Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Å knuse drømmen til barnet ditt

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-15, 15:17   #21
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å knuse drømmen til barnet ditt

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Utrolig mange av dem falt gjennom og ble aldri gode som senior.

Virkelig noe å tenke på! Jeg er så glad for at trenerne til min 9 åring har beina godt plantet på jorden etter "alle skal med prinsippet". Her må noen foreldre og trenere få seg en realitetsorientering, fotball er en super sosial arena for lek og idrett og bør forbli det lenge etter 12 år.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 15:18   #22
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det hadde min likt. Her er det første året vi har trening på vinteren, det er en gang i uka.

Minsten elsker fotball og trener mer enn gjerne fire ganger i uka.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 15:36   #23
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Eldste min trener glatt 4-5 ganger i uka.
Klubbene rundt her går ut med at barn under 13 bør prioritere sommeridrett når det er og vinteridrett på vinteren. For eldste så kolliderer ishockey og fotball på høsten, og skal da egentlig prioritere fotball. Men det blir ishockey her da det er det han brenner for. Så han hadde nok ikke havnet på topplaget i fotball hvis de deler inn sånn.

Gammel 08-12-15, 15:40   #24
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Her har vi ikke vinteridrett. Så det kjøres fotball året rundt, med en pause i desember.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 15:43   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk så utrolig mange talenter man går glipp av når man topper lagene som 12-åringer. Jeg leste en artikkel på det en gang, på U-17-laget eller whatnot, var 70-80 % født første halvår, og veldig mange i Q1 - de hadde vært best på laget fra de var småttiser, men mye av det hadde vært rett og slett mer eller mindre aldersadekvat sammenlignet med dem som var født sent på året. Utrolig mange av dem falt gjennom og ble aldri gode som senior.

Jeg leste noe liknende. Det ble konkludert med at de som er best i grunnskolealder på langt nær er sikre på å være de beste når de blir unge voksne. Det høres helt dust ut å toppe laget så tidlig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 15:47   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk så utrolig mange talenter man går glipp av når man topper lagene som 12-åringer. Jeg leste en artikkel på det en gang, på U-17-laget eller whatnot, var 70-80 % født første halvår, og veldig mange i Q1 - de hadde vært best på laget fra de var småttiser, men mye av det hadde vært rett og slett mer eller mindre aldersadekvat sammenlignet med dem som var født sent på året. Utrolig mange av dem falt gjennom og ble aldri gode som senior.

Er det ikke sånn at også på seniorlandslagene så er langt de fleste født i Q1? Det at de er større og sterkere har en positivt selvforsterkende effekt som gjør at de faktisk blir bedre enn jevnaldrende?

http://www.aftenbladet.no/100Sport/f...t-139613_1.snd

Jeg er jo hun idioten som har plassert januarbarnet mitt på et lag for de som er ett år eldre (av den enkle grunn at klubben ikke har jentelag i hennes årsklasse). Men jeg skjønner jo at jeg fullstendig ødelegger "januareffekten" på den måten.

Gammel 08-12-15, 20:12   #27
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg leste noe liknende. Det ble konkludert med at de som er best i grunnskolealder på langt nær er sikre på å være de beste når de blir unge voksne. Det høres helt dust ut å toppe laget så tidlig.

I Sverige finnes den en hockeyturnering for 14-15-åringer hvor de fleste lag stiller. Det er gjort en undersøkelse hvor man så på eliteseriespillere i Sverige og denne turneringen. Det viste seg at alle eliteseriespillere hadde deltatt på turneringen i 14-15-årsalderen, men med få unntak hadde ingen utmerket seg spesielt i turneringen. De var jevnt gode, men ikke stjerner. Stjernene i turneringen falt fra før de nådde elitenivå.

På håndballaget til mellomste er de nå 30 gutter. Alle treningene er felles bortsett fra tematreninger hvor de blir satt opp på de treningene hvor temaet er det de trenger mest. I serien har de meldt på to lag på hvert sitt nivå. Det rulleres noe hvem som spiller på førstelaget og andrelaget. Ved de fleste cupene er det påmelding og etter at påmeldingen er ferdig setter treneren opp så jevne lag som mulig. En cup er heltoppet og dit reiser kun de aller beste spillerne. Resultatet av dette er at når laget toppes er det et av Norges beste, mens vi i turneringer hvor det ikke toppes når langt med flere enn ett lag og som regel når ett av lagene finalen (uten topping, mot til dels toppede lag).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 21:24   #28
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Passende nok dukket denne opp på fb-feeden min i dag. Øyvind Larsen er ansvarlig for barne- og ungdomsfotballen i Norges fotballforbund.
http://www.fotball.no/fotballdata/Mi...45&entryId=827

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 21:41   #29
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt dustete med den "toppingen" som man driver med i barneidretten. Som om ikke stortalentene uansett vil bli gode, uten at man skal stenge ute barn som ivrer for idretten, men kanskje ikke har utviklet topp ballfølelse i en alder av 12 år.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 21:52   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er det ikke sånn at også på seniorlandslagene så er langt de fleste født i Q1? Det at de er større og sterkere har en positivt selvforsterkende effekt som gjør at de faktisk blir bedre enn jevnaldrende?

http://www.aftenbladet.no/100Sport/f...t-139613_1.snd

Jeg er jo hun idioten som har plassert januarbarnet mitt på et lag for de som er ett år eldre (av den enkle grunn at klubben ikke har jentelag i hennes årsklasse). Men jeg skjønner jo at jeg fullstendig ødelegger "januareffekten" på den måten.

Det er jo ikke så rart at flest seniorer også er født i første halvår hvis 80 % av juniorene er det. Problemet er alle novemberbarn som kunne vært kjempegode, men som aldri ble satset på siden de bare var like gode som generasjonen under. Og noen blomstrer ikke før de er ferdig med puberteten, ref. John Olav Koss som kom sist til han var 17.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 21:56   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Kjetil Gudim begynte faktisk ikke å danse før han ble 14. Bare for å kaste inn er eksempel fra min verden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 21:56   #32
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Så kjedelig. Her blir 03 slått sammen med 02-guttene nå. Det deles inn i nivå og ambisjonsnivå. Min ivrige sønn har foreløpig valgt å spille på andrelaget siden førstelaget spiller 11-er-fotball og han syns det er kjipt å ikke "være nær ballen", men her kommer de til å rullere.

Gammel 08-12-15, 21:56   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og i den artikkelen jeg leste, som var atskillig mer dyptpløyende og kritisk (D2, kanskje?), dro de frem alle som hadde vært stjerner og naturtalenter i aldersklassen sin, og som plutselig bare ble middelhavsseiler når de måtte matche andre årskull.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 22:00   #34
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Therese Johaug var vel alltid sist

Rune Bratseth spilte i 4. divisjon til han var 22.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 22:01   #35
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes definitivt ikke man skal skrive dette på kontoen for livserfaringer - man skal skrive det på kontoen for dustepraksis.

Når skal fotballmiljøet (og sikkert annen idrett og) ta innover seg at det ikke er de beste fotballspillerne blant barn som blir de beste voksenspillere? Og når skal de ta innover seg at det er latterlig få som skal drive det til topps uansett, og at om man skal skille på noe, så må det være egen iver og treningsvilje hos barnet og ikke noe annet?

Her har trenerne til en ivrig og dedikert gutt gjort et meget uklokt valg.

Gammel 08-12-15, 22:12   #36
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg synes definitivt ikke man skal skrive dette på kontoen for livserfaringer - man skal skrive det på kontoen for dustepraksis.

Enig!

Jeg tenker at det ikke er all livserfaring som er bra livserfaring.

Jeg kjenner dessverre til litt for mange som har hatt samme opplevelse som dere Meisje. Det er virkelig ikke greit.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 22:13   #37
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

All statistikk viser at det ikke er sammenheng mellom hvem som gjør det best som barn og hvem som ender som idrettsstjerner. Topping og elitesatsing i ung alder har ingen hensikt, eller kan i verste fall virke mot sin hensikt. Jeg har lest mange artikler som viser til akkurat det. Sist leste jeg en artikkel om et lag fra et fotballakademi i Bærum som deltok i en turnering i Sverige i en alder av 12 år. Da vant de alle sine kamper. Nå er de voksne og ingen spiller på høyere nivå enn 2. divisjon.

Barne- og ungdomsidrett er vanskelig. De som er dårligst på laget skal med og de som er best skal ha utfordringer. Det er ofte et hav av forskjell mellom dem. I de aller første årene er det viktig å ikke å fokus på resultater, men når det når ungdomsskole alder er det vanskelig å holde igjen. Da ønsker de beste å vinne og klubb-bytter er heller ikke uvanlig. Alle på laget er viktig for å få det til å gå. Til og med benkesliterne, men hvordan motiverer man dem til å fortsette?

Mange av våre beste idrettsutøvere i Norge var ikke barnestjerner. Jeg husker jeg hørte Øystein "Pølsa" Pettersen fortelle om renn han deltok i som 14-åring. "Jeg kom på 100. plass og han som vant hadde BART". Pubertet og hormoner har mye å si for sportslig utvikling. Det er ikke sikkert den som fikk mest muskler i begynnelsen av tenårene er sterkest som 25-åring. Eller kanskje hun som fikk pupper og underhudsfett og følte seg keitete på banen som 13-åring er den som er best med ballen som 20-åring. Det er viktig å gi alle en god opplevelse. Heie på alle og la de som er best få vinne med glede og stil. Plutselig snur det. Det er få forunt å gli gjennom livet uten motstand.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 22:27   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vondt. Dette burde være helt unødvendig. Å dele inn etter de som virkelig vil trene mye og de som bare ønsker litt er helt greit, men å sile på den måten der er ikke bra. Og ikke fører det noe godt med seg heller selv om man synes det er viktig å få frem elitespillere. Forskning som er gjort på det området viser at det ikke er de samme som er gode når de er 12 som de som er i tet når de er 18. Med andre ord risikerer man å miste talentene ved å skille sånn. Og for breddeidretten som jeg synes er viktigst, er det katastrofe.

Gammel 09-12-15, 00:04   #39
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Persillebladet mitt er sterkere enn jeg tror! I dag har han satt seg nytt mål på fotballbanen: skal bli best i gruppe 2 og briljere der. Kanskje ikke helt realistisk, men han er svært målrettet på fotballbanen, det er tydelig.

Og vet ikke om dette er topping av det ille slaget, det jeg syns er dumt er at han får færre treninger og dårligere sportslig tilbud. Det hjalp betydelig å få skrevet av seg noen tanker. Og veldig fint å se at min sønn setter fokuset fremover.

Gammel 09-12-15, 00:14   #40
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tragisk opplegg, men flott at sønnen din har satt seg et nytt mål.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.