Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Halv/helfabrikata

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvor ofte inngår halv/helfabrikata i deres middager?
Alltid 8 9,41%
ca halvparter av middagene 19 22,35%
2-3 ganger i uken 24 28,24%
2-3 ganger i mnd. 26 30,59%
Et par ganger i året 7 8,24%
Aldri 1 1,18%
Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 20:38   #21
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halv/helfabrikata

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror at man ofte regner hel- og halv-fabrikata som "noe som bare kan bli en ting". Feks er fiskeboller halv-fabrikata fordi det ikke kan bli noe annet enn fiskeboller, men frossen fisk er ikke det i mine øyne. Peppersaus fra pose er halv-fabrikata, mens hermetisk mais er ikke det. Hel-fabrikata er slikt som man bare typisk varmer opp feks grandis eller sodd.

God definisjon. Da blir det 2-3 ganger i uka for oss.

Gammel 27-06-07, 20:40   #22
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

av og til pytt i panne.
Av og til gryterett pose.
2-3 ganger i mnd.
Mann bruker masse sånn halferdig på jobb når han jobber skift

Av fiskeprodukter så er det bare når vi er fri for hjemmelagede eller skal variere med eks steinbitskaker eller fiskekarbonader med bacon i at det blir kjøpt.
Nå skal mamma hjem til finnmark i juli å lage nye fiskekaker,fiskeboller og fiskepudding.
Nam

Gammel 27-06-07, 20:44   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjelden, i hvert fall når jeg ser bort fra Grandiosaen som av og til sniker seg inn på menyen.

Gammel 27-06-07, 20:44   #24
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Etter at jeg begynte å henge her inne har matvanene våre endret seg veldig. Helt sant . Det så jeg i dag da jeg skulle finne ideer fra middagsplanen vår fra juli i fjor. Da hadde vi Uncle Bens, Toro, Fjordland, Grandis og you name it 3-4 ganger i uka om ikke mer. Nå bruker vi ikke noe slikt lengre. Vi lager det meste fra bunnen av, og spiser mye mer fisk og grønnsaker. Fiskeboller, fiskekaker, pølser og kjøttkaker derimot, bruker vi en del av. Jeg svarte 2-3 ganger i måneden.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 20:45   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fjordland og ferdigstekte pannekaker er helfabrikata? Ja?

Hva med karbonadedeig og pølser?

Gammel 27-06-07, 20:47   #26
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker halvfabrikata til ca halvparten av middagene, selv om jeg lager mye fra grunnen så er det alltids noe som kommer fra en pose. F.eks erterstuingen når vi har kjøttkaker og brun saus, eller pizzasausen til hjemmelaget pizza.

Jeg syns fisk og kjøtt er best ubehandlet, men Junior er dog på pølsekjøret så han får det med jevne mellomrom.

Gammel 27-06-07, 21:25   #27
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker en del halvfabrikata, mest for krydderets del. Det gjelder særlig karriblandinger eller andre asiatiskinspirerte poser av ett eller annet slag. Suppeposer går jeg heller ikke av veien for (men vi setter alltid til masse grønnsaker og iblant noe kjøtt). Jeg står ikke og koker kraft på en vanlig mandag, nei. (Antar at buljong også er halvfabrikata?)

Karbonadedeig anser jeg ikke som halvfabrikata. Når jeg lager tomatsaus med karbonadedeig, gulrøtter, selleri, løk, tomatpuré, vin, melk og tomatboks, synes jeg absolutt at jeg har lagd den fra grunnen av.

Gammel 27-06-07, 21:51   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker veldig lite halvfabrikata, ihvertfall etter min egen definisjon. Da regner jeg ikke buljongterninger og tomatpure som halvfabrikata.

Poser bruker jeg sjelden, ferdige kjøttkaker/kjøttboller bruker jeg aldri, saus på glass en gang iblant. Bokser med ferdiglaget mat bruker jeg ikke, men jeg bruker bokser med bønner, tomater osv. Fiskekaker og fiskeboller kjøper jeg ferdige når vi har det. Frossenpizza en sjelden gang. Frosne poser med ferdige retter: Aldri. Jaja. Det ble jo et sammensurium av usammenhengende babbel.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 21:53   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir vel ett par ganger i måneden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 21:59   #30
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss:
Bruker karbonadedeig, tomatpuré og tomater på boks. Gidder ikke steke pannekaker selv - kjøper derfor Åmli pannekaker (ferdigstekte). Lager glacé i store mengder som fryses ned i isterningsposer (kjøttglacé er inndampet fettfri kraft med mindre volum, mer konsentrert og mye lengre holdbarhet enn vanlig kraft) - bruker derfor ikke buljongpulver/-terninger. Ellers har det hendt at vi har hatt Fjordland - spesielt det siste 1,5 år hvor vi har levd uten stekeovn (kun mikro og vannkoker). Ellers lager vi kun pizza fra bunnen av og lasagne fra bunnen av. Noen ganger lager vi pasta selv, andre ganger kjøper vi ferdigpasta. En sjelden gang tørket pasta. Dessuten har vi pølser kanskje annen hver uke. Poser bruker vi aldri med unntak av skysausposen som vi bruker som base og tilsetter glacé +++ når vi lager saus til stek.

Klarer ikke å bli enig med meg selv hvor ofte.

Gammel 27-06-07, 22:01   #31
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags middager lager alle dere som knapt bruker halvfabrikata da, egentlig? Tror ikke fantasien min strekker til, jeg gitt. Jeg ser for meg kraftkoking, dyrking og blanding av krydderslag, utstrakt bruk av hirse (spør meg ikke hvorfor)... Blir det mye middager av typen rent kjøtt, kokte poteter og salat da, eller?

Gulp, hvis ferdig pasta også er halvfabrikata, må jeg nesten krysse av for "alltid", tror jeg!

Gammel 27-06-07, 22:03   #32
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Alltid. Kjöper jeg fisk, så er den frossen og slöyet. Lager jeg pizza, er det med heinz sauser på flaske. Har vi taco, er det en del ting fra boks, som mais og ananas. Er det steik, er sausbasisen fra pose.

Nettopp. Åssen er det mulig i våre dager å ikke bruke noe halvfabrikata Så jeg svarte også "alltid".

Gammel 27-06-07, 22:11   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hva slags middager lager alle dere som knapt bruker halvfabrikata da, egentlig? Tror ikke fantasien min strekker til, jeg gitt. Jeg ser for meg kraftkoking, dyrking og blanding av krydderslag, utstrakt bruk av hirse (spør meg ikke hvorfor)... Blir det mye middager av typen rent kjøtt, kokte poteter og salat da, eller?

Bruker lite hirse.

Jeg har tatt utgangspunkt i Hims definisjon av at halvfabrikata er ting som ikke er ferdig, men ikke kan bli noe annet. Har ikke regnet med f.eks. tomatpure, kokosmelk eller buljongterninger.
Vi spiser endel salater, gryter, wok, kjøtt eller fisk som er marinert på forskjellig vis osv.

Jeg har begynt å lage endel krydderblandinger selv, for å kunne tweake dem slik at de passer våre smaksløker bedre. Dvs. mindre salt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:23   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halvfabrikata er vel egentlig alle grønnsaker man ikke selv har dyrket, og alt kjøtt fra dyr man ikke selv har drept.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 23:54   #35
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja. Vi bruker stort sett rent kjøtt og ren fisk, grønnsaker/salat og ris eller poteter. Jeg koker veldig sjelden kraft, men bruker mye krydder. Kjøpt krydder.

Gammel 27-06-07, 23:55   #36
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hirse bruker jeg faktisk endel av, men dog bare i brød.

Gammel 28-06-07, 00:17   #37
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg savner også et alternativ mellom 2-3 i uken og 2-3 i måneden (derimot er det veldig kort vei mellom "2-3 i uken" og "annenhver middag", ettersom vi faktisk ikke lager middag hver eneste dag). Vi bruker pølse av og til, og frosne hamburgere, ferdigkjøpte fiskekaker, og pastasaus på glass når jeg ikke har mer hjemmelaget igjen, og av og til diverse indiske/thailandske ferdigsauser på glass. Og innimellom (som i kveld) tar vi voksne en ferdigpizza til kvelds. Men jeg bruker aldri sause- og suppeposer lenger, faktisk, og jeg tror som zol at påvirkningen her på forumet har gjort sitt.

Endte opp med å svare "2-3 ganger i uken", for å veie litt opp for dem som har rundet av den andre veien.

Gammel 28-06-07, 08:34   #38
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regnet heller ikke med buljongterninger, pasta og hermetiske tomater og mais. Tror jeg bare slutter meg til Hims definisjon. Karbonadedeig er jeg usikker på, jeg trodde det var rent oppmalt kjøtt uten noe tilsatt?

Hvis halvfabrikata betyr all bearbeidet mat, så har vi det hver dag i en eller annen form. Vi dyrker ikke ris eller holder kyllinger og storfe i hagen.

Jeg har forresten blitt mye flinkere med fisk etter inspirasjon fra forumet. Nå lager jeg fiskegrateng selv og spiser aldri fiskepudding lenger. Fiskekaker en sjelden gang, men nå er det sikkert et halvt år siden sist. Jeg har i grunnen blitt en mer habil kokk av å være på forum, og fått et mer positivt forhold til mat.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 20:46   #39
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skulle selvsagt ha lest svarene før jeg stemte, for å få en bedre idé om definisjonene... Men jeg svarte 2-3 ganger i uken, for det går en del ferdiglagde fiskekaker og farsemat her, ettersom Andungen konsekvent spytter ut ren kylling, ren svinefilet, ren laks ol.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 21:06   #40
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Endte opp med å svare "2-3 ganger i uken", for å veie litt opp for dem som har rundet av den andre veien.

@
Jeg svarte "hver dag" jeg da, siden jeg trodde definisjonen av halv- eller helfabriktata faktisk var halv- eller helfabrikata. Er det noen vits i denne undersøkelsen når alle opererer meg ulike definisjoner av undersøkelsens sentrale begreper?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:35.