Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Stranger things - aldersgrense?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-16, 08:56   #21
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stranger things - aldersgrense?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg syntes det var mer komedie enn skrekk og skjønner ikke at noen kan synes denne var skummel i det hele tatt? Men jeg er nok altfor herdet. Jeg hadde ikke hatt skrupler med å vise den til ungene, men de er jo akkurat like meg der.

Du er nok herdet.
Hadde jeg latt snart 10-åringen vår se den, så hadde han nok hatt mareritt i flere uker etterpå.
Den er mørk, man kan skvette en del, og det er noen skumle og brutale scener.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-16, 13:42   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos Stranger Things: Jeg synes den tok opp flere helt genuine temaer og problemer som vi snakket med Poden om i etterkant, sånn i tillegg til det åpenbart overnaturlige monsteret. Det virkelige monsteret i serien er jo "doktoren" som eksperimenterer på Eleven, og det er lett å se, og å kjenne igjen når man har hørt litt om tidlige uetiske eksperimenter og generelt om å bruke mennesker som "råstoff".

Men det kanskje aller mest realistiske og farlige monsteret, for en tenåring som vokser opp i dag, er det tankesettet som gjør at Steve og vennene hans begynner å male ekle ting om Nancy på vegger rundt i byen etter at Steve tror at hun har vært utro med Jonathan. Det snakket jeg med Poden om etterpå, det at en del gutter og menn åpenbart føler at de eier kjæresten sin, og at dersom hun sårer ham eller bare gjør noe han ikke liker, så synes han (og noen gang vennene hans) at det er helt rimelig å ta igjen med både vold og annen trakassering - for eksempel ved å spre stygge rykter eller intime bilder på nettet. Og at det er viktig å være bevisst på den måten å tenke på, slik at man husker det dersom man selv eller en kompis blir veldig sint og såret og ønsker å hevne seg.

(Det kanskje aller fineste ved slutten på serien synes jeg var det at Steven innså hvor urimelig han hadde vært, at han ba både Nancy og Jonathan om unnskyldning, syntes det var greit at de to var venner, og at han åpenbart var med på å gi Jonathan et nytt kamera i julegave.)

Ellers er jo også det som driver mobberne et slags realistisk monster. Det som gjør at relativt vanlige gutter kan true en jevnaldrende til å hoppe utfor et stup - det ville jo tatt livet av Mike dersom ikke Eleven hadde grepet inn.

Gammel 18-08-16, 13:58   #23
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det har du helt rett i, Skilpadda. De temaene du nevner her syns jeg belyser situasjoner som våre barn nok vil komme i. Og jeg syns på mange måter at serien adresserer dem bra.
Jeg tipper at det siste punktet kanskje blir et tilbakevendende tema i sesong 2.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-16, 19:51   #24
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Apropos Stranger Things: Jeg synes den tok opp flere helt genuine temaer og problemer som vi snakket med Poden om i etterkant, sånn i tillegg til det åpenbart overnaturlige monsteret. Det virkelige monsteret i serien er jo "doktoren" som eksperimenterer på Eleven, og det er lett å se, og å kjenne igjen når man har hørt litt om tidlige uetiske eksperimenter og generelt om å bruke mennesker som "råstoff".

Men det kanskje aller mest realistiske og farlige monsteret, for en tenåring som vokser opp i dag, er det tankesettet som gjør at Steve og vennene hans begynner å male ekle ting om Nancy på vegger rundt i byen etter at Steve tror at hun har vært utro med Jonathan. Det snakket jeg med Poden om etterpå, det at en del gutter og menn åpenbart føler at de eier kjæresten sin, og at dersom hun sårer ham eller bare gjør noe han ikke liker, så synes han (og noen gang vennene hans) at det er helt rimelig å ta igjen med både vold og annen trakassering - for eksempel ved å spre stygge rykter eller intime bilder på nettet. Og at det er viktig å være bevisst på den måten å tenke på, slik at man husker det dersom man selv eller en kompis blir veldig sint og såret og ønsker å hevne seg.

(Det kanskje aller fineste ved slutten på serien synes jeg var det at Steven innså hvor urimelig han hadde vært, at han ba både Nancy og Jonathan om unnskyldning, syntes det var greit at de to var venner, og at han åpenbart var med på å gi Jonathan et nytt kamera i julegave.)

Ellers er jo også det som driver mobberne et slags realistisk monster. Det som gjør at relativt vanlige gutter kan true en jevnaldrende til å hoppe utfor et stup - det ville jo tatt livet av Mike dersom ikke Eleven hadde grepet inn.

Veldig enig i din gode analyse, Skilpadda!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.