Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spøkelsesmarengs - hvordan få dem fine?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-15, 20:49   #21
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spøkelsesmarengs - hvordan få dem fine?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Ja, da kan jeg jo nesten lage noen til NESTE Halloween da.

Ja, lag dobbel porsjon, så har du til neste år også!

Gammel 25-10-15, 21:09   #22
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, lag dobbel porsjon, så har du til neste år også!

Må bare huske å tørke støv av dem i sommer en gang....

Gammel 25-10-15, 21:26   #23
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Alle oppskrifter jeg ser sier metallbolle. Jeg har bare plastboller - er løpet kjørt? Har ikke kjøkkenmaskin engang. Kun håndmikser.

Gammel 25-10-15, 21:28   #24
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Alle oppskrifter jeg ser sier metallbolle. Jeg har bare plastboller - er løpet kjørt? Har ikke kjøkkenmaskin engang. Kun håndmikser.

Neida, du kan fint bruke en godt rengjort plastbolle. Grunnen til at man anbefaler metallbolle er fordi det er lettere å være sikker på at det er noe fett i dem som ødelegger for stivpiskingen.

Gammel 26-10-15, 10:24   #25
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Om du setter (plast)bollen kaldt før du pisker eggehviten stivner den fortere.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 10:47   #26
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor mange spøkelser kan det bli av 4 eggehviter, mon tro? Jeg har slått opp noen oppskrifter, men finner ikke hvor mange stk som en oppskrift gir.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 10:51   #27
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Hvor mange spøkelser kan det bli av 4 eggehviter, mon tro? Jeg har slått opp noen oppskrifter, men finner ikke hvor mange stk som en oppskrift gir.

I følge oppskriften jeg har blir det 20-24 spøkelser av 4 eggehviter.

Gammel 26-10-15, 11:03   #28
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte bare 2 eggehviter og 120 gram sukker. Alt kommer jo an på størrelsen, men normalt ville jeg nok fått 30 små spøkelser ut av dette - om det ikke var for at alt gikk bort i sprukken pose og svinn. Nå ble det knapt 20 som var litt mindre (på størrelse) enn planlagt.

Sist redigert av Bluen : 26-10-15 kl 11:12.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 11:10   #29
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Når jeg lager marengs/pikekyss har jeg brukt 80-100 g sukker til 5 eggehviter. Det er mer enn søtt nok.

Gammel 26-10-15, 15:48   #30
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Eddik? Hva er det til?

Og vanlig marengs eller italiensk?

Gammel 26-10-15, 15:56   #31
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Eddik er ikke nødvendig, men gjør marengsen litt seig inni. Jeg bruker vanlig (fransk) marengs når jeg skal lage slike marengs/pikekyss fordi det er raskere og enklere og fordi jeg liker at de er ganske tørre utenpå og litt seige inni. Italiensk marengs blir bløtere inni, dette bruker jeg når jeg lager marengs som skal på toppen av f.eks. sitronmarengspai, men man kan like gjerne bruke det til dette om man vil.

Gammel 26-10-15, 16:27   #32
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke tørr marengs, så da prøver jeg italiensk.

Gammel 26-10-15, 17:18   #33
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, så dumt at jeg ikke så denne før nå. Jeg har fått noenlunde dreisen på den formen der.
Å bruke vanlig plastpose er ubrukelig, man trenger enten sprøytepose i plast eller lage et kremmerhus av matpapir, posen må være stødig, for massen må ha litt fart ut av den.
(Kraist, jeg er verdens dårligste til å forklare. ).
Man gir et skikkelig press helt fra begynnelsen av, og løfter posen opp i en jevn bevegelse slik at man får den jevne kjegleformen.
jeg lagde noen orange, gressakarinspirerte i går, de ligger i Halloweentråden.

Gammel 26-10-15, 17:21   #34
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og jeg bruker ikke tip i det hele tatt, kun hull i sprøyteposen. det gir litt mykere kanter og gjør denne formen lettere å få til.

Gammel 26-10-15, 17:40   #35
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Jeg anbefaler virkelig italiensk marengs. Nå har jeg aldri laget noe som ligner på marengs før, men selv kattene er imponerte. Og noe så lett å jobbe med!

Jeg brukte bare plastpose med en slik rund sak i enden. Teipa den godt fast og sprøyta i vei!

Gammel 27-10-15, 21:14   #36
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ja, og jeg bruker ikke tip i det hele tatt, kun hull i sprøyteposen. det gir litt mykere kanter og gjør denne formen lettere å få til.

Hva slags sprøyepose? Og må man klippe større hull enn det som allerede er der? Remaen min har esker med engangs - tror du disse er bra nok eller må det tykkere plast til?

Gammel 27-10-15, 21:33   #37
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hva slags sprøyepose? Og må man klippe større hull enn det som allerede er der? Remaen min har esker med engangs - tror du disse er bra nok eller må det tykkere plast til?

De engangs de har i vanlige butikker funker finfint. Jeg er usikker på hvor stort hull som er i de (jeg tror kanskje ikke det har vært hull i de jeg har kjøpt) men hull på størrelse med et sånn sugerør med bøy på cirka, kanskje litt større, det er bare å prøve seg frem.

Gammel 28-10-15, 08:40   #38
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva bruker dere til å male øynene? Jeg har en boks med svart pastafarge stående. Den og tynn pensel? Eller skal jeg prøve å kjøpe en tusj for mat?
Jeg vil ikke risikere at fargen flyter ut, så det blir vaskebjørnøyne...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg fee1a3b7823aa9e6ac054521004ef00aacc32970.jpg (2,1 KB, 152 visninger)
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-15, 08:45   #39
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte svart marsipan til øyne og munn. Mattusj var helt ubrukelig. Vil tro at smeltet sjokolade ville funke veldig bra.

Gammel 28-10-15, 08:49   #40
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Hva bruker dere til å male øynene? Jeg har en boks med svart pastafarge stående. Den og tynn pensel? Eller skal jeg prøve å kjøpe en tusj for mat?
Jeg vil ikke risikere at fargen flyter ut, så det blir vaskebjørnøyne...

Jeg tenkte at jeg ville prøve svart pastafarge og tannpirker...jeg tenker kanskje at pensel blir for "mykt" om du forstår....

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.