Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnemishandling på høyt plan (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-07, 10:59   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg lurer meg på om jeg ikke så samme avisartikkel i fjor også?

Jeg har også sett en artikkel om dem før. Ganske lenge siden, det kan godt ha vært i fjor.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 11:24   #22
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Ja, jeg leste om det der i sted, og jeg ble sittende og måpe. Sånn ser de ut i sine "morsomme" t-skjorter. Stakkars unger, de veit jo ikke bedre.

De ser ganske hjernedøde ut der de står.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 11:28   #23
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De ligner egentlig litt på The Olsen twins.

Gammel 19-06-07, 11:36   #24
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Barnemishandling er det nå ikke, da. Folk oppdrar ungene sine til å tro på det de selv tror på, og i andre sammenhenger har blant annet du Sitron sterkt forsvart folks rett til å indoktrinere sine barn til forskrudde religioner. Så jeg ser ikke den store forskjellen på det og det å indoktrinere ungene til å tro på nazismen.

Det er synd for ungenes del, men barnemishandling er det ikke.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 11:39   #25
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vennligst vis meg hvor jeg har sagt at det er greit å indoktrinere barn til forskrudde religioner.

Gammel 19-06-07, 11:41   #26
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

De ser ganske hjernedøde ut der de står.

Hjernedøde? Jeg syns ved første øyekast de var skremmende like Olsen-tvillingene for noen år siden.

Gammel 19-06-07, 11:50   #27
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

De ligner egentlig litt på The Olsen twins.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 12:13   #28
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Hvilke religioner er forskrudde?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 12:20   #29
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hjernedøde? Jeg syns ved første øyekast de var skremmende like Olsen-tvillingene for noen år siden.

Ja, de ser igrunn litt hjernedøde ut de også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 12:24   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om det hadde gått an å "omprogramere" disse jentene, eller om alt håp er ute, jeg?

Gammel 19-06-07, 12:39   #31
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ille! Men samtidig er dette for meg det i samme kategori som foreldre som tar med barna sine på politiske demonstrasjoner og gir dem "nei til EU" t-skjorte, eller foreldre som sender barna på religiøs privatskole og gir dem t-skjorte med "jesus lever".

På en måte er det værre å lære opp barna til å være nazister. Men det er noe med det å dytte på barna sin egen overbevisning - politisk eller religiøst - og gi dem meneninger og holdninger de er for små og umoden til å ha valgt selv. Foreldrene gjør det nok i god tro, men som foreldre bør man ha litt mer vett og gi barna sine en valgfrihet.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 12:40   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det er ille! Men samtidig er dette for meg det i samme kategori som foreldre som tar med barna sine på politiske demonstrasjoner og gir dem "nei til EU" t-skjorte, eller foreldre som sender barna på religiøs privatskole og gir dem t-skjorte med "jesus lever".

På en måte er det værre å lære opp barna til å være nazister. Men det er noe med det å dytte på barna sin egen overbevisning - politisk eller religiøst - og gi dem meneninger og holdninger de er for små og umoden til å ha valgt selv. Foreldrene gjør det nok i god tro, men som foreldre bør man ha litt mer vett og gi barna sine en valgfrihet.

Hvor gir et standpunkt for nei til EU, ja til jesus og privatskoler barna en holdning som syns det er greit å utrydde alle mindreverdige mennesker?

Gammel 19-06-07, 13:01   #33
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvor gir et standpunkt for nei til EU, ja til jesus og privatskoler barna en holdning som syns det er greit å utrydde alle mindreverdige mennesker?

Nei, nå forstår du ikke hva jeg mener (eller vil missforstår med vilje?)

Om jeg indoktrinerer mine barn at jøder er roten til alt vondt og du inndoktrinerer dine barn av eu er roten til at vondt, så har ikke jøder og eu noe med hverandre å gjøre... Men vi driver begge å planter meninger i hodet på barna våre - ikke sant?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 13:02   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Vesentlig forskjell, med mindre du også sier at man skal kverke alle som er for EU.

Gammel 19-06-07, 13:10   #35
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Enig! Jeg har også sett barn med t-skjorter med Jesus-budskap - for eksempel, og jeg syns ikke det er verken verre eller bedre enn eksemplet i hovedinnlegget. Alle foreldre påvirker barna sine, og det er ikke alltid omverden syns at synspunktene som formidles er så bra.

Jeg syns generelt ikke noe om verken politiske eller religiøse budskap på barn.

Gammel 19-06-07, 13:13   #36
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mulig jeg er sær, men jeg syns faktisk det er en vesensforskjell å indoktrinere barn med et budskap om at den hvite rase er overlegen, og at "de andre" er undermennesker - og det å indoktirnere barn med at "jesus lever" og "Allah er stor."

Ja til EU eller nei til EU er et politisk syn som ikke sier noe om at de utenfor er mindreverdige.

Gammel 19-06-07, 13:14   #37
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg lurer på om det hadde gått an å "omprogramere" disse jentene, eller om alt håp er ute, jeg?

Selvsagt er det håp for dem, i alle betydninger av ordet. Om de er vokst opp med nazisme som rettesnor så gjør da ikke det dem til noen dårligere mennesker. De kan godt vokse opp og bli nyttige samfunnsborgere selv om de er nazister. Og på den annen side kan det hende de går bort i fra barnelærdommen.

Gammel 19-06-07, 13:17   #38
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns generelt ikke noe om verken politiske eller religiøse budskap på barn.

Det gjør ikke jeg heller. Overføring av holdninger og verdier man selv står for er naturlig for meg. Religiøst og politisk syn derimot er ikke noe man skal overføre som sannheter til barna sine.

Likevel syns jeg det er mye verre å oppdra små nazibarn enn små kristne. Fascisme og nazisme er kulturelt knyttet til massedrap, tortur og et grunnleggende syns som sier at noen mennesker er mindre verd enn andre. I tillegg kommer all grusomhet og overgrep mot menneskeheten utført i nazismens/fascismens navn. I vår kultur er dette det verste livssynet og menneskesynet man kan ha, og det er langt mer hårreisende og uforståelig for meg at barn oppdras til nazister enn at de oppdras som kristne.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 13:18   #39
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er mulig jeg er sær, men jeg syns faktisk det er en vesensforskjell å indoktrinere barn med et budskap om at den hvite rase er overlegen, og at "de andre" er undermennesker - og det å indoktirnere barn med at "jesus lever" og "Allah er stor."

Ja til EU eller nei til EU er et politisk syn som ikke sier noe om at de utenfor er mindreverdige.

Jeg syns at også politiske budskap burde holdes vekk fra barnas klær. Jeg syns ikke det er riktig å "bruke" barna for å fremme verken politiske eller religiøse standpunkter.

Når det gjelder religion så er det jo ikke bare "Allah er stor" eller "Jesus lever" som er budskapet. Det ligger mye annet bak også. For eksempel dette:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=141562

Sitat:

Mange somaliske kvinner som nylig har kommet til Norge, forsvarer kjønnslemlestelse og begrunnelsen er stadig oftere av religiøs karakter.

Dette er jo en del av den religiøse oppdragelsen - for denne gruppen. I mine øyne like ille som å hevde en rases overlegenhet. (Kanskje verre fordi man faktisk lemlester små barn!)

Gammel 19-06-07, 13:20   #40
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Men herlighet. Det der er kulturelt. At de har misforstått sin egen religion er irrelevant. Og selvsagt er det like ille.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:00.