|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaveannonser på FinnMora mi sa alltid at man ikke skulle legge begrensninger på ungenes (barnebarnas) ønsker. Man kan ønske seg hva man vil i verden, det er en god ting å ønske seg ting, og så får man kanskje noe av det. Kunsten er å ønske seg mange forskjellige ting. Denne ungen ønsket seg gaver i spennet tegnesaker til mobil - så jeg kan ikke skjønne at det er ufine og grådige ønsker. Sønnen min skrev ønskeliste til onkelen sin, og på den står det PS4, det kommer han selvsagt ikke til å få, men han ønsker seg jo det like fullt. Han også hadde mange ønsker, og mange av dem var rimelige nok til å kunne oppfylles. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
villende
|
Sv: Julegaveannonser på FinnJeg syns ikke man skal sette seg til doms over en ønskeliste på nett. Virkelig ikke. Dette er jo ting som mine barn har skrevet på sine lister. Og det skal være lov til å ønske seg himmelen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Julegaveannonser på FinnJeg tenker at det nok er noe reell fattigdom bak disse annonsene, men ofte av Luksusfellen-typen. Og at andre er ren svindel.
|
|
|
#6 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Julegaveannonser på FinnJeg reagerer på at man er så fattig at man ikke har råd til mat på julaften, men legger meg julegaveliste som inneholder pc og ipad. Jeg blir kynisk, sur og gretten og gir heller pengene mine til en organisasjon som deler ut mat til de som virkelig trenger det.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Julegaveannonser på FinnDet er jo litt paradoksalt, at mens det i tråder som handler om barn med sterk sosioøkonomisk bakgrunn skal barna slippe å få nødvendige (men dyre) ting i julegave om de ikke spesifikt ønsker seg det selv, mens det i denne tråden virker å være relativt bred enighet "fattige barn" ikke skal få ønske seg ting de ikke trenger.
|
|
|
|
#8 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Julegaveannonser på Finn
Dette tenker jeg også.
|
|
|
#9 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Og jeg blir litt sur av å lese innlegg son dette. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Nettopp. Barna mine har ikke mobil, nettbrett eller andre dyre ting på ønskelisten, men det er jo fordi de allerede eier det. Ikke nyeste eller dyreste modell, men det er helt uaktuelt at vi oppgraderer når de allerede _har_ så de klarer seg. Jeg går ut ifra at barna til de foreldrene som legger ut sånt ikke har f.eks mobil fra før, og synes ikke det er merkelig overhodet at de ønsker seg det samme som jevnaldrende har. Hadde det stått at "stakkars Kari (9) har bare en gammel, arvet iphone 5, men ønsker seg så sårt en iphone 6" så hadde jeg også syntes det var litt rart, men jeg har ikke sett noe som ligner på det i noen av disse annonsene.
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Julegaveannonser på FinnJeg har "pappatilto" friskt i minne, og tenker at jeg lar meg like lite bevege av disse annonsene, som av bloggen hans. Jeg gir til organisasjoner som fordeler midler videre til de som trenger det mest.
|
|
|
#12 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Julegaveannonser på FinnDe fattige barna skal få ønske seg akkurat hva de vil, men det er foreldrene jeg reagerer på.
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Julegaveannonser på FinnNå har eg ikkje lese så mange av dei trådane de refererer til, men eg blir litt sånn
|
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nå kan du jo heller lese tråden fremfor at jeg refererer den igjen, men poenget var hvorvidt barn som absolutt ikke ønsker seg ski, men der foreldre mener at det trengs, skal få lov til å bli skuffet over det.
|
|
|
#15 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg hatet å gå på ski, og fikk nye fjellski jeg ikke ville ha. Videre var det et år mine foreldre mente broren min trengte å arve stavene mine, så jeg fikk nye til jul. Jeg ble skikkelig skuffa. Kanskje særlig siden jeg vokste opp i en familie uten kjempegod råd, så det brukte opp en god del av min gaveandel.
|
|
|
#16 |
|
villende
|
Jepp. Dette. (Jeg er så "heldig" at jeg har barn som gjerne ønsker seg praktiske ting, og som syns det er strålende å få både klokke, ski og skøyter til jul. Men jeg hadde skjønt at de hadde blitt skikkelig skuffet hvis vi hadde brukt opp hele julegavebudsjettet deres til noe de virkelig ikke ønsket seg eller hadde lyst på.) |
|
|
|
|
|
#17 |
|
nju nja njo
|
Sv: Julegaveannonser på FinnJeg ser at Hjelp oss å hjelpe er aktive her jeg bor også. Takk for tips, ser at jeg kan bidra her!
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Mar 2008
De er veldig aktive her i byen også. Skal opp med mat og noen gaver neste uke tenkte jeg. De gjør så mye bra for dem som trenger det.
|
|
|
#19 |
|
Epikur
|
Sv: Julegaveannonser på FinnJeg tenker det er litt som de man ser i Luksusfellen. Eller som vi har diskutert tidligere; "summen av FP". Man ser at noen har iphone6, andre har nye salomski, atter andre har PC. Man antar at alle andre har alt dette. Det som er sannheten er at de fleste som har helt ok økonomi er nødt til å prioritere bort ting for å kunne ha råd til andre ting. Vi har helt ok økonomi, men går for arvetøy, brukte slalomski, en ipad på deling, arvetelefoner til ungene, restemat to ganger i uken og samme vinterjakke i flere år.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Julegaveannonser på FinnJeg svarte faktisk på en sånn annonse der gutten i huset ønsket seg lego. Fikk til svar at om jeg kunne sortere slik at alle delene faktisk var med, samt byggeanvisning så ville hun ha det. Jeg svarte at jeg har 5kg lego samlet. Neitakk, fikk jeg tilbake. Hun ville heller vente til noe bedre ble tilbudt |
|
|
|
![]() |
|
|