|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Re: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Jeg oppfatter jålete som mer forfengelig enn forfengelig
![]() |
#2 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Når jeg svarer at jeg er forfengelig, så svarer jeg ut fra slik jeg selv definerer ordet, og ikke ut fra det flere andre her definerer forfengelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?
Sånn ca dette. Forfengelig for meg er å være opptatt av hvordan man ser ut og det er vel alle egentlig? Hva vi synes er pent og ikke varierer jo, men ingen velger vel en hårfrisyre de ikke liker selv for eksempel. De velger jo noe de selv synes er pent.
![]() |
#4 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?
Jeg tenker som 007. Jeg tenker på meg selv som forfengelig, og er veldig sikker på at ingen som kjenner meg i RL vil beskrive meg som overdrevent eller usunt opptatt av eget utseende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Erfaren nok
|
Sånn er jeg og.
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av Nessie : 15-08-16 kl 18:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Er forfengelig på noe - glad i klær og går knapt nok til postkassa uten maskara, men håret gir jeg en god dag i. Kjøper 20-kronerssjampo på HM, eier ikke stylingprodukter og synes det er en god hårdag om jeg har huska å dra en børste gjennom ragget.
![]() |
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Jeg tenker at man er detaljorientert i forhold til eget utseende når man er forfengelig. Jeg ser ikke nødvendigvis på det som noe negativt. Selv kan jeg neppe beskyldes for å være det, all den tid jeg ikke bruker sminke og bevisst har en frisyre som tar kort tid å fikse. Klær er jeg litt mer opptatt av, ingen tilfeldigheter.
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Jeg pleier å kalle meg selv forfengelig når jeg gjør noe som er upraktisk eller irrasjonelt for utseendets skyld. Typisk at jeg ikke går med briller unntatt når jeg absolutt må, fordi jeg synes jeg er penere uten. (Stort sett trumfer komfort utseende for meg, men jeg har da noen småting.)
![]() |
#9 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Ja, forfengelig på en temmelig avslappa måte.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Jeg tolker nok forfengelig som noe som ligger litt over "vanlig" og ikke noe som alle er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Sånn passe sane
|
Enig.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
For meg også.
![]() |
#13 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Jupp.
![]() |
#14 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Forfengelig betyr å være mer enn vanlig opptatt av hvordan man tar seg ut, ikke bare når det gjelder utseende. Det kan fint gjelde fag også.
![]() |
#15 |
intro
|
Ja, det er veldig riktig. Denne salmeteksten av Kingo (1600-tallet) illustrerer det godt. (Jeg hørte den i en begravelse i fjor, og har hatt den på hjernen siden.) Klikk inn og se på originalteksten - utrolig fascinerende for en språknerd!
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Forfengelig er for meg å være svært opptatt av å fremstå mest mulig plettfri, en sånn som ber andre slette bilder hvis man ikke ser bra ut selv, som føler det ukomfortabelt uten sminke, for eksempel, og jeg tenker også at en forfengelig person ikke har spesielt mye selvironi. Rett og slett litt selvhøytidelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
TittelTøs
|
Ja, akkurat sånn tenker jeg også. Og det på tross av jeg faller i kategorien forfengelig. Men jeg tror nok likevel det er forskjell på å være forfengelig og å være forfengelig. Det finnes nok de som faller innunder beskrivelsen der man ikke har selvironi og er selvhøytidelig i sin forfengelighet. Men så er det de som er forfengelig pga. sin usikkerhet.
![]() |
#18 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig i dette. Jeg tenker at forfengelige mennesker er mer enn normalt opptatt av hvordan de selv framstår/ser ut. Å føne håret eller ta på mascara, er ikke forfengelig i mine øyne, men det finnes sikkert mennesker som synes at alt annet enn å dusje annenhver lørdag er forfengelighet. Jeg ser ikke på meg selv om forfengelig all den tid jeg fint kan tåle bilder av meg selv som ikke er optimale og rett som det er går på butikken med joggebukse,sovesveis og uten sminke. Jeg tenker også at de som poster en trutmunnselfie med ulike filter av seg selv på Facebook eller Instagram hver dag er en smule forfengelige, eller i alle fall ganske selvopptatte, noe som kan være to sider av samme sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Artig at dere er såpass uenige hva forfengelighet er og om det er negativt eller ikke.
![]() |
#20 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?Jeg tenker over hvordan jeg kler meg på jobb og i andre settinger der jeg skal møte andre. Jeg likevel ingen problemer med å gå rett fra trening til kjøpesenteret for å gjøre diverse ærend. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|