Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-07, 22:34   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 22:53.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 22:35   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg tror ikke jeg skjønner forskjellen. Hvis nøyaktig de samme menneskene hadde kommet til 17. mai-lunsj, ville det vært annerledes med vinservering da? Er det bursdagsbarnet du tenker på, at han bør slippe at vi drikker alkohol når han feires?

Barneselskaper bør skje på barnas premisser. Så lenge du ikke ville servert barnet alkohol, er det heller ikke nødvendig å være så fin på det at du må gi de voksne alkohol.

Gammel 17-06-07, 22:36   #3
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

(Er det forresten noen som vet om Pascal lager tarte fraise til mange personer?)

Jeg vet ikke med Pascal, men Kristines franske fristelser som jo er i samme sjangeren har i hvertfall jordbærterter http://www.kristines.no/produkter.htm

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 22:48   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 22:52.
Gammel 17-06-07, 22:24   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes salat er digg (og greitt til alle på sommerslankeren ) eventuelt også en pastasalat, grillspyd, kjøttboller, kyllingvinger, oliven, parmesanbiter... tapas er vel like greitt å kalle det kanskje?

Og ja, jeg blir SÅ glad når jeg får vin i barnebursdag jeg! Det er forskjell på å nyte god vin til maten og å gå på fylla.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 22:25   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi serverte vårruller i lilles bursdag i fjor(hjemmelagede) og det var en slager. Vin skjønner jeg ikke helt poenget med, men det er nå meg da...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 22:33   #7
Koma

Koma sin avatar

Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hmm, ikke mange som ville ha vin, nei? Er det fordi det er barnebursdag, eller fordi det er barn til stede? Ville det stilt seg anderledes om det var en voksen som hadde bursdag, og man var invitert på brunsj eller lett servering på ettermiddagen og man var invitert med barn?

Jeg tror de fleste jeg kjenner kunne funnet på å sprette en flaske rosévin eller hvitvin for å tilby de voksne på en sommerdag, selv om det er barnebursdag. Det er jo ikke snakk om noe annet enn ett glass vin til maten?

Gammel 17-06-07, 22:36   #8
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 22:53.
Gammel 17-06-07, 22:44   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må for øvrig legge til at jeg ikke ville kommet på å servere vin til voksne dersom dette var en barnebursdag hvor alle barna i barnehagen var invitert, hvor de voksne ikke var venner av oss. Dette er ikke tilfellet i denne bursdagen.

Vel, da er ikke dette det som jeg betegner som en barnebursdag, heller. Uttrykket barnebursdag her hvor jeg bor er en betegnelse på at det er barna som er innvitert, dere har jo innvitert både voksne og barn - og da er det jo mer rimelig at dere også behandler de voksne som gjester.

Gammel 17-06-07, 22:52   #10
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 22:51.
Gammel 17-06-07, 22:47   #11
Koma

Koma sin avatar

Standard

Er dette et Oslo-fenomen? Det ser nemlig ut til at det er vi som bor i Oslo som er mest komfortable med vin i slike anledninger.

Det kan godt være det. Jeg ville ihvertfall ikke løftet ett øyebryn. Vi var i en uformell vennesammenkomst for ett par uker siden, hvor barn og voksne var invitert til middag kl. 17 på en helt alminnelig tirsdag. Det ble servert pasta til store og små, og de voksne som ikke kjørte eller var gravide drakk Chablis til maten. Hadde ikke falt meg inn at noen kunne reagert negativt på det, selv om anledningen hadde vært ett av barnas bursdag.

Sist redigert av Koma : 17-06-07 kl 22:58.
Gammel 18-06-07, 08:59   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette et Oslo-fenomen? Det ser nemlig ut til at det er vi som bor i Oslo som er mest komfortable med vin i slike anledninger.

Jeg må for øvrig legge til at jeg ikke ville kommet på å servere vin til voksne dersom dette var en barnebursdag hvor alle barna i barnehagen var invitert, hvor de voksne ikke var venner av oss. Dette er ikke tilfellet i denne bursdagen.

Jeg så dette litt sent. Dersom det er slik at det er de voksne som reelt sett er gjester slik at bursdagen like mye skal være for dem, synes jeg det er helt greit dersom du tror folk har lyst på det - gitt at du tenker at alle samles rundt bordet i en litt "langvarig" setting - jeg synes liksom ikke det er noe særlig hvis de voksne skvulper i seg vinen mens de samtidig veileder "halen på grisen".

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 22:58   #13
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser ikke noe problem med ett glass vin til maten, anser det ikke som fyll. Jeg drikker knapt selv, men serverte champagne i barnedåp uansett.

Hvorfor alkohol kun skal drikkes (med måte) i skjul og hviskes om har jeg aldri forstått.

Når besteforeldre osv kommer på bursdager serveres det vin her.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:06   #14
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde nok gått for snitter/smørbrød for de voksne, og hadde nok også hatt det alkoholfritt. Ikke fordi jeg ikke drikker et glass vin eller to selv, men fordi det er et selskap som holdes for et barn.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:42   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg tror ikke at barna hadde skjönt forskjellen paa de to selskapsformene.

Nei, men det hadde de voksne.

Frøkna er vant til å se at vi voksne drikker alkohol. Hos oss skjer det ofte at vi drikker øl eller lettøl til maten. (Frøkna vet ikke forskjellen. Hun ser bare at vi drikker "øl".) Det hender også at vi tar et glass vin til maten. Siden vi aldri drikker mer enn en eller to flasker øl eller ett glass vin i hennes selskap, vet hun ikke at det er forskjell på øl, vin, kaffe eller te, som alle er "voksendrikker" som barn ikke får (eller vil) smake på.

Slik fungerer det blant alle våre venner, så vidt jeg har vært i stand til å observere, og derfor har jeg heller aldri hatt motforestillinger mot å sette frem øl eller vin når vi har venner på besøk. (Jeg har én bekjent som jeg vet er truende til å drikke mer enn jeg synes er forenlig med det å være sammen med barn, og denne bekjente får aldri tilbud om alkohol hos oss når våre unger er til stede.)

Kjennskapen til de voksne er den viktigste grunnen til at jeg aldri ville satt frem alkohol i barnehagebursdag: kanskje er en av foreldrene alkoholiker og jeg lager et kjempeproblem for vedkommende og ødelegger bursdagen både for mitt og h*ns barn, kanskje er noen av dem ihuga avholdsfolk, som blir rystet og forbannet over at jeg serverer alkohol når deres barn er til stede, kanskje tror de at jeg har et hinsides alkoholkonsum, siden jeg ikke lar alkoholen stå borte engang i et barneselskap. I det hele tatt, så er det rom for mye bråk og mange misforståelser hvis de voksne i barneselskapet ikke er venner som man kjenner godt fra før.

En annen grunn er at det rett og slett ikke passer med øl eller vin til pølser, gelé og sjokoladekake. For min del drikker jeg heller saft eller kaffe til en slik meny.

Og sist, men ikke minst, folk flest kjører bil når de leverer ungene i barnehagebursdag, i alle fall er det det vanlige i våre bursdager.

I tillegg til det som Skilpadda sier: "Menyen (både mat og drikke) varierer med settingen og med hvem som er de 'egentlige' gjestene."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 22:36   #16
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jamen det er forskjell på barn og voksne, og det vet jo barn godt. De vet at voksne liker vin og synes rødbrus er ekkelt. Og at de selv slipper å spise dijon-sennep på pølsene selv om de voksne liker det.

Eller skal de voksne måtte spise helt identisk barnemeny også bare fordi det er et BARNE-selskap?

Gammel 17-06-07, 22:37   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Eller skal de voksne måtte spise helt identisk barnemeny også bare fordi det er et BARNE-selskap?

Selvsagt. Et barneselskap betyr ikke at man serverer mat spesiallaget for barn.

Gammel 17-06-07, 22:38   #18
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Null dijon-sennep altså. Og langpannekake til alle, enten de vil eller ei.

Gammel 17-06-07, 22:41   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Null dijon-sennep altså. Og langpannekake til alle, enten de vil eller ei.

Jeg lager sjelden langpannekake. Ostekake og gulrotkake blir ofte med, skikkelig gode er de også.

Om du ikke kan spise mat uten dijon-sennep, så er det vel litt synd på deg. Men du kan få litt æshkupp.

Gammel 17-06-07, 22:44   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke fra Oslo, men jeg hadde blitt glad for et glass rosévin, jeg. Jeg vet ikke om jeg hadde servert det selv, det har jeg i grunnen ikke reflektert over. Jeg ville ikke servert det til foreldre til barnehagevenner som bare var med barna sine, men dersom det var et selskap for våre venner og deres barn, stiller saken seg annerledes.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:37.