|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva gjør du | |||
Setter barnet i bilen, uten sete og kjører varsomt hjem |
![]() ![]() ![]() ![]() |
62 | 76,54% |
Kjører hjem (3 mil t/r) og henter setet |
13 | 16,05% |
Kjører på butikken (15 minutter) og kjøper et nytt sete |
6 | 7,41% |
Deltakere: 81. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dagens dilemmaJeg hadde først sjekket om noen i barehagen hadde et sete jeg kunne låne. Hvis ikke hadde jeg kjørt til butikken og spurt om å få leie et sete av dem. Hvis det ikke lar seg gjøre, så hadde jeg kjøpt et sete. Hm, mulig jeg heller hadde kjørt hjem og hentet sete, om butikken også var såpass langt unna.
![]() |
![]() |
#23 |
Drømmer
|
![]() Sv: Dagens dilemma
Det Niobe sier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
can-jur
|
Jeg kjørte hjem uten sete.
![]() |
![]() |
#26 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Dagens dilemma3 mil er langt, men hadde det vært barnehagen Knøtteliten går i og den avstanden vi har hjem derfra hadde jeg lett som en plett tatt henne med uten sete.
![]() |
#27 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagens dilemma3 mil er jo kjempelangt! Ikke at det har noe å si for meg; jeg hadde aldri kjørt hjem med ungen uten sete, selv om det så var bare 300 meter.
![]() |
#28 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Dagens dilemmaJeg hadde kjørt hjem med barnet. Av og til må risiko være risko. Vi kan ikke være heldekket til enhver tid.
![]() |
#30 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() Sv: Dagens dilemmaHadde puttet ungen i bilen å kjørt hjem. Risikoen for ulykker avhenger jo litt av type trafikk/vei. Etter det jeg har forstått er HI bonde så antar hun bor "på bøgda" hvor trafikkbilde er annerledes enn i byen/ E-18 (bor selv på bondelandet).
![]() |
#31 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() |
#32 |
can-jur
|
Risokoberegning er jo intreressant.
![]() |
![]() |
#33 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Akkurat det synes jeg er så interessant i bilsetedebatten. Jeg har aldri sett noen diskutere kjørelengde/-mengde eller om akkurat den bilturen var nødvendig å ta. Om man burde hente i barnehagen til fots i stedet for med bil, eller om man burde begrense antallet bilturer til [fyll inn hva du vil av strengt tatt ikke helt nødvendige ting] for ikke å utsette barnet for mer fare enn nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#35 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dagens dilemmaJeg var utvilsomt glad for at minsten fikk plass i barnehage i gangavstand, kontra storebroren som måtte kjøres ganske langt frem og tilbake. Vi bor slik at vi ikke kommer unna en del kjøring (vi har ikke en gang matbutikk i gangavstand for meg), og da vil jeg hvertfall at barna skal være godt sikret. Snart-seksåringen ble nettopp snudd forovervendt.
![]() |
![]() |
#37 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dagens dilemmaAt det er ulovlig å kjøre med barn på den størrelsen uten barnesete i bilen, sier jo noe om at risikoen er såpass stor at foreldre ikke får lov å ta den vurderingen på egen hånd. Det forundrer meg faktisk at så mange hadde kjørt uten sete. Jeg tror i alle tilfeller boten for å kjøre med barn uten bilsikring er større enn prisen på et rimelig bilsete.
![]() |
![]() |
#38 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Dagens dilemmaJeg kjørte hjem og hentet sete den gangen dette skjedde med meg. Ca samme avstand.
![]() |
#39 |
can-jur
|
Hvordan tenker du at det øker risikoen?
![]() |
![]() |
#40 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Dagens dilemmaJeg hadde kjørt hjem og henta setet. Jeg kunne nok som siste utvei ha putta en såpass stor unge i bilen og kjørt et stykke dersom det ikke var andre som kunne se etter ungen der den var. Ellers synes jeg ikke 3 mil totalt er så veldig langt - jeg hadde kjørt 3 mil hver vei etter et sete også, om det var tid, og jeg hadde forsøkt å låne sete eller skaffe skyss på annet vis før jeg satte ungen i bilen med bare vanlig belte som sikring.
![]() |
![]() |
|
|