Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sort i begravelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-07, 14:49   #21
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sort i begravelse?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg synes det høres greit ut med fargen på kjolen din, men jeg hadde nok valgt noen diskrete sko eller sandaler.
Har du ikke et tynt, sort sjal du kan bruke til i stedet for dressjakke?

En ting det kan være greit å tenke på er om kjolen vekker oppmerksomhet fordi den er kort. Mulig jeg er konservativ her, men det hadde nå i alle fall jeg vært nøye med om jeg skulle i begravelse.

Det er overhodet ingen sexy kjole. Den er bare søt. Går neppe for kjolen. Hadde den vært mørk, ja, men den lyser nok altfor mye opp, til tross for den duse fargen. Det blir sort dressbukse ( dåååån), grå og sortstripete hvit skjorte, og sorte pensko som enda ikke er innkjøpt. Det er vel bare å dra på shopping i varmen...

Den gule kjolen tar jeg med meg i bilen, så jeg bare kan slenge den på meg etter begravelsen.

Takk for svar alle sammen.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 15:02   #22
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville nok tatt den gule kjolen selv om den lyste litt opp, event. tatt en skjørt og en bluse.
Svart nå i varmen er umenneskelig.

De pårørende setter nok større pris på at folk kommer i klær de orker å gå i en at de kler seg etter en gammeldags kleskode og går så fort de har mulighet.
Tenker da spesielt på om det er noen form for sammenkomst etterpå.

Været som er nå gjør at man må tenke litt forbi kleskodene og tenke litt på seg selv, det er i allefall min mening.

Gammel 11-06-07, 15:07   #23
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg ville nok tatt den gule kjolen selv om den lyste litt opp, event. tatt en skjørt og en bluse.
Svart nå i varmen er umenneskelig.

De pårørende setter nok større pris på at folk kommer i klær de orker å gå i en at de kler seg etter en gammeldags kleskode og går så fort de har mulighet.
Tenker da spesielt på om det er noen form for sammenkomst etterpå.

Været som er nå gjør at man må tenke litt forbi kleskodene og tenke litt på seg selv, det er i allefall min mening.

Veldig mye sånn tenker jeg også. Når det gjelder gullskoene feks, så må jeg si at i morges hadde jeg bestemt meg for å bruke de. Nå endte det altså med at jeg må ut for å finne nye, sorte sko. Men hvis det blir like varmt i morgen som det er i dag, så spørs det om ikke alt av integrert begravelseskleskode går ad dundas.

Gammel 11-06-07, 15:17   #24
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Sort i begravelse?

Jeg ville ikke brukt hverken gullsko eller veske i en begravelse, og heller ikke en lys gul kjole. Det er helt feil for meg.

Jeg er veldig pirkete når det kommer til begravelser og påkledning, og synes man skal bruke mørke farger og diskrè klær. Ikke nødvendig vis helt sort, og man kan jo bruke et mørkt, pent skjørt som går til knærne eller så med skjorte el. til.
Man holder ut noen timer selv i denne varmen, man kan heller ha en vann flaske i veska og passe på å drikke kaldt vann ofte.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 15:50   #25
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg signerer lil'c her. Jeg kunne aldri stilt opp i en begravelse i noe annet enn sort eller til nød helt mørkt, med mindre de etterlatte ba om noe annet. Men det er selvfølgelig bare meg. Jeg legger også merke til hva de andre har på, og ville nok reagert og stusset litt hvis noen kom antrukket som i det beskrevne antrekket. Det er mulig jeg ikke har fulgt helt med i tiden og er litt gammeldags, men jeg syns i grunn det er greit å holde på enkelte tradisjoner.

For et par sommere siden måtte vi plutselig i en begravelse da vi var på sommerferie i Oslo. Jeg hadde selvsagt ikke noe passende antrekk med meg, og måtte farte rundt på et kjøpesenter før jeg fant en passende helt sort linkjole, til og med for en billig penge. Den var sommerlig, men "anstendig".

Sist redigert av ElinM : 11-06-07 kl 22:30. Årsak: skriveleif
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 15:56   #26
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også av den gammeldagse typen som føler meg mest vel i svart i begravelser. (Det er jo lett for meg å si, som har skapet spekket med svarte klær.) Det går jo an å kombinere med andre farger også, men som andre nevner, bør de helst være mørke. Lysegult og gull ville jeg nok aldri ha brukt, men det kommer jo litt an på typen også. Dette er farger jeg aldri bruker ellers, så da ville det vært ekstra påfallende om jeg plutselig stilte i begravelse i slike klær.

Jeg var i begravelse etter bestefaren min i forrige uke, og de fleste var kledt i mørke klær. Noen av de andre nærmeste hadde beige og brunt, så jeg (ja, jeg la merke til bekledningen ). Jeg hadde svart kjole og svarte sko, men dristet meg til å bruke mørkerødt perlekjede, svart sjal med mørkerøde roser og en rød veske. Jeg tenkte at rødt er kjærlighetens farge, så jeg syntes det gikk an. Det er mulig noen vil være uenig.

Gammel 11-06-07, 16:12   #27
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker sort i begravelse, evnt. med noe hvitt til. Jeg ville hverken ha brukt gult eller gull.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 16:47   #28
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bruker mørke klær, sko i begravelse.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 20:03   #29
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Greit nok at man ikke maa ha sort, men fra sort til gult og gull er LANGT - altfor langt. Mörke, nöytrale klaer er det eneste man kan ha paa seg slik jeg ser det. Menn skal stille i dress saa sant det ikke er helt kraesj med hva avdöde selv stod for.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 20:08   #30
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begravelse er jo en skikk som har oppstått som et ritual som skal hjelpe de etterlatte i sorgprosessen. Jeg unngår å kle meg forstyrrende. Og jeg er blant dem som synes at feks en hvit bluse ikke er så ille, men at dype utringninger og superkorte skjørt og andre skrikende klær er respektløst i en slik setting.

Gullsko og veske vil jeg si er upassende, og den gule kjolen bare passende dersom du har med/på en mørk dressjakke, og fargen på kjolen er dempet og lys gul, jeg hadde nok gått for noe annet.

Gammel 11-06-07, 20:41   #31
Fruktflua
Sperret

Standard

Ja...
Nå skal jeg ha på sort lindress ( bukse og dressjakke ) og et par sorte, flate sko. Toppen inni dressjakka har jeg ikke bestemt meg for, men den blir nok sort eller hvit.

Gammel 12-06-07, 20:40   #32
Fruktflua
Sperret

Standard

Endte opp med gullskoa allikevel. Hadde på sort pendress, sort bluse og gullsmykke. Skoene syntes allikevel ikke mye, for buksa var så lang.
I denne begravelsen gikk folk i alt fra fargerike sommerkjoler til hvit dress.
Jeg var nok veldig greit kledd.

Gammel 14-06-07, 14:51   #33
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Visste ikke at de sorte begravelsenes dager er talte heller jeg da. Men så er jeg ikke så bevandret i begravelser - heldigvis.

Jeg synes en skal tenke på både den avdøde og de pårørende, jeg har deltatt i begravelser for å støtte pårørende - selv om jeg ikke kjente avdøde særlig godt.

Svart eller grå, mørke eller avdempede farger synes jeg er mest passe. Dersom du er trygg på at den avdøde og nærmeste pårørende vil synes det er greit med ditt antrekk kan du vel gå for det.

Gull og gul går jeg aldri i uansett.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.