Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Etisk - skulle man latt være?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-16, 20:40   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Så lenge "mobberne" har vært hengt ut på det groveste og mor skal gi ut bok hvor de får gjennomgå, er det fantastisk at den andre siden også får komme til orde.

Kjenner saken ekstremt godt fra mange sider.

Når det gjelder informasjon er nok svært mye hentet fra den særdeles grundige rapporten til Fylkesmannen.

Gammel 19-11-16, 20:45   #2
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Så lenge "mobberne" har vært hengt ut på det groveste og mor skal gi ut bok hvor de får gjennomgå, er det fantastisk at den andre siden også får komme til orde.

Kjenner saken ekstremt godt fra mange sider.

Når det gjelder informasjon er nok svært mye hentet fra den særdeles grundige rapporten til Fylkesmannen.

Ok, viss det er henta frå ein offentleg tilgjengelig rapport er det greit. Særleg uttalelsene frå rektorane framstår som om dei kjem direkte til avisa og det var det eg reagerte på

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 20:41   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mor har gått ut med fullt navn i andre medier allerede, bare så det er sagt. Og det fremgår av artikkelen at hun har fått mulighet til å lese igjennom og imøtegå, hvis hun ønsket. Noe hun har valgt å ikke gjøre. Jeg syns ikke artikkelen var verken fæl eller spekulativ. Den beskriver derimot en mor som er overbeskyttende, mistenksom og overtolkende, som tar ekstreme valg på datterens vegne, og synes å skylde på andre fremfor å gå i seg selv. Og som har valgt å beskylde andre barn for å være skyld i datterens død, noe som har fått alvorlige konskevenser for disse barna.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 20:47   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har stått fram med sin historie i media flere ganger, og jeg er enig i at hun har brukt media som "mikronstativ" for sin versjon. Hun har langt på vei lagt skylden på en liten og identifiserbar gruppe barn for datterens død. Jeg synes ikke det er urimelig at de får komme med sin oppfatning. Ikke ødelagt livet deres? Det er vel i alle tifeller tidlig å konkludere med det, det hadde utvilsomt gitt meg problemer å være urettmessig anklaget for en annens død.

Gammel 19-11-16, 20:52   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå leste jeg artikkelen. Jeg trodde det var mer en nyhetsgreie om at fylkesmannen hadde konstatert at det ikke forekom mobbing. Ikke en så gravende artikkel. Jeg syns hele denne saken, fra alle sider, er ekstremt stygg. Jeg skjønner godt at disse foreldrene ønsker å fortelle sin side i forbindelse med den varslede boken (som jeg ser at aschehoug har trukket seg fra å utgi), samtidig syns jeg man skal være var på at med en slik mor kan det være lett å overse mobbing, fordi den enkleste forklaringsmodellen er at mor er gal.

Men uansett hva som har skjedd her, så syns jeg mor, barnevern og helsevesen er dem som virkelig har sviktet.

Sist redigert av Tallulah : 19-11-16 kl 21:31.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 20:54   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På samme måte er det også lett at omsorgssvikt blir oversett, fordi mor virker så engasjert og tilstedeværende.

Gammel 19-11-16, 20:56   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

På samme måte som det ikke er bevis for at noen av jentene kom med den omstridte "badedrakt-kommentaren". Hvorfor skulle ikke denne versjonen være like viktig som morens?

Ingen av dem er jo viktige, det er nettopp det som er poenget. Noen har feilet da moren fikk komme med slike uttalelser, og noen har feilet da disse uttalelsene ble trykket. Dette er jo ingenting annet enn hevn, det har ingen nyhetsverdi.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå leste jeg artikkelen. Jeg trodde det var mer en nyhetsgreie om at fylkesmannen hadde konstatert at det ikke forekom mobbing. Ikke en så gravende artikkel. Jeg syns hele denne saken, fra alle sider, er ekstremt stygg. Jeg skjønner godt at disse foreldrene ønsker å fortelle sin side i forbindelse med den varslede boken (som jeg ser at aschehoug ikke har trukket seg fra å utgi), samtidig syns jeg man skal være var på at med en slik mor kan det være lett å overse mobbing, fordi den enkleste forklaringsmodellen er at mor er gal.

Nettopp dette er det jeg prøver å si også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 20:58   #8
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det heter å renvaske noen som rent faktisk er uskyldig beskyldt for å ha forårsaket en annen persons død. Ikke "øye for øye, tann for tann", altså.

Det kunne man helt utmerket ha gjort på en helt annen måte. Det trengs virkelig ikke slenges tilsvarende grove beskyldninger tilbake for å renvaske noen.

Gammel 19-11-16, 21:00   #9
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det kunne man helt utmerket ha gjort på en helt annen måte. Det trengs virkelig ikke slenges tilsvarende grove beskyldninger tilbake for å renvaske noen.

Hva tenker du er de "grove beskyldningene"? At hun har vært overbeskyttende? At hun også har opptrådt ekskluderende? Er det virkelig en grov beskyldning? Hun fremstilles jo ikke som en person som ikke er glad i barnet sitt. Men som en person som ser spøkelser på høylys dag. Og det inntrykket sitter jeg allerede med etter å ha les hennes side av saken.

Gammel 19-11-16, 21:05   #10
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hva tenker du er de "grove beskyldningene"? At hun har vært overbeskyttende? At hun også har opptrådt ekskluderende? Er det virkelig en grov beskyldning?

Selvfølgelig er det en grov beskyldning å skulle ha ekskludert andre barn, synes ikke du?

Gammel 19-11-16, 20:59   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av dem er jo viktige, det er nettopp det som er poenget. Noen har feilet da moren fikk komme med slike uttalelser, og noen har feilet da disse uttalelsene ble trykket. Dette er jo ingenting annet enn hevn, det har ingen nyhetsverdi.

Nettopp dette er det jeg prøver å si også.

Eg tenker ikkje at dette er ein sak med eit hevnperspektiv. Eg tenker at det er ein sak som nyanserer - eller, som Gaia seier - reinvasker.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 20:56   #12
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Det heter å renvaske noen som rent faktisk er uskyldig beskyldt for å ha forårsaket en annen persons død. Ikke "øye for øye, tann for tann", altså. Påstanden har vært at disse barna mobbet jenta til døde. Og det er grover påstander. Veldig grover påstander. Som absolutt ikke bør gå uimotsagt, dersom det ikke er tilfellet.

Jeg har vært varsom med å uttale meg om saken, fordi det er så utrolig mye ved den, ikke minst ved morens oppførsel, som har skurret for meg. Jeg har reagert voldsomt på medias omtale av saken, at de har latt moren bruke dem som ensidig talerør, og tillatt en helt uakseptabel jakt på ungdommer. Og jeg syns ikke det er greit å gjøre andre til offer for egen galskap. Verken egne barn eller andres.

De offentlige etatene som burde ha fått kritikk i denne saken har fått det. Det er voksne mennesker som har sviktet her, på alle områder. Og journalistene som har tillatt en ukritisk og ensidig beskrivelse fra moren er noen av dem. De ungdommene som er blitt hengt ut av media, som har levd med disse beskyldningene over lengre tid, fortjener faktisk at deres side også legges frem for offentligheten. Nå som saken er ferdig etterforsket, og noen faktisk er tiltalt for omsorgssvikt.

Gammel 19-11-16, 20:58   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Nei, morens versjon burde selvsagt aldri havnet i media. Men når den først gjorde, så synes jeg det er greit at andre siden også ble fortalt. Jeg tror ikke det er snakk om hevn, jeg hadde også hatt behov for å fortelle min versjon. Ikke for å ta noen.

Gammel 19-11-16, 21:29   #14
Input

Input sin avatar

Standard

Da er vi helt klart uenige der.

Gammel 19-11-16, 21:29   #15
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge det kommer ut en bok på onsdag eller når det er, hvor disse jentene fra Gullhaug høyst sannsynlig blir "hengt ut som mobbere", etter lengre tid med mobbevinkelen som den eneste "sannheten" spesielt etter at moren har kjørt det knallhardt i media (aviser, TV2, NRK) - der det åpenbart er flere måter å se det på så synes jeg det er helt greit å komme boka i forkjøpet med sin egen oppfatning av saken. Jeg syntes saken var litt vass mot moren, men samtidig synes jeg ikke saken bærer preg av bygdesladder.
Både moren og morens advokat har fått tilbud om å kommentere men har ikke ønsket å gjøre det.

Tragisk er det selvsagt uansett. Men man behøver ikke ødelegge _flere_ liv, liksom, ved å sette munnkurv på den ene siden av saken.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:37   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Og uansett hvordan man snur og vender på det så er dette et dødsfall som burde vært unngått. Så langt er skylden lagt på mobberne, jeg synes det er tydelig at saken er langt mer kompleks enn som så.

Gammel 19-11-16, 21:44   #17
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det kan dei, men eg synest ikkje Budstikka går for langt i denne framstillinga.

Jeg er helt enig med deg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-16, 22:37   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

For øvrig synes jeg det er leit å lese i denne tråden at noen snakker om "mobberne". Som om det er et faktum. Jeg minner om at fylkesmannen konkluderte med at langvarig mobbing ikke car sannsynliggjort.

Mine barn er 6 og 9 år. Det setter det hele i et ganske bra perspektiv for min del. Alt dette snakket om "ungdommer" skjønner jeg ikke hva er godt for. Mors narrativ har vært meget salgbart.

Gammel 19-11-16, 21:55   #19
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og uansett hvordan man snur og vender på det så er dette et dødsfall som burde vært unngått. Så langt er skylden lagt på mobberne, jeg synes det er tydelig at saken er langt mer kompleks enn som så.

Akkurat det er ganske selvfølgelig. Om hun så hadde blitt utsatt for grov mobbing, er det jo fremdeles mors ansvar å sørge for nødvendig helsehjelp, og det er ganske stor forskjell på et spontant selvmord ingen kunne forutsett og det å sulte ihjel. Førstnevnte kan ikke foreldre klandres for, i motsetning til sistnevnte når hun velger å isolere datteren fra hjelpeapparat og samfunn forøvrig.

Gammel 19-11-16, 21:59   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Akkurat det er ganske selvfølgelig. Om hun så hadde blitt utsatt for grov mobbing, er det jo fremdeles mors ansvar å sørge for nødvendig helsehjelp, og det er ganske stor forskjell på et spontant selvmord ingen kunne forutsett og det å sulte ihjel. Førstnevnte kan ikke foreldre klandres for, i motsetning til sistnevnte når hun velger å isolere datteren fra hjelpeapparat og samfunn forøvrig.

Jeg tror ikke dette er så selvfølgelig for moren, og det er det som preger hennes fremstilling av saken. En viss balansering, som den i Budstikka, er dermed ikke uberettiget.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.