Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-15, 11:08   #21
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?

Her må jeg henge for tips.
Det var en helt annen opplevelse å spise ost og kjeks med deilig brød og sånn olje over. Nam.

Gammel 04-11-15, 11:14   #22
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ostene som er pakket i løsvekt er best. Altså de som ligger pakket i ferskvaredisk hos Meny etc. De har det forresten på vår Rema også. I nærheten av denne disken er det gjerne også små glass med honning med nøtter, marmelade etc beregnet til nøtter. Et par slike er perfekte.

Jeg ville gått for Brie, et par varianter av blåmugg, Manchego, kanskje Chevre, god gulost og 1-2 andre nøytrale varianter. Smøreost trenger man maks 1 av er min erfaring, det synes jeg er kjedelig, men det er alltid noen som trenger det nøytralt. Om noen er gravide, er det viktig å tenke på at de også bør ha et lite utvalg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 11:14   #23
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og jeg har gått helt bort fra Ritz til fordel for Salinas. Jeg er enig i at speltkjeksene, de helt tynne, fra Sætre er gode. Jeg synes ikke kombieskene med kjeks er noe særlig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 11:16   #24
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg liker også bedre små biter av brød til ost. Jeg kommer faktisk bare ikke på det, men blir veldig glad de gangene jeg får det servert. Jeg liker ikke salt kjeks til, så Ritz er ikke min greie. Og nå har jeg veldig lyst på ost.

Her har Coop Mega veldig bra ostedisk.

Gammel 04-11-15, 11:32   #25
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vet hva jeg skal servere neste gang det byr seg en anledning!

Gammel 04-11-15, 11:41   #26
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøpte sist en av smøreostene til Philadelphia som har en kjerne med krydder eller pepper. Det var mange som likte den godt. Jeg synes selv smøreost er litt kjedelig.

Salt kjeks er godt til blåmuggost, men jeg synes ikke det passer til brie.

Gammel 04-11-15, 12:04   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Salt kjeks er godt til blåmuggost, men jeg synes ikke det passer til brie.

Jeg synes omvendt. Blåmugg er salt i seg selv og passer godt med sødme. Feks med pepperkaker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 12:05   #28
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes omvendt. Blåmugg er salt i seg selv og passer godt med sødme. Feks med pepperkaker.

Enig.

Gammel 04-11-15, 12:51   #29
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Brød og rundstykker med frukt og nøtter er nok typisk for de franske bakeriene her i byen. Godt Brød har kanskje. Ellers er både blåmugg og hvitost godt på rugbrød.

Gammel 04-11-15, 13:02   #30
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Siden det "snart" er jul, hadde jeg satt stor pris på å finne en og annen pepperkake til å ha under blåmuggosten. Portvinen kan jeg ta med selv.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 13:07   #31
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Brød og rundstykker med frukt og nøtter er nok typisk for de franske bakeriene her i byen. Godt Brød har kanskje. Ellers er både blåmugg og hvitost godt på rugbrød.

Jeg liker ikke rugbrød til ost, synes det har alt for mye egensmak. Frukt-/nøttebrød til skarpe oster og god (!) baguette til mildere oster, derimot.

Godt poeng fra apan om å sørge for noe til evt. gravide! (Men det trenger ikke være Norvegia eller kremost, Manchego eller Gruyère er f.eks. ok.)

Gammel 04-11-15, 13:45   #32
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg mener ikke rugbrød fra dagligvaren, men de litt bøte typene med god skorpe som kjøpes på bakeri, kan også være spelt.

Gammel 04-11-15, 14:11   #33
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg er tidenes ostepyse og setter veldg stor pris på at det ikke bare er oster som er skarpe og full av ostesmak, men gjerne en type gouda e.l, og milde kremoster.
Om man i tillegg danderer noen skiver med spekeskinke i lag med osten, ja da har man dekke for alle særinger.

Jeg er også tidenes ostepyse, så hjemme bruker jeg helst mini babybel, den er jo så supernøytral at selv jeg liker den.

Og noe spekeskinke hadde vært knall utenom akkurat nå som jeg er gravid da.

Gammel 04-11-15, 14:31   #34
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg mener ikke rugbrød fra dagligvaren, men de litt bøte typene med god skorpe som kjøpes på bakeri, kan også være spelt.

Jeg synes alt av rugbrød har en skarp bismak, uansett hvem som har bakt det. (Mulig jeg rett og slett ikke liker rugbrød )

Speltbrød er mer nøytralt, så det funker nok bedre.

Gammel 04-11-15, 14:33   #35
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Nøttebrød, finner jeg det i vanlige brøddisker eller må jeg på bakeri? Bare greit å planlegge hvor jeg skal legge handleturen.

Vin får gjestene stille med selv. Det er et slags forspill så
de har nok det de ønsker selv. De vet det serveres ost og kjeks.

Tusen takk for flere gode tips. I en alder av 37 år har jeg bare en gang blitt servert ost og kjeks men merker at dette vil jeg prøve oftere. Derfor noterer jeg alle tips dere kommer med.

Bor du i nærheten av et Godt Brød-utsalg? De har brød med nøtter og rosiner der som er supergodt til blåmuggost.

En marmelade til osten foreslår jeg også. På Meny har de ferdigstablet sånne små marmeladebokser ved ostedisken og de kan helt sikkert hjelpe deg med å velge en som går til den type ost du velger. På noen av sortene står det også hvilken type ost (så spesifikt at det går ned til produsentnavn) marmeladen egner seg best til.
Jeg synes kvedemarmelade er nydelig til mange typer ost, også synes jeg at ferske fikner i båter er et must når man serverer ost og kjeks.

Gammel 04-11-15, 14:37   #36
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Husk forresten at mykostene skal stå å lufte i romtemperatur en god stund før servering, da får de best smak!

Og, jeg anbefaler varmt denne osten om man har lyst til å prøve noe nytt, det er min 7-årings favorittpålegg ( ) og en nydelig ost. Lukter ikke spesielt bra, men som sønnen min sier: Franske oster lukter promp, men smaker fantastisk .

Le cremiér Chaumes:

Gammel 04-11-15, 15:06   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er også sesong for Mont d'Or. Den ligner på den over og er fantasisk!

Gammel 04-11-15, 18:35   #38
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg får ikke anledning til å stikke innom Godt brød her i byen før helga så det må jeg droppe. Tror jeg gjør det nokså enkelt egentlig men utgangspunkt I ostene og kjeksene dere anbefaler. Dette er en gjeng som tåler det fint om utvalget ikke er kjempeenormt. Standard på et forspill ellers er en pose potetgull så jeg tror det blir bra like vel. Men marmelade og honning I tillegg skal jeg sørge for slik at det blir litt mer 3nn bare ost og kjeks.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-15, 20:36   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg synes forøvrig et ordentlig godt brød, gjerne med nøtter, er best til blåmugg, mens lyst brød, gjerne ferske baguetter, er best til brie.

Gammel 04-11-15, 20:38   #40
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg må avslutte abonnementet på denne tråden. Jeg kommer meg ikke i butikk før på mandag.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:56.