Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Et bilde av et elghjerte, grotesk?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-16, 21:09   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et bilde av et elghjerte, grotesk?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er helt fair å være mot å spise mat man må ta et liv for å spise, egentlig. Men om man skal rangere så må jeg si jeg syns vilt er langt mer etisk enn for eksempel burhøns, for å ta noen ytterpunkter.

Jeg synes det er ok å være mot jakt også jeg. Det er jo veldig uenighet rundt det med regulere viltstand osv også. Men nå spiser jeg kjøtt, og da blir det feil å være motstander av jakt også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 22:42   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg postet et bilde en fotokonkurranse her med tema om alvor.
Det var ei død ku, som ikke på noen måte hadde avsluttet livet på noen fredlig sovne inn måte. Det var blod og innvoller.
Det fikk blandede reaksjoner også her, for å si det pent

Animalskmat skal for mange helst ikke minne om at den kommer fra at dyr. Pussig nok.
Jeg synes bildet er både facinerende og flott i all sin ektehet.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 23:28   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg postet et bilde en fotokonkurranse her med tema om alvor.
Det var ei død ku, som ikke på noen måte hadde avsluttet livet på noen fredlig sovne inn måte. Det var blod og innvoller.
Det fikk blandede reaksjoner også her, for å si det pent

Animalskmat skal for mange helst ikke minne om at den kommer fra at dyr. Pussig nok.
Jeg synes bildet er både facinerende og flott i all sin ektehet.

Jeg ble nysgjerrig og fant frem tråden, og syns Tallulahs svar var godt der:

Sitat:

Jeg har ikke vært med på fotokonkurransene, så jeg vet ikke helt hva man er ute etter. Personlig syns jeg bilder i en slik konkurranse bør inneholde noe kunstnerisk, som også kan oppfattes av tilskueren til bildet. Det vil si at det enten er godt komponert, fanger en følelse, er etterarbeidet på en god måte, at lys og vinkel bidrar til å gjøre bildet godt. Jeg synd Floksas bilde mangler dette, men det er det flere andre bilder i konkurransen som gjør også. Jeg tror allikevel når man skal behandle et så alvorlig tema som nødslakt, så er det lettere for tilskueren å ta inn over seg alvoret om noen av de andre tingene er på plass. Både for å skape "behagelig" avstand, men også respektfull nærhet.

Jeg syns helt fint et bilde med et slikt tema kan være med i en konkurranse, men det er lettere å vurdere hvis det er et godt bilde i tillegg. Andre dårlige bilder, men med mindre alvorlige tema vil ikke få tilskueren til å sette like høye tekniske eller kunstneriske krav, fordi de er lettere å overse.

Gammel 12-07-16, 23:24   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil verken jakte eller på annen måte drepe dyr, men jeg har forståelse for at andre vil kunne gjøre det. Bildet er flott!

Og når folk responderer som i HI så får jeg litt assosiasjoner til den tråden om folk som reagerte på blod i kjøttdeigen, for de skjønte ikke at kjøttdeig var muskler fra dyr. Vel, vel ... dem om det.

Gammel 13-07-16, 07:19   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott bilde!
Hvorvidt det kan konkurrere eller ikke estetisk har jeg ikke begrep om, men elghjerter er fine og er god mat.

Det ser også penere ut enn å fotografere en pakke Gilde kjøttdeig, noe jeg tviler på ville høstet samme kommentarer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 10:40   #6
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke problemer med bildet i seg selv. Det er et bilde av et hjerte der det er litt blod rundt, noe som er normalt. Bilde i seg selv syns jeg ikke er veldig kunstnerisk, men meg om det.

Jeg liker ikke kommentarene under der enkelte går på personangrep. Det er unødvendig etter min mening. Det er helt greit å ikke like bildet, men da må en argumentere hvorfor ikke på en saklig måte og ikke gå til angrep på personen(e) som er uenig(e) med en selv, noe som enkelte gjør i kommentarfeltet under bildet. (Jeg følger også NrKbok på Instagram og har derfor lest alle kommentarene.)

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 13:37   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk synes det er grotesk å oppfordre til brunsneglejakt, en svartelistet art som sprer listeria og hjerteorm, så nei; hysteriet kjenner ingen grenser.

Jeg syntes bildet var flott. Estetisk tiltalende, "rått" og med en slags urkraft i seg. Dette er et motiv som gir gjenklang tilbake til menneskets begynnelse. Siden steinalderen har noen løftet jaktbyttets hjerte omm fra den varme dyrekroppen. De har takket (nå overlever flokken litt til), de har ofret det til gudene (best å holde seg inne med dem, så edt blir mer jaktbytte) de har kastet seg over det (kanskje ikke spist på lenge), de har følt på beundringen for det flotte dyret.

Jegere jeg kjenner er svært ydmyke overfor dyrene de jakter og spiser. Jeg er oppvokst på går der vi slaktet og spiste dyr vi kjente, og jeg kjennre bare på takknemlighet og ydmykhet overfor den maten man får.

(Ideellt sett burde man bare spise mat man kjente eller jaktet, og det burde ikke vært så mye og lett tilgjengelig, for da ville man ikke kastet rester, man ville vært mer takknemlig og spist litt langsommere. )

Gammel 13-07-16, 15:02   #8
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Godt sagt Harriet.

Jeg syns ikke det er et fantastisk bra bilde, men bortsett fra det har jeg ingen som helst problemer med det.
Folk burde holde seg for gode til å komme med trusler og personangrep når det er noe de ikke liker altså. Det er bare helt feil!

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 22:45   #9
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Jeg synes det var en fint bilde av elghjertet.
Som kjøttspiser og oppvokst i en dyrehold- og jegerslekt tenker jeg på hvor natulig godt dette er tilberedt som mat også. Hjertemuskelen er nydelig kjøtt som jeg gjerne spiser. Men jeg skjønner at det for andre kan virke makabert. Jeg glemmer aldri vegrtarianervenninnen min som i ungdomsårene uforvarende gikk seg på pappas småvilt som hang til mørning etter en fantastisk jakthelg. Hun gikk i sjokk og svimte som en klegg...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.