|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruk av lue innendørs
Hvorfor synes du ikke noe om det? Bare fordi det ikke er noe poeng? Det er jo mye annet vi henger på oss, uten at det er noe poeng. Utover at det er mote, og at vi synes det ser bra ut.
![]() |
#22 |
Guardian of the galaxy
|
Men det blir jo en litt underlig argumentasjon.
![]() |
#23 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bruk av lue innendørsDet er da mye vi gjør som ikke har noen logisk grunn, men gjøres fordi det signaliserer høflighet/respekt. Ville du reagert om forloveren din kom i bryllupet ditt iført joggebukse og utvasket T-skjorte? Hva med i begravelse? De fleste ville nok synes dette var uhøflig selv om bryllupet ikke blir mindre hyggelig om man ikke pynter seg og den døde ikke bryr om antrekket til de sørgende.
![]() |
#24 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Bruk av lue innendørsJeg har jobbet på skoler der det ikke har vært lov med lue, og jeg må innrømme at jeg nok har vært en fryktelig sløv lærer som ikke har evnet å følge opp denne regelen alltid. For meg er lue en del av antrekket, og noe mange ungdommer synes "hører med." Det har virkelig aldri falt meg inn å tenke at det er uhøflig å gå med lue i klasserommet. Tro meg, hvorvidt en elev er høflig eller ikke, har veldig lite med hodeplagget å gjøre. Om egne barn hadde insistert på å gå med lue i konfirmasjon eller bryllup, ville jeg nok protestert litt, men til hverdags mener jeg det må være lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Semiaktiv
Ja, tidene forandrer seg. Noen regler om skikk og bruk er høyst reelle fortsatt (som at man pynter seg i bryllup m.m.), mens andre naturlig har gått ut. Og der er det jeg mener at regelen om ikke lue innendørs er en utdatert regel, siden lue ikke lenger bare er et uteplagg, men også et moteplagg, og slik har det vært i minst en generasjon nå. Den første generasjonen av innendørs luebrukere har blitt voksne, og er etterhvert de som definerer reglene. Det er heller ingen som tviholder på at man skal bukke og neie lenger, eller at man skal tiltale fremmede voksne med "De" (det vil si, jeg har faktisk vært borti voksne som absolutt skal ha barnet sitt til å ta meg i hånda og bukke/neie når de sier takk for maten, noe jeg synes er forferdelig kleint, oppstyltet og unaturlig). Mens at det er ekstremt uhøflig å tenne en sigarett inne på besøk hos andre er en forholdsvis ny regel innen skikk og bruk, som ikke gjaldt da jeg var barn. Det samme med diskriminerende ordbruk, og uanmeldt besøk, ting som var helt akseptert og vanlig før.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-01-16 kl 08:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bruk av lue innendørsAt lue er mote og ikke nødvendigvis bare for å være varm på hodet er en av de tingene jeg har veldig lite problemer med. Jeg ville ikke ha reagert på det så lenge jeg kunne se fjeset til personen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Textrovert
|
![]() Sv: Bruk av lue innendørsJeg har alltid bedt eldstemann om å ta av lua når vi sitter ved matbordet sammen. Jeg gjør det fortsatt, selv om han er voksen.
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
|
I veldig mange norske klasserom er det jo faktisk kaldt. Det er mer regelen enn unntaket at jeg har på meg skjerf når jeg underviser om vinteren, og det selv om jeg beveger meg rundt i klasserommet en del. Da skjønner jeg at det blir kaldt for elevene som sitter stille på stolene sine.
![]() |
![]() |
#30 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#31 |
Semiaktiv
Enig i dette. Men nå har vel også sæggebukser blitt noe som kun brukes av voksne som har hengt seg fast på 90-/tidlig 2000-tallet, og ikke noe som dagens barn og unge kunne finne på å gå med. Tror sæggebuksebrukere er en utdøende rase, det begynner vel å bli en stund siden det gikk av moten.
![]() |
#32 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Helt enig i bekledning i bryllup og begravelse, og andre steder hvor man har en viss kleskode å forholde seg til. Men jeg klarer ikke å sette lua i sammenheng med dette, og jeg klarer absolutt ikke å se hvor det med høflighet og respekt kommer inn. Egentlig.
![]() |
#33 |
Semiaktiv
Nei, men tydeligvis, etter denne tråden å dømme, veldig mange. Og her er gjennomsnittsalderen forholdsvis høy. Den generasjonen som nå skal til å oppdra barn tror jeg fokuserer på helt andre ting når det gjelder høflighet og respekt, siden de selv er oppvokst med lue som mote- og signalplagg, i motsetning til meg. Slike som omtalte barnehageansatt, for eksempel. Så jeg tror ikke det er en regel det er naturlig å opprettholde så veldig mye lenger.
![]() |
#35 |
Semiaktiv
Det er vel heller det at regelen er utdatert hun er uenig i.
![]() |
#36 |
Ferdiglada
Er nok Margrethe som sitte i her også
![]() |
![]() |
#37 |
Textrovert
|
![]() Sv: Bruk av lue innendørsMens hos oss får folk stikke med en gang de har slukt siste munnfull. Vel, ungene i alle fall.
![]() |
#38 |
Semiaktiv
![]() Sv: Bruk av lue innendørsHer varierer det fra gang til gang, stakkars barn sikkert forvirret av inkonsekvens. Til hverdags får de gå fra bordet når de er ferdige å spise. Når det er litt mer "selskap" må de sitte litt lenger, men lar dem gå fra når alle barna er ferdige. Det har jeg en god, logisk grunn for.
![]() |
#39 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Bruk av lue innendørsMargrethe'n i meg sier "Nei, nei, gutt!", men når jeg tenker meg om, er det ikke noen fornuftig/moralsk/praktisk eller annen grunn til at jeg skal motsette meg lue ved bordet inne eller andre steder. Hos meg kan alle som vil beholde hatten og lua på. Helst hatt, da, men lue går også greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Tittel og tittel....
|
Mine unger får gå når de er ferdige. Når vi er på besøk der det er andre unger venter de til alle unger er ferdige, det er iallefall intensjonen.
![]() |
|
|