Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2016

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-16, 19:57   #1
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker lest i 2016

1. Blindepilen og den sovende kvinnen, novellesamling - Haruki Murakami.
Jeg begynte året med en anbefaling fra Frode Grytten, og når en favoritt anbefaler en av sine favoritter blir man sjelden skuffet.
2. Andvake, roman - Jon Fosse.
Første bok i en trilogi - en trilogi som brakte han Nordisk råds litteraturpris i fjor høst. Jeg er foreløpig forført og må få tak i de neste to bøkene også. En stor leseopplevelse i starten av året.
3. Future Perfect, roman - Mara Lee.
Et trekant-, eller firkant, drama. Chandra, Dora, Trip og Lex danser den reneste dødsdansen gjennom romanen. Mørkt og velskrevet.
4. Hvitt hav, roman - Roy Jacobsen.
Andre bok om Ingrid Barrøy, en ualminnelig kvinne - eller, kanskje ikke. Jeg tror disse sterke kvinnene ble sånn fordi de måtte, hva var alternativet liksom? Ingrid står han av, og jammen blir det et ørlite streif av kjærlighet også. Roy Jacobsen er flink til å beskrive hverdagsliv og hverdagsmennesker. Da Ingrid reiste med flyktningetransporten (fra det jeg oppfattet som et sykehusopphold i Tromsø) sørover til Barrøy, så felte jeg noen tårer for min mor, onkel, tante og mine besteforeldre som måtte ta denne reisen for 72 år siden, fra et utbrent Finnmark. En virkelig fin leseopplevelse. Jeg liker Roy Jacobsen.
5. Mannen som ikke var morder, krim - Hjorth og Rosenfeldt.
Psykologen og antihelten Sebastian Bergman ordner biffen. Har lest dette mange ganger før, og egentlig er ikke denne krimen spesielt interessant skrevet. Men, det har vært en tøff senvinter/vår, og jeg trengte noe hjernedødt, så jeg gikk derfor direkte videre på bok nummer to:
6. Dødens disippel, krim - Hjorth og Rosenfeldt.
Klassisk seriemorderkrim, ligner amerikanske filmer om samme tema. Superdrapsetterforskerteamet liker hverandre fortsatt ikke, i alle fall ikke Sebastian Bergman. Fortielser som sikkert skal slepes videre i de neste bøkene. Vel, vel. Jeg tror jeg gir meg her og leter etter noe annet som er lettlest og kan fange opp en ukonsentrert og litt sliten leser.
7. Olavs draumar, roman (fortelling) - Jon Fosse.
Bok nummer to i Andvake-trilogien. Asle har blitt til Olav, og Alida har blitt Åsta, og Olav er ved vegs ende.
8. Fjellgraven, krim - Hjorth og Rosenfeldt.
9. Den stumme jenta, krim - Hjorth og Rosenfeldt.
Sebastian jobber seg innpå Vanja og viser stadig mykere og mer empatiske sider. Vanja er irriterende, og Billy har større problemer enn han innser selv - kvele katter?
10. Ikke bestått, krim - Hjorth og Rosenfeldt.
Sebastian avslørte hemmeligheten for Vanja på slutten av forrige bok, for å slippe at Billy kunne presse han. Billy…
11. Svar på brev frå Helga, roman - Bergsveinn Birgisson
Unn er død og Bjarne skriv brev til Helga. Rike skildringar av kjærleik, av fysisk og kjenslemessig slag. Omsett til eit konservativt, men likevel utruleg passande nynorsk. Ein favoritt! Denne gav eg (m.fl.) til sjefen min i sommargåve, og hadde det ikkje vore for Candy Darlig, så hadde eg truleg ikkje lese denne boka.
12. Maus, teikneserieroman - Art Spiegelman.
Har lenge tenkt på å lesa denne boka, som eg fekk anbefaling om frå ein sidemann på toget ein gong i fjor haust. I juni var eg innom Oslo og Tronsmo, og Maus blei med heim. Ein slags samtaleroman mellom far og son om jødeforfølgingane i Polen under andre verdskrigen. Anbefalt lesing! 15-åringen her i huset er alt halvvegs, og eldstemann ventar på tur.

Sist redigert av Darth : 08-07-16 kl 20:43.
Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-16, 11:05   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar:
1. Elena Ferrante: My Brilliant Friend. Jeg var skeptisk, trodde boka skulle være litt chick lit-aktig, men det var det svært få elementer av. Mye "coming of age", filosofi, psykologi og historie. Og slutten var slik at nå bare MÅ jeg lese neste bok ganske snart.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-16, 13:30   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Hilary Mantel: Bringing Up the Bodies. Bok to om Thomas Cromwell, som fremdeles fascinerer meg voldsomt - både måten Mantel skriver ham på, og personligheten hun har gitt ham. Jeg holder meg fremdeles tilbake fra å prøve å finne ut hvor mye som er basert i historiske fakta, for det kommer en bok til, og jeg vil ikke bli spoilet! (Selv om Mantel absolutt greier å gjøre det spennende på de områdene der jeg faktisk vet omtrent hva som kommer til å skje også.)

2. M. R. Carey: The Girl With All the Gifts. Spennende, original og skikkelig, skikkelig grim dystopi med mer interessante og komplekse personer enn jeg ville trodd i utgangspunktet. Vi har diskutert hjemme om hvor rimelig det er å kalle dette en YA-/ungdoms-bok; jeg heller til at det nok er det den er, men da for ganske hardbarkede og ikke veldig lettskremte ungdommer, og i øvre del av aldersspennet.

Gammel 05-02-16, 13:32   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar:
1. Elena Ferrante: My Brilliant Friend. Jeg var skeptisk, trodde boka skulle være litt chick lit-aktig, men det var det svært få elementer av. Mye "coming of age", filosofi, psykologi og historie. Og slutten var slik at nå bare MÅ jeg lese neste bok ganske snart.

2. Karen Joy Fowler: We Are All Completely Beside Ourselves. Spennende. Annerledes. Velskrevet. Totalt ny tematikk for meg. En fantastisk leseopplevelse.

Gammel 15-02-16, 16:32   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Januar:

2. Karen Joy Fowler: We Are All Completely Beside Ourselves. Spennende. Annerledes. Velskrevet. Totalt ny tematikk for meg. En fantastisk leseopplevelse.

Februar:
3. Linn Ullmann: De urolige. Har aldri lest noe av henne før, men jeg ble positivt overrasket (hadde tydeligvis fordommer). Skriver mer om den når det blir lesesirkel.

Gammel 06-04-16, 22:34   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Januar:

Februar:
3. Linn Ullmann: De urolige. Har aldri lest noe av henne før, men jeg ble positivt overrasket (hadde tydeligvis fordommer). Skriver mer om den når det blir lesesirkel.

Mars:
4. Cormac Mc.Carthy: All The Pretty Horses. Dette må da være skjønnlitteraturens svar på fargelegging. Dette er den nydeligste boken jeg har lest, tror jeg. Balsam som sjelen, til tross for noen opprivende hendelser. Jeg klarer ikke å forklare hvorfor, men den var bare så utrolig gripende og rett og slett VAKKER. Kan ikke forklares, må leses.

Gammel 07-04-16, 01:23   #7
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Jeffrey Archer - En godt bevart hemmelighet.
2. Jeffrey Archer - Ønsk deg ikke for mye.
3. Karen Swan - Den største gaven.
4. Sarah Jio - God natt, June.
5. Jørgen Jæger - Dødssymfoni.
6. Amanda Prowse - En juledrøm.
7. Santa Montefiore - Birøkterens datter.
8. Lucy Clarke - Jeg glemte deg aldri.
9. Jeffrey Archer - Mightier than the sword.
10. Marci Alborghett - Glassarven.
11. Gillian Flynn - En hjelpende hånd.
12. Kathleen Tessaro - Debutanten.
13. Christer Mjåset - Legen som visste for mye.
14. Lars Mytting - Svøm med dem som drukner.
15. Jeffrey Archer - Fanget av fortiden.
16. Harry Dolan - Redaktøren.

Februar
17. Shilpi Somaya Gowda - Gyllen sol.
18. Marit Reiersgård - Jenta uten hjerte.
19. Fay Weldon - Leve kongen.
20. Gillian Flynn - Åpne sår.
21. Nadia Hashimi - Perlen som sprengte skjellet.
22. Liane Moriarty - Store hvite løgner.
23. Harlan Coben - Mirakelkuren.
24. Mona Levin - Mors historie.
25. Jørgen Jæger - Blodskrift.
26. Sidsel Wold - Landet som lovet alt.
27. Jeffrey Archer - En guttedrøm.
28. Jørgen Jæger - Karma.

Mars
29. Trude Teige - Mormor danset i regnet.
30. Jørgen Jæger - Stemmen.
31. Vanessa Diffenbaugh - Vi ba aldri om vinger.
32. Jørgen Jæger - Ridderkorset.
33. Hilary Boyd - Den dagen du kom tilbake.
34. Karin Slaughter - Hevneren.
35. Fay Weldon - En ny grevinne.
36. Sonja Holterman - Frostgraven.
37. Nathan Filer - Simon og stjernene.
38. Jørgen Jæger - Monster.
39. Janne S Drangsholt - Ingrid Winters maktesløse mismot.
40. Yrsa Sigurdardottir - Løgnen.
41. Silvia Henriksdottir - Si at du lyver.
42. Haruki Murakami - Menn uten kvinner.
43. Helene Uri - Kjerringer.

April
44. Mirjam Kristensen - Et rikt liv
45. Yrsa Sigurdardottir - Dødsskipet.
46. Eva Weaver - Dukkemesteren fra gettoen.

Gammel 30-04-16, 13:00   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Januar:

Februar:

Mars:
4. Cormac Mc.Carthy: All The Pretty Horses. Dette må da være skjønnlitteraturens svar på fargelegging. Dette er den nydeligste boken jeg har lest, tror jeg. Balsam som sjelen, til tross for noen opprivende hendelser. Jeg klarer ikke å forklare hvorfor, men den var bare så utrolig gripende og rett og slett VAKKER. Kan ikke forklares, må leses.

April:
5. Brené Brown: The Gifts of Imperfection. Anbefalt av en FP-er som er like allergisk mot selvhjelpsbøker som det jeg er, så jeg tok sjansen. Mye er litt vel amerikansk, men samtidig sier hun veldig mye innsiktsfullt om skam og higen etter det perfekte. Så mye av det hun skriver, tenker jeg på hver dag. "Comparision is the thief of happiness". Den satt, altså.

Gammel 12-01-16, 00:45   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Lois McMaster Bujold: The Curse of Chalion
God og karakterdrevet fantasy med en veldig interessant hovedperson og et sett særs sterke kvinnelige bipersoner. Fikst plott, men kanskje litt vel ettergivende slutt.

2. Lois McMaster Bujold: Paladin of Souls
… og den neste boka i serien har nettopp den personen som jeg syntes ble litt undersolgt i C of C, som (enda mer interessant) hovedperson! Og et passelig grøsselig mysterium som kjerne også.

3. Lois McMaster Bujold: The Hallowed Hunt
Bare en oppfølger i den forstand at den foregår i samme univers (men mye tidligere) og med samme teologi (som jo er viktig!). Igjen særs velskrevet, med nok en fascinerende hovedperson, og med enda en variant av ånd-versus-kjød-konflikten i sentrum.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 14:47   #10
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

1. Playground av Lars Kepler. Litt skuffende med en gang at det ikke var om Jonna men veldig spennende fordet. Uvirkelig historie men fengende skrevet.
2. Pengemannen av Anne Holt. Så den skulle sendes på TV2 (Modus) og tenkte å lese pararellt men så stemmer jo ikke historien men fortsatte. Spennede alikevel.
3. Begynt på Marcoeffekten av Jussi Adler-Olsen.

Gammel 15-01-16, 17:10   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Hilary Mantel: Bringing Up the Bodies. Bok to om Thomas Cromwell, som fremdeles fascinerer meg voldsomt - både måten Mantel skriver ham på, og personligheten hun har gitt ham. Jeg holder meg fremdeles tilbake fra å prøve å finne ut hvor mye som er basert i historiske fakta, for det kommer en bok til, og jeg vil ikke bli spoilet! (Selv om Mantel absolutt greier å gjøre det spennende på de områdene der jeg faktisk vet omtrent hva som kommer til å skje også.)

2. M. R. Carey: The Girl With All the Gifts. Spennende, original og skikkelig, skikkelig grim dystopi med mer interessante og komplekse personer enn jeg ville trodd i utgangspunktet. Vi har diskutert hjemme om hvor rimelig det er å kalle dette en YA-/ungdoms-bok; jeg heller til at det nok er det den er, men da for ganske hardbarkede og ikke veldig lettskremte ungdommer, og i øvre del av aldersspennet.

3. Felicia Day: You're Never Weird On The Internet (almost). Man kan ikke annet enn å elske Felicia Day, og hun er både morsom og sjarmerende i denne selvbiografiske boken. Men selv om hun skriver morsomme "episoder", er det ikke en spesielt god bok, sett som helhet. Jeg skjønner at nevrosene hennes er en viktig del av både personligheten og historien hennes, men det ble litt enerverende etter hvert.

Gammel 15-01-16, 22:11   #12
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Jeffrey Archer - En godt bevart hemmelighet.
2. Jeffrey Archer - Ønsk deg ikke for mye.
3. Karen Swan - Den største gaven.
4. Sarah Jio - God natt, June.
5. Jørgen Jæger - Dødssymfoni.
6. Amanda Prowse - En juledrøm.
7. Santa Montefiore - Birøkterens datter.
8. Lucy Clarke - Jeg glemte deg aldri.

Gammel 27-03-16, 14:09   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var sikker på at jeg hadde skrevet i denne tråden, men neida?
Januar
1.Astrid eventyr - før hun ble Astrid Lindgren (fysisk bok)
Så morsomt å lese! Boken forteller om Astrid Lingren sin oppvekst og hvem som er modellene for ulike karakterer i bøkene (Emil er faren hennes!) Veldig rart - og litt mystisk - å finne ut at "Anne fra Bjørkli" var en av Astrid sine favorittbøker (akkurat som meg!) og jeg tenker på Anne sine ord fra boken om beslektete sjeler, og den varmen som ligger i det å ha en bok i bokhyllen som er full av tanker som er akkurat som dine.

2.På stripejakt (fysisk bok)
Eldre barnebok på nynorsk fra mannen min sin oppvekst. Fortellingen er i og for seg ikke spesiell, men jeg likte veldig godt illustrasjonene.

3.Annas art advanture (fysisk bok)
Ikke min type bok. Boken handler om Anna som treffer forskjellige malere og bildene deres. Boken gir en enkel oversikt over feks Dalig og Warhol, men jeg er generelt sett ikke fan av bøker som skal lære barn noe ved å gi de en litterær ramme. Den jeg misliker mest er vel Jostein Gaardner og hans litterærer kamuflasje av filosofi, men denne var heller ikke bra. Det blir hverken fugl eller fisk etter min mening. Litteraturen er dårlig og går på bekosting av faktainnholdet.

4.Ursula (fysisk bok)
En barnebok av Roy Jacobsen! Gledet meg til å lese denne, men den var en skuffelse. Likte ikke karakterene, likte ikke historien og likte ikke språket, så det endte med at jeg la den fra meg. (Måtte faktisk sjekke at det var samme Roy Jacobsen som har skrevet voksenbøker og det er det. Rimelig gammel bok da, kom ut i 1990)

5. Hallo! Er det noen her (fysisk bok)
Til min overraskelse likte jeg denne bedre enn de andre bøkene jeg har lest av Jostein Gaarder. Historiene hans er jo kun rammer for filosofiske undringer, og i dette tilfelle er det et romvesen som ramler ned i hagen til en liten gutt. Sammen filosoferer de over hvordan livet på jorda og romvesenet sin planet har utviklet seg. Tror grunnen til jeg liker denne bedre enn de fleste andre bøkene er at jeg synes temaet evolusjon er litt morsommere å filosofere over enn feks gud. (Må jo også i ærlighetens navn si at jeg synes dette er lite filosofil og mer naturvitenskap - noe som sikkert også hjelper på min interesse.)

6.Morro med gangetabellen (fysisk bok)
Kjøpte den da yngste begynte med gangetabellen. Noen greie regler som gjør det enklere å huske ting, men stort sett ikke mer enn i skolebøkene.

7.Jungelboken (fysisk bok)
For meg som er voksen var det morsomt å lese alle referansene til Jungleboken av Kipling, men er usikker op hvordan teksten oppleves for barn. Likte veldig godt illustrasjonene, de gjorde boken.

8.Krokodillesang (fysisk bok)
Ble litt forundret da jeg leste denne, jeg mener det var Arild Nyquist jeg var så begeistret for, men disse diktene hadde ikke full apell. Vanligvis liker jeg stilen og er ikke så nøye på om det er dikt for voksne eller barn.

Gammel 15-05-16, 21:28   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar
1. Astrid eventyr - før hun ble Astrid Lindgren (fysisk bok)
2. På stripejakt (fysisk bok)
3. Annas art advanture (fysisk bok)
4. Ursula (fysisk bok)
5. Hallo! Er det noen her (fysisk bok)
6. Morro med gangetabellen (fysisk bok)
7. Jungelord (fysisk bok)
8. Krokodillesang (fysisk bok)
9. Barnas aller kuleste quiz (fysisk bok)
Anbefales til barneselskapet og/eller diverse avslutninger.
10. Kvitebjørnen (fysisk bok)
Barn som reiser i fantasien. Minner meg mest om min egen barndom og ikke ungene sin.
11. Ulvedager (fysisk bok)
Veldig god barnebok! Fine illustrasjoner, men mest av alt en bok som illustrerer overgangen mellom fantasi og virkelighet. Og virkeligheten er realistisk også med et voksent blikk. I tillegg har den åpen slutt.

Februar
12. Syden (lydbok)
Hørte denne på lydbok, hvor Are Kalvø selv leser og har ledd høyt flere ganger. Elsker den tørrvittige, observerende humoren hans.
13. Pirkes løvblad (lydbok)
Nydelig symbolsk novelle om hva som er verdifullt i livet. Den er veldig symbolsk så jeg tok meg hele tiden i å sitte å tenke, "Ah, ja dette er jo ...", "de som snakker der er ...", "... dette må være selvbiografisk".

Gammel 18-01-16, 16:09   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Lois McMaster Bujold: The Curse of Chalion
God og karakterdrevet fantasy med en veldig interessant hovedperson og et sett særs sterke kvinnelige bipersoner. Fikst plott, men kanskje litt vel ettergivende slutt.

2. Lois McMaster Bujold: Paladin of Souls
… og den neste boka i serien har nettopp den personen som jeg syntes ble litt undersolgt i C of C, som (enda mer interessant) hovedperson! Og et passelig grøsselig mysterium som kjerne også.

3. Lois McMaster Bujold: The Hallowed Hunt
Bare en oppfølger i den forstand at den foregår i samme univers (men mye tidligere) og med samme teologi (som jo er viktig!). Igjen særs velskrevet, med nok en fascinerende hovedperson, og med enda en variant av ånd-versus-kjød-konflikten i sentrum.

4. Kurt Vonnegut: Slaughterhouse Five
Jeg hadde ikke lest den før, men det er en særs velfortjent klassiker. At den klarer å bruke så mange distanseringsteknikker og være så morsom og samtidig være en av de mest rystende krigsbøkene jeg har lest, det er godt gjort.

5. Connie Willis: Bellwether
Verdens morsomste bok om forskningsbyråkrati og -finansiering. Passer særlig bra rett etter et avslag.

6. Bergsveinn Birgisson: Svar på brev frå Helga
Virkelig vakker liten sak om livslang kjærlighet og livslang trass, komprimert inn på nesten ingen sider. Kledelig oversatt fra islandsk til konservativt nynorsk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-16, 17:42   #16
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg begynte året med en anbefaling fra Frode Grytten, og når en favoritt anbefaler en av sine favoritter blir man sjelden skuffet.
Første bok i en trilogi - en trilogi som brakte han Nordisk råds litteraturpris i fjor høst. Jeg er foreløpig forført og må få tak i de neste to bøkene også. En stor leseopplevelse i starten av året.
3. Future Perfect, roman - Mara Lee
Et trekant-, eller firkant, drama. Chandra, Dora, Trip og Lex danser den reneste dødsdansen gjennom romanen. Mørkt og velskrevet.

Gammel 08-02-16, 00:00   #17
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

For tiden er det lite lesefokus på meg, men litt får jeg sust meg gjennom.
Januar:
1. Harper Lee: To kill a mockingbird
2. The impulsive, disorganized child
3. Frid Ingulstad: Sønnavind nr. ørtogfjørti

Februar:
4. Ransom Riggs: Library of souls (Miss Peregrine's home for peculiar children 3)

Sist redigert av Kaija : 09-02-16 kl 01:27.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-16, 10:22   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar.
1. Connie Willis. Bellwhether. Ikke et nytt semester uten.
"Optimize potential. Facilitate empowerment. Implement visioning. Strategize priorities. Augment core structures".

2. Dorothy Sayers. Gaudy Night. Lenge siden sist.

3. Dorothy Sayers. Busman's honeymoon.

4. Ursula Buchan. RHS The Garden Anthology: Celebrating the best garden writing from the Royal Horticultural Society

Gammel 24-02-16, 17:24   #19
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

For tiden er det lite lesefokus på meg, men litt får jeg sust meg gjennom.
Januar:
1. Harper Lee: To kill a mockingbird
2. The impulsive, disorganized child
3. Frid Ingulstad: Sønnavind nr. ørtogfjørti

Februar:
4. Ransom Riggs: Library of souls (Miss Peregrine's home for peculiar children 3)
5. Pierce Brown: Morning Star (Hurra, endelig kom avslutningen. Spennende, heseblesende og ganske brutal.)

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-16, 20:24   #20
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

3. Future Perfect, roman - Mara Lee
4. Hvitt hav, roman - Roy Jacobsen
Andre bok om Ingrid Barrøy, en ualminnelig kvinne - eller, kanskje ikke. Jeg tror disse sterke kvinnene ble sånn fordi de måtte, hva var alternativet liksom? Ingrid står han av, og jammen blir det et ørlite streif av kjærlighet også. Roy Jacobsen er flink til å beskrive hverdagsliv og hverdagsmennesker. Da Ingrid reiste med flyktningetransporten (fra det jeg oppfattet som et sykehusopphold i Tromsø) sørover til Barrøy, så felte jeg noen tårer for min mor, onkel, tante og mine besteforeldre som måtte ta denne reisen for 72 år siden, fra et utbrent Finnmark. En virkelig fin leseopplevelse. Jeg liker Roy Jacobsen!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:26.