Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Har Hemsedalsaken påvirket villighet til å være lekdommer for deg?
Mindre sannsynlig at jeg vil stille 13 10,74%
Mer sannsynlig at jeg stiller 45 37,19%
Ikke endret noe i forhold til å stille som lekdommer 60 49,59%
Brokkoli 3 2,48%
Deltakere: 121. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-16, 17:58   #21
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Mindre lyst. Jeg gar tidligere seriøst vurdert å melde meg, men landet på nei av skrekk for å havne i en overgripssak med billed/filmmateriale.

Gammel 09-08-16, 18:12   #22
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har lyst (men ikke lov pga jobb). Ingen endring.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 19:00   #23
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Har mer lyst, men kan ikke pga helse. Og er redd noen saker kunne ha røsket opp i ting som helst bør unngås, så derfor er jeg glad for at en annen i familien her har dekket den biten i mange tidligere år.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 19:34   #24
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har meldt meg (til neste periode) etter denne saken; det var for øvrig ikke lett å finne riktig link.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 19:45   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg sier uendret, så har jeg i grunn aldri hatt lyst. I likhet med andre vil bilder og beskrivelser bli for levende for meg, og jeg vil ikke være i stand til å få den vekk fra bevisstheten i etterkant.

Jeg er uenig i at denne runden har legitimert borgervernsaksjoner. Trusler og stygge kommentarer har blitt fordømt i hver eneste artikkel, intervju og kommentar jeg har lest, og jeg tror de aller fleste skjønner at de folka som driver med slikt egentlig ikke støtter noen, men trigges av konflikt og blodtørst, uansett sak. Jeg håper også at de blir fulgt opp og anmeldt, slik at de forstår at de er helt bak mål.

Men jeg tror denne saken fikk begeret til å renne over for mange, nå er det nok med diskriminering av kvinner generelt,, og som voldtektsofre spesielt. Det som har skjedd er så soleklart galt, men systemet er laget slik at det altfor enkelt kan styres av fordommer og usikkerhet blant lekdommerne. Jeg vil tro det er store forskjeller på hvor mye informasjon de får, hvordan fagdommerne argumenterer og hva fagdommerne overlater til lekdommerne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 20:12   #26
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært med i to perioder, meddommer og i fylkesnemnda. Har gjort mitt og ingen ønsker om å delta videre.
Man lærer underveis, og som en skrev over her det er ingen opplæring. Man må tørre å spørre, og man må hjelpe hverandre med å forstå. Husker første gang jeg skulle spørre om noe som var uklart for meg under rettsaken og jeg satt og vurderte for og i mot om jeg skulle spørre. Var redd spørsmålet mitt skulle være for dumt for mulig dette var noe jeg burde forstått. Men man blir jo tøffere og eldre, moralen vår er ulik, tolker ting ulikt og vi tenker ulikt.
Jeg har aldri vært i tvil om at jeg har fattet riktig beslutning i en rettsak, men kan dessverre ikke si at avgjørelser i fylkesnemnden alle har vore like enkle.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 20:13   #27
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært med i mange år som lekdommer og fortsetter som før.

Gammel 09-08-16, 23:51   #28
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Har vært lekdommer og fikk mer enn nok. Ble lite imponert over nivået på meddommerkollegene jeg traff den gangen, det var flere ganger rett og slett skremmende hvor forutinntatte de var og hvor lite de fikk med seg av saken underveis. Jeg opplevde også trusler fra en person som ble dømt.

Men det å være lekdommer var absolutt lærerikt, og jeg håper ikke denne saken skremmer folk fra å stille.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 00:05   #29
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har meldt meg i vår og skal stille, men må innrømme at jeg ble litt i tvil i går.

Gammel 10-08-16, 10:14   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri hatt lyst, og det har ikke endret seg nå.

Gammel 10-08-16, 18:18   #31
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nå vært i fire år. Og jeg er imponert over hvordan mine medlekdommere satt seg inn i saken og virkelig gjorde sitt for en rettferdig dom. Slik at denne dommen falt på noen idioter og de finner man overalt. Ja, og jeg hadde virkelig stilt en periode til nå ihvertfall! Jeg velger derimot ikke å stille en periode til på grunn av jobben tilsier jeg får ganske dramatiske skjebner inn i det daglige. Så jeg avventer litt. Men mye mulig jeg melder meg en annen gang.

Gammel 11-08-16, 02:52   #32
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stiller fortsatt, og har ikke endret mening. Jeg har fått med meg saken, men ikke lest alt og vil derfor ikke uttale meg om den annet enn at jeg syns det er uheldig når juridisk faglige vurderinger blir satt til side for lekdommeres skjønn når disse ser ut til å stride så til de grader med det "folk flest" mener er rett og galt. Men det er jo en risiko man tar ved å ha en slik ordning.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-16, 10:00   #33
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde liten lyst å stille som meddommer tidligere (mannen er meddommer, så jeg har sett hvordan det kan fungere), og har mindre lyst nå etter Hemsedalsaken. Jeg syns det er helt horribelt at meddommerne blir hengt ut og sjikanert på nettet. Det er virkelig ikke OK.

Det handler ikke om å stå for det man mener (som jeg syns jeg så noen her på FP skrev). Det handler om å unngå å bli uthengt, slengt dritt om og sjikanert for å ha utført et oppdrag for samfunnet. Å forsvare seg og beskytte seg mot slike ting er i realiteten umulig.

Det kan se ut til at denne typen saker får fram det verste i flere mennesker som ikke engang er personlig involvert. Hadde jeg vært en av meddommerne som stemte for frifinnelse, så tør jeg ikke tenke på hvor redd jeg nå hadde begynt å bli for at noen gærninger skulle finne ut hvor jeg bodde og begynne å følge etter eller plage min datter. Jeg syns tanken er alt for ekkel!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-16, 10:11   #34
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er usikker på om jeg er egnet som meddommer. Enkelte saker ville jeg nok takle, men saker som f.eks omhandler voldtekter og mishandling av barn tror jeg ikke jeg hadde taklet følelsesmessig. Jeg er usikker på om jeg hadde klart å være objektiv, hvilket gjør meg uegnet.

Gammel 11-08-16, 10:26   #35
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det handler ikke om å stå for det man mener (som jeg syns jeg så noen her på FP skrev). Det handler om å unngå å bli uthengt, slengt dritt om og sjikanert for å ha utført et oppdrag for samfunnet. Å forsvare seg og beskytte seg mot slike ting er i realiteten umulig.

Jeg er veldig enig. Det som skjer i media nå handler ikke om å "stå for det man mener". Det siste er jo at man har samme mening om man utsettes for et mildt press fra et fåtall personer - og man har mulighet til å hevde meningen sin.

Ta FP som sammenlingning, mange brukere her inne har sagt at man i diskusjoner kan bli litt tatt av "FP-toget". Og det eneste da er at det faktisk er mange som er imot en, diskusjonene er som regel veldig fine (det er i alle fall ingen som driver å ringer en opp om natta og sier at man skal bli "tatt", eller poster på FB veggen din at man er en bitch). Diskusjonene er fine, man har full anledning til å svare, det er et moderert forum her slik at man kan stoppe ting som er personlig. Alikevel har vi hatt flere her inne som sier at de ikke ønsker å diskutere fordi de synes det blir for mye "pes" - nettopp på grunn av at man av og til kan få et "tog" mot seg. Dette handler om noe helt annet enn å stå for meningene sine.

Gammel 11-08-16, 11:18   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det handler ikke om å stå for det man mener (som jeg syns jeg så noen her på FP skrev). Det handler om å unngå å bli uthengt, slengt dritt om og sjikanert for å ha utført et oppdrag for samfunnet.

Det handlet vel om at noen skrev at navnene deres hadde blitt offentliggjort (de har før øvrig vært offentlige hele tiden), ikke som et forsvar mot sjikane.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-16, 12:40   #37
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg er usikker på om jeg er egnet som meddommer. Enkelte saker ville jeg nok takle, men saker som f.eks omhandler voldtekter og mishandling av barn tror jeg ikke jeg hadde taklet følelsesmessig. Jeg er usikker på om jeg hadde klart å være objektiv, hvilket gjør meg uegnet.

Men de aller, aller fleste sakene er korte saker. Mye rus, vold på byen og narkotikabesittelse, tyverier og kjøring i ruspåvirket tilstand. Slik at man må regne med å bruke tiden på slikt. Jeg har kun sittet i slike saker, og meddommere jeg har snakket med har også det. Tingretten har jeg vært i. Har hørt at det er lengre og tyngre i lagmannsretten. Så om man er usikker så er det "tryggere" med Tingretten. Jeg har feks til nå kun fått halvdags og heldagssaker. Bank i bordet....Jeg har antageligvis en sak igjen før jeg går av. Håper det ikke er noe mer. Men for meg er det stolen som tar livet av meg. Stor sort skinnstol som tar knekken på ryggen. Hm... Jeg får be om en vanlig stol. Lurer på om det går? Jeg har vært så full av respekt for retten at jeg har lidd i stillhet...

Sist redigert av Trulte : 11-08-16 kl 12:46.
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-16, 21:20   #38
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.tv2.no/nyheter/8506883/
Kristne lekdommere skal ha stemt for ikke skyldig, da bare Gud kan dømme. Burde ikke sånne vært plukket vekk som dommere? Gitt at dette stemmer.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-16, 22:40   #39
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

http://www.tv2.no/nyheter/8506883/
Kristne lekdommere skal ha stemt for ikke skyldig, da bare Gud kan dømme. Burde ikke sånne vært plukket vekk som dommere? Gitt at dette stemmer.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-16, 08:12   #40
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har like lite lyst som før denne saken.
Årsakene til at jeg ikke ønsker er i hovedsak at det tar mye tid og at man får ekstremt mye detaljert (og ofte grov) informasjon som jeg ikke ønsker å ha. Jeg får nok av det gjennom jobben.
Hvis den såkalte "mannen i gata" hadde visst hvor mye galskap som skjer rundt omkring.
Jeg vil ikke sitte inne med mer informasjon om galskap.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.