner ikke to agurkskiver på pålegget som en av fem.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 22:59   #26
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Inspirerende tråd!

Frokost: Blåbær i havregrøten og granateplejuice.
Lunsj:
Blomkål
Paprika
Stangselleri
Plomme

Mellommåltid:
Eple
Clementin
Grønnkål

Ettermiddagsmåltid mens jeg ventet på sønnen på klatrekurs:
Scampisalat

Middag:
Suppe med diverse grønnsaker

Kveldsmomsing:
Noen druer

Gammel 14-09-15, 23:04   #27
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Frokost: et glass appelsinjuice og en neve blåbær på havregrøten
Ni-mat på jobb: en gulrot og noen druer
Lunsj: maispure (middagsrest)
To-mat på jobb: to plommer
Middag: grateng med blant annet blomkål og purre
Kveldsmat: smoothie

Gammel 14-09-15, 23:14   #28
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så dårlig på dette. Er jeg heldig blir det 5 per måned.

Men her kan jeg kanskje få litt inspirasjon.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 23:21   #29
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Re: Hva ble dine 5-om-dagen i dag?

Løk, chili, gulrøtter, tomater, bønner og fenikkel i en gryterett. Skulle dekke dagens fem i det minste.

Gammel 14-09-15, 23:51   #30
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eple
Appelsinjuice
Cherrytomater
Banan
Ajda, ikke fem i dag.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 08:31   #31
Snipp
Aktiv

Snipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2015
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Eple
Et glass juice
Hjertesalatblader på brødskiva

Hmm ble ikke mer når jeg tenker meg om

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 08:33   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tre cherrytomater.
En banan
Et eple
En gulrot.
Ble bare fire i går, hvis ikke jeg kan telle cherrytomatene som tre, ikke en enhet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 08:46   #33
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tre cherrytomater.
En banan
Et eple
En gulrot.
Ble bare fire i går, hvis ikke jeg kan telle cherrytomatene som tre, ikke en enhet.

Det skal jo være 5 x 100 g om dagen, så tre cherrytomater telles vel bare såvidt som en.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 08:51   #34
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker ikke som alle er helt kjent med hva 5 om dagen er her. Det er altså ikke 5 ulike grønnsaker/frukt/bær, men 5 små porsjoner med det forannevnte. Mengde pr. enhet regnes ved ca en god håndfull eller 100 g.
Poteter skal ikke regnes som 1 av 5 om dagen.

Gammel 15-09-15, 09:15   #35
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

I gaar ble det ananas, kiwi og druer i youghurt og müsli til frokost.
Ingenting grönt til lunsj og purre i middagen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 09:30   #36
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I går ble det druer som mellommat klokken 14, agurk og rødbeter på skiven til lunsj. Og tomatsaus med gulrot i til middag. Ikke spesielt imponerende, med andre ord. Men jeg spiste hveteboller til kvelds for å kompensere, da.

Gammel 15-09-15, 10:10   #37
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det virker ikke som alle er helt kjent med hva 5 om dagen er her. Det er altså ikke 5 ulike grønnsaker/frukt/bær, men 5 små porsjoner med det forannevnte. Mengde pr. enhet regnes ved ca en god håndfull eller 100 g.
Poteter skal ikke regnes som 1 av 5 om dagen.

Det er jo det som er greia for meg, da - jeg sliter som sagt med å få store nok mengder, å spise 10 ulike ting er null problem. Å spise 100 gram av bare fem sorter, derimot - det er vanskelig. Jeg synes ikke 100 gram er en liten porsjon. Ikke er jeg så sikker på om det er noe mål for meg å komme opp i fulle porsjoner, heller, men jeg synes denne tråden var et fint initiativ, den gjør meg mer bevisst på mengdene og et dytt om å spise i alle fall noe mer.

Gammel 15-09-15, 10:13   #38
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Gulrøtter
Pastinakk
Salvie
Suksessterte.

Tar vekk suksessterta og legger heller til en neve med frossengrønnsaker (blomkål, erter, kålrot (?)).

Totalen anslår jeg til å være tre om dagen den 14.09.2015.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 10:13   #39
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det er jo det som er greia for meg, da - jeg sliter som sagt med å få store nok mengder, å spise 10 ulike ting er null problem. Å spise 100 gram av bare fem sorter, derimot - det er vanskelig. Jeg synes ikke 100 gram er en liten porsjon. Ikke er jeg så sikker på om det er noe mål for meg å komme opp i fulle porsjoner, heller, men jeg synes denne tråden var et fint initiativ, den gjør meg mer bevisst på mengdene og et dytt om å spise i alle fall noe mer.

10 porsjoner à 50 g er jo enda bedre!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 10:14   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Å spise 100 gram av bare fem sorter, derimot - det er vanskelig.

Det må jo ikke være "bare" fem sorter, poenget er vel å få til 500 g frukt og grønt, og helst fordelt på flere ting - om du spiser 50 g hver av 10 sorter, så er jo det like bra.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.