|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I lys av vogntråden - forbruk
Er ikke særlig bra å sløse med pepper heller. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: I lys av vogntråden - forbrukDet ER framleis mange som ikkje ser koblinga mellom forbruk og skader på miljøet. Det ER framleis mange som ikkje veit at syntetisk mat ikkje er særleg bra for kroppen. Det ER, som Kasia også påpeikar, mange som ikkje ser dei alvorlege konsekvensane av i-landa si rovdrift på ressursane. Eg er langt frå perfekt når det gjeld både kosthold og forbruk, men eg prøvar å verte litt betre heile tida. Nettopp på grunn av at eg vert stadig meir kunnskapsrik. Eg hadde aldri vore såpass miljøbevisst sjølv dersom folk skulle vere perfekte før dei kunne agrumentere for ei meir miljøvennleg livshaldning. Skal samfunnet kunne verte betre må vi jobbe mot det saman. Steg for steg. Og eit heilt grunnleggjande utgangspunkt må då vel vere å dele kunnskapar om kva som er bra for miljøet og kva som ikkje er bra for miljøet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ctrl+z
|
Sv: I lys av vogntråden - forbrukJeg ser ikke hvorfor man ikke kan kommentere andres forbruk, forid man selv har skjeletter i skapet. Forutsatt at man er åpen om skjelettene selvsagt.
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Vogndebatten har to sider, slik jeg ser det.
Det er jo nettopp dette jeg prøver å si - vi kan dele av det vi vet, inspirere, utfordre, opplyse og oppmuntre.
|
|
|
#5 |
|
ctrl+z
|
Min bruk av uttrykket "å himle med øynene" var ikke så veldig bokstavelig ment.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan man ikke? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hvor: Akershus
Det eneste som er spesielt i den saken er vel at disse kvinnene er åpne og snakker høyt om sitt forbruk av barneutstyr, mens vi andre sitter inne i skapet og ikke skriker så høyt om hvor mye klær, sko, design-møbler, fjernsynsapparater vi egentlig handler eller hvor unødvendig stort hus og stor bil vi har.
|
|
|
#8 |
|
Så det er bare syntetisk mat som faller inn under kategorien forbruk og miljøskadelig? Hva med all gourmet-mat, frukt, grønt og sunn mat som importeres til dyre dommer, som fraktes med fly og båt da? Er det miljøvennlig. For ikke å snakke om all emballasjen som skal til for å frakte slik mat forsvarlig frem til bestemmelses-stedet.
Jeg tror etter hvert at det er svært mange som tenker slik som deg! Spesielt i i-land som Norge. Det betyr ikke at vi som tenker slik nødvendigvis er noe bedre, dersom man f.eks. ser litt bredere på det enn at det eneste saliggjørende er å spise sunn mat og ikke kjøpe dyrt barneutstyr. Dessuten blir vi (heldigvis) påtvunget enten man vil/vet det eller ikke slike holdninger bl.a. i Norge.
|
|
|
#9 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I lys av vogntråden - forbrukJa, jeg har jo to av disse beryktede vognene og sånn ellers i hverdagen:
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: I lys av vogntråden - forbrukJeg syns det er flott at du fordömmer signaturidioter, Blondie.
|
|
|
#11 |
|
Borte
|
Sv: I lys av vogntråden - forbrukJeg syns det er et tilbakevendene problem at generelle tanker og bekymringer, og en generell kritikk av negative samfunnstrekk blir tatt personlig av enkelte. Det er det som skaper den høyeste temperaturen i de fleste trådene. Både at enkelte føler seg personlig krenket av generelle utalelser og at det ikke skilles mellom sak og person.
|
|
|
#12 |
|
Ja, men går vi tilbake til vogntråden så gikk det faktisk på personlig kritikk av disse vognmafia-mødrene. Det var latterliggjøring på høyt plan, og bedreviter-snakk som var direkte kvalmende. Enkelte tok absolutt ikke hensyn til det du skriver over her.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Nå orker jeg rett og slett ikke lese hele vogntråden en gang til, men jeg syns det var særdeles lite klyving opp på høye hester. Man diskuterte tendenser i samfunnet, ikke enkeltpersoner og så vidt jeg husker var det lite "jeg gjør det mye bedre"-holdninger. Samtidig startet det en tråd om signalene en selv sender rut ved forbruket sitt, og alle innrømmet vel der at de hadde et visst overforbruk og kunne bli bedre.
Nettopp. Jeg er for eksempel veldig dårlig på kildesortering. Flere venninner har kommentert det og påpekt at jeg burde bli flinkere. Hvordan reagerer jeg? Sier snurt at alle må få gjøre som de selv vil og siden de har bil så har de ikke rett til å kritisere mine miljøsynder, eller blir jeg litt flau fordi jeg er klar over og innrømmer at jeg gjør en dårlig jobb på det området?
|
|
|
#14 |
|
By the Sea
|
Leser at dine venninner påpeker at du burde bli flinkere til å kildesortere.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Nå får du søren meg slutte å legge til informasjon som ikke stemmer. Hvem har sagt noe som helst om at de ikke kan leve med det? Hvem har sagt at vi påpeker, belærer og irettesetter hverandre for alle feil til enhver tid? Hvem har sagt at vi ikke har fokus på eget liv? Jeez. Jeg gir opp.
|
|
|
#16 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Har tatt ørti år for meg å forville meg gjennom denne tråden, og jeg er enig med deg. Jeg synes det er veldig merkelig å kritisere andre for noe man gjør selv. Selvfølgelig er det forskjellige måter å si ting på, men regelrett kritikk av noe man selv er like ille på, det blir ... absurd?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 28-06-07 kl 00:32. Årsak: la til: som |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: I lys av vogntråden - forbrukJeg tror veldig mange glemmer egne dårlige kjøpsvaner. De kaster seg på antioverforbruksbølgen og joiner vognmafiakritikerne med en harmdirrende (økologisk) pekefinger uten å se seg tilbake i sine egne klesskap, skoskap, kjøleskap osv.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Det er det absolutt ingen som har sagt noe som helst sted heller.
|
![]() |
|
|