Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dønn ærlig nå - trenger vi ikke en som Listhaug?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-16, 21:23   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dønn ærlig nå - trenger vi ikke en som Listhaug?

Jeg kjente meg i alle fall igjen i Eias tanker. Ikke på den måten at det er frykten for å ødelegge mitt gode navn og rykte som hindrer meg i å skrive "lykkejegere!!" og "så dra hjem igjen da, om dere ikke liker maten!" i VGs kommentarfelt, jeg er ikke innerst inne enig med kommentatorgjengen, langt i fra. Men jeg er glad for at noen tør å ta upopulære beslutninger og være "dørvakt." Jeg tror ikke det er bærekraftig å ta imot så mange flyktninger som vi potensielt kunne fått inn om alle dører var åpne, i alle fall ikke uten at vi kutter ned på mange velferdsgoder som vi tar for gitt. Nå er jo jeg en av dem som mener at vi bør klare oss uten en del av disse godene, og deler like gjerne med flyktninger som med andre, men jeg tror at mange av de som "tar en Øverland" er folk som absolutt ikke er innstilte på å kutte i velferdsgoder, og som ikke innser at vi ikke kan få i pose og sekk. Liten digresjon, jeg vet, men også en del av totalbildet for meg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 21:43   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det du egentlig spør om er om vi er enige i at vi bør føre en restriktiv flyktningepolitikk, og om det ikke er like greit at vi da har en minister som er steil og kompromissløs?

Gammel 05-06-16, 21:48   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Nei, nei, nei. Nei.

Jeg synes vi skal ha regulert innvandring, men at vi skal ta i mot betydelig flere enn vi gjør i dag. Selv om det skulle medføre økt skattebelastning eller karensdager eller reduserte sykepenger eller dårligere SFO.

Gammel 05-06-16, 22:54   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg synes vi skal ha regulert innvandring, men at vi skal ta i mot betydelig flere enn vi gjør i dag. Selv om det skulle medføre økt skattebelastning eller karensdager eller reduserte sykepenger eller dårligere SFO.

Jeg er enig i dette. Vi kan gjerne ta imot flere, men da må vi- alle-ta innover oss at vi må gi avkall på goder.

nolo: Jeg tror ikke vi trenger en innvandringsminister som er altfor rund i kantene og alltid villig til å inngå kompromisser, nei.

Enig med Polyanna også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 22:04   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Og, nei jeg kjenner meg ikke igjen i Eias kronikk.

Vi trenger ikke en selvgod konfliktskapende slem integreringsminister. Og det er ikke slik at hvis man ikke liker Listhaug så en man for vidåpne grenser. Jeg var i Hellas k høst og så søkkvåte flyktninger gå i land og blir helt eksistensielt trist av at mange mener at vi ikke skal hjelpe folk som er i ytterste nød.

Og det er jo helt skremmende at hun i den posisjonen hun har klarer å ta på seg offerrollen i så stor grad at folk har gått i demotog for å støtte henne. Det må vel være første gang noen arrangerer noe slik for en sittende minister?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 22:09   #6
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal diskutere karensdager og slutten på velferdsstaten, samtidig som skattene settes ned. Jeg betaler gjerne vesentlig mer skatt, og syns det er galskap å gi min familie skattelette.

Gammel 05-06-16, 22:15   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, Gajamor! Jeg klarer meg helt fint uten skattelette. Jeg klarer meg ikke fint hvis vi skal la være å oppfylle forpliktelsene vi har påtatt oss internasjonalt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 05-06-16, 22:24   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det aller største problemet med Listhaug er retorikken, og det faktum at hun legaliserer og normaliserer en ordbruk og holdninger som er så langt unna det jeg vil kalle hederlig og menneskelig at jeg blir kvalm.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 23:06   #9
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg synes ikke vi trenger en minister som bevisst lyver om mindreårige asylsøkere, lyver om tallmaterialet sitt, kaller folk som gjør en innsats for andre for tyranner, påstår at hun mobbes når noen sier mot henne osv. Virkelig ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 22:48   #10
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Det vi trenger er gode politikere som kan ta potensielt upopulære beslutninger på saklig og faktabasert grunnlag. Finn meg ett eneste faktabasert og saklig grunnlag for at vi skal skalke alle luker og bruke all gaffateipen vi har for å hindre mennesker i ytterste nød å komme hit, mens vi bjeffer om at andre land må gjøre sitt!

Fra mitt innerste indre, fra hjerte og sjel og med hodet mitt; nei, vi trenger ikke Sylvi Listhaug og hennes like.

Tillegg; vi må ha en god og forsvarlig asyl- og flyktningpolitikk, for vi hjelper ingen om vi tar imot på en måte som gjør at vi ikke kan hjelpe dem som trenger det, men det er jo en annen diskusjon. Det er ikke en sånn politikk jeg oppfatter at Listhaug fronter.

Sist redigert av Pappalille : 05-06-16 kl 22:51. Årsak: La til litt.
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 22:50   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

VI trenger ikke Listhaug, men politikerne fra samtlige andre partier trenger henne. Mange av tiltakene som nå innføres er helt nødvendige og ville tvunget seg frem også av en sentrums- eller rødgrønn regjering. Men det hadde vært ekstremt mye mer politisk belastende for dem. Det er veldig komfortabelt for de andre partiene å skyve Listhaug foran seg på dette, og så bedrive litt symbolske protester innimellom.

Gammel 05-06-16, 22:53   #12
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er uenig, Polyanna. Vi har virkelig aldri hatt en kølåpen flyktningepolitikk, og det går fint an å være realistisk samtidig som man er human og ikke-Listhaugsk.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 07:38   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei !!!
Vi trenger på ingen måte en politiker som henne.
Det er mulig vi må ha en endring i politikken ( Nei, jeg forstår ikke at vi må stramme så mye inn heller jeg da, jeg mener ærlig og oppriktig at vi må ofte ganske mye av vår egen kjøpekraft og velstand slik at flere kan ha det bedre).

Hun har påført landbruket ubotelig skade og måten hun omtaler andre mennesker på er helt forkastelig. Jeg trodde jeg skulle bli glad da hun gav seg som landbruksminister. Men det var helt jævlig fordi hun da ble sluppet løs på den mest sårbare gruppen mennesker av alle!!
Jeg får lyst til å delta med stygge ord i komentatorfeltet når hun er i media, men ikke fordi jeg er enig. Og ja, det er kun oppdragelse og ønske om å være en bedre person som gjør at jeg ikke mener hun bør brenne i helvete!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 09:29   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mente for øvrig ikke at jeg var enig i alle tiltak Listhaug står i bresjen for, jeg stemmer tross alt på ett av de tre mikropartiene som faktisk protesterer på dem. Men noen av dem tror jeg er nødvendige, det er politisk flertall for dem, og det er ekstremt behagelig å dytte Norges antagelig mest tykkhudede politiker foran seg når det skal gjennomføres.

Jeg syns Listhaug er fascinerende, rett og slett. Hun er åpenbart ikke dum, hun resonnerer og hun jobber knallhardt, og så er hun liksom helt UTE. Måten hun snakker om mennesker på er helt uhyggelig, og så gjør hun det med lys og lett stemme og har åpenbart tenkt på saken. Og med kors i halsen. Jeg får ikke tak på henne i det hele tatt, og jeg syns hun er kjempeskummel.

Gammel 06-06-16, 10:04   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg skjønner at folk mener man bør ha et edruelig forhold til innvandring, og strebe mot en balanse mellom å hjelpe og å være restriktiv. Jeg har også full forståelse for at det er uenighet om hvor denne balansen ligger. Jeg mener også at det er sunt med diskusjoner rundt dette.

Men jeg mener det bør være fullt mulig å ha ei mer restriktiv linje når det gjelder innvandring, hvis det er det man ønsker, uten den retorikken Listhaug bruker, og uten å fyre opp under fremmedfrykt. Vi trenger en kontinuerlig debatt rundt innvandringspolitikken, vi trenger både de som ønsker at vi skal hjelpe flest mulig, de som ønsker å være veldig restriktive, og de som er midt i mellom, for å få fram alle argumentene og få belyst alle sidene.

Men vi trenger ikke "en som Listhaug". Vi trenger noen som kan diskutere med respekt for de menneskene det dreier seg om, og den seriøsiteten de fortjener, uavhengig av hvilken side man står på.

Gammel 06-06-16, 09:44   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror heller ikke hun er dum. Men slem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 09:58   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, slem, men på en måte som det er noe veldig rart med. noe jeg ikke får tak på.

Gammel 06-06-16, 10:15   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, slem, men på en måte som det er noe veldig rart med. noe jeg ikke får tak på.

Jeg synes hun er veldig lik Thatcher, egenrådig og med ingen empati med andre.

Gammel 06-06-16, 10:18   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Dønn ærlig; Nei, vi trenger ingen som er som Listhaug, det er for mye med den ene Listhaug som er. Og det hadde ikke hjulpet med noen anonym poll, jeg hadde svart det samme der.

Gammel 06-06-16, 10:24   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg synes det er så trist og ekkelt at det blir fremstilt at man enten er for vidåpne grenser eller så liker man Listhaug og det hun står for.

Hun er så hellig overbevist om at hun har rett, hun lytter ikke til andre standpunkt enn sine egne - og da hu n opplevde at folk mobiliserte av rent mellommenneskelige årsaker, hevdet hun at vi var ridd av et godhetstyranni. Som om det var en dum ting at folk bryr seg. Hun hevder at Jesus er enig med henne - hun går ikke av veien for noe.

Det jeg synes er skremmende med henne, er at hun virker som om hun overhodet ikke har evne til å se at man noen ganger må se en sak fra flere sider.
Jeg hørte et portrettintervju med henne på radio der hun ble spurt om hun noen ganger endret mening etter å ha fått et bredere bilde av en sak. Svaret hennes var at mange var enige med henne - og hun virket for øvrig som om hun faktisk ikke klarte å forstå spørsmålet - eller ideen om at man kan endre mening etter å ha samlet flere opplysninger om noe.

For øvrig synes jeg kronikken til Harald Eia var litt sånn "alle stjeler, men jeg tør i hvertfall å innrømme det". Nei, alle stjeler ikke. Noen mennesker står for det de mener.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.