Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du sagt eller gjort noe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-16, 15:28   #1
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tja, det kan være fullstendig krise også, den settingen der. Å være eneste ungdom full med mange voksne rundt.

Enig. Vet nok av småunger som har kommet i risikosituasjoner av de selvsamme voksne, det er altfor ofte at "voksne" forsyner seg av skjenka ungdommer.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-16, 18:00   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det kan være fullstendig krise også, den settingen der. Å være eneste ungdom full med mange voksne rundt.

Selvfølgelig. Akkurat som det kan være fullstendig krise å gjøre det blant andre ungdommer.
Men at 16åringer drikker på fest med aldersblanding er mer normen enn unntaket svært mange steder. Jeg har prøvd begge deler og foretrekker helt klart at mine får debutere i en setting med aldersblanding, heller en kun med andre ungdommer.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 23:41   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det hadde kommet veldig an på settingen.
Var h*n full eller ble tydelig sjenket av de voksene ville jeg grepet inn ganske tydelig.
Om h*n bare var med på festen som alle andre hadde jeg neppe reagert.
16åringer drikker. Sånn er det bare.
En fest med mange voksene er i seg selv slett ikke et dumt sted å kjenne på grensene for eget alkoholinntak når man er 16 år.

Det er også et sted for uerfarne 16-åringer å bli utnyttet av gamle griser. Alle voksne er dessverre ikke trygge og greie, og særlig ikke de som syns det er greit å feste med sekstenåringer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 23:47   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er også et sted for uerfarne 16-åringer å bli utnyttet av gamle griser. Alle voksne er dessverre ikke trygge og greie, og særlig ikke de som syns det er greit å feste med sekstenåringer.

Men fleste voksene er skikkelige folk som passer litt på.
Jeg stoppet forøverlig et slikt arrangement i egen klubb for noen år siden, nettopp fordi jeg mener barn ikke skal utsettes for den type fest.
Men å tro at alle er ute etter å utnytte en 16-åring som drikker blir i overkant krisemaksimering for meg. De aller fleste er IKKE det.

Gammel 15-11-16, 15:28   #5
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke enig med deg Floksa. "Sånn er det bare" er full resignasjon ovenfor noe som er ulovlig og potensielt farlig.
Jeg hadde blitt rasende dersom noen voksne lot mitt barn på 16 drikke. Jeg syns det er horribelt å bare lukke øynene og satse på det går bra.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-16, 11:09   #6
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hva menes egentlig med skjenket?
Her var det snakk om at andre tilbød egen alkohol, men ikke noe press som jeg la merke til.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-16, 11:10   #7
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg syntes forøvrig det hele var veldig ugreit, og om jeg skulle komme i en sånn situasjon igjen kommer jeg definitivt til å si/gjøre noe.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-16, 11:24   #8
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Når jeg bruker uttrykket "å skjenke" noen, betyr det å gi dem alkohol. Det trenger ikke ligge press i det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-16, 11:42   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enhver setting hvor voksne mennesker tilbyr en full sekstenåring alkohol er helt på trynet. Uansett hvor i landet det er.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 00:32   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Enhver setting hvor voksne mennesker tilbyr en full sekstenåring alkohol er helt på trynet. Uansett hvor i landet det er.

Vis du legger fra deg forutinntattheten så ser du at det står:

Sitat:

Var h*n full eller ble tydelig sjenket av de voksene ville jeg grepet inn ganske tydelig.

Gammel 17-11-16, 23:38   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjertens enig med sløyfe på. Jeg hadde ikke latt være å si fra om hva jeg syntes om det, det er jeg 100% sikker på. Æsj!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 01:39   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Var dette i Norge eller i Englan, Frukt? Om det var i England, så kommer det jo an på skjenkebestemmelsene der, tenker jeg.

Men sett fra de regler vi har her i Norge, så vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort i den settingen der. At mange 16 åringer drikker, det er jo ikke noen overraskelse, men at voksne mennesker skjenker mindreårige er ikke rett. Vi voksne skal og bør kjenne til lovverket, og det er 18 års aldersgrense på alkohol her til lands. Faktisk, om man kjøper eller gir personer under 18 år alkohol, så kommer det inn under langing, rettslig sett.

Jeg reagerte kraftig i jula i fjor, i famileselskap, da to foreldre foret 17 åringen med både øl og vin. Far fylte glasset til datteren like hyppig som sitt eget. Ikke noe fyll og det var til mat, men det gikk så stikk i strid med mine egne holdninger. Jeg sa ikke noe til dem, men mannen min fikk høre i klartekst hva jeg mente.

For oss som foreldre så har det vært fullstendig uaktuelt å tilby alkohol til noen under 18 år. Ikke bare som foreldre forresten, men generelt. Og hadde en voksen tilbudt mine barn alkohol før de var 18, så hadde jeg eksplodert. Ja, ungdom drikker, men ikke med godkjenning fra voksne. Datteren min er snart 19, og jeg har ennå ikke tilbudt henne eller kjæresten på 21 alkohol. Den sitter langt inne, selv om jeg vet at de drikker nå og da.

Ute i et festlig lag slik du beskriver her Frukt, så vet jeg ikke. Om det var en til to som skjenket denne 16 åringen, så tror jeg kanskje jeg kunne sagt fra til de, sånn litt på sidelinjen. Ikke laget noe styr rundt det, men gitt de beskjed om at dette ikke er ok. Hadde det vært på et nivå at 16 åringen ble overstadig beruset, så hadde jeg nok gått krassere til verks. Håper jeg.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 08:25   #13
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hjemme sammen med bare oss fikk de to eldste smake alkohol det året de fyllte 17. Jeg ville ikke gjort det igjen og Yngste fikk da heller ikke det. Om jeg ville sagt fra? Jeg tror det.

Hvis det var en foreningsfest som var åstedet, ville jeg tatt opp hva slags arrangementer de skal arrangere.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 08:52   #14
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At voksne skjenker mindreårige er helt uakseptabelt og der ville jeg reagert.
Det hjelper ikke hvor vanlig det er.
Jeg vet at det er kultur for det mange steder, men den kulturen ser jeg ikke ett eneste godt argument for å støtte opp om.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 08:52   #15
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at det er kultur for det mange steder, men den kulturen ser jeg ikke ett eneste godt argument for å støtte opp om.

Gammel 17-11-16, 12:52   #16
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Enig.
Jeg hadde sagt fra, og jeg hadde tatt det opp i etterkant med foreningen for å sørge for at det ikke skjedde igjen.

Og tidene har heldigvis forandret seg. Jeg spilte i voksenkorps fra jeg var 13, og fikk alltid mine glass skjenket med like mye alkohol som de voksne når vi hadde fester, julebord osv. Jeg går fortsatt i samme korpset, men nå har heldigvis holdningene endret seg enormt. Vi lager opplegg som er tilpasset om vi har med noen under 18 eller ikke, og det er tydelige regler for alkohol og oppfølging av ungdommen på fester, turer osv. Jeg tror virkelig ingen ville tenkt tanken på å skjenke noen av våre ungdom i dag.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 13:11   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig. Akkurat som det kan være fullstendig krise å gjøre det blant andre ungdommer.
Men at 16åringer drikker på fest med aldersblanding er mer normen enn unntaket svært mange steder. Jeg har prøvd begge deler og foretrekker helt klart at mine får debutere i en setting med aldersblanding, heller en kun med andre ungdommer.

Vis du legger fra deg forutinntattheten så ser du at det står:

Tja, nå var det det du skrev i innlegget over her jeg tenkte på. Ingen forutinntatthet, altså, men kanskje litt såre tær?

Gammel 17-11-16, 15:53   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Tja, nå var det det du skrev i innlegget over her jeg tenkte på. Ingen forutinntatthet, altså, men kanskje litt såre tær?

Definitivt ingen såre tær. Poenget mitt var at vi er enige.

Gammel 17-11-16, 16:31   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Definitivt ingen såre tær. Poenget mitt var at vi er enige.

Hvis du mener at det kan være en okei setting at ungdommer blir fulle sammen med og får alkohol av voksne mennesker, er vi ikke enige, nei.

Gammel 17-11-16, 18:13   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Enig.
Jeg hadde sagt fra, og jeg hadde tatt det opp i etterkant med foreningen for å sørge for at det ikke skjedde igjen.

Og tidene har heldigvis forandret seg. Jeg spilte i voksenkorps fra jeg var 13, og fikk alltid mine glass skjenket med like mye alkohol som de voksne når vi hadde fester, julebord osv. Jeg går fortsatt i samme korpset, men nå har heldigvis holdningene endret seg enormt. Vi lager opplegg som er tilpasset om vi har med noen under 18 eller ikke, og det er tydelige regler for alkohol og oppfølging av ungdommen på fester, turer osv. Jeg tror virkelig ingen ville tenkt tanken på å skjenke noen av våre ungdom i dag.

Ja nettopp!
Jeg var aktiv i organisasjoner hvor vi ble skjenket av voksne. Jeg håper og tror at disse organisasjonene ikke bedriver likedan i dag. Festkultur i bygder er også i endring og har beveget seg mye de siste tiårene. Selv om det fremdeles henger igjen noen steder har det mange steder skjedd stor endring. Man kan saktens si at ungdommer fremdeles drikker, men det rapporteres om senere debutalder og mindre flatfyll også. Det er gjennomgående enklere tror jeg (basert på hva jeg hører) å være restriktiv forelder i slike bygder nå enn for tjue år siden. Det er takket være gode kampanjer og holdningsendring med tanke på det å sende med unger alkohol og å skjenke mindreårige. Holdninger til hjemmebrent er også helt annerledes heldigvis.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.