|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Har Hemsedalsaken påvirket villighet til å være lekdommer for deg? | |||
| Mindre sannsynlig at jeg vil stille |
|
13 | 10,74% |
| Mer sannsynlig at jeg stiller |
|
45 | 37,19% |
| Ikke endret noe i forhold til å stille som lekdommer |
|
60 | 49,59% |
| Brokkoli |
|
3 | 2,48% |
| Deltakere: 121. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Mindre lyst. Jeg gar tidligere seriøst vurdert å melde meg, men landet på nei av skrekk for å havne i en overgripssak med billed/filmmateriale.
|
|
|
#22 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Har lyst (men ikke lov pga jobb). Ingen endring.
|
|
|
#23 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Har mer lyst, men kan ikke pga helse. Og er redd noen saker kunne ha røsket opp i ting som helst bør unngås, så derfor er jeg glad for at en annen i familien her har dekket den biten i mange tidligere år.
|
|
|
#24 |
|
Kidding, right?
|
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Har meldt meg (til neste periode) etter denne saken; det var for øvrig ikke lett å finne riktig link.
|
|
|
|
#25 |
|
Glamorøs
|
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Når jeg sier uendret, så har jeg i grunn aldri hatt lyst. I likhet med andre vil bilder og beskrivelser bli for levende for meg, og jeg vil ikke være i stand til å få den vekk fra bevisstheten i etterkant.
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Jeg har vært med i to perioder, meddommer og i fylkesnemnda. Har gjort mitt og ingen ønsker om å delta videre.
|
|
|
|
#28 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Har vært lekdommer og fikk mer enn nok. Ble lite imponert over nivået på meddommerkollegene jeg traff den gangen, det var flere ganger rett og slett skremmende hvor forutinntatte de var og hvor lite de fikk med seg av saken underveis.
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Har meldt meg i vår og skal stille, men må innrømme at jeg ble litt i tvil i går.
|
|
|
#31 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Jeg har nå vært i fire år. Og jeg er imponert over hvordan mine medlekdommere satt seg inn i saken og virkelig gjorde sitt for en rettferdig dom. Slik at denne dommen falt på noen idioter og de finner man overalt. Ja, og jeg hadde virkelig stilt en periode til nå ihvertfall! Jeg velger derimot ikke å stille en periode til på grunn av jobben tilsier jeg får ganske dramatiske skjebner inn i det daglige. Så jeg avventer litt. Men mye mulig jeg melder meg en annen gang.
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Jeg stiller fortsatt, og har ikke endret mening. Jeg har fått med meg saken, men ikke lest alt og vil derfor ikke uttale meg om den annet enn at jeg syns det er uheldig når juridisk faglige vurderinger blir satt til side for lekdommeres skjønn når disse ser ut til å stride så til de grader med det "folk flest" mener er rett og galt. Men det er jo en risiko man tar ved å ha en slik ordning. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Jeg hadde liten lyst å stille som meddommer tidligere (mannen er meddommer, så jeg har sett hvordan det kan fungere), og har mindre lyst nå etter Hemsedalsaken. Jeg syns det er helt horribelt at meddommerne blir hengt ut og sjikanert på nettet. Det er virkelig ikke OK.
|
|
|
#34 |
|
~~~~~~~
|
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Jeg er usikker på om jeg er egnet som meddommer. Enkelte saker ville jeg nok takle, men saker som f.eks omhandler voldtekter og mishandling av barn tror jeg ikke jeg hadde taklet følelsesmessig. Jeg er usikker på om jeg hadde klart å være objektiv, hvilket gjør meg uegnet.
|
|
|
#35 |
|
Leser
|
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?
Jeg er veldig enig. Det som skjer i media nå handler ikke om å "stå for det man mener". Det siste er jo at man har samme mening om man utsettes for et mildt press fra et fåtall personer - og man har mulighet til å hevde meningen sin.
|
|
|
#36 |
|
Glamorøs
|
Det handlet vel om at noen skrev at navnene deres hadde blitt offentliggjort (de har før øvrig vært offentlige hele tiden), ikke som et forsvar mot sjikane.
|
|
|
#37 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Men de aller, aller fleste sakene er korte saker. Mye rus, vold på byen og narkotikabesittelse, tyverier og kjøring i ruspåvirket tilstand. Slik at man må regne med å bruke tiden på slikt. Jeg har kun sittet i slike saker, og meddommere jeg har snakket med har også det. Tingretten har jeg vært i. Har hørt at det er lengre og tyngre i lagmannsretten. Så om man er usikker så er det "tryggere" med Tingretten. Jeg har feks til nå kun fått halvdags og heldagssaker. Bank i bordet....Jeg har antageligvis en sak igjen før jeg går av. Håper det ikke er noe mer. Men for meg er det stolen som tar livet av meg. Stor sort skinnstol som tar knekken på ryggen. Hm... Jeg får be om en vanlig stol. Lurer på om det går? Jeg har vært så full av respekt for retten at jeg har lidd i stillhet...
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09 Sist redigert av Trulte : 11-08-16 kl 12:46. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?http://www.tv2.no/nyheter/8506883/ |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?Jeg har like lite lyst som før denne saken.
|
![]() |
|
|