Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har dere i julestrømpa og som gave for mandel i grøten?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-15, 19:44   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere i julestrømpa og som gave for mandel i grøten?

Mandel i riskremen, vi spiser ikke grøt i denne sammenheng, og premien har i min oppvekst vært valgfritt en marsipangris eller et knippe after eight ettersom min bror ikke likte marsipan. Nå i senere tid evt en sjokoladenisse til ungene.

Vi har selvsagt tilfeldig hvem som får den, men den ligger da i den store skåla aller forsyner seg av, ikke puttet i en av skålene.

I julestrømpa er det gjenre klementin, godteri og noe julekaker som ungene får lov til å spise helt uten å spørre om lov, de får den 1. juledag så gaver er liksom ikke noe poeng, de har masser av nye leker, men det å få stå opp og spise dette uten å spørre, før frokost....

Gammel 15-12-15, 12:58   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I strømpen har vi sukker, som mandelpremie har vi sukker. :hjelpsom:

Litt utfyllende: Mandelpremie bruker å være en stor sjokoladenisse (et par av barna liker ikke marsipan), med små sjokolader til resten, som trøstepremie.

I tillegg til sukker i ulike fasonger og sammensetninger i julestrømpa (litt ekstra fint og spesielt, fine julefigurer i sjokolade, polkagrisstenger, dropsesker i metall, med fint motiv på, og annet spesielt, sånt som kjøpes på julemarked og i litt fancy butikker, ulikt det de får på vanlige lørdager), så får mine alltid en liten juletrepynt. Det har de fått hvert år, og kommer til å fortsette å få hvert år, som de tar vare på i sin egen lille samling.

Gammel 16-12-15, 09:17   #3
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I julestrømpene har jeg godteri, en liten leke og et blad. Har gjerne hatt julefilmer oppi også, men i år tenker jeg at de heller kan leie en på TVen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 19:50   #4
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke juleströmper. Den som finner mandelen, faar selvsagt marsipangris. Noe annet skulle tatt seg ut.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 20:01   #5
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

I julestrømpen pleier ungene her å få en gave som aktiviserer dem en stund, f.eks lego, puslespill, tegnesaker, DVD e.l og litt godteri.

Mandelgave er sjokoladenisse for dem som ikke liker marsipan, og marsipangris for dem som liker det.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 20:28   #6
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Massevis av godteri. Så nå har vi godterifaste fram til julaften.

Gammel 14-12-15, 20:59   #7
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Vi blir invitert til venner på julegrøt hver lillejulaften. Premien for å få mandelen i grøten er marsipangris. Ikke så mye til hjelp, jeg. Jeg orker ikke begynne med gaver i strømpene eller for mandelen. Det blir bare enda en pengesluk, mer søppel og masse forventninger av det.

Angrer veldig på at vi begynte med kalendere. Skulle gjerne bare hatt en appelsin med nellikspikere.

Gammel 15-12-15, 13:00   #8
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Julehefte, mandariner, eple, banan (de bruker strømpen som frokost har jeg erfart), noe snop og litt potetgull. Vi putter også oppi en liten morgengave. En fin tradisjon jeg ønsker å ta videre. Alle barn får en pakke om morgenen, en liten leke eller noe som holder interessen en stund.

Vi spiser ikke grøt på julaften, så der har vi ingen premie heller.

Gammel 15-12-15, 13:32   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I strømpen er det julehefter. Jeg regner med at det blir det norske Donald Duckheftet og kanskje Flåklypa, definitivt det beste juleheftet. Og så snop. Mine tåler sukker og får spise snop før frokost to dager i året, julaften og påskeaften, da må det være greit synes jeg.

Premien for mandelen er den sjokoladetennisracket. Det er en veldig rar bergensk tradisjon, men det er god sjokolade og ettersom vi er mange til grøt er det tryggere med sjokolade, som de fleste liker, enn marsipan. Og selvfølgelig er det tilfeldig hvem som får mandelen. Juks for at ikke barnene skal bli skuffet er det ingen som driver med i min familie.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-15, 14:58   #10
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jonas er ikke glad i sukkergodis, så han får en pose med popcorn, kurver med jordbær og blåbær i julestrømpa. Og en liten gave.

Storebror får en pose Smash, som er det eneste sukkergodiset han liker, og en pose med tortillachips samt en liten gave.

Iom at ungene ikke er så glade i godis her i huset har vi alltid hatt en liten gave i stede i julestrømpa, frukt er alltid tilgjengelig så det har vi aldri hatt for vane å putte oppi.

Grøt spiser ingen av oss selv om vi forsøkte å innføre dette som tradisjon på julaftensformiddag, døde det ut før det rakk å bli en tradisjon. Til alles lettelse.

Gammel 15-12-15, 15:27   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er julestrømpa siste post i kalenderen, og i år er det en t-skjorte oppi, en tegneserie, mandariner og litt snop.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-15, 20:58   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Mandelpremien er en litt fancy sjokoladefigur. I år en liten sjokoladeku.

I strømpa er det et julehefte og godteri - gjerne litt fancy saker som man ikke kjøper så ofte ellers. Alle i familien har strømpe, vi voksne også.

(Det er ikke ting i strømpa, siden vi setter ut grøt til den lokale skognissen lille julaften og han legger igjen noen gaver på balkongen hvis grøten var god. Han har hatt en tendens til å komme med gaver som er fine til å leke med eller spille mens man venter).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.